Emne: BMW 02/Classic :: T 7002
Skrevet av Johnny Pettersen den 19-11-2009 17:15
#1
Geir!
Det er ingen snarveier når det gjelder rust, helt riktig gjort av deg dette.Hvis du ikke blir fornøyd med ting nå så vil du ergre deg for all framtid, du kommer aldri til og gjøre det opp igjen etter at du har begynt og bruke bilen. Da får heller bilen stå til alt blir skikkelig.
Du vil ikke tro hvor mye rart jeg har sett av rustsveising, så skylder de på at rusten kommer igjen etter kort tid. Ja det gjør det hvis sveisen ikke blir slipt og det er igjen hull(kan være mikroskopiske-vann trenger inn overalt). Eneste måten er"butt-skjøting som du har gjort,noen legger på plate med overlapp, ser helt tragisk ut.Har selv eksempel på en Mercedes cab som jeg jobbet mye på for 26 år siden,ingen rust ennå.Min nåværende bruks 02 som er i bruk sommer som vinter ble gjort istand i 2001. Ingen rust ennå.
Når du begynner utvendig på bilen så sliper du den blank og begynner på nytt med epoxy grunning,sparkle oppå denne, når du har slipt gjennom må du legge på mere epoxy, aldri ha bar plate
Skrevet av geirm den 20-11-2009 15:40
#2
Johnny Pettersen skrev:
Når du begynner utvendig på bilen så sliper du den blank og begynner på nytt med epoxy grunning,sparkle oppå denne, når du har slipt gjennom må du legge på mere epoxy, aldri ha bar plate
Appropo utvendig, jeg har planer om å gjøre det selv inklusive selve lakkeringsjobben. Har tilgang på lakkbox. Når jeg kommer så langt må jeg ha endel tips om hvordan jeg skal gå frem.
Geir...
Skrevet av geirm den 27-11-2009 11:07
#3
Jeg nevnte tidligere at jeg ville vise hvordan jeg reparerte bakkant av innerkanalen mot forsterkningen til innfesninga av tverramma.
Vel her er en step by step bilde montasje av slik jeg tror det bør gjøres.
Hulrommet behandla med Wurth rustmelk.
Bitene jeg kappa ut
Innerkanalen reparert
Den første forsterkninga på plass. Den bakerste delen av forsterkinga laga jeg ny. det hele ble sveist sammen til en bit før jeg sveiste det fast på bilen
Ferdig
Det begynner å se bra ut inni bilen også
Geir...
Skrevet av geirm den 05-12-2009 02:01
#4
Jeg så tidlig i prosjektet at bakplata var så pass ødelagt at det ville bli mange timer med en proff oppretter for å få den brukbar. I dag krøyp jeg til korset og bestilte meg en ny fra BMW.
Ellers er arbeidet med kanalen på venstre siden godt i gang, Baur Cab forsterkinga er på plass og ytterkanalen er like før ferdig montert.
Metode for å knekke forsterkinga uten plateknekke.
Hjemmelaga verktøy for å vike inn lette hulla.
Prima på begge sider med syregrunning
Forsterkinga ferdig montert.
Geir...
Skrevet av geirm den 12-12-2009 17:12
#5
Da er venstre ytterkanal på plass, veldig god passform på orginal kanalene det gjør arbeidet nesten til en lek.
Har også kappa ut for ny bakplate men her er det mye arbeid for å få den til å passe. Bilen har hatt en bakskade, det bærer alt preg av.
Ytterkanalen på plass-
Bakplate kappa ut
Ny bakplate uten uten bulker
Den gamle bakplata
Geir...
Redigert av geirm den 12-12-2009 17:14
Skrevet av jaas den 13-12-2009 10:14
#6
Hei,har nå lest hele tråden din,utrolig bra arbeid du legger ned...
Dette må bli bra!
Skrevet av geirm den 13-12-2009 22:51
#7
Hei Jaas,
Hyggelig at du liker prosjektet mitt. Ser at du er ny på forumet, har du klassisk BMW selv eller vurdrer du kanskje en? Fint om du skriver litt om deg selv slik at vi kan bli kjent med deg.
Ser at du er fra selveste Ørsta, kjekt med flere Sunnmøringer
!
Geir...
Skrevet av jaas den 14-12-2009 07:08
#8
Blir vel muligens å regne for klassisk,holder på å fikse litt på en 81 316...har en tråd på bimmers om den...
Er fra Ørsta ja..
Redigert av jaas den 14-12-2009 22:43
Skrevet av geirm den 15-12-2009 13:49
#9
jaas skrev:
Blir vel muligens å regne for klassisk,holder på å fikse litt på en 81 316...har en tråd på bimmers om den...
Er fra Ørsta ja..
Las igjennom tråden din på Bimmers, den var kjempefin. Du må lage deg en tråd her, det er mange sultne E21 eiere her inne.
Geir...
Skrevet av geirm den 20-12-2009 00:42
#10
Dette burde jeg ha gjort med en gang, montert ny bakplate. Se så bra det ble
. Jeg ga opp å reparere den gamle, det ble for mye styr.
Fikk meg litt av en jobb med å få gulvet i bagasjerommet til å passe mot den nye plata. Bilen har hatt en bakskade der gulvet var trykt inn.
Ble veldig fornøyd med meg selv, første gang jeg bytter bakplate.
Nå blir det juleferie, T-7002 skal få hvile til over nyttår.
God jul alle sammen!!!!
Geir...
Skrevet av geirm den 12-01-2010 20:19
#11
Da er vel juleferien over for de fleste, men fytti katta så kaldt. Har ikke vært mye fristende å gå i garasjen. Men skal det bli kjøring til sommeren må man jobbe
.
Her har jeg gjort klar for å sette på nedre del av skjermen
Den nye delen kommer uten 90 graders bøyen inne i døropningen så den tok jeg i fra det jeg kappa bort.
Det må litt verktøy til for å få det til å passe
Her er jeg stort sett ferdig, den observante legger merke til at jeg har gjort om hjulhusa. Det ble mer profft slik.
Klar til å begynne på andre siden.
Geir...
Redigert av geirm den 12-01-2010 20:21
Skrevet av geirm den 16-01-2010 22:35
#12
Strippa fører døra for lakk......, hva skal jeg si. Den rustfri, nesten. Den har j... mange bulker og hulla til pyntelisten, som jeg ikke skal ha, er slått inn og sparkla igjen. Det var 4 lag lakk på den, Bristol, Rød, Sort og Grønn.
Jeg akter å slaglodde hulla og rette dørplata, er vel haveis til fagbrev når jeg har gjort det tenker jeg
.
Fikk stooor pakke fra tyskland denne uka, svinebreddere fra Engels Rennsport må hvite. Det er noe helt annet enn det du får kjøpt i sør Sverige. Riktige Werks kopier med homologert bredde
.
Geir...
Skrevet av 02alpina den 17-01-2010 09:36
#13
Kvaliteten så bra ut , herifra - kjøpte ikke du ett sett bredde a la schnitzer også da
Skrevet av atlee den 17-01-2010 19:17
#14
hei!
Dette ser jo veldig bra ut!Også er det supert at du legger ut bilder.Bildene av kanalskifting og plate foran bakskjerm gjør det mye enklere for meg.Kjekt å ha noen bilder å se etter.
Atle
Skrevet av geirm den 09-02-2010 22:11
#15
02alpina skrev:
Kvaliteten så bra ut , herifra - kjøpte ikke du ett sett bredde a la schnitzer også da
Joda, jeg kjøpte et sett til den andre bilen også men det settet har den nyere "M3" formen som er tidsriktig på 75 modell Gr. 2 bil
Geir...
Skrevet av geirm den 09-02-2010 22:12
#16
atlee skrev:
hei!
Dette ser jo veldig bra ut!Også er det supert at du legger ut bilder.Bildene av kanalskifting og plate foran bakskjerm gjør det mye enklere for meg.Kjekt å ha noen bilder å se etter.
Atle
My pleasure
Geir...
Skrevet av geirm den 09-02-2010 22:24
#17
Steike kor tregt det går, får ikke riktig ut fingeren. Tror det må være det kalde været.
Er ferdig med skjermen og nesten ferdig med hjulhusa på passasjersiden.
Alt prima, lakka og klart til sveising.
Ferdig
, dette tar mye mer tid enn hva man skulle tro.
Perfekt døråpning.
Dashbord, varmeapparet, ledningsnett, front rute og vindusvisker mekanisme fjerna.
Status per i dag.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 09-02-2010 23:04
#18
Flott Geir! Og det beste er jo at den blir klar til Landstreffet i din fødeby!
Skrevet av Hauso den 09-02-2010 23:52
#19
Dette ser virkelig bra ut Geir! Akkurat gjort mye av det samme som deg, (ligger forresten ute i tråden min) Tror du du rekker å bli ferdig til treffet?
Skrevet av geirm den 10-02-2010 15:53
#20
Den blir nok ikke ferdig til Ålesund treffet, for mye på hjemmefronten som skjer før det.
Kanskje til høsten, eller til neste år. Jeg jobber så mye jeg kan på bilen å så blir den ferdig når den blir ferdig. Jeg blir jo 50 i 2011 så kanskje det blir 50 års presang til meg selv
.
Vi får se, tiden vil vise.
Geir...