Emne: BMW 02/Classic :: Original '68 mod
Skrevet av 02dag den 01-01-2013 19:00
#1
Her er litt info om dører og speilplassering. Jeg antar at mine dører er de originale dørene som satt på den når den var ny. Min ble produsert ferdig 4.september 1968 og skal da ha speilet som kom før trapezoid-speilet. Det jeg har klart å finne av informasjon om speilet som ble montert helt framme på døra, er at dette egentlig er et NK-speil som bare ble brukt pga at de hadde deler igjen, eller høyst sannsynlig at de "nye" speilene ikke var ankommet fra leverandør enda. Det kan ikke ha vært mange biler som ble montert med det speilet og det måtte ha vært veldig tidlig i 1968 og da bare på biler med lavt VIN-nummer.
Edit: NK-speilet og speilet som ble brukt før trapezoid-speilet kan ha vært samme typen speil, bare plassering som er forskjellig.
I september 1968 ble speilet montert rett under den bakre ramma på trekantglasset, mens på senere biler ble den flyttet to centimetre lenger bak. Min dør har hull i et forsterkningsblekk inne i døra som stemmer overens med det igjensveiste hullet utvendig. Det samme har den senere versjonen. Antar at det ble flyttet bakover i forbindelse med bytte av speil til trapezoid, da dette er kortere i staget og antageligvis kommer i veien for åpning av trekantvinduet.
28 cm fra fremre kant på døra:
30cm fra fremre kant på døra på senere modeller:
Ytterligere forskjeller på dør fra 1968 og senere er forsterkningen mellom ytre og indre plate i døra. Den tidligste modellen er selvfølgelig mye mer "fleksibel" enn den nyere.
Redigert av 02dag den 02-05-2014 09:49
Skrevet av darwin02 den 03-01-2013 01:57
#2
Takk for info, Dag
Skrevet av Johnny Pettersen den 03-01-2013 07:03
#3
Nå må du begynne og rustbehandle med tynn tectyl i alle hulrom før du monterer noen ting på karosseriet. Flere tynne lag. La tectylen renne ut før du eventuelt tetter med karosseri propper etc.
Skrevet av geirm den 03-06-2013 00:15
#5
Hei,
Var litt rust der ja.
Med en stor haug originale repdeler så er dette overkommelig, husk bare å stive karosseriet godt av før du blir for ivrig med vinkel kutteren.
"Keep us posted" som dem sier
Geir...
Skrevet av darwin02 den 02-10-2013 11:01
#6
Hei. Er på jakt etter setebelter til 1600ti. Har en formening om at de festes under sideruta bak. Trenger referansebilder,er det noen som har mulighet å ta bilder?
Mvh
Darwin
Skrevet av 02dag den 03-02-2014 21:48
#7
lurer på hva slags klips som ble brukt til å feste ledningene som går på oversiden av radiatoren i 1968? Er det noen som har noen referansebilder av disse? Er det en av disse typene?
http://www.wallot...08-06.html
http://www.wallot...08-11.html
Jeg fikk skiftet front på bilen en gang i 1990, antageligvis til en nyere type, men med pre facelift. Husker ikke nå hverken hvordan den originale eller den jeg skiftet til så ut. Nå sitter det selvfølgelig en facelift-front med innsveiset gammel nyre på den. Kan det hende at på disse tidlige bilene, at det var de sedvanlige klemmene av blekk også her?
Redigert av 02dag den 03-02-2014 22:00
Skrevet av darwin02 den 19-05-2014 01:05
#8
Hei!
Driver nå på å finne ut hvilke farger som ble brukt på understellsdeler på 02'er i 67-tidlig 68
bakre og fremre travers, bærearmer, fjærbein og diff.
Minnes å ha sett fargen grå på noen få og svart på resterende. Kan noen bekrefte dette?
Mvh
Darwin02
Redigert av darwin02 den 19-05-2014 10:48
Skrevet av Torleif den 19-05-2014 21:41
#9
De få plassene der var litt lakk igjen på min 66 mod var der sort
Men er ikke denne bakstillinga for ny ? Skulle vel ha vært langhals og drivaksler med åpent
Kryss oppe og oljefylt nede
Skrevet av darwin02 den 19-05-2014 22:39
#10
Torleif skrev:
De få plassene der var litt lakk igjen på min 66 mod var der sort
Men er ikke denne bakstillinga for ny ? Skulle vel ha vært langhals og drivaksler med åpent
Kryss oppe og oljefylt nede
Helt korrekt, dette er bare et eksempel bilde.
Skrevet av darwin02 den 19-05-2014 23:09
#11
Fant en tråd på 02forum.co.uk
Der dette er tatt opp, ser ut som oliven grå grønn og sort matt er fargene som går igjen.
http://www.02foru...amp;t=4432
Da blir det nok sort matt på ti'en, da den står bedre til chamonix.
Redigert av darwin02 den 19-05-2014 23:27
Skrevet av darwin02 den 27-05-2014 23:34
#12
Hei! Legger ut et par "teasere" av 1600ti prosjektet som startet en gang i 2007..
Den kom stort sett i bæreposer og esker uten merking, et dårlig utgangspunkt
for restaurering, men med litt galskap og entusiasme, var det bare å sette i gang, målet
var en 1600ti restaurert ihht. original (nær 100%) spesifikasjon
Skrevet av TorEnholm den 27-05-2014 23:59
#13
Jaggu sa du "teaser" med "bare" 2 bilder. Drøss på med flere. Det lille vi kan se ser meget bra ut. Gleder meg til å se den i levende live.