Emne: BMW 02/Classic :: T 7002
Skrevet av 02alpina den 14-10-2013 14:24
#1
Rett anlegg til rett bil
Skrevet av bmwm2 den 21-10-2013 10:53
#2
Hei Geir her er det en som lurer på hvordan det går med schnitzer motorene.
http://www.alpina...
Se i kolonnen til høyre under schnitzer 2002-gr2
Skrevet av geirm den 02-01-2014 20:43
#3
bmwm2 skrev:
Hei Geir her er det en som lurer på hvordan det går med schnitzer motorene.
http://www.alpina...
Se i kolonnen til høyre under schnitzer 2002-gr2
Hei Stig,
Har prøvd å få tak i Mark i flere måneder nå, tror han har bytta job.
Uansett, takk for "heads up"
Geir...
Skrevet av geirm den 02-01-2014 20:50
#4
Godt nyttår alle sammen,
Dere lurer vel på om jeg har gått tom for arbeidslyst.
Neida, det pusles i de sene kveldstimer med innsprut og tørrsump. Og som vanlig er det ingen ting som bare passer.
Som nevnt tidligere er det 3 ting som skjer innfor årets sesong:
Innsprut
Tørrsump
Fjerning av bremsekraftforsterker
Alt dette kommer jeg tilbake til med bilder, men først 10 dager i Caribien.
Geir...
Skrevet av geirm den 26-06-2014 11:21
#5
Huff, da har det blitt 6 mnd siden forrige oppdatering. Jeg er som vanlig litt bakpå I forhold til opprinnelig plan. tenkte at jeg skulle kjøre på Rudskogen for 14 dager siden men bilen ble ikke klar. Desverre blir den ikke klar til BMW treffet heller.
Jeg har kun gjort de modifiseringene som jeg planla I vinter, tørrsump, sleidemating og fjerne bremsekraftforsterker og montere master direkte på pedal box. Jeg er stort sett I mål men noen detaljer mangler fortsatt.
Noen bilder
Geir...
Skrevet av 02alpina den 26-06-2014 13:32
#6
Dette blir bra Geir, synd du ikke kan komme til helgen
Skrevet av geirm den 18-08-2014 23:46
#7
Da er T-7002 klar for rullende landevei igjen, tenker å gjøre det fredagen før Våler treffet. Om det går som jeg planlegger stiller jeg med T-7002 der. Det blir en fin Shake Down før siste NM løpet på Rudskogen.
Jeg greide å reparere dysene slik at de forstøver bra, kan ikke se drypp eller sprut. Har en liten oljelekasje jeg må finne ut av og en lufteslange fra tørrsumptanken jeg må fixe, ellers skal alt være klart.
Starteprosedyrener en håndfull siden den går alfor mager kald. Har laga meg en start knapp I motorrommet som jeg betjener med albuen, venstre hånda på kaldstarten og høyrehånda på gasspådraget. Da smekker den igang med en gang og går som en pose nøtter til den blir gjennomvarm, da først går den rent. Tomgang på 1500 og umiddelbar respons ved gasspådrag. Blir veldig spennende å prøve.
Noen bilder fra I går:
Geir...
Skrevet av IB den 19-08-2014 08:17
#8
Tøft Geir.
Et lite tips du kan ta med: Plastslangene fra i-pumpa til dysene kan du like gjerne bytte mot stålomspunnede slanger med en gang. Been there, done that...... Det er noe dritt når du er godt på vei gjennom 2. gir på full skyv og så begynner den å gå på 2 eller 3 og det kommer bensinlukt når plasten sprekker. Snu traktene rundt så dysene står på oversiden og bruk de slangene som var med. De funker og gir mindre brannfare.
Lykke til.
Mvh
Ingolf Brudeli
Skrevet av 2002turbo den 26-08-2014 23:55
#9
IB skrev:
Tøft Geir.
Et lite tips du kan ta med: Plastslangene fra i-pumpa til dysene kan du like gjerne bytte mot stålomspunnede slanger med en gang. Been there, done that......
Mvh
Ingolf Brudeli
Jeg har ikke helt sansen for stålomspunnende slanger.
All ståltråden er jo for å beskytte mot fysisk slitasje. Ulempen er jo at man ikke ser tilstanden på plast/gummi -røret som er på innsiden.
Jeg har plastslanger på innsprutpumpa som er 40år og like fine. Der kan jeg i det minste inspisere tilstanden.
02-Espen
Skrevet av geirm den 15-09-2014 11:28
#10
En liten oppdatering på T-7002
Jeg bremsa bilen på nytt hos Per Guldbrandsen I Skotselv etter at jeg monterte innsprut. Hvilken skuffelse, jeg fikk 30 hk mindre enn hva jeg hadde I fjor med forgassere. Vi forsøkte alt men ingenting hjalp, til slutt matte vi bare gi oss. Før vi pakker sammen spør Per om jeg har endra noe på motoren utover innsprutet noe jeg sa nei til. I bilen hjemover kom jeg til å tenke på at jeg tok av registerkjedet når jeg monterte tørrsump-pumpa.
Vel hjemme sjekket jeg timinga på kammen og ganske riktig den var feil, etter mye om og men fikk jeg retta opp det. Jeg har IE justerbart kamkjededrev, det er justerbart I 4 forskjellige innstillinger. Det betyr at du må ta drevet av om du må flytte kammen. Veldig tungvint og fort gjort å gjøre feil.
Dro bilen avgårde for å kjøre siste NM rundene på Rudskogen nå I helga. Det begynte bra på fritreninga, bilen gikk bra og CO'en lå der den skulle. Kjørte I depot for å gjøre en koll på tenninga, hadde en følelse av at den var litt høy. Kobla på tenningslampe, 5000 rpm og pang. Der stoppa motoren, tenningsmodulen hadde paia. Gode råd dyre, fikk låne et tennhus med elektronisk stift. Monterte, justerte tenning. Alt OK. Utpå og kjøre tidstrening, 2 runder så pang igjen. Bilen stoppa. Tilbake til depot, da viste det seg at den lille skruen som holder den elektroniske giveren hadde løsna og giveren hang bare og slang. Nok en gang gode råd dyre.
En av Escort gutta hadde et komplett Lumenition sett liggende makan til mitt defekte. Jeg bytta optisk giver, coil og modul, justerte tenning og motoren gikk som ei kule igjen. Jippi, klar til første finale. Kjørte bort til lineup, stoppa bilen for å vente på at vi blir vinka ut. De forran meg starter for å gjøre seg klar, men min bil vil bare ikke starte. Plutselig virker det som om batteriet mitt er utlada eller at startmotoren ikke har ork. Jeg dytter bilen tilbake til depotet, gjør et nytt forsøk og den starter uten problem. Glimrende, jeg gjør en skjekk av alle koblingspunkt på startkabel og jording, alt OK. Nytt startforsøk, ikke f.... da ga jeg opp og reiste hjem. Kom hjem bilen starta tvert og jeg kjørte inn I garasja.
Det var nok ikke meningen jeg skulle kjøre denne gangen, skuffelsen hang tjukt uttapå meg på Lørdag. Men, neste år er det nye muligheter. Da med ny startmotor og batteri. Er det noen som har en M3 starter å selge? Jeg kjøper'n tvert.
Geir...
Redigert av geirm den 15-09-2014 13:17
Skrevet av jeo635 den 15-09-2014 22:08
#11
Dro fra Ålesund til rudskogen for å få tips om hvordan bygge02 for historisk racing,så 3 veldig forskjellige 02 bygg.dro helt forvirra tilbake,og nå kommer nye regler for 2015 .detta blir ikke enkelt.gruppe a bilen min klasser ingen steder.hilsen Jan erik
Skrevet av geirm den 15-09-2014 23:17
#12
jeo635 skrev:
Dro fra Ålesund til rudskogen for å få tips om hvordan bygge02 for historisk racing,så 3 veldig forskjellige 02 bygg.dro helt forvirra tilbake,og nå kommer nye regler for 2015 .detta blir ikke enkelt.gruppe a bilen min klasser ingen steder.hilsen Jan erik
De tre 02'ene er ganske like, bortsett fra fargen da. De er alle bygd etter App. K og homologeringspapirene. Ikke så mange sprell en får gjort. Der alle tre bilene avviker mellom hverandre er på innsuget, men det er ikke noe å stresse med. Standard TI innsug og 48mm gassere og du er home run
Geir...
Skrevet av steinsus den 16-09-2014 12:50
#13
Vet du Geir om noen av de tre 02'ene kommer til Notodden til Classic treffet 5 okt ? eller fler kanskje ??
Vidar Holum i Rally Telemark ledelsen ville veldig gjerne at det kom noen 'riktige' rally biler også....
Skrevet av jeo635 den 16-09-2014 21:13
#14
Tenkte mest på bur,rattstammen.
Skrevet av geirm den 16-09-2014 23:09
#15
steinsus skrev:
Vet du Geir om noen av de tre 02'ene kommer til Notodden til Classic treffet 5 okt ? eller fler kanskje ??
Vidar Holum i Rally Telemark ledelsen ville veldig gjerne at det kom noen 'riktige' rally biler også....
Tror ikke noen av de 3 bilene fra Rudskogen kommer. Så vidt meg bekjent finnes det kun 2 rally o2er I Norge,en I Kristiansand og en I Fredrikstad. De kommer nok ikke de heller om eierne ikke blir invitert spesielt og setter av tid.
Geir...
Skrevet av Johnny Pettersen den 17-09-2014 22:18
#16
En 2002 med norsk rally historie ble solgt til Sverige i sommer.
En 69 mod 2002 som gikk mye i svenske løp på slutten av 70 tallet står trygt ved Hamar
Skrevet av geirm den 17-09-2014 22:58
#17
Johnny Pettersen skrev:
En 2002 med norsk rally historie ble solgt til Sverige i sommer.
En 69 mod 2002 som gikk mye i svenske løp på slutten av 70 tallet står trygt ved Hamar
Hei Jonny
Synd at Ulf's bil gikk til Sverige. Hvem kjørte rally med den I Norge?
Kan vi spørre hvem har kjøpt rally 02 I Hamar traktene?
Geir...
Skrevet av Johnny Pettersen den 18-09-2014 20:52
#18
Bilen på hamar har eksistert siden slutten av 70 tallet i denne utførelse., gikk en del løp i Sverige med varierende resultater.Det står en original Billberg og en MotorNord motor ved siden av bilen. Begge har de ettertraktede topp dekslene fra respektive byggere. Står sammen med en ikke ferdig men veldig fint bygd E21, også for rally, til denne også komplette sperre differ med utvekslinger fra 3.90 til 5.13 og ellers utrolig mye fine deler. Jeg har også hugget en svensk asfalt bil med mye grom deler som kort styring etc.
Ulf's bil var også min før. Husker ikke navnet på sjåføren men ingen store resultater.
Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00
Skrevet av jaas den 21-09-2014 19:20
#19
Hei! Utrolig bra prosjekt! Kikka såvidt på bilen din på CCN-treffet på Vålerbanen, og det ser jo utrolig bra ut på ekte også
Du har ikke flere bilder av hvordan du har montert stolen vel?
Skrevet av geirm den 06-01-2015 22:43
#20
jaas skrev:
Hei! Utrolig bra prosjekt! Kikka såvidt på bilen din på CCN-treffet på Vålerbanen, og det ser jo utrolig bra ut på ekte også
Du har ikke flere bilder av hvordan du har montert stolen vel?
Oi, lenge siden jeg har vært inne her ser jeg, hyggelig du likte bilen. Jeg skal ta et par bilder av stol innfestinga og legge ut.
Geir...