Emne: BMW 02/Classic :: bmw 2000 touring og 1602 prosjekt
Skrevet av tepe den 15-03-2011 16:01
#1
02Ronny skrev:
Hvordan stod kammen når du satte ned fordeleren på merket?
Den stod med begge ventilene stengt på syl 1 og slik at den vippet mellom begge ventilene på sylinder 4. Prøvde igjen nå med en annen elektrisk bensinpumpe Den smeller noe sykt i eksosen.
Redigert av tepe den 15-03-2011 16:33
Skrevet av 02Ronny den 15-03-2011 16:59
#2
Å du har tenningsrekkefølgen rett?
Har du justert ventilene rett? Sikker på at de ikke er for trange?
Skrevet av tepe den 15-03-2011 18:41
#3
Det man tenker og det man gjør er 2 forskjellige ting.
Tok av toppdekselet for å sjekke at fordeleren stod rett iforhold til kammen, det gjorde den ikke sto 180* feil
fikk korrigert fordeleren, 2 pump på gassen og vred på nøkkelen startet momentant med et brøl (fri eksos)
Nå må jeg få på plass kjølinga for å teste ordentlig.
Det er utrolig tilfredsstillende når en får det til gitt
Skrevet av 02Ronny den 15-03-2011 18:45
#4
Gratulerer!
Skrevet av Erneland den 15-03-2011 22:33
#5
Grattis! Exakt vad jag råkade ut för också!
Skrevet av tii-hallvard den 16-03-2011 18:29
#6
Juhu!
Så bra du har fått startet den. Kommer innom med den boka 25. mars håper jeg. Er du hjemme da? (rundt 13-14 tiden).
Redigert av tii-hallvard den 19-03-2011 12:26
Skrevet av tepe den 26-03-2011 20:23
#7
Har fått bilen opp i hjemmelaga vippe laget etter mål fra 02 ronny i en tidligere post. Funka helt topp Når kjerringa så den fikk ungene forbud mot å gå i garasjen
Er det noen smart metode for å fjerne gammelt "bunnstoff" har prøvd såvidt med huggjern og malingskrape og det går jo for det er ganske sprøtt, men det tar tid og regner med at armene mine
detter av før jeg blir ferdig
[img]
[/img]
Skrevet av JE den 26-03-2011 20:35
#8
Vinkelsliper med stålbørste fungerer meget bra.
Anbefaler å kle deg godt og bruke bra værneutstyr da det hender det løsner noen tråder fra børsten
Ikke kjøp den billigste børsten du finner, trådene sitter gjerne litt bedre fast på de som er av litt bedre kvalitet.
Skrevet av 02Ronny den 26-03-2011 21:37
#9
Orginal-massen under bilen er lett å få bort hvis du har minusgrader i garasjen, jo kaldere jo bedre. Da er orginal-massen skikkelig sprø og lett å få bort. Jeg brukte et par gamle tappjern, et bredt og et smalere. Men i hjulhusene er det mye tykkere og seigere masse som du fjerner lettest med varmepistol. Men det er også et godt forslag Jørgen kommer med her, så du må prøve deg frem til hva som funker best for deg på din bil.
Skrevet av tepe den 31-03-2011 21:01
#10
Fytti f... for en jobb å fjerne understeells massen noen områder går tålig greit å skrape med huggjern mens hjulhus og mellomaksel tunnelen og mellom bakhjula må varmes først. Vi har en kraftig propanbrenner på jobb til å krympe plast med som jeg tror jeg skal prøve med. Bare det ikke tar fyr..
Jeg har en slags plan på hva jeg skal gjøre under bilen, men jeg tar gjerne imot tips. Det jeg har tenkt er å sandblåse falser og skjøter og sprøyte den under med 3 strøk epoksy grunning deretter legge på en tyktflytende tectyl eller tilsvarende som kan overmales og til slutt sprøyte den med orange latebillakk. Synspunkter mottas med takk
[img]
[/img]
[img][/
img]
Skrevet av 323-Harald den 03-04-2011 11:11
#11
Heftig prosjekt. Stå på det blir tøft dette. Veldig mye bil igjen her.
Skrevet av tepe den 16-10-2011 22:00
#12
Ja nå er sommeren historie (og godt er det for den har vært dårlig)
og på tide å komme seg ut i garasjen igjen. Det har ikke blitt gjort noe siden før påske pga litt for mange andre prosjekter.
Måtte gjøre en liten forandring på den fremre karosserivippa og benyttet anledningen til å prøvemontere den heimesnekra spoileren
Den er mest sannsynlig fra en e9 opprinnelig
Ble litt "bob-bob" men har ikke slått den helt fra meg enda
vurderer å kappe av kanten som går imot frontplata og heller montere den på støtfangerbrakettene
Ellers så har jeg seff brent av endel tusen på mer "snadder" venter bl.a på 2 pakker fra usa
Jeg hadde og billakkereren på besøk og fikk endel gode tips ang karosseriet.
Problemet er det j¤"&¤ bunnstoffet jeg hater det kansje jeg skulle leie en polakk eller noe til å fjerne det, for jeg finner på alt mulig annet å bruke tiden på bare for å slippe.
Skrevet av tepe den 29-10-2011 17:17
#13
Har endelig fått fjernet alt bunnstoffet. Jeg venter til jeg får epoxy grunninga i hus før jeg sandblåser og sliper til blankt stål. har litt sveising igjen her og der mest gamle skruehull men også etpar forsterkninger og slikt . Jeg vil gjerne ha tips på hvilken steinsprutbeskyttelse jeg bør bruke. Har og bestillt lastebillakk til å sprøyte inni og under med og vil lakke oppå steinsprutmassen.
har fått vekk mesteparten av lyddempingsmattene fra dørken heldigvis lite rust kun litt overfladiskt ved dreneringslokka
har gjort en liten endring bak, fjernet den lille brønnen som slepekroken er festet i og flyttet eksosopphenget så den bakre potta kommer på midten.
Skrevet av 02Ronny den 29-10-2011 17:31
#14
Blir bra dette!
Skrevet av tii-hallvard den 01-11-2011 21:32
#15
Gøy at du er igang igjen. Blir veldig bra når du er "ferdig" dette. (Blir vel egentlig aldri ferdig??)
Skrevet av tepe den 09-11-2011 20:46
#16
Går litt smått men det skjer da litt er ferdig med sveisinga (tror jeg) så nå er det sliping og sandblåsing som gjelder
Jeg fikk Amerika pakker idag det er alltid gøy
VDO instrumenter m elektronisk speedometer siden girkassa ikke har uttak planen er å lage et nytt panel isteden for å operere inn speedometeret
litt småsnask til motoren og understellet og
Skrevet av Hauso den 28-11-2011 15:45
#17
Dette blir jo kjempebra! Godt du er i gang igjen! Gleder meg til å se hvordan dette blir
Skrevet av tepe den 12-01-2012 00:16
#18
Idag har jeg prøvd meg på noe jeg aldri har gjort før, tinnsparkling..
har lest litt om det og fikk tak i litt karosseritinn fra et lokalt karosseriverksted og flussmiddel med tinn fra gasolin
spikka noen tresleiver og en propanbrenner fra biltema
Tresleivene er av mahogny og dynka med motorolje for at ikke tinnet skal festeseg på de
dette er bak hjulbuen og der er diverse plateskjøter etter rustreparasjon og montering av golf hjulbuer
slipt blankt og sandblåst sveisene og vasket med aceton
flussmiddel med tinn for å fortinne stålet før karosseritinnet legges på
varmes opp med propanbrenneren til det flyter ut etterpå vaskes det med vann. Så er det å legge på endel "klatter" med tinn prøve å varme jevnt og ikke formye da renner det bare av
så er det fram med tresleiva varme jevnt og prøve å smøre det utover har du rett temperatur så er det som å smøre ei brødskive
da er det å slipe som gjelder
Må få kjøpt meg ei karosserifil.
hjørnet bak hadde 2 små men dype bulker som var sparklet for 25 år siden og i den ene var sparkelet ramlet av
dro de ut med glidehammer og tinnet de Ble godt fornøyd med resultatet var adskillig lettere å ha kontroll på temperaturen på et lite område.
Skrevet av 2002turbo den 12-01-2012 10:08
#19
Interessant !
Jeg har hørt om teknikken, men har aldri sett noen gjøre det.
Dette må da utvilsomt være bedre enn sparkel.
Men det er kanskje ikke så lett på en loddrett flate ? ...da renner vel tinnet av ?
Øvre skjøten mellom frontplate og skjerm skal jo tinnes originalt.
02-Espen
Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tii-hallvard den 12-01-2012 17:46
#20
Så bra at du får dette til. Hadde ikke jeg turt å sette igang med.