Emne: BMW 02/Classic :: BMW 1602 touring

Skrevet av TorEnholm den 05-04-2013 22:57
#1

Et hydraulikk sytsem lekker vanligvis ikke. Jeg vil tro at på bilen din deler bremseveske og hydraulikk cluchen din samme beholder. Om oljen forsvinner er det en lekasje en eller annen plass. Ha et lite øye med nivået på beholderen, og ta en titt under bilen. Fylle på olje funker som en "nødløsning", men det er en indikasjon på at noe større er på gang...

Skrevet av goty den 06-04-2013 10:18
#2

Jeg har ikke sett noen lekasje. Og følger nøye med på nivået i beholderen. Skal ut og kjøre en tur kl 15:00 i dag, så da får jeg se om alt er som det skal Smile

Skrevet av goty den 25-05-2013 16:59
#3

Hei, i det siste har bilen mitt hatt et forferdelig ugjevnt turtall, det er HELT bajas, og det kan høres ut som om bilen går på 3 sylindere til tider. Den "fiser" når jeg gasser skikkelig. Uansett, det virker som om turtallet aldri kommer seg opp dit det skal og og faller ned igjen hver gang det går opp. (tomgang) Det faller også når jeg kjører bilen, som om det er et lite "smell" "poff" (litt vanskelig å forklare eksakt hva jeg mener.)

Vits å bytte plugger / kabler? Byttet coilen nylig.

Skrevet av TorEnholm den 25-05-2013 19:34
#4

Tja, når ble dette skiftet sist? Jeg har mange biler og må skrive ned når jeg skifter oljer og deler, da vet jeg hvor gammelt alt er. Når jeg kjøper "ny" gammel bil skifter jeg alle slitedeler, for å "nullstille" alt.

Du har vel ikke kjørt den "nesten" tom for bensin slik at bunnfall/vann/gørr har blitt dratt inn i filter eller forgasser? Noe av det du nevner der skjedde da jeg var student og det var dårlig med penger, da kjørte jeg tanken nesten tom. Motoren ble "helt bajas" som du sier. Resultat ble filterskift og en runde med forgasser-rens. Jeg tipper på noe bensin greier. Filter er jo en billig og grei plass og starte?

Redigert av TorEnholm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av goty den 26-05-2013 10:22
#5

Olje, oljefilter, bensinfilter, luftfilter og coil ble byttet i midten av vinteren. Om du ser på side 2 så ble forgasseren ultralyd vasket omtrent samtidig. :\.

Er det noen STP produkter som kan brukes? Vet de har mange "innvendige" renser som kanskje kunne vært noe?

Skrevet av goty den 29-05-2013 17:07
#6

Sliter med å tenne selvom bilen nettop har kjørt. Bytta coil for et par måneder siden, da var problemet omtrent det samme, kjøpte coil hos BILTEMA, kan det være at biltema coilen rett å slett er for dårlig`?


Sjekket tennpluggene i stad, de var fine, har også sjekket alle koblinger til fordelerlokk.

Redigert av goty den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 2000Touring den 29-05-2013 17:32
#7

Hadde aldri brukt Biltema tenningsdeler! Kan godt hende det funker, men jeg stoler ikke på det.

Skrevet av goty den 29-05-2013 18:03
#8

Har biltema 5 min unna, så blir så lett å kjøpe seg deler derifra. Men tror jeg skal prøve å holde meg unna selv for sikkerhets skyld Smile. Er jo tross alt en GAMMEL bil Smile

Skrevet av TorEnholm den 29-05-2013 21:46
#9

Jeg husker ikke helt hva du har gjort og ikke gjort, men har du gjort noe med bensinpumpa?

Når jeg sa at bilen min var i samme "bajas" mode som din, og at det var vann og gørr fra tanken, hjelper det lite om filter og forgasser er overhalt. En god slurp med vann går rett gjennom filteret.

Her du et gjennomsiktig bensinfilter som sitter på bensin tilførsel rett før forgasser?

Og kanskje noe å tenke på i forbindelse med tenning, om du tror det er dette. Uten at jeg har -02 selv (bare NK) kan du også sjekke jordingskablene. Rust og irr i jordingskablel-fester hindrer fri flyt av strøm.

Skrevet av goty den 01-06-2013 00:48
#10

Hei og takk for svar! Smile

Bilen slo seg vrang i dag da jeg prøvde å få startet den. Jeg kimet bilen til batteriet var flatt UTEN å få tenning. Så henter jeg Booster pack og bilen starter på 0.2 sekunder! (sjekket om alle tenningsdeler var skikkelig montert noe de var)

For dårlig strømtilgang? Coil?

Skrevet av goty den 09-06-2013 16:53
#11

Holder på å bytte girkasse, men clutchpumpa sitter fremdeles i den gamle. Noen som har en teknikk på hvordan denne skal taes av? Vet det sitter en ring på hver side, men er det bare å presse den ut etterpå?

Skrevet av 02-Oivind den 09-06-2013 16:59
#12

Ingenting som holder etter at du har fjernet låseringene. Smile

Skrevet av goty den 09-06-2013 22:13
#13

Jippi! Takk for svar !Smile Da fikser jeg det i morgen.

Skal få slengt den nye girkassen inn igjen i løpet av neste uke Smile

Skrevet av TorEnholm den 10-06-2013 11:59
#14

Fant du ut hvorfor bilen ikke started når du bare brukte batteri for å starte?

Skrevet av goty den 11-06-2013 12:58
#15

Har en ny original coil liggende, så jeg skal bytte ut biltema coilen i første omgang. Smile

Den pumpa satt jammen hardt! Skal slå den ut etterpå, smurte den i går kveld etter å ha fått rikket den 5mm etter å ha slått gjevnt med hammer.

Er litt redd for at festet skal sprekke og derved gjøre girkassen ubrukelig Sad

Skrevet av Johnny Pettersen den 12-06-2013 07:13
#16

Varme festet litt med en varmepistol eller propan brenner så går det mye bedre, så slipper du og slå av hele festet på kassa

Skrevet av goty den 12-06-2013 22:28
#17

Fikk den ut til slutt (den defekte på nye kassen), men ødela den jeg skulle dra over fra gamle kassa. Heldigvis hadde storsveen garasje en NY original pumpe/slavesylinder som skal sendes i morgen. Smile.

Hjalp iallefall veldig mye å pusse på pumpa med fint papir, spraye med antirust/smøring og slå den ut med hammer. Smile

Coilen ble byttet og nå er det bare noe småtteri igjen før den nye girkassen er ferdig montert. Får håpe den virker, den ble skylt med diesel og har fått et fint påfyll med olje. !! Smile


Noen som har bilder eller info angående hvordan speedometer drevet skal festes? Det falt brått ut når vi koblet det fra, så jeg vet ikke hvilken vei drevet skal Smile.

Tips taes imot med takk!

Redigert av goty den 01-01-1970 01:00

Skrevet av goty den 22-06-2013 12:18
#18

Hei! Nå er den nye girkassen på plass men det er bare 1 ting som mangler, jeg sliter med å få festet "gummifleinsen" som går fra girkassen til akselen. Jeg får inn kun 1 bolt mens de 3 andre ser det ut som mangler 1-2 MM for å kunne gli inn i hullene sine.

Noen som har et godt tips?

s10.postimg.org/rdxl39009/IMG_1351.jpg

Gammel / "Ny" kasse Smile
s10.postimg.org/gptu4eq15/IMG_1322.jpg

Skrevet av Johnny Pettersen den 22-06-2013 12:41
#19

Ta en stor slangeklemme rundt hardy skiva og skru til, den har svulmet opp. Når du kjøper ny så er det også ett stålband rundt som skal tas av etter montasje.
Skift også bakre gummi gearkasse festet ditt, det er helt skeivt og sikker celdig mykt etter år med oljelekkasje der.

Skrevet av goty den 22-06-2013 15:23
#20

gummi gearkasse festet er det som ligger på den skinna til høyre på bildet? Smile


Takk for svar.

Har en slik en fra gamle kassen, men den er over dobbelt så stor i omkrets, noen grunn til det?

Redigert av goty den 01-01-1970 01:00