Emne: BMW 02/Classic :: bmw 2000 touring og 1602 prosjekt
Skrevet av 02touring den 31-01-2011 06:43
#1
stilig
Skrevet av Hauso den 01-02-2011 18:06
#2
Sweet! Dette ser jo kjempebra ut
stå på, og gi oss updates
btw smart og stilig med golf mk1 hjulbuer!
Skrevet av tii-hallvard den 04-02-2011 19:32
#3
Er du noe i garasjen i helga? Tenkte kanskje å komme forbi hvis du tar imot? Ring moben hvis du tar imot.
Redigert av tii-hallvard den 04-02-2011 19:33
Skrevet av tepe den 05-02-2011 03:45
#4
tii-Hallvard skrev:
Er du noe i garasjen i helga? Tenkte kanskje å komme forbi hvis du tar imot? Ring moben hvis du tar imot.
Ja det blir nok skruing denne helga også
det er bare å komme. Jeg ringer deg lørdag.
Jeg har fått hjem motoren som jeg skal bruke i bilen Det er en tii fra 1973 med e21 2,0l topp fra 1977 Jeg skal ikke bruke innsprøytningen men kjøre med 2 doble 45 webere istedet
Det første jeg gjorde var å ta en kompresjonstest Den var ganske nedslående bra komp på syl 1 og 4 dårlig på nr 2 og ingen på syl nr 3
når jeg putta fingeren foran plugghullet kunne jeg høre at den feis ut i eksosen Da var det bare å begynne å skru
Tok av toppdekselet og fikk se at skruen som holder oljerøret og som olja går igjennom for å smøre kammen var borte. Den lå nedi den ene oljekanalen.
Kammen er nok noe slitt men det var uansett ikke meningen å bruke den da jeg har kjøpt en 292* kam
Jeg får kjøpe nye vippearmer og fjærer også.
Jeg skal kontrollmåle veiv og rådelager i morra med plastigauge så får vi se åssen det barker iveg...
Stempelfjærene er ihvertfall gåene gapet er 1.1 mm skal være 0,3 - 0,45 Den virker og "romslig" i sylinderne skal iflg boka være 0,04 mm.
Spørs om ikke borring og nye stempler er eneste sjanse for denne Har nok vert varmt oppi her da det ene stempelet er smeltet litt på toppen.
Skrevet av tepe den 05-02-2011 10:26
#6
Ja jeg følger nøye med på tråden din Inge Det ser ut som disse motorene er temmelig likt slitt Er jo liten vits i å trimme og dille med motoren hvis en ikke har et bra utgangspunkt. Tenkte jeg skulle ringe sylinderservice i Kr.sand til mandag for å få en pris på borring av sylinderne og bytte av ventilstyringene i toppen
Skrevet av tepe den 06-02-2011 01:24
#7
Har fått skrudd litt i dag og Regner med at kompresjonsproblemene var klumper av koks mellom eksosventilen og setet har slipt alle ventilene og når jeg hadde 1 innsugsventil igjen å slipe oppdager jeg at det er en liten sprekk fra eksosventilen og til kjølevannet på sylinder nr 2 Det var kjipt hva nå? Ingen vits i å sende den for å bytte ventilstyringer ihvertfall
Har og fått målt litt på blokka og den holder seg fint innenfor spesifikasjoner på klaringer på veiv og råder Stempelringene er en annen sak de detter nesten av stemplene av seg selv. Jeg har minst et komplett pakningssett med ventiltetninger av den gamle typen så...
Tror jeg honer blokka selv, kjøper nye stempelringer og kjører den sønder og sammen
Bateridrill og en bit bensinslange er kjekt når en skal slipe ventiler
Det er ikke lett å se sprekken Kan jo ikke akkurat lekke allverdens
Men den blir vel ikke mindre av litt råkjøring heller.
Skrevet av 2000Touring den 06-02-2011 08:10
#8
Er det ikke mulig å få noen til å sveise den sprekken da?
Skrevet av tepe den 22-02-2011 23:46
#9
har satt vekk tii motoren den må totaloverhales med borring osv satte den sammen med nye stempelfjærer i og tok ny kompresjonstest sylinder nr 2 har kun 4 kg Det er den sylinderen som har vært skikkelig varm slik at stempeltoppen er blitt deformert. slik så den ut etter sammensetting. Tii en har mistet en i er nå en "ti wannabe"
[img]
Har istedet plukket fram originalmotoren det er matcing number til karosseriet og har gått 206000 km garantert. Hadde egentlig tenkt å spare den. Var ganske spennende å skru den i fra hverandre den har stått i 20 år. Jeg ble positivt overrasket blank og fin i alle sylinderne og ramme og rådelager så fine ut uten spetter og merker var og godt innafor krava til klaringer. også stempelringene er innafor men jeg bytter til nye siden jeg har. så da er det bare å bytte kamaksel, stempelfjærer og simmerringer samt slipe ventiler og sette på nye ventiltettinger og skru det sammen igjen.
Redigert av tepe den 24-02-2011 11:27
Skrevet av 2000Touring den 23-02-2011 00:12
#10
Da kom stempelringene til nytte til slutt uansett da
Skrevet av tepe den 23-02-2011 21:15
#11
2000Touring skrev:
Da kom stempelringene til nytte til slutt uansett da
Ja jeg hadde denne maskinen i bakhodet når jeg kjøpte de av deg Planen var å renovere originalmotoren neste vinter Men nå blir det motsatt Får behandle den pent så holder den en stund til
Skrevet av tepe den 07-03-2011 22:41
#12
Har fått gjort ferdig originalmotoren. Den har fått etpar strøk med svart motormaling og er rengjort inn og utvendig Alle pakninger og simmerringene er byttet samt ventiltettingene. jeg har slipt ventiler og satt inn 292* kam. dobble webere på originale ti innsug og grenrør er satt på. Har satt den inn i bilen for å kunne tilpasse eksosanlegget og speedvaieren som jeg har tenkt å bruke Planen er å sveise fast et feste til vaieren på festebraketten til bremsekraft forsterkeren.
Hvis noen har en tii bremsekraftforsterker de kunne tenke seg å selge er jeg VELDIG interessert. Blir trangt med webere
[img]
[/img]
Skrevet av steinsus den 11-03-2011 23:34
#14
tepe skrev:
Hvis noen har en tii bremsekraftforsterker de kunne tenke seg å selge er jeg VELDIG interessert. Blir trangt med webere
Ligger på 02-tavlan:
Delar Säljes :
Bromsservo Ti Tii Turbo
Bilder kan skickas vid intresse.
Pris: 2500 Skr
Namn: Kalle Källström
Telefon: 026-274107
Mobil: 0707149594
Mail:
Ort: Sandviken
Skrevet av tepe den 12-03-2011 00:43
#15
steinsus skrev:
tepe skrev:
Hvis noen har en tii bremsekraftforsterker de kunne tenke seg å selge er jeg VELDIG interessert. Blir trangt med webere
Ligger på 02-tavlan:
Delar Säljes :
Bromsservo Ti Tii Turbo
Bilder kan skickas vid intresse.
Pris: 2500 Skr
Namn: Kalle Källström
Telefon: 026-274107
Mobil: 0707149594
Mail:
Ort: Sandviken
Er det noen som har erfaring med kjøp av deler fra privatperson i Sverige?
Skrevet av steinsus den 12-03-2011 10:34
#16
tepe skrev:
steinsus skrev:
tepe skrev:
Hvis noen har en tii bremsekraftforsterker de kunne tenke seg å selge er jeg VELDIG interessert. Blir trangt med webere
Ligger på 02-tavlan:
Delar Säljes :
Bromsservo Ti Tii Turbo
Bilder kan skickas vid intresse.
Pris: 2500 Skr
Namn: Kalle Källström
Telefon: 026-274107
Mobil: 0707149594
Mail:
Ort: Sandviken
Er det noen som har erfaring med kjøp av deler fra privatperson i Sverige?
Veel, jeg har jo handla en god del, det meste kontant og ved henting, men noe har det jo blitt som jeg har overført direkte til bank, det tar jo 3-5 dager for en slik overføring, og bussgods i Sverige er billig frakt internt i Sverige, til Norge så er Posten best.
Bare en gang har jeg hatt problemer med at selger har ventet veeeldig lenge før han sendte varene, men de kom til slutt.
Det er også ganske lett og spore personer i Sverige om man nå trenger det...
Skrevet av 2000Touring den 13-03-2011 19:01
#17
Kanskje du kan høre med Erneland her på forumet. Han bor vel både i Sverige og i Norge - kanskje han kan hjelpe deg??
Skrevet av Erneland den 13-03-2011 21:01
#18
Kalle har sålt mycket intressant under åren. Har aldrig hört något dåligt om honom.
Precis som Inge skriver så kan jag ta med mig en och en annan del till Oslo men det måste vara små delar då. Ett bromsservo skall inte vara några problem dock. ;-).
Mvh Michael
Skrevet av tepe den 14-03-2011 22:03
#19
Erneland skrev:
Kalle har sålt mycket intressant under åren. Har aldrig hört något dåligt om honom.
Precis som Inge skriver så kan jag ta med mig en och en annan del till Oslo men det måste vara små delar då. Ett bromsservo skall inte vara några problem dock. ;-).
Mvh Michael
Det høres ut som en bra løsning Takk for tilbudet, men det blir endel styr så jeg tror jeg venter og ser hva som dukker opp.
Men jeg trenger hjelp... motoren vil ikke starte.. hva er galt? kommer bare et eller annet smell ingen tegn til tenning Weberne har vært brukt på m10 tidligere. Jeg har prøvd med 2 fordelere en tii fordeler med ny stift og kondensator og en helt ny til tii med elektronisk ignitor. jeg har brukt original mekanisk bensinpumpe da forgasserne randt over med den elektriske pumpen jeg har. Tenninga står nå slik at stiften åpner når motoren er på tdc Jeg tror ikke den er 180* feil da dette ble satt med toppdekselet av og da ser man jo hvordan kammen står. Har sjekket tenningsrekkefølgen flere ganger, og jeg har gnist på pluggene
Skrevet av 02Ronny den 15-03-2011 06:17
#20
Hvordan stod kammen når du satte ned fordeleren på merket?