Emne: BMW 02/Classic :: T 7002

Skrevet av geirm den 26-09-2009 22:29
#1

Takk Ronny,

Det er ved å se hva andre gjør jeg blir inspirert også.

Geir...

Skrevet av geirm den 02-10-2009 23:25
#2

Da begynner venstre front og nærme seg ferdig, kun å bore hull for punktsveis og prime baksiden før det hele sveises fast. Som nevnt før lager jeg denne reparasjonsdelen i 1,25 plate i tillegg har jeg laga den 5 cm dypere enn originalen. Tilsammen burde dette gi en betydlig stivere front.

Som dere ser av tidligere bilder sveiser jeg skjøtene mellom hvert punkt, det bidrar også til et stivere karrosseri. Denne operasjonen tar utrolig lang tid siden platene må være helt rene før man sveiser. Jeg er rimelig sikker på at syredypping er vel anvendte penger om man har planer om å sømsveise karrosseriet.


Sikkemaskin

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0995.jpg


Prøvemontering

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0996.jpg


Geir...

Skrevet av geirm den 04-10-2009 20:17
#3

For noen år siden gjorde jeg om en forstillingstravers jeg i utgangspunktet skulle bruke på gr.2 bilen min, men pga endrede planer ble den til overs. Den er nå tatt frem igjen og vil bli brukt på T-7002.

Målet med alle endringene var å lage forstilling med hjulvinkler tilpasset banekjøring med moderne R-dekk. Det er Caster og Camber vinklene jeg har endra.

I og med at jeg har valgt å benytte standard diameter på fjærene er det lite ekstra camber å få ved å legge fjærbeina innover, jeg bora nye hull for boltene i fjerbeinstoppene og flytta de 8mm lenger ut. Da kom fjærbeinet 8 mm lenger inn, så mye mer er det ikke å hente uten at øvre fjærtallerken tar i innerskjermen. I tillegg flytta jeg innfestingspunkta for bærebroene inne på traversen 8mm ut og 3mm opp. Det siste trikset var å flytte bærekula ut 4mm på på bærebroa. Totalt vil dette gi en plass mellom 2 og 2,5 grader negativ camber.

Innfestningspunkt flytta ut 8mm og opp 3mm.
i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0669.jpg


Bærekulene flytta ut 4mm på bærearma.
i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/Brearm.jpg


Castervinkelen endra jeg ved å snu hylsene til casterforinga på traversen. Jeg kappa hylsa ut snudde den 180 grader og sveiste den på plass igjen. Fremhjulet kommer nå ca 1cm lenger frem, det gir ca 1 grad økt castervinkel.


Her er casterforingshylsa til venstre på bildet snudd.
i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0670.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0673.jpg


Mye arbeid for lite vil mange si, men helt avgjørende for å få ut det beste i 02'en på bane. Nå skal det også sies at sjåføren må ha et vist nivå for å utnytte dette, men når svingene oppleves mindre dramatiske går det automatisk fortere.

Dette ble vist mye prat, men tar gjerne imot kommentarer. Kanskje noen har en annen vri på dette.


Geir...

Skrevet av 02Ronny den 04-10-2009 21:18
#4

Tøfft! Dette blir bra!

Har hørt at det går an å bruke E12 bærebruer for å få mere camber. Vet ikke om det stemmer.

Hva med å erstatte både bærebru og casterstag med justerbare stag teflonforing og Uniballs. Hmmm, hadde vært noe det......Grin

Skrevet av geirm den 04-10-2009 23:51
#5

Ja, E12 bærebroer og 02 casterstag gir vist samme resultat, økt camber og caster. Dette er et trick jeg for så vidt har vært klar over, men pga reglene i historisk racing valgte jeg å kamuflere alle endringen i orginal deler.

Om du ikke er en riktig rev i 02 er det ikke mulig å se disse endringeneCool.

På gr.2 bilen blir det forstilling i rør og uniballs, bærebroene bak likeså, men det blir når T-7002 blir ferdig.

Geir...

Redigert av geirm den 04-10-2009 23:54

Skrevet av geirm den 10-10-2009 11:36
#6

Fikk litt tid på verkstedet denne uka slik at jeg fikk gjort ferdig forran a-stolpen på venstresida.

Begynte såvidt å kappe i fotbrønnen også, det er mye brunt tysk kvalitetsstålCool. Vanskelig å vite hvor mye en skal kappe ut uten å miste helt oversikta på hvardan en skal sy det sammen igjen.


Bruker Wurth ruststopp som primer (den tåler mye varme før den flasser)og Wurth sveiseprimer mellom punkta.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1432.jpg


Her er det ferdig sveisa og prima med Wurth syregrunning.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0999.jpg

Mer rustShockSadAngry

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_1002.jpg

Geir...

Skrevet av 2000Touring den 10-10-2009 11:56
#7

Må bare få sagt det igjen - det du gjør ser utrolig bra ut!
Skjønner godt at dette tar langt tid..

Skrevet av Hauso den 27-10-2009 23:33
#8

Ser sinnsykt bra ut der her! Virker som du kan sakene dine godt, og vel så detSmile Stå på, det blir absolutt verdt detSmile

Jeg har et spm til deg:
Jeg holder på å ta ut dashbordet av min 02 touring. Alt er tatt ut, så det gjenstår kun selve dashen. Er det bare å røske å dra? eller er det en spesiell teknikk, eller noe for å få det ut (helt)

Ha en fin kveld!

Skrevet av Johnny Pettersen den 28-10-2009 19:49
#9

Røske og dra???
Hvis du viser litt tålmodighet og legger deg på rygg og ser oppunder dashbordet med ei lomme lykt vil du kunne se innfestingene.
Spray skruene med litt 556 så vil du kunne få det ut .
Frontruta må også ut, da vil du se noen skruer langs kanten.
På forhånd må også midtkonsoll ut, dekslene til varme regulering vipper du ut og finner noen små skruer bak der, ikke demonter wire til varme da disse vil sitte igjen
For og demontere selve instrument huset må du ta hånda bakom oppunder så vil du kjenne speedo-wire samt 2 store muttre, så kan man lirke det ut

Skrevet av atlee den 30-10-2009 17:13
#10

Hei,ser det er flere enn meg som sliter med mye rust! Driver med akkurat samme karosseri arbeid,morsomt å følge med på hva du gjør.Ble litt nyskjerrig på de kanal forsterkningene "a la baur cab" er de hjemlagde eller er det kjøpedel? Er jo fristende å stive av litt når man skal ta av kanalene uansett.

hilsen atle

Skrevet av geirm den 30-10-2009 23:28
#11

Hauso,
Det ser ut til at du har fått behørig hjelp til å ta ut dashbordet. Håper du hører på gode råd og ikke røsker og drar.

Atle,
Det er kjedelig med rust men sett med litt positive øyne er det en god mulighet til å intodusere noen sårt trengte forsterkninger på 02'en om en har tenkt å benytte den til banekjøring. Om du ikke skal kaste den rundt på en bane eller oppgradere med en kraftig turbomotor e.l. er det ikke verd bryet.

Kanalforsterkningene jeg monterer på T-7002 er hjemmelaga, de lager du av 1,25mm tynnplate som du kapper ca 160 X 1600. I og med at innfestningsflatene ikke ligger rett over hverandre må du knekke platene litt. Lette hullene har jeg tatt med vanlig hullsag i tillegg har jeg veket inn kantene på hulla for å få det litt sterkere.

Forsterknimga til fullcab'en er å få kjøpt hos BMW, koster ca 4000 per side. Den har i tillegg en firkant profil langs hele forsterkningsplata.


Geir...

Skrevet av geirm den 03-11-2009 23:13
#12

RUST RUST RUST, jeg blir gærnShockShockShock!!!

Trodde jeg hadde kontroll på dette området og skulle bare sveise inn noen biter jeg hadde laget å så pang ferdig. Det så veldig bra ut fra innsida, men når jeg "bare skulle ta bort" noe Tectyl i hjulhuset så viste elendigheten segAngryAngry.

Kanalen var full i løv og rustflak, det må være tynt i kanalen en plass for å produsere så mange rustflak mener jeg.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0106.jpg

Jeg er vel nesten der at jeg ikke får det sammen igjen.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0105.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0103.jpg


Geir...

Skrevet av geirm den 08-11-2009 23:54
#13

Det ble 3 timers søndags arbeid i verkstedet i dag, det rakk til å få tilpassa og delvis sveist inn en platebit.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0622.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0625.jpg

Geir...

Skrevet av peterrk den 09-11-2009 01:42
#14

Du er galShock
Lager du alt av plater selv?

Det der hadde ikke jeg hatt tolmodighet til. Kommer ikke til å vises at den har vært reparertSmile Stå på

Skrevet av Johnny Pettersen den 09-11-2009 20:57
#15

Hei!
Som gammel karosserimann vil jeg si at arbeidet blir bra utført.
husk at alle sveiser må slipes helt glatte da det er under glødeskallene rusten begynner igjen, også at sveisene er tette, bruk en lommelykt og lys fra baksiden hvis mulig.

på en skikkelig renovert bil skal det ikke synes at den er reparert.

Skrevet av geirm den 09-11-2009 22:18
#16

Målet er at alle platene blir skjøtt sammen slik det er gjort orginalt og at alle sømsveiser skal glattes ut slik at de ikke syns. Det første er faktisk det vanskligste siden bilen på enkelte steder er "reparert" en gang tidligere av en som definnetivt ikke var nøye, det fører til at det er vanskelig å finne ut hvordan det skal se ut. Godt å ha en bil til å se etterCool.

Jonny, kjekt å få gode skusmål av en feinschmekker.'


Geir...

Skrevet av geirm den 14-11-2009 15:43
#17

Det er litt av en tolmodighetsprøve å gå på et slikt prosjekt, regner med at det totalt går med 13 - 14 timer bare i fotbrønnen på førersiden.

Jeg trodde bilen var i bedre stand enn det skulle vise seg den var, hadde nær sagt at det er en fordel. En ting er i alle fall sikkert, jeg hadde aldrig starta på dette prosjektet om jeg viste hvor mye arbeid det var. Men det er nesten glemt, det som står igjen av rustreparasjon nå er å bytte ytterkanalen på førersiden..... Nei forresten, må ikke glemme at innerkanalen ved feste til tverramma bak også må byttesSad. Men da er jeg ferdig det er jeg rimlig sikker på Grin.



FRA DETTE:

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0108.jpg


TIL DETTE, PÅ 11 TIMER

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0110.jpg


Geir...

Skrevet av geirm den 18-11-2009 22:45
#18

Det begynner å nærme seg innvendig i bilen, har ca 4 timer igjen med sveising og sliping før jeg sier meg ferdig.


i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1743.jpg


Har fjerna ytterkanalen på førersiden helt, der var det som forventa ganske dårlig bak ved tverramma. Har kappa meg opp til friskt stål, er usikkerpå om forsterkinga til tverramma reparerbar eller om jeg må bytte den

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1746.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1745.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1761.jpg

Ikke rart det ruster med en slik konstruksjon, 3 plater uttapå hverandre. Dette er nedre del av forsterkinga i C-stolpen

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1762.jpg


Geir...

Skrevet av JE den 19-11-2009 00:01
#19

fantastisk, du har virkelig tolmodigheten i orden! Shock

Skrevet av geirm den 19-11-2009 16:13
#20

JE skrev:
fantastisk, du har virkelig tolmodigheten i orden! Shock


Tolmodighet og tolmodighet, spør du barna mine vil vel de si at jeg har tolmodighet som en Golden Retriver med full matskålShockGrin.

Håper og tror at jeg ikke er sykt opphengt i detaljer, men ønsker å gjøre bilen så bra jeg evner. Rust får meg omtrent til å slå baklengs salto, da går jeg løs med vinkelsliperen og kapper bort det jeg må. Så er det bare å håpe at jeg greier å få det sammen igjen. Så langt har det gått bra.


Geir...