Emne: BMW 02/Classic :: Original '68 mod

Skrevet av 02dag den 07-05-2012 15:09
#1

Var grønne ruter en opsjon på 68-modeller? Eller kom dette senere? Mente jeg så en utstyrskatalog fra 1968 en gang og den inneholdt ikke grønne ruter.

Skrevet av 02-Oivind den 07-05-2012 18:17
#2

Du fikk grønne ruter ja Smile

Skrevet av darwin02 den 07-05-2012 20:08
#3

02dag skrev:
Var grønne ruter en opsjon på 68-modeller? Eller kom dette senere? Mente jeg så en utstyrskatalog fra 1968 en gang og den inneholdt ikke grønne ruter.


I følge utstyrskatalogen jeg har sett, så er grønne ruter en opsjon
fra 69, tror det også står i Mike Mcartney 02 restoration guide.
Men Øyvind sier noe annet ser jeg, så...hvem vet?

Skrevet av 02-Oivind den 07-05-2012 20:48
#4

Jeg skal bøye meg i støvet gutter! Etter å ha sjekket arkivet mitt, så står ikke grønne ruter i utstyrskatalogen i fra 08/68, men står i den fra 01/69 Smile

Skrevet av 02dag den 08-05-2012 09:23
#5

Da er den saken avklart, neste spørsmål blir da om man kunne få klar fronrute med grønt eller blått bånd øverst i september 68?

Skrevet av darwin02 den 08-05-2012 21:58
#6

02dag skrev:
Da er den saken avklart, neste spørsmål blir da om man kunne få klar fronrute med grønt eller blått bånd øverst i september 68?


Den var ikke lett...

Skrevet av darwin02 den 08-05-2012 22:12
#7

2002turbo skrev:
Beholde originalt enkrets Cool 1600Ti er verdt å ta vare på i 100% original stand.
Tokrets er en oppgradering for en bruksbil -- men herverk på en samlerbil !

Jeg beholder enkrets og ekstern kraftforsterker på min -68 cab.

02-Espen


Espen, begynner å bli sånn smått frustrert Shock over manglende bilder av et 1 krets system som du har på cab'en, fikk bilder i dag av en tidlig 68 2002, men det viste å være 2 krets på den, trodde 2 krets ble introdusert i 69, men der tok jeg feil gitt, enda mer frustrert Shock Shock blir jeg når jeg ikke vet om 1600ti ble levert med mekanisk eller hydraulisk clutch. Hadde du hatt mulighet til å ta noen bilder av bremse opplegget ditt og pedalboksen?? Hadde satt stor pris på detFrown

Skrevet av 02-Oivind den 08-05-2012 22:39
#8

02dag skrev:
Da er den saken avklart, neste spørsmål blir da om man kunne få klar fronrute med grønt eller blått bånd øverst i september 68?


Det som står i om ruter i 08/68 er at du kunne få sikkerhetsglass i frontruten (altså laminert) og oppvarmet bakrute, thats it! I 01/69 står da altså grønne ruter opplistet.

Skrevet av 2002turbo den 08-05-2012 23:37
#9

darwin02 skrev:
Espen, begynner å bli sånn smått frustrert Shock over manglende bilder av et 1 krets system som du har på cab'en, fikk bilder i dag av en tidlig 68 2002, men det viste å være 2 krets på den, trodde 2 krets ble introdusert i 69, men der tok jeg feil gitt, enda mer frustrert Shock Shock blir jeg når jeg ikke vet om 1600ti ble levert med mekanisk eller hydraulisk clutch. Hadde du hatt mulighet til å ta noen bilder av bremse opplegget ditt og pedalboksen?? Hadde satt stor pris på detFrown


Kan dessverre ikke hjelpe deg med bilder, da mitt er delevis demontert og ikke komplett.

Jeg mener tokrets kom i sommeren -68. Min desember -67 1600ti hadde enkrets og mekanisk clutch.
Min mars -68 Cab har nøyaktig det samme. 02-Thomas sin høst-68 cab har tokrets.

På enkrets sitter pumpen på baksiden av pedalboksen. En enkel bremsekraftforsterker sitter på innsiden av fjærbeinstårnet, bak batteriet.
Braketten mellom pedalboks og styrestag som på Tokrets er altså ikke der.

Skal se om jeg finner noen bilder til deg siden.

02-Espen

Skrevet av darwin02 den 08-05-2012 23:54
#10

2002turbo skrev:
darwin02 skrev:
Espen, begynner å bli sånn smått frustrert Shock over manglende bilder av et 1 krets system som du har på cab'en, fikk bilder i dag av en tidlig 68 2002, men det viste å være 2 krets på den, trodde 2 krets ble introdusert i 69, men der tok jeg feil gitt, enda mer frustrert Shock Shock blir jeg når jeg ikke vet om 1600ti ble levert med mekanisk eller hydraulisk clutch. Hadde du hatt mulighet til å ta noen bilder av bremse opplegget ditt og pedalboksen?? Hadde satt stor pris på detFrown


Kan dessverre ikke hjelpe deg med bilder, da mitt er delevis demontert og ikke komplett.

Jeg mener tokrets kom i sommeren -68. Min desember -67 1600ti hadde enkrets og mekanisk clutch.
Min mars -68 Cab har nøyaktig det samme. 02-Thomas sin høst-68 cab har tokrets.

På enkrets sitter pumpen på baksiden av pedalboksen. En enkel bremsekraftforsterker sitter på innsiden av fjærbeinstårnet, bak batteriet.
Braketten mellom pedalboks og styrestag som på Tokrets er altså ikke der.

Skal se om jeg finner noen bilder til deg siden.

02-Espen


Supert Espen. Legger ved et bilde fra delekatalogen som viser pedalboks for mekanisk clutch, hvis jeg ikke tar feil. Når du sier at pumpen sitter på baksiden av pedalboksen, hva mener du med det? beklager at jeg er litt "lost" herSmile

Skrevet av darwin02 den 10-05-2012 18:06
#11

En liten oppdatering ang. Bremser å di på 1600ti, thomas bajer hos 02 aliance, som også har en ti, forteller at hans mekaniker, som jobber som bmw mekaniker og har restaurert 02'er i 30 år, sier at ti'er før 68 hadde mekanisk clutch, og alle etter har hydraulisk. Noen her som bestrider det?Wink

Skrevet av darwin02 den 12-05-2012 21:24
#12

Hydraulisk system

Redigert av darwin02 den 12-05-2012 21:44

Skrevet av darwin02 den 12-05-2012 21:48
#13

Mekanisk system

Skrevet av darwin02 den 08-08-2012 00:34
#14

Har ikke gitt opp helt enda når det gjelder bremse/clutch problematikken, håper jeg kommer til bunns snart, her er noen bilder av en tidlig pedalboks for mekanisk clutch, samt bilde av hvordan det henger på greip dette.

Skrevet av darwin02 den 08-08-2012 00:34
#15

pedalboks

Skrevet av darwin02 den 08-08-2012 00:35
#16

pedalboks

Skrevet av darwin02 den 08-08-2012 00:35
#17

motorrom

Skrevet av bmwm2 den 08-08-2012 11:07
#18

Det er helt riktig at alle 02 biler før 68 har mekanisk clutch og en krets bremse system. Problemet er at det ikke er noen fasit på de forskellige mod. om når dette forsvant da dette var en litt glidende overgang utover i 68 avhengig av hvor bilene skulle og dele tilgangen.
Min 66 1600 har ikke bremsekraft forsterker i det hele tatt. Dette kom en gang 67 samme som det systemet du har bilder av.
Jeg hadde også en 67 1600-2 som var uten bremsekraft forsterker så her er det litt forskellige løsninger. I 68 kom alle med bkf. men noen med en krets og noen med det moderne systemet som alle kjenner til idag.

Skrevet av darwin02 den 08-08-2012 16:25
#19

Takk for svar, Stig. Så det betyr at det finnes en type pedalboks i tillegg til den som en ser på bildet? Den på bilde er for mekanisk clutch og har bremsesylinder festet på boksen. Så kan konklusjonen være en pedalboks, uten gaffel, med både clutch og bremse sylinder festet på?

/D

Skrevet av 02dag den 14-10-2012 14:53
#20

Her er bilde av to pedalbokser hvorav den ene som er mest møkkete er fra min 68 modell og den andre fra den 70-modellen som jeg høgde. Min 68-modell som sto ferdig i september 1968, har en pedalboks med fjæra hengende fra "taket" i pedalboksen slik den opprinnelig var på de bilene med mekanisk clutch. På 70-modellen er det med en fjær rundt akselen og pedalen har ikke den armen som går rundt hele akselen som den andre har. På begge biler er det hydraulisk clutch, men om det er blitt byttet til dette senere på 68'en vet jeg ikke dessverre, men dette er vel heller tvilsomt da det normalt skulle være hydraulisk clutch på alle 2002 i 1968.

1968
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/Brakebox/CIMG3052.JPG
1970
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/Brakebox/CIMG3053.JPG