Emne: BMW 02/Classic :: T 7002
Skrevet av geirm den 05-07-2013 23:33
#1
Jada, det har blitt noen kvelder med gassing på Nesoddveiene. Men etter en kveld hvor alt virket OK og jeg parkerte i garasja, neste dag gikk den ikke rent bare fusk og atter fusk. Lang historie kort, den optiske pick upen til Luminition anlegget fuska. Monterte inn en ny, fra delelageret selfølgelig, alt OK. Puhhh.
Skulle på rullende landeveg denne uka men tenningsproblema satte en stopper for det.
Har satt inn ny OMP FIA stol og 6 punkt belter tilpassa HANS, alt klart for race
Noen ferske bilder:
Felgene som sitter på nå er ATS 8x13 et 0 med 15mm spacere, som dere ser er det god plass til mer. Compomotive felgene mine er 9x13 et -25,de fyller godt ut
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 06-07-2013 01:21
#2
Knalltøff bil, Geir!
Du får vel finne frem igjen stifttenningen, så den blir frisk igjen...
Skrevet av geirm den 23-07-2013 23:05
#3
02-Oivind skrev:
Knalltøff bil, Geir!
Du får vel finne frem igjen stifttenningen, så den blir frisk igjen...
Takk for det Øyvind, NEI det blir ikke stifttenning. problemet med de optiske triggerene er at "øynene" blir skitne og da blir det fusk som resultat. jeg hadde nettopp tatt olje i fordelerakselen og antagligvis søla på triggeren.
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av geirm den 23-07-2013 23:13
#4
I går var en stor dag, var hos Per Gulbrandsen i Skotselv og bremsa T-7002. Jeg hadde håpa på 180 hk og ville være superfornøyd med 185.
Men hva gir dere, supertrimmeren fra Nesodden slo til med 195hk!!!!!! Den dro stofenlos til 8000 og leverte god effekt hele vegen. Men jeg tror jeg har 10 hk til i ermet
, men det blir neste år.
Men det sier jeg dere, stå ved siden av godbilen rylende på 8000 i 5. gir er ingen god opplevelse. Det er fryktelig brutalt.
Geir...
Skrevet av JE den 23-07-2013 23:25
#5
Gratulere! den burde flytte seg rimelig greit!
Legger du ut kurvene?
hva leverte den på hjula?
Skrevet av 02Ronny den 24-07-2013 06:37
#6
Gratulerer! Det blir jo godt trøkk med den effekten.
Skrevet av Johnny Pettersen den 24-07-2013 18:27
#7
Det var bra, de store gutta fikk vel ikke så mye mer ut av 2 ventils topper i de hårde hine dager heller.
Har lest en plass hva Motornord fikk ut men husker ikke. Mener Jeppe Johansen hadde 207, der var det vel giljotin innsug og Kugelfisher, han har vel en banerekord for klassen på Våler ennå.
Knall fin bil har du fått deg!
Skrevet av geirm den 29-07-2013 23:20
#8
Johnny Pettersen skrev:
Det var bra, de store gutta fikk vel ikke så mye mer ut av 2 ventils topper i de hårde hine dager heller.
Har lest en plass hva Motornord fikk ut men husker ikke. Mener Jeppe Johansen hadde 207, der var det vel giljotin innsug og Kugelfisher, han har vel en banerekord for klassen på Våler ennå.
Knall fin bil har du fått deg!
Vel, jeg har vært en av som har sagt at 230 hk med innsprut er max i en M10.
Men jeg har nok tatt skammelig feil, utfordringene i en M10 er først og fremst vippearmene. De vippearmene som kan fåes kjøpt i dag tåler 9000 rpm +. Med moderne kamprofiler med mer enn 14mm løft og ikke så mye durasjon som tidligere. 12:1 i komp og store forgassere (50mm) og 44mm halsringer. Ikke å forglemme et realt grenrør med avstemte lengder og tverrsnitt. Når alt dette er på plass yter en 2 ventils M10 mer enn 250 hk.
Motor Nord bygde motorer med innsprut og 230 hk på 70 tallet. I allefall var det det de reklamerte med.
Geir...
Skrevet av Torleif den 30-07-2013 20:02
#9
Du har fått en kjempe bil her Geir
Skrevet av Johnny Pettersen den 31-07-2013 15:47
#10
Mener og huske at rundt 200hk var liksom grensa med forgassere på 70 tallet.
Skrevet av geirm den 01-08-2013 09:49
#11
Johnny Pettersen skrev:
Mener og huske at rundt 200hk var liksom grensa med forgassere på 70 tallet.
Jonny, du har nok rett i at max effekten var rundt 200 hk. Den gangen var det 45mm forgassere som var vanlig og de rekker ikke til mer. Jeg har 40 mm halsringer i mine 45 mm forgassere og det er de største som går inn.
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Johnny Pettersen den 01-08-2013 14:00
#12
Var det mye triksing frem og tilbake med dyser/halsringer/tenning etc eller hadde du en oppskrift som var ganske nære?
Skrevet av JE den 02-08-2013 17:45
#13
Ikke for å gjenta meg sjøl, men...
Legger du ut kurvene?
hva leverte den på hjula?
Skrevet av geirm den 18-08-2013 23:07
#14
Takk til alle som synes bilen har blitt bra
Jonny
Synkronisering, tenning og hoved og luftkorreksjon. Det var det han gjorde, ikkeno annet. Prøvde 3 ulike kombinasjoner med dyser.
Jørgen
Her har vi ingen hemligheter, print-outen fra Gulbrandsen nedenfor. Som dere ser er ikke dataen til Gulbrandsen fra dette sekelet.
Tallene viser siste av i alt 5 "runs". Grafen viser alle lagt oppå hverandre. Siste run løsna gassoverføringa slik vi ikke fikk full gass. Om du ser på grafen er beste registreinga 143 kW på motor. Moment 205Nm. De to nest siste runs viste 143 kW.
Det er veldig stort tap i drivverk så bakhjulshester gir ikke noen mening. Vi stramma i tillegg bilen veldig hardt ned. I følge Gulbrandsen har den målingen kun teoretisk interesse.
Klar for race
Geir...
Skrevet av JE den 22-08-2013 23:02
#15
geirm skrev:
Jørgen
Det er veldig stort tap i drivverk så bakhjulshester gir ikke noen mening. Vi stramma i tillegg bilen veldig hardt ned. I følge Gulbrandsen har den målingen kun teoretisk interesse.
Geir...
Bra med effekt, ikke noe å si på det!
Er ikke helt enig når det kommer til effekt på bakhjula, jeg mener det er dette som er interessant, da det er denne effekten man virkelig får brukt til fremdrift. Men det er nok enklere å få målt riktig på en nav-dyno.
Skrevet av 02dag den 23-08-2013 14:38
#16
Vil ikke dette være det samme da? Man eliminerer vel ikke drivverkstapet før man setter dynoen direkte på motoren? Inntil da blir vel effekten på motor kun teoretisk, for man vet jo ikke hva drivverkstapet er?
Skrevet av geirm den 26-08-2013 23:19
#17
Bakhjulshester er sikkert kjekt å vite men på en rullende landevei er det for mange variabler. Bakdekka mine var halvslitt etter at jeg var ferdig hos Gulbrandsen. Det betyr mye tap mellom rulle og dekk.
Ellers er jeg veldig fornøyd med å nå målet mitt om å delta på Rudskogen, bilen fungerte over all forventning.
Hadde problemer medoljetrykket, det steg til 10 bar ved 7000rpm, det tålte ikke o-ringen på filteret så det ble endel olje under bilen. I tillegg var luftinga på motoren for dårlig, fylte catchtanken på 9 runder, det førte til at jeg fikk lavt oljetrykk ved innbremsingene.
Motoren gikk bra. Jeg turte ikke kjøre uten filter så jeg satte på "sokker", det fungert forså hvidt bra men shoka over 6000rpm. Pluggene ble svarte av sot og eksosanlegget mitt likeså. Til neste år skal jeg fjerne BKF'en slik at jeg får plass til lengre tratter og et skikkelig filter.
Dekka jeg kjørte på var Kuhmo R-dekk 235/45 13 i soft. Det fungerte supert på morgenen når det var kald asfalt men ble veldig glatt utover dagen. Neste år blir det medium gummiblanding.
Alt i alt ei fantastisk helg der jeg fikk mange svar. Til neste år stiller jeg litt bedre forberedt. Konkuransen er knallhard og en virkelig stå i ramma for å henge på.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 27-08-2013 02:15
#18
Får vel større dreiemoment med lengre trakter, men ikke så "rapp" respons på gassen? Eller er det mer en myte, enn praktisk betydning?
Og bare så det er sagt, tøffe gutter kjører jo uten filter!
Skrevet av wirgene den 27-08-2013 19:50
#19
Johnny Pettersen skrev:
Mener og huske at rundt 200hk var liksom grensa med forgassere på 70 tallet.
DET ER HELT RIKTIG MEN MED KUGEL FISHER INNSPRUT SÅ FIKK DE 210 HK OG IKKE EN HEST MER , JEG HAR EN M10 MOTOR SELV , MED 304 GRADER KAMM 48MM WEBERE ITALIENSKE OG FINSK GRENRØR 4 TIL 2 SOM ER LIKE LANGE OG BALANSERT OG BREMSET DENNE TIL 185HK HOS PER GULBRANDSEN I SKOTSELV. MEN DET FINNES EN MANN I STORBRITANIA SOM HAR TRIMMET OG STUDERT DISSE MOTORENE RETT ETTER HAN BLE FERDIG MED AMMING FRA SIN MOR. ALTSÅ EN SOM HAR ERFARING OG SOM BYGGER OM DISSE MOTORENE MED 60- 70% DISSE MOTORENE BYGGET HAN TIL DE SOM KJØRTE CHEVRON RACING CARS, HAN BRUKER 45MM WEBERE SOM ER MODIFISERT TIL DET YTERSTE OG MANGE GROMME DELER BLANDT ANNET NYE 8 VENTILER 121 TOPPER SOM HAR STØRRE VENTILER , INGEN ANNEN MANN PÅ DENNE JORDA HAR FÅTT SÅ MYE UT AV DISSE MOTORENE CA 235HK SOM ER ILDSINTE 9000++RPM OG SPESIAL LAGDE VIPPEARMER I STÅL SOM TÅLER BANK......
Skrevet av geirm den 13-10-2013 23:33
#20
Som nevnt ble det løpskjøring kjøring i sommer og det var bare helt....best! Å kjøre 02 på bane er utrolig morsomt. Når man er fersk racer sjåfør som meg skjønner en at det er utrolig mye å gå på før bilen blir utnytta max. Her et bilde fra kvalifiseringa, godt feste, ligger helt ved lista.
Når jeg var å bremsa motoren hos Per Gulbrandsen mente han at den hadde hatt godt av noen større forgassere. Vel, her er løsninga på det, trur eg. Schrick sleidemating og Kugelfischer. Dette er et sett som er kjøpt hos Schrick av en Normann på begynnelsen av 80 tallet. Pumpe og sleide er tilpassa en tilsvarende motor som jeg har. Blir utrolig spennende og bremse hos PG igjen til våren for så å se forskjellen.
Tre ting som gjør at jeg bygger om tiltørrsump:
1- Jeg har problemer med olje pumpa og må demontere sumpen
2- Jeg hadde en komplett Schnitzer tørrsump liggende i hylla
3- Det ser proft ut
Farge koden Bristol / matt svart er uvanlig på racer biler, men den har vært brukt. Her fra 1971, bilen på bildet er en Alpina i følge ekspertene
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00