Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av 02Ronny den 27-06-2013 21:18
#1

Dæven! Grattis :-)

Skrevet av JE den 27-06-2013 23:00
#2

02Ronny skrev:
Dæven! Grattis :-)


Takk Smile

Gjenstår lufting av clutch og bremser før den igjen skal ned på hjula.
Så får vi se om det ikke blir litt justering og kanskje en effektmåling etterhvert.

Ut på tur Grin

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130701_160946_zpsd46b5127.jpg

35mm WG ble litt i minste laget på 2 liter`n, godt man hadde en flett ny 38mm liggende.
Ut med den gamle og inn med den nye.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130702_143245_zps7751791a.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130702_143253_zps3400f328.jpg

Redigert av JE den 13-07-2013 21:23

Skrevet av JE den 11-07-2013 02:13
#3

Mitt første havari!

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130702_175140_zps080f6751.jpg

Etter mye kødding med feiltenning og et par ganger i turtalls spærra, så knakk det to vipper.
Den ene biten havna seff under kammen og trøkte høl i toppen.

Nå blir det å fikse toppen samt montere HD vipper. Må også finne ut hva som forårsaker den forbaska feiltenninga.

Motoren går som en klokke en stund, etter noen omganger med belastning begynner den å feiltenne ved ladetrykk.

Har forsøkt å gå ned til 0,6 i plugg gap uten hell, så spørs nok om det ikke er tenningsmoduler eller coiler som lager problemer......

Redigert av JE den 13-07-2013 21:07

Skrevet av JE den 13-07-2013 16:26
#4

Etter å ha fundert og konferert litt, så blir det å bytte fra jalla (biltema) tenningsmoduler til to nye enkle "dumme" originale Bosch moduler (eventuelt en dobbel, kommer an på pris..).
Håper det vil hjelpe på feiltenninga..

Skrevet av JE den 21-07-2013 16:17
#5

Siden en eller annen "gluping" (meg), har prestert å gjenge opp et vann uttak i blokka til varmeregisteret med en slik fantastisk gjenge som m18x1,5, og det finnes selvfølgelig ikke fittings med slange stuss å få kjøpt over disk med tilsvarende gjenger.
Da er er det greit med tilgang på en liten dreibenk på jobben.
En m18x1,5 syrefast blindplugg og en stump syrefast 18mm rør duger til å lage det som trengs.

Gjenstår bare å sveise fast rørstussen med tig`n når jeg kommet hjem.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130721_105122_zps91e38320.jpg

Rørstussen er seff forsenka ned i blindpluggen med grei press pasning.

Redigert av JE den 21-07-2013 17:05

Skrevet av JE den 25-07-2013 18:27
#6

Som antatt, så er 2,5 bar map-sensoren som er innebygd i Link`n for liten... hvem greier vel å holde seg under 1,5 bar i ladetrykk...
Nå blir det 7 bar sensor, bestilt fra Hålandtuning.

Problemet med kun 2,5 bar sensor, er at den ikke leser over ca 1,57 bar (+ ~1 atmosfære).
Var i utgangspunktet klar over dette.... men... Cool

Et lite utklipp av loggen fra turen, da de 2 vippene knakk.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/havarilogg_zpsb20b7bcc.jpg

Redigert av JE den 26-07-2013 15:53

Skrevet av JE den 07-08-2013 23:50
#7

Da er forhåpentligvis remedie for kurering av grusom feiltenning kommet på plass.
En stk tre-kanal`s Bosch tennings-modul.

Blir da å røske ut de to feiltema modulene, frisere brakketten litt og montere denne ene triple modulen
(skal kun bruke to av kanalene da jeg kjører waste fire)

Hvis ikke dette gjør susen så begynner jeg virkelig å lure...

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/bilde13_zpsb8a2cea7.jpg

(må jo seff lappe sammen toppen før man får testa.. skulle bare hatt en steikeovn..)

Redigert av JE den 08-08-2013 00:03

Skrevet av JE den 18-08-2013 23:44
#8

Ledningsnettet er lettere modifisert og ny Bosch tenningsmodul er montert på frisert brakett.
Ny 7 bar mapsensor er også kommet på plass, istedet for den interne 2,5 bar sensoren.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130818_175809_zps0cb0e527.jpg

Skrevet av JE den 21-08-2013 23:28
#9

Monologen fortsetter;

Da er "ny" topp gjennomgått og montert, denne gangen med HD vipper og Ruland vippearms-låser samt org ytter og m30 inner ventilfjærer.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130820_184836_zpsd5ab04d3.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130820_204321_zpsaac20cef.jpg

Motoren hoppa i gang på første forsøk Smile

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130821_213805_zpse19ad671.jpg

Redigert av JE den 22-08-2013 22:53

Skrevet av JE den 09-09-2013 08:04
#10

Hjemme igjen etter en fantastisk helg på Våler banene i regi av Bmwccn.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130908_223554_LLS_zps136902e2.jpg

Knall vær og perfekt antall biler, gjorde så man kunne kjøre så mye bil og fører makta. Wink

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC_5486_zpsdecafe5b.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC_5509_zps53eaa49f.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC_5568_zpsd64dbfe3.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC_5561_zpsb939d5ca.jpg

02`n funka veldig bra, kun et lite problem med en sikring som røyk pga jordfeil. Men det
ble fort fiksa.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC_5479_zpse93893f7.jpg

Må virkelig si at bilen ble mye mindre understyrt og stabil med IE stabstag.

Redigert av JE den 29-09-2013 13:59

Skrevet av Espen02E30 den 09-09-2013 10:47
#11

Godt det endelig klaffet for deg så du fikk deg noen runder!

Ang stabstag, hvordan har du satt dem nå? (tenker da på at dem er jo justerbare)

Edit: blir vel salg nå da???!!

Redigert av Espen02E30 den 01-01-1970 01:00

Skrevet av JE den 09-09-2013 13:32
#12

Espen02E30 skrev:
Godt det endelig klaffet for deg så du fikk deg noen runder!

Ang stabstag, hvordan har du satt dem nå? (tenker da på at dem er jo justerbare)

Edit: blir vel salg nå da???!!



Ja var på tide, er jo 1,5 år siden sist..

Stabstaga er justert "strammest" mulig bak og i bakerste hullet forran.
(jeg har massivt stabstag foran, så er ikke sikkert det blir det samme for din bil)

Jepp bilen er til slags for 65 000,-

Var faktisk en del som var interesserte på Våler.

Skrevet av JE den 14-09-2013 13:31
#13

Et kapittel er nå avsluttet.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130914_115829_zps1209c228.jpg

Min bristolgrå 2002 har fått ny eier.
Etter å ha hatt denne i garasjen siden 2000, må jeg si at det nå blei en smule tomt i garasjen.

Heldigvis har bilen fått en verdig eier, som skal bruke den til det den er bygd for.

Takk for meg!

Skrevet av Johnny Pettersen den 14-09-2013 16:35
#14

Du må ikke bli borte, du har vel noen andre prosjekt vi kan følge med på, var artig med innleggene dine, spesielt når det er sånn faglig tyngde bak.

Skrevet av Espen02E30 den 14-09-2013 20:39
#15

Da havnet denne i Ytre Enebakk ja Grin

Har vel lest alt i denne tråden sånn ca 100 ganger, så var ingen overraskelser når den kom inn i garasjen og man fikk litt tid til å se på ting. (selv om jeg har stoor respekt for mye som er gjort her)
Overraskelsen (positivt) kommer når man kjører! Faen så gøy, for en bil! Grin


Motor går jo meget bra, men hvilket feste det er i denne.
Med Federal RSR dekk er det helt villt godt feste, resultatet av det er jo at det går stygg fort etterhvert så ble ikke så lange turen før jeg fant veien hjemSmile

Bilen skal brukes, men så klart hovedsaklig på baneCool

Skrevet av JE den 14-09-2013 21:17
#16

Godt å høre at du er fornøyd.

Hvis det blir for lite effet etterhvert, så er det som nevnt ikke store kostnaden for å øke den en del Wink, dysene dine holder nok til hvertfall 0, 6 bar høyere ladetrykk.

Skrevet av JE den 19-09-2013 13:25
#17

Som en avslutting, ett litt festlig bilde.. Wink

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/1_zpsae3bc99a.jpg

Redigert av JE den 19-09-2013 14:02