Emne: BMW 02/Classic :: Jås sin e21
Skrevet av geirm den 30-10-2011 23:15
#1
Først vil jeg si at bilen din har blitt utrolig spennende med alle modsa du har gjort. Det har vel blitt det vi på godt Norsk kaller en sleeper eller en q-chip.
Før når du kjøpte bilstein dempere til E21 som sett med fjærer fulgte det med nye traversforinger i helvulka utgave med i settet. jeg gjrode en lignende løsning på min JC35017 for 20 år siden, men jeg vulka foringene på diffen også. Det ble en kjempeoppgradering.
Geir...
Skrevet av jaas den 31-10-2011 07:11
#2
Blir spennende å få teste alle oppgraderingene med skikkelige dekk neste år på bane...
Fikk såvidt testa dempere og fjærer på våler i år,men da med noen billige bakdekk,så det var jo egentlig vekkasta. Spant hele langstrekket på 3.gir, ser det såvidt på denne filmsnutten:
http://www.youtub...is0hwigCUU
Hadde espen02e30 i sin gule e46 bak meg her,vet ikke om det var denne runda du holdt på å legge igjen bilen i muren??..
Det er kun foring på diffen som ikke er oppgradert i bakstillinga nå,men den tror jeg faktisk en får kjøpt...mener jeg har sett det en plass vertfall.
Edit: klikkbar link
Redigert av 2000Touring den 31-10-2011 13:41
Skrevet av Espen02E30 den 31-10-2011 10:35
#3
Hehe, det var ikke den runden. Hadde flerer mm klaring
Måtte jo ta i for å henge på!
Lurer på om ikke dette du har gjort med foringene kunne være lurt på 02 også?
Mine er myyyke, først og fremst pga alder.
Når vi var på Rudskogen i sommer ser man tydelig på filmet jeg har fra du kjørte forran at du har nok kjørt med (tidligere) dårlige foringer. Beveger seg en del bak der
Må få lakt ut litt film av det
Skrevet av jaas den 31-10-2011 10:59
#4
Ja tror dette må ha mye å si,tror vandringa var ca 2 cm om ikke mer. Og foringene var nye originale i 2009.
Ja må få ut film..
Skrevet av Espen02E30 den 31-10-2011 12:21
#5
Så de er så myke originale ja...
Hvor handler du denne guffa?
Skrevet av jaas den 31-10-2011 12:45
#6
Flenstad tekniske,meget hyggelig og hjelpsom kar...
Skrevet av tepe den 31-10-2011 22:08
#7
Espen02E30 skrev:
Lurer på om ikke dette du har gjort med foringene kunne være lurt på 02 også?
Mine er myyyke, først og fremst pga alder.
til 2002 får du de ferdig fra
http://02-depan.se/ ireland engineering selger noen "inserts" som fyller åpningene i travers foringene. Jeg får noen slike iløpet av uka som jeg har tenkt å teste etterhvert selvom jeg har de fra 02 depån (forestiller meg at de i nylon er vel harde)
Skrevet av jaas den 09-11-2011 20:53
#8
Har jobba litt mer i "garasjen" nå i det fine høstværet...
Er nesten ferdig med eksosen,mangler endestusser..
Bilen ble MYE stillere,uten at jeg kan merke den går dårligere. Det er fortsatt litt skvaldrelyd i bilen,og oppdaga til min store skrekk at mutteren som holder mellomakselen sammen i delinga var borte!!! :roll:
Denne var korta og balansert av gkn drivlinje,og dette må vel kallest slurvearbeid fra dere side?? Kan ikke se andre grunner til at den har løsna?
I tillegg har jeg tatt den største oppgraderinga hittil på bilen!! Bytta de store foringene på traversen bak med de jeg laga selv,og HERREGUD til en forskjell!!! Testa bilen rett førr jeg bytta,og rett etter. Bilen ble veldig rettningsstabil og fikk en sinnsyk styrerespons. Og ikke noe liv å se på bakhjulet som det var før.
De gamle foringene mine har blitt kjørt ca 6-7000 og var rimelig dårlige allerede,hadde begynt å gå i oppløsning. Men nye originale kan heller ikke måle seg med disse i hardere gummi,skal jeg anbefale en oppgradering på e21 må det være disse foringene!!
Fikk en halleluja opplevelse,bilen var ikke til å kjenne igjen... 8)
Skrevet av jaas den 13-01-2012 15:35
#9
Hadde meg en tur på biltilsynet onsdag,og karene der likte tydligvis det de såg. For bilen er nå godkjent med s14 motor...
Skrevet av 2000Touring den 13-01-2012 16:16
#10
Gratulerer! Hvilke mods måtte du gjøre for å få bilen godkjent med 195(?)HK? Og hvilken dokumentasjon trenge du?
Skrevet av jaas den 13-01-2012 16:20
#11
2000Touring skrev:
Gratulerer! Hvilke mods måtte du gjøre for å få bilen godkjent med 195(?)HK? Og hvilken dokumentasjon trenge du?
Takker..
Den kunne nok blitt godkjent med 215hk også,på samme dokumentasjon. Brukte hartge og alpina. Måtte ha kraftigere stabstag,tårnstag og 323i bremser. I tillegg måtte støy og avgass være innenfor krav.
Skrevet av 2000Touring den 13-01-2012 16:22
#12
Det hørtes fryktelig enkelt ut... Var det så enkelt det hørtes ut som?
Skrevet av jaas den 13-01-2012 16:28
#13
Njaaa....var enkelt når alt var kartlagt,men har brukt mye tid på å finne nok dokumentasjon og få denne godkjent. Var jo selvsagt litt jobb å montere og tilpasse motor også,men det hadde jeg jo allerede gjort.
Skrevet av 2000Touring den 13-01-2012 16:31
#14
Du får lage en DIY for ombygging og godkjenning av e21 med s14. Helt sikkert andre som er interessert i en direkte fremgangsmåte.
Uansett - bra jobba!
Skrevet av Espen02E30 den 13-01-2012 17:10
#15
Vet ikke helt om han gjør det med det første men, kanskje med kontonr til slutt for å få fasit...
Ble den forresten godkjent med original høyde eller fikk du til noe der?
Ekke så lett å se men ser ut som normal høyde du viser den med.
Redigert av Espen02E30 den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Ronny den 13-01-2012 17:16
#16
Gratulerer!!!
Skrevet av jaas den 13-01-2012 17:53
#17
Espen02E30 skrev:
Vet ikke helt om han gjør det med det første men, kanskje med kontonr til slutt for å få fasit...
Ble den forresten godkjent med original høyde eller fikk du til noe der?
Ekke så lett å se men ser ut som normal høyde du viser den med.
Hehe,må bli med kontonr ja...
Den er godkjent med senkefjærer,men ser ikke slik ut. Disse fikk jeg foresten mangellapp på,tålte ikke effekt over 105 kw sto d i tuv-papira.... Men d var kun fjærene som var noe å utsette på..
fikk laaaang frist til etterkontroll,så tar det til våren.
Redigert av jaas den 01-01-1970 01:00
Skrevet av jaas den 13-01-2012 17:54
#18
02Ronny skrev:
Gratulerer!!!
Takker...