Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
Skrevet av JE den 23-02-2013 00:24
#1
I går skulle jeg montere s14 lagrene i H-profil rådene som skal brukes sammen med 2L veiva i lavbudsjett motoren,
men jeg fikk en litt ubehagelig overraskelse..
Jeg monterer ikke nye lager som ser slik ut (det lageret som står aleine er normalt og ok) i en 2L m10 som skal levere over 300 gamp..
Blir å klage til leverandør i USA og se om de følger opp med ok service..
Redigert av JE den 01-01-1970 01:00
Skrevet av JE den 15-03-2013 21:04
#2
Hva skjer her!?... .
Denne er til 02`n..
Bestilt brukt sokkel til coilene fra GM 2.2L SOHC Cavalier 2001, inkludert tenningsmodul på ebay.
Tenninsmodulen skal ikke brukes (skal bruke en ekstern), så må modifisere litt inni boksen.
Redigert av JE den 25-03-2013 22:15
Skrevet av JE den 28-03-2013 16:24
#3
Pluggkabler og 440cc høy ohm dyser til 02`n, er på vei fra østfold.
Men, det ser ut til at 440cc dyser er litt i minste laget for effekt målet.
Har den siste dagen fundert på alternative løsninger, bla å kjøre med høyere bensintrykk.
Men det krever rundt 4,5 bar grunntrykk, noe jeg ikke er særlig begeistra for.
Andre alternativet blir å bruke 750cc dysene og kjøre med for-motstand.
Dette må gjøres pga 750cc dysene jeg har er lav ohm (2 ohm) og dyse-driverne
i Link Storm`n greier maks 5A per driver.
Etter litt assistanse med beregninger pga man er blitt ganske rusten i elektronikk,
fant jeg ut at det bør holde med 5.6 ohm motstand som tåler 25W. Se illustrasjon under.
5,6 ohm 25W motstand koster 43,- per stk på elfa (trenger en per dyse-driver).
Elektronikk komponenter er greit å kjøpe i god kvalitet.
"heatsink" og termisk pasta kosta 37,- ink frakt fra kina. Ebay er knall
Redigert av JE den 01-04-2013 15:36
Skrevet av Adrian91 den 04-04-2013 16:21
#4
Gi en lyd om du skal kvitte deg med 440 cc dysene igjen, kan være interessert. :-)
Hva er planene i helhet når det gjelder den nye bilen?
Skrevet av Espen02E30 den 05-04-2013 07:58
#5
Østfold?? Akershus
Med takten på innkjøpene dine har du ihvertfalll nok å gjøre når du kommer hjem fra jobb da.
Er håpet å få testet E30 i år?
Skrevet av JE den 05-04-2013 14:28
#6
Espen02E30 skrev:
Østfold?? Akershus
Med takten på innkjøpene dine har du ihvertfalll nok å gjøre når du kommer hjem fra jobb da.
Er håpet å få testet E30 i år?
Hehe jaja Akershus da
Nei, har vel egentlig infinni meg med det at jeg ikke greier å få E30`n ferdig i år..
Jeg har alt for mye å gjøre.. får vel prøve å ta unna 02`n først..
Adrian91 skrev:
Gi en lyd om du skal kvitte deg med 440 cc dysene igjen, kan være interessert. :-)
Hva er planene i helhet når det gjelder den nye bilen?
Jeg skal si i fra hvis det blir aktuelt å selge dysene.
Redigert av JE den 12-08-2013 00:44
Skrevet av JE den 10-04-2013 18:46
#7
Da har jeg endelig kommet meg hjem fra jobb..
Første som stod på lista var gjennomgang av ledningsnettet til link G4 Storm`n. Dette har vært montert på en m10 før, og hadde litt andre løsninger enn jeg bruker..
Fikk også lagd brakett til tennings-moduler og coiler. Brukte en 6mm alu plate for å få ok kjøling på tennings-modulene
ferdig montert:
Skrevet av JE den 12-04-2013 18:16
#8
I dag ble det pusla litt med 02`n, venter på strømper til ledningsnettet og dyse-motstander så ble ikke mer gjort med det elektriske enn å terminere og montere opp lade-trykk-ventilen.
Ble så til å demontere "lavbudsjett" motoren, for å begynne å konvertere den fra 1,8 til 2 L.
2L veiva på plass etter polering, gjenstår å måle lager klaringer.
Kam, ytre ventilfjærer og vippearmer blir bytta til org / febi.
Redigert av JE den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tepe den 12-04-2013 19:50
#9
Polerer du veiva sjøl? isåfall hvordan går du frem, og hva bruker du av remedier? Kan du f.ex bruke smergel med 20000 eller finere korning? eller bruker du lærreim med polerpasta
Skrevet av JE den 13-04-2013 00:07
#10
tepe skrev:
Polerer du veiva sjøl? isåfall hvordan går du frem, og hva bruker du av remedier? Kan du f.ex bruke smergel med 20000 eller finere korning? eller bruker du lærreim med polerpasta
Jeg bruker 1200 våt-slipe-papir og en blanding av olje og diesel,
gjør poleringa for hånd hvis jeg ikke har tilgang på dreiebenk.
Skrevet av JE den 16-04-2013 23:07
#11
Motstander til dysene dumpa ned i postkassa i går, dermed ble det montering på ebay-kjøleribbene.
Har vurdert å montere en vifte i tillegg for sikre skikkelig kjøling under hvilken som helst belastning.
Skrevet av JE den 18-04-2013 21:17
#12
Klargjort for montering av nye rammelager
Nye lager på plass
Så gikk man på en smell...
Det viser seg at 2L veiva jeg skulle bruke er slipa på alle tappene..
klaringen med standard lager ble følgelig "enorm"
Skulle seff hatt målt veiva for lenge siden, men det ble altså ikke gjort.
så nå trenger jeg en rimelig og bra 2L veiv snarest.
Noen som har en liggende å slenge?
Redigert av JE den 13-07-2013 16:20
Skrevet av 02Ronny den 19-04-2013 18:19
#13
Det må vel være noen i nærområdet ditt som har veiv?
Jeg har noen liggende i Brønnøysund, men ingen er målt og kontrollert. Kun plukket ut av gamle motorer...
Skrevet av JE den 21-04-2013 22:57
#14
02Ronny skrev:
Det må vel være noen i nærområdet ditt som har veiv?
Jeg har noen liggende i Brønnøysund, men ingen er målt og kontrollert. Kun plukket ut av gamle motorer...
Ordner seg vel til slutt,
bare synd det blir slutt på fremgang for en stund.
Redigert av JE den 12-08-2013 00:34
Skrevet av JE den 29-04-2013 08:10
#15
Annen veiv, nye muligheter.... Men den gang ei.. nok en slipt veiv.
Denne gangen ikke riktig så ille, men med sin 0,25 i undermål på alle tappene, så er det ikke veldig aktuelt å bruke denne veiva heller.
Leitinga fortsetter
Hvis det ikke dukker opp en ok veiv med std mål innen rimelig tid, blir det å måle lager klaringer med gamle lager.
OG Hvis de er innen for det som er akseptert, så blir det å kjøre med brukte lager og original råder.
Redigert av JE den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Espen02E30 den 29-04-2013 15:46
#16
Det var som faen da...
Hadde aldri sett for meg at den var slipt..
Har vel 1 2l blokk til håper jeg, men får ikke demontert en og målt før litt ut i neste uke.
Skrevet av JE den 09-05-2013 16:20
#17
Espen02E30 skrev:
Det var som faen da...
Hadde aldri sett for meg at den var slipt..
Har vel 1 2l blokk til håper jeg, men får ikke demontert en og målt før litt ut i neste uke.
Skal ikke være enkelt å bygge M10..
Send meg en PM ang hva som er aktuelt ang veiv
Skrevet av JE den 19-06-2013 08:31
#18
Endelig var det tid til å få gjort litt med 02`n.
2 Literen er endelig montert sammen, svinghjulet er sandblåst og lakka.
Siden motoren blir parra med en getrag 240 (som er ca 2,5 cm kortere enn en 260) denne gangen, så måtte girkasse traversen modifiseres litt.
Skrevet av JE den 26-06-2013 21:01
#19
Tid for en liten oppdatering.
Motoren er på plass og Link`n er så og si ferdig kobla, gjenstår kun litt småting.
Fikk tak i ny fremre del av mellomakselen som var i riktig lengde. (2,5cm lenger enn den gamle) Deilig å slippe å måtte modifisere en aksel.
Det som gjenstår nå er å montere mellomaksel, eksosanlegg, diff brems, slave cyl og bytte til 735i hoved bremse cyl.