Emne: BMW 02/Classic :: rolfi sin 1976 BMW 525 - DB86868
Skrevet av 2000Touring den 20-11-2010 00:10
#1
ser ut som du har noe å finne på i vinter
Skrevet av rolfi den 27-11-2010 16:27
#2
Hehe, litt må det være
Skal levere inn toppen til overhaling iløpet av neste uke. De skal bytte ventiltetninger, planslipe, slipe ventiler og sjekke over alt mulig. Skal veldig snart også bestille nytt kjede, ny strammer, skinne, vannpumpe og litt andre småting
Jeg greide jo bragden å plukke motoren ifra hverandre før jeg vasket den skikkelig, så jeg må gå skikkelig over med blåsepistolen før jeg setter den sammen igjen.
For å unngå at sylinderveggene ruster, smører jeg de inn daglig med mineralolje. Jeg tømte også litt olje nedi alle sylinderene. Noe jeg oppdaget var at på ca 2 døgn hadde oljen som ble tømt nedi sylinder 2 forsvunnet. Sylinderene ser helt fine ut og det finnes ikke slark i stempelet. Er dette da noe å bekymre seg for? Jeg er ikke HELT med på tanken å plukke ut stemplene for å bytte stempelringer.
Jeg har veldig begrenset erfaring med å skru på motorer, så jeg føler et toppakningsbytte er det mest omfattende jeg burde begi meg ut på.
Skrevet av Orjan den 17-01-2011 18:24
#3
Fin vogn
Bare et spørsmål angående registeringsnummeret ditt; har DB 86868 vært i bruk før, eller var det "ledig"?
Jeg var på BT i dag og lurte på om jeg kunne få XV 32379 (eller 32300) til min bil, men siden de hadde vært i bruk tidligere gikk ikke det
Skrevet av tepe den 17-01-2011 20:11
#4
Ørjan begge reg nummera du har spurt om er til biler som er avregistrert og ikke skrotet Hvis du går på vegvesen.no og slår inn ønsket reg nr under neste eu kontroll så får du om den er avregistret eller ikke finnes hvis det ikke finnes kan du nok få det
f.ex PC30848 (som var min første bil) havnet hos høggeren etter 2 mnd.På den står det at reg nr ikke finnes
Skrevet av Orjan den 17-01-2011 21:16
#5
Takker
Og beklager "thread-jacking"
Skrevet av e12535i den 18-01-2011 08:04
#6
Eneste mulighetne for å få et "gammelt" reg.nr er at det aldri har vært i bruk. Hjelper ikke at bilen er skrotet for 20 år siden.
Skrevet av rolfi den 19-01-2011 17:30
#7
Thread-jackingen går helt bra. Det er jo på sett og vis relatert.
For å oppdatere litt her, kan jeg nevne at jeg fikk idag en Getrag 260 kasse og igår kjøpte jeg et sett BBS RS. 8x16 og 9x16. Ikke veldig lenge igjen til det kun er demontering av det gamle og montering av det nye som står igjen
Skrevet av rolfi den 26-01-2011 20:03
#8
Da var toppdeksel, bunnpanne og en haug andre motordeler (pluss viskerarmer) blåst med Garnet blåsemiddel.
Tenkte å lage meg et delebadekar, for å få bort blåsemiddelet fra kriker og kroker i toppdeksel, bunnpanne og oljefilterhus. Tviler på jeg har fått bort all sanden bare ved å blåse det rent utenfor blåsekabinettet.
MÅ jeg ha et kar i stål, eller er det andre materialer som er like egnet? Skal ha tynner nedi, så hadde vært greit at materialet ikke reagerer/smelter av kontakt med tynner over litt tid.
Bilder kjem
Skrevet av 02Ronny den 27-01-2011 20:15
#9
Skjær et oljefat på langs, lag føtter på det, så har du et flott kar.
Skrevet av rolfi den 28-01-2011 00:57
#11
Et oljefat er ikke dumt, men det vil kanskje ta litt stor plass.
Delevaskeren blir dessverre noe for liten. Har en murdunk fra biltema på 90 liter (
http://www.biltem...e/Murdunk/ ), den er av perfekt størrelse. Eneste problemet er jo at jeg ikke vet hvor bra den tåler tynner.
Delene skal lakkes etterhvert, så jeg vil ikke bruke diesel/white spirit eller andre oljebaserte midler for å vaske med.