Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
Skrevet av 2000Touring den 04-12-2010 10:44
#1
Johnny Pettersen skrev:
Strammeren med fjæra også?
Ja
Skrevet av 2000Touring den 05-12-2010 09:25
#2
Har ikke fått resultatet av målinger ennå, men fant ut at en annen motor jeg har liggende er en 520i-motor fra 1978. Den har lik veiv og råder som Tii-motoren, så jeg tenker jeg åpner den motoren og sjekker tilstand på veiv og råder.
Skrevet av 2000Touring den 05-12-2010 13:46
#3
Motoren som stod i Touringen da jeg kjøpte den har egentlig bare ligget i en krok, uten at jeg har ofret den en tanke. Begynte å kikke litt på den, og det viser seg(ut fra motornr) at det er en 520i-motor fra 1978, toppen er fabrikkny i 1985.
Da jeg kjøpte bilen blåa også denne motoren en del, samtidig som den brukte olje. Det hørte også ut som om den hadde tenningsbank - noe vi aldri fant ut av... Tipper at toppen trenger nye ventilstyringer.
02 gassermotor i motorstativet:
Toppen er fabrikkny fra 1985 - det ble jo ikke produsert noen M10-motorer i 1985 med 2liters motor:
Blokk unnante uten bunnpanne, ser bra ut:
Kontrollmåle klaring på rådelager, med gamle lager - innenfor krav:-)
Kontrollmåle klaring på rammelager med gamle lager - rett utenfor krav:-( Men med nye lager tipper jeg det blir innenfor:-)
Veiv, råder og stempler vasket og merket:
Får sende alt til Ruuds Motorservice i morgen, så får han vurdere hva som er mest fornuftig.
Redigert av 2000Touring den 05-12-2010 19:16
Skrevet av tepe den 05-12-2010 22:45
#4
Er det forskjell på selve blokka fra forgassermotor til innsprøytning?
Skrevet av 2000Touring den 05-12-2010 23:07
#5
tepe skrev:
Er det forskjell på selve blokka fra forgassermotor til innsprøytning?
Ja, det er det. Men eneste forskjellen jeg vet om er at det er oljeretur fra innsprutspumpa inn i blokka. Pumpa blir smurt av motorolje.
Skrevet av 2000Touring den 08-12-2010 20:55
#6
I påvente av målinger/konklusjon fra Ruuds pusset jeg ned og lakkerte Tii bremsekraftforsterkern jeg kjøpte for en stund tilbake.
Tii bremsekraftforsterer - nylakkert:
Vanlig og tii bremsekraftforsterker:
Skal slangetilkoblingen på tii forsterkeren peke oppover eller nedover? Kan noen som har en tii sjekke for meg?
Skrevet av tii-hallvard den 09-12-2010 10:21
#7
2000Touring skrev:
Skal slangetilkoblingen på tii forsterkeren peke oppover eller nedover? Kan noen som har en tii sjekke for meg?
Min står nedover. Hvis du med det mener under midten?
Ble fin den tar du oppdrag?
Skrevet av 2000Touring den 09-12-2010 12:41
#8
tii-Hallvard skrev:
2000Touring skrev:
Skal slangetilkoblingen på tii forsterkeren peke oppover eller nedover? Kan noen som har en tii sjekke for meg?
Min står nedover. Hvis du med det mener under midten?
Ble fin den tar du oppdrag?
Det stemmer nok at den skal stå under midten, ser sånn ut på delekatalogen. Takk for at du sjekket.
Det er en lett jobb - passe fint pussepapir som du pusser hele med. Deretter vaske med tynner, deretter spray på med grunning og et par lag med matt lakk. Det klarer du fint ;-)
Om du ikke har gjort det før er det en passe stor gjenstand å begynne å prøve seg fram på.
Skrevet av 2000Touring den 29-12-2010 10:36
#9
Har fortsatt ikke fått noe tilbakemelding fra Ruuds. Regner med å ikke få det før på nyåret. Han snakket om at han hadde fått noe hasteprosjekter som måtte gjøres først.
Men i mellomtiden har jeg bestilt meg stempler. Tenkte som så at om jeg skal gjøre en ordentlig jobb på denne motoren så må jeg ha nye stempler og bore opp. Blant annet pga rust i ene sylinderet og for stort gap på stempelringene. Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det før jeg hadde fått tilbakemelding fra Ruuds, men så la jeg inn et lavt bud(på ebay) som jeg ikke regnet med at gikk inn - men det gjorde det! Så da er nye stempler på vei...
MaxSil overdim. stempler:
Skrevet av 2000Touring den 03-01-2011 20:23
#10
I påvente av Ruuds, og stempler fra USA tenkte jeg å gjøre andre ting som også skal gjøres i vinter.
Monterte Tii bremsekraftforsterkeren(hovedsylinderen er allerede byttet til Tii):
Ikke veldig mye plass igjen mellom batteriet og hovedsylinderen(ca 0mm):
Begynte på venstre side foran å bytte til Team Andexer Alpina specs senkefjører. Bytter i samme åndedrag bunnkula og indre+ ytre ende/styreledd på begge sider:
Må si at fjøra passet perfekt til fjørbeinet - kunne montere uten fjørklemme, men det var fortsatt litt spenn igjen når det var montert i sammen. Team Andexer Alpina specs fjører senker 20mm, og antagelig litt stivere - noe jeg tror passer bilen min perfekt.
Skrevet av Touring den 03-01-2011 20:31
#11
Ser jo veldig bra ut dette, kan jeg spørre om hvilken forskjell Tii bremsekraftforsterker utgjør i forhold til den andre du har på bildet, det er den jeg har i min 2000 Touring.
Skrevet av 2000Touring den 03-01-2011 20:37
#12
Større/bedre bremsekraftforsterker vil gjøre at jeg ikke behøver å tråkke like hardt på pedalen for å få like mye bremskraft. Med oppgraderingene jeg har gjort på bremsene mine vil jeg ha samlet sett like bra eller bedre bremser enn en Tii.
Skrevet av Johnny Pettersen den 04-01-2011 15:34
#13
"TII" bremsekraft kom først på TI som hadde dobble forgassere, grunnet plass hensyn kom denne bremsekraft forsterker som er mindre i diameter men en del lengre. Det er ikke nødvendigvis at større forsterker gir bedre bremser da dette er en beregning(som jeg ikke kan)mellom arealer på stempler i kalippere og stempel i hovedpumpe
Race biler har skjelden bremsekraft forsterker
Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 15:38
#14
Jaja, da får jeg leve i håpet om at det er bedre da
Kan for så vidt ikke tenke meg at ingeniørene hos BMW lagde en bremskraftforsterker som har dårligere virkning på biler med større motor, når de først fant ut at de hadde problemer med plassen.
Redigert av 2000Touring den 04-01-2011 15:54
Skrevet av Johnny Pettersen den 04-01-2011 19:44
#15
Selvfølgelig ikke ! Men forskjell på stempler i vanlig 02 kontra TII kalippere, samme også med hovedpumpe.
Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 20:03
#16
Fullt klar over dette Johnny. Derfor har jeg byttet til Tii hovedpumpe og hjulsylindre også. Størrelsen stemplene i kalipperene er jeg ikke helt sikker på, men det er løsningen med ventilerte skiver og større kalippere. Tror det skal være utprøvet og bra...
Men om poenget ditt var at om man setter en Tii bremsekraftforsterker på en hvilken som helst 02-bil kanskje ikke gir så mye virkning, så kan det godt hende at stemmer...
Skrevet av 2000Touring den 05-01-2011 14:28
#17
Da er Team Andexer Alpina Specs fjører montert foran og bak. Foran har jeg samtidig byttet bunnkula, "styrearm" med ytre og indre endeledd. Det eneste som ikke er nytt i understellet nå er senter styrearmen - resten er nytt!
Redigert av 2000Touring den 05-01-2011 14:30
Skrevet av tii-hallvard den 05-01-2011 17:23
#18
Ser fint ut under der ja. (les misunnelig
)Kjøper du alt via tyskland? Eller tar du litt her og litt der?
Skrevet av 2000Touring den 05-01-2011 17:54
#19
Tja... Kjøper litt rundtomkring, men veldig mye hos Walloth - benytter meg gjerne av tilbudene de kjører, så da kjøper jeg deler jeg vet jeg har tenkt å bytte senere, legger de på lager, og bytter de da jeg har tenkt. De kulene jeg byttet nå kjøpte jeg i fjor en gang da de hadde tilbud. Visste jeg skulle bytte de nå, for da jeg holdt på i fjor så jeg de ikke var så alt for bra.
Har også handlet hos Jaymic i England, og en del på ebay i USA. Da bruker jeg Jetcarrier som frakter...
Skrevet av 2000Touring den 12-01-2011 16:17
#20
Venter fortsatt på en stressa kar fra Ruuds, stempler fra USA og toppen som er til KM Cams for bytting avventilstyringer osv.
Har derfor tatt ned diffen, og på vei opp med "ny" LSD fra E21. Utvekslingen er 3,91:1. Tror denne sammen med 5-trinns overgira kasse blir en bra kombinasjon. Kassa ligger på hylla, men det blir neste års prosjekt. Da får jeg en sesong hvor jeg får testa LSD'en.
I og med at det er en LSD fra E21, kjøpte jeg et sett med spacere, bolter og utgående flenser. Dette på grunn av at E21 diff/LSD er 13mm smalere enn 02-diffen
Åpen diff ut, og LSD inn
Redigert av 2000Touring den 12-01-2011 16:20