Emne: BMW 02/Classic :: T 7002

Skrevet av geirm den 06-01-2015 23:02
#1

Montert ny startmotor fra M3 S14 og nytt batteri, hvilken forskjell. Nå drar jeg nesten til turtallsperra bare på startmotoren :-)

Men bilen gikk ikke rent, bare fusking. Etter mye om og men satte jeg inn et standard tennhus med stift og standard coil. Pang, da starta den lett som bare det og gikk helt rent på tomgang.

Etter litt forskning ser jeg at helikopter rotoren (den som klipper lysstrålen I den optiske giveren I tennhuset) er feil. Den skal være slik at når et av rotorbladene er 2/3 innpå lysstrålen så trigges coilen og gnisten går. Da må rotoren (den somstår på tennhus akselen) peke mot en av stiftene I fordeler lokket. Det gjør den ikke hos meg, den er ca midt I mellom. Ved nærmere kontroll ser jeg at bakelitten I rotoren ute I tuppen er helt oppspist av gnister, tydelig at gnisten har funnet alternative veier å gå.

Vel nå når det problemet er løst blir det å demontere kardangen og ta den opp til Odd Svenby for ettersyn. Den bråker fælt, noe er galt inni der.

I tillegg til det har jeg noen små elektriske utfordringer, that's it. Burde være overkommelig.

Geir...

Skrevet av geirm den 03-03-2015 23:51
#2

En liten oppdatering fra T-7002

Kardangen tilbake fra ettersyn. Konklusjonen var som forventa, jeg hadde montert den med for stor tann klaring og inngrepet blir da for langt ute på tennene. Nå er dette I orden og den kjennes helt super ut.

Et problem jeg oppdaga tidlig med bilen er at siden jeg er lang så sitter jeg langt bak I bilen. Når jeg da er festa til stolen med 6 punkt seler når jeg knapt frem til girstanga I 2. og 4. gir. Dette tok jeg tak I og modifiserte girstanga.

Først delte jeg under og over del, deretter stakk jeg av overdelen I dreiebenken. Så dreide jeg inner og ytter hylse slik at girstanga ble 10 cm lengre

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/image1_zpsobgjtn44.jpeg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/image2_zpsuhawyvow.jpeg

Så sveiste jeg den sammen og deride av overskuddsveis

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/image4_zpsjweivenu.jpeg

Til slutt vinkla jeg om den nederste delen, jeg vinkla den bakover og mot meg. Små endringer om gangen med prøving I bil for å få det rett. Forskjellen ser dere på bildene under. Short shift hadde jeg laga før ved å forlenge under kula med 1 cm

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/image5_zpshhmmvvcq.jpeg

Nå ble det riktig racer bil, flytter handa fra rattet og treffer girstanga direct

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/image6_zpspqnviccb.jpeg

Geir...

Redigert av geirm den 07-03-2015 23:36

Skrevet av geirm den 07-03-2015 23:18
#3

Jeg har kjørt med 350" fjærer fra IE på original plass, men det har vært litt ugreit siden de blir løse når hjula er I været. Det er ikke slik at de ramler ut men de setter seg ikke der de skal med en gang hjula er på bakken igjen. Det er for så hvidt en lett fix på, men jeg hadde coil overs liggende og har fått en preliminær godkjenning fra FIA. Sender søknad på HTP variasjon på coil overs, tørrsump og innsprut nå over helgen. Nå har det blitt slik at det du har på bilen må være godkjent av FIA og nedtegnet I HTP'en tilhørende bilen. Greit for meg.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2313_zpshwodktj1.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2319_zpsbdwofrnt.jpg

Geir...

Redigert av geirm den 07-03-2015 23:37

Skrevet av geirm den 12-03-2015 23:25
#4

Som jeg har nevnt tidligere har jeg hatt problem med å få tennenga rett. Fasinga mellom rotor og chopper til Luminition anlegget har vært feil.

Vel, etter 4 måneder fant jeg feilen. De fleste vet at det finnes to typer fordeler lokk til 02, male tab og female tab. Det mange ikke vet (inklusive meg inntil i går) er at de er ikke like bare med unntak av hvilken vei taben går. De fasa forskjellig også, det betyr at om du har et tennhus som har male tab og du bestiller nytt fordelerlokk fra BMW. Da får du mest sansynlig et med female tab og du tenker f... men det gjør ingen ting for jeg har et reserve tennhus med klemme som har tapp og som passer på tennhuset uten tapp. Glimrende, nå vil bilen din gå som ei ræv pga at fordelerlokka har ulik fasing.

Jeg bestilte nytt fordelerlokk til 2002 TI fra BMW, det kom med female tab. Pga at noen en gang I tiden har tukla med mitt 002 tennhus hadde det tapp og fordelerlokket passa perfekt. Såklart mistenkte jeg ingen ting helt til en på historisk forum ba meg skjekke det.

Her ser dere forskjellen

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2323_zpsb6rpulsi.jpg

Du får selfølgelig problemet motsatt også, har du fordelerlokk med female tab og du skal montere et nytt men det har male tab kan du selfølgelig byte klemme til en uten tapp og fordelerlokket passer.

Jävlar.....


Geir...

Skrevet av geirm den 14-04-2015 14:57
#5

Vel, da er jeg nesten klar til sesong start. Kun å fylle ny bensin og finstille tenning. Blir vel en tur til Gulbrandsen I år også

Jeg veide bilen og ble vel litt overrasket at den ikke var lettere. jeg skulle ha fått den ned I 850 om jeg gikk inn for det men siden homologeringsvekta er 890 er det ikk så viktig.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2437_zpscjuwtmkg.jpg

Har justert ventiler og dobbelt skjekket kam instilling. Interesant å se hvor rent det er I toppen. Jeg kjører hele tiden mellom 5 og 8000 omdreininger, men kan ikke se antydning til slitasje. Virker som oljen jeg bruker gjør en god job (Shell Helix Ultra5/40)

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2444_zpschrldw9d.jpg

Geir...

Skrevet av geirm den 02-05-2015 20:58
#6

Jeg har fått utført noen PipeMax utregninger på lengen av innsuget slik at det stemmer med moment toppen på ca 5800 omdreininger. Ved å velge så lange innsug treffer en den såkalte 3. pulsen, den er sterk og bidrar til en veldig god fylling I sylinderen. Det gir en lengde fra ventilen til enden av innsuget på 39 cm. Det har jeg nå korrigert med å sette inn mellomstykker. Interessant å merke seg at det er eksakt samme lengde som på Alpina sitt sleide innsug fra 70 tallet

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2485_zpsiyzer5ln.jpg


Geir...

Skrevet av geirm den 08-02-2016 23:11
#7

Mmm, lenge siden siste post ser jeg. Vel, det har seg slik at motoren rasa på Rudskogen I Mai. Jeg hadde hundre forklaringer på det I etterkant men forklaringa er brutal enkel. Motorbyggeren gjorde en dårlig job. Dette tatt I betraktning har jeg gitt den forrige motorbyggeren sparken og hyra inn Svein Kristiansen til jobben. Havariet tok knekken på det meste inne I motoren som veiv, blokk, råder, stempler, vippearmer, kamaksel, ventiler....the works.

Nytt er handla inn og Svein er godt igang, regner med benkekjøring denne måneden

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2792_zpsp9cpr1uj.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_2976_zpsuvszv4ep.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_3177_zpsgsgcbfqn.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_3176_zpsaku81glj.jpg

Geir...

Skrevet av Espen02E30 den 09-02-2016 07:57
#8

Kjedelig med så mye motstand du skulle ha da.
Var motor bygget i Ski?

Banekjøring i februar?

Skrevet av geirm den 09-02-2016 18:17
#9

Nei, er nok redd motor bygger'n er fra NesoddenFrown

Skrevet av geirm den 09-02-2016 18:21
#10

La dere forresten merke til rammelagrene? Fra S14-2,5. Bora olje kanalene i blokka også lik S14-2,5.

Geir...

Skrevet av geirm den 24-02-2016 22:38
#11

Jeg rydda litt I hyllene her om dagen og fann kalippere og skiver til skivebremser bak. Jeg blei frista og satte I gang med å demontere trommelbremsene. Vel, det er ikke bare bare å montere skiver bak når en må pga regelverket I historisk racing ha 2 stempels kallippere. Det betyr at jeg må ha en dyp skive som "gjemmer" ytter stempelet I kalipperen slik at den ikke tar I felgen.

Så langt alt vel, men når jeg monterte skiven på medbringeren oppdaget jeg at den kom for langt inn slik at jeg ikke kunne feste braketten til bremsekalipperene ide 4 hullene der hvor skjoldet var skrudd fast. Begynne å sveise braketter rett I bærebroene var uaktuelt.

Løsningen ble en spacer mellom medbringer og skive. Den laga jeg slik at den sentrerer både skiva og felgen. Tror at dette blir en bra løsning. Kalipperene kan monteres over (slik som på bildet) eller under bærebroa. Jeg valgte over pga at det er lettere med lufting av bremsene slik

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_3184_zpsr2fblr59.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_3188_zpszfnb20xh.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_3161_zpskdde3fal.jpg


Geir...