Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av JE den 21-04-2009 21:36
#1

Grenrør, eksoshus og downpipe er på coating. jeg er på jobb frem til 28/04.. mapping er 13/05 (eneste muligehet jeg har), det blir to harde uker når jeg kommer hjem..Shock

Hva som gjenstår:
- Sveising av motorfeste i travers (var elendig sveisa fra før)
- shine motorrom
- få noen til å montere underspyling
- montere motor og topp (alt ligger i biter)
- koble opp insprut
- ferdigstille giroverføring
+ at det er helt sikkert en masse som jeg har glemt..

"ingenting er umulig..."

Redigert av JE den 09-05-2009 23:34

Skrevet av JE den 25-04-2009 23:48
#2

Det tar jaggu tid når man skal lage det meste sjøl .. nå er hvertfall flensen til spjeldhuset ferdig Smile

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P4250147.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P4250145.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 13:29

Skrevet av 02dag den 26-04-2009 09:37
#3

Hva mente du egentlig med å montere underspyling?

Skrevet av JE den 26-04-2009 10:23
#4

det er olje dyser som spruter olje på undersiden av stempelene. disse er borra inn i rammelager "leie" i blokka

Redigert av JE den 26-04-2009 11:50

Skrevet av JE den 01-05-2009 18:52
#5

Det går framover, kanskje ikke med ønsket tempo.. men men skal nå prøve å bli klar til 13. mai..

sugerøret fra E30 m10 oljepumpa passa desverre ikke (tar i traversen), så det blir en spesial løsning Wink

Redigert av JE den 14-10-2011 13:30

Skrevet av geirm den 02-05-2009 00:06
#6

Turbo har jeg ikke greie på men er ikke røret inn på innsuget fryktelig stort? Jeg tenker at til større volum du skal fylle med komprimert luft til større til større turbo leg får du. For å få smell i motoren er det vel viktig at det samla volumet mellom turboladet og spjeld er så lite som mulig men samtidig stort nok til at det ikke blir trykkfall.

Geir...

Skrevet av peterrk den 02-05-2009 03:21
#7

Ser meget bra ut. Pulverlakker innsuget og toppdeksels i "rynke" svart, kommer til å bli meget pent.

Kan du legge ut bilde av hvordan du monterer kamtriggern.

Redigert av peterrk den 02-05-2009 05:46

Skrevet av JE den 02-05-2009 11:24
#8

geirm skrev:
Turbo har jeg ikke greie på men er ikke røret inn på innsuget fryktelig stort? Jeg tenker at til større volum du skal fylle med komprimert luft til større til større turbo leg får du. For å få smell i motoren er det vel viktig at det samla volumet mellom turboladet og spjeld er så lite som mulig men samtidig stort nok til at det ikke blir trykkfall.

Geir...


Røret fra spjeld til plenum kan ansees som en del av plenumet, optimal størrelse på plenum er 2-2,5 x motorens volum (da regnes ikke runner`s med) jeg har nok noe i overkant av dette, men tjener mer på ha litt for stort, enn for lite.

Tviler på at det blir noe serlig merkbar forskjell i lagg om man har litt større plenum.
Får se hvordan det funker Wink

Skrevet av JE den 02-05-2009 11:29
#9

peterrk skrev:
Ser meget bra ut. Pulverlakker innsuget og toppdeksels i "rynke" svart, kommer til å bli meget pent.

Kan du legge ut bilde av hvordan du monterer kamtriggern.


Nja, er litt skeptisk til krympelakk.. har lyst til å få det pulverlakkert grå matt

Kommer bilde av trigger løsning når det er klart

Skrevet av peterrk den 02-05-2009 19:26
#10

Hvorfor er du skeptisk til krympelakk? Pulverlakk er pulverlakk bare en annen tekstur på lakken.

Skrevet av JE den 02-05-2009 19:57
#11

pga jeg mener det blir litt i meste laget på både plenum og toppdeksel, dessuten veit jeg ikke helt om svart er tingen.. Wink

Skrevet av 02Ronny den 03-05-2009 11:04
#12

Jeg liker heller ikke så mye svart i motorrommet på en 02. Svart passer bedre på nyere biler.

Skrevet av JE den 07-05-2009 23:12
#13

De svenskene som har ordna med coating, har ikke greid å sende grenrør som de lovte.. så det blir nok ingen bremsing på onsdag.
Det er som vanlig mer motgang enn medgang... Sad

Skrevet av JE den 18-05-2009 18:27
#14

Endelig dukka det som har vært på coating opp, bare en uke for seint...

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P5180173.jpg

Redigert av JE den 08-04-2012 21:08

Skrevet av peterrk den 21-05-2009 01:06
#15

Noe nytt?
Hvordan gikk bremsinga?
b

Skrevet av JE den 21-05-2009 09:55
#16

Nei ikke mye nytt, bremsinga blei kanselert av årsak som står lenger opp. Jeg har derfor ikke jobba så hardt for å få bilen ferdig.
Nå er jeg på jobb, og kommer ikke hjem før om ca 4 uker.
Satser på å få bilen ferdig neste gang jeg er hjemme. Smile

Kan jo by på et par bilder fordet..

Intercooler og oljekjøler med nye braketter

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P5070158.jpg

Coiler på plass med himesnekra brakett

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P5140170.jpg

Redigert av JE den 08-04-2012 21:11

Skrevet av JE den 23-05-2009 22:31
#17

Kveldens tema blei modifisering av forbrenningskammer Shock
Etter å ha spredd alu støv utover hele verkstedet blei jeg til slutt ferdig med to av fire kammer.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P5230189.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P5230188.jpg

Redigert av JE den 08-04-2012 21:16

Skrevet av JE den 29-05-2009 21:40
#18

Da er siste forbrenningskammer fresa, får ta finpussen når jeg kommer hjem.
gleder meg til oppstart!!

Skrevet av JE den 10-06-2009 22:20
#19

Toppen endelig ferdig og fått den plana en siste gang for å få helt strøken flate. så viser det seg at den er sprekt mellom kjølekanalen og eksosventilen på cyl 3.
Kan ikke skjønne at jeg ikke har sett dette tidligere, har granska toppen NØYE flere ganger uten å se anntydning til sprekker.
Konklusjen: alle modifikasjoner må gjøres en gang til på en ny topp....... jippi!

Noen som har en hel m10b18i topp?

Skrevet av 02Ronny den 10-06-2009 22:54
#20

Vi føler med degSad.