Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
Skrevet av JE den 30-04-2012 14:44
#1
Vurderes til salgs som "rullende" karoseri på sein høsten / vinteren.
Med følgende:
bremser, hjul, 4,11:1 188 diffbrems, custom svikt aksler, coilover forran, intrax fjærer bak, bilstein gass dempere, stoler, autometer turteller og speedometer, Abs system.
Kan være aktuelt å selge med noen andre ting som feks grenrør og intercooler hvis prisen er riktig
karroserimessig så er den
ikke strøken.
Ved seriøs interesse send pm.
Blir uansett ikke solgt før sesongen er over.
Redigert av JE den 06-08-2012 22:20
Skrevet av Espen02E30 den 30-04-2012 20:13
#2
Hææ??
Hva skal du finne på for noe lurt nå a? For du selger uten motor?
Nesten så man må vurdere å bruke feriepengene på noe helt annet enn ferie
Skrevet av JE den 30-04-2012 20:43
#3
Er mulig den motoren som sitter i nå blir til salgs med grenrør, turbo samt insug.
Ingen ting er bestemt enda, som nevnt så vurderer jeg salg.. Blir for dyrt å ha to prosjekter
Skrevet av Tordah den 13-06-2012 18:55
#5
Den bilen kjente jeg igjen gitt! Var på vålerbanen samtidig, satt på i en e34 535 med en kompis
Virka som denne gikk noe voldsomt!
Skrevet av JE den 14-06-2012 21:30
#6
Stemmer, jeg så en e34 der.
Går a greit denne, men skulle vært litt mere fres i den.
Får ikke lada mer enn 1,2 opp til 6000 rpm for så 1,6 opp til 7600, pga turbo`n surger (staller) mellom 4000 og 6000 rpm på over 1,2 bar.
Skal prøve å bytte til 304* kam og se om det hjelper etter litt justering.
Den flytter seg en god del bedre ved 1,8 bar
Redigert av JE den 06-07-2012 18:42
Skrevet av JE den 06-08-2012 23:06
#7
Klør i fingrene etter å montere det nye IE stabbstag kittet, samt å røske av toppen for å montere 304* kam og HD vippearmer.... hadde det ikke vært for at all tid går til kjøkken oppussing og "navara diesel purke" overhaling
Skrevet av JE den 07-08-2012 22:37
#8
Endelig ble det tid for kam bytte!
Turbo`n fjerna
Topp med innsug, grenrør og downpipe borte.
Demontrering og bytte av ytre ventilfjærer, fra org til schrick
Er litt forskjell på enem kammen og 304* schrick`n
Vaska topp
HD vipper og alu klammer (for eleminering av de originale fjærene) montert
Ny kam på vei inn
Topp på plass med ny (limt) victor reinz pakning
Arp tighta opp 40-70-110nm
Skrevet av JE den 08-08-2012 22:45
#9
Kammen justert til 2,9mm løft på innsugsventilen ved 0 klaring, tester dette først.
Skrevet av 02Ronny den 09-08-2012 15:54
#10
Blir bra dette!
Skrevet av JE den 09-08-2012 22:49
#11
02Ronny skrev:
Blir bra dette!
Takk, får håpe det!
Bare turbo`n som gjenstår å montere.
Turbo`n montert.
Fikk til slutt fyra den, men den gikk ikke gå alle fire.. måtte gi meg for ikke å få naboene på nakken.. hehe.
blir varmkjøring og etter-tighting i morgen.
Redigert av JE den 09-08-2012 23:43
Skrevet av JE den 12-08-2012 21:32
#12
Da er den varmkjørt og tighta.
Trur nok man en nødt til å kjøre dual bensin map under 150 kps manifold trykk, for å kunne justere etter tps ved lav last.
(vanligvis justerer man bensin etter manifold trykk)
Dette pga det er veldig lite vakuum ved tomgang og lav last med 304* schrick kam.
Er vesentlig mye mer overlapp med denne kammen enn med Enem kammen.
Skrevet av Adrian91 den 15-08-2012 20:15
#13
Beundringsverdig!
Bestemt deg for hva som skjer med bilen?
Skrevet av JE den 17-08-2012 15:18
#14
Takk!
Sånn det ser ut nå, så blir det ikke noe salg i vinter
Skrevet av Adrian91 den 17-08-2012 21:12
#15
Godt å høre! (:
Skrevet av 02dag den 18-08-2012 11:50
#16
JE skrev:
Stemmer, jeg så en e34 der.
Går a greit denne, men skulle vært litt mere fres i den.
Får ikke lada mer enn 1,2 opp til 6000 rpm for så 1,6 opp til 7600, pga turbo`n surger (staller) mellom 4000 og 6000 rpm på over 1,2 bar.
Skal prøve å bytte til 304* kam og se om det hjelper etter litt justering.
Den flytter seg en god del bedre ved 1,8 bar
Ville det ikke være en ide å kikke etter en turbo med en annen karakteristikk?
Skrevet av JE den 18-08-2012 21:32
#17
02dag skrev:
JE skrev:
Stemmer, jeg så en e34 der.
Går a greit denne, men skulle vært litt mere fres i den.
Får ikke lada mer enn 1,2 opp til 6000 rpm for så 1,6 opp til 7600, pga turbo`n surger (staller) mellom 4000 og 6000 rpm på over 1,2 bar.
Skal prøve å bytte til 304* kam og se om det hjelper etter litt justering.
Den flytter seg en god del bedre ved 1,8 bar
Ville det ikke være en ide å kikke etter en turbo med en annen karakteristikk?
Jo absolutt!
Men jeg har desverre ikke 13 k å bruke på ny turbo.. men tar gjerne i mot spons / donasjon
Vil ha enten precision 5858 eller 5862 som er kulelagra og med billet kompressorhjul..
med ar .83 på 5858`n og .63 på 5862`n
Skrevet av 02dag den 19-08-2012 16:41
#18
JE skrev:
02dag skrev:
JE skrev:
Stemmer, jeg så en e34 der.
Går a greit denne, men skulle vært litt mere fres i den.
Får ikke lada mer enn 1,2 opp til 6000 rpm for så 1,6 opp til 7600, pga turbo`n surger (staller) mellom 4000 og 6000 rpm på over 1,2 bar.
Skal prøve å bytte til 304* kam og se om det hjelper etter litt justering.
Den flytter seg en god del bedre ved 1,8 bar
Ville det ikke være en ide å kikke etter en turbo med en annen karakteristikk?
Jo absolutt!
Men jeg har desverre ikke 13 k å bruke på ny turbo.. men tar gjerne i mot spons / donasjon
Vil ha enten precision 5858 eller 5862 som er kulelagra og med billet kompressorhjul..
med ar .83 på 5858`n og .63 på 5862`n
jeg ser den. det er dyrt. sksl selv kjøpe inn turbo snart og har holdt på med utregninger med diverse formler enn så lenge. har landet på to stykker, den ene basert på beregningene og den andre basert på erfaringer fra savarturbo.se. disco potato er den ene og holset hx25 blir den andre. lurer nå litt på hva jeg skal velge. den første er med kulelager og den andre ikke. den første er rask spoolup mens den andre er FLOW.... den siste er det billigste alternativet, men du får ikke tak i den ny.
Skrevet av JE den 22-08-2012 12:14
#19
02dag skrev:
disco potato er den ene og holset hx25 blir den andre. lurer nå litt på hva jeg skal velge. den første er med kulelager og den andre ikke. den første er rask spoolup mens den andre er FLOW.... den siste er det billigste alternativet, men du får ikke tak i den ny.
"Disco potato" (kjært barn har mange navn) er vel en garrett gt28 med kulelager om jeg ikke husker feil (?)
Holset HX25 er vel av rimelig gammelt design?
Det er skjedd mye på turbo fronten de siste 5 årene!
Skrevet av JE den 24-08-2012 01:36
#20
Sist jeg justerte motoren, så viste det seg at tps`n (spjeldpotensiometeret) begynte å kødde. Plutselig jaga tps signalet opp og ned ved gjevn gass, noe som gjore det umulig å få justert motoren på lavlast (spjeld position/rpm).
Siden det sitter spjeldhus fra mustang på motoren, så var det ikke så lett å finne noen som har en ny tps på hylla.
Løsningen ble å bygge om akselen til spjeldhuset, så tps fra e36 m42b18 passa (hadde en slik liggende).
hadde såpass med flaks at sentreringa fra mustang tps`n passa over på m42 tps`n.
Senere når jeg var ute å lufta 02`n var det slutt på flaksen.. Plutselig stinker det bensin inne i bilen .... det ene feste på fuelrail`n ryker og en kvart tank med bensin fosser ut i motorrommet i løpet av en distanse på 500 meter.
Heldig vis var dette de første 500 meterene jeg kjørte, så verken motor eller eksos var varme.
På med en annen fuelrail og bytte en oring på ene dysa så var alt i orden igjen.. mangla bare en kvart tank med bensin..
På tide med et olje og filter skift etter kambytte
Redigert av JE den 24-08-2012 02:56