Emne: BMW 02/Classic :: 1971 2002 ex rallycrosser
Skrevet av 02turbo den 19-12-2016 08:53
#1
Terje, dette blir - kjør på med fargene du har testet med
Kjenner de kribler etter et nytt prosjekt!
Svein
Skrevet av geirm den 19-12-2016 18:16
#2
Rosa blir feil 😳, har du bestemt motor enda?
Geir...
Skrevet av tepe den 21-12-2016 16:54
#3
Det blir å sette inn motoren jeg hadde i touringen først, den er lettere skremt opp med 292 kam grenrør lettvekts alusvinghjul og en weber 38-38 og går friskt.
5 trinns kasse med overdrive, perfekt på 02 med 3,64 i diffen
Bilen må på kontroll på biltilsynet pga de har for lite data om den i autosys,
Den har tii fjørbein og turbo ventilerte bremser foran, og kommer til å sette på 250 mm tromler bak, tii bremsepumpe og bremsekraftforsterker, så da er det komplett turbobremseoppsett og vil prøve å få den godkjent med m42. Eneste problemet er at jeg ikke har papirer på motorene, så hvis det ikke går har jeg en tii motor jeg kan putte inn selv om den oppskremte har minst like mye futt. Har og etpar differ med brems, men må få bytta lager i de.
Interiør blir stoler og baksete i skinn fra en 635 csi omfarget fra beige til sort.
Har og et nydelig personal autostrada 380 mm treratt og italienske blinklys som skal på.
Frontspoiler fra e9 krympet og tilpasset 02 og bakfanger fra touring (som er ca 10 cm kortere enn sedan og kommer ikke i konflikt med turbobredderne.
Så om ratlooken har gått i dass, så er det deler fra såpass mange bmw,er at en frankenbimmer blir det
Skrevet av tepe den 23-12-2016 16:04
#4
Godt å variere arbeidet litt, og gjøre noe annet enn karosseriarbeid.
Siden jeg skal bruke diff fra e21, så må noe modifiseres. E21 diffen er 10 mm smalere pga andre medbringere med 10 mm gjenga hull til drivakslene istedenfor 02en som har 8mm og mutter på baksiden. Det er vel sikkert mange løsninger, og den mest vanlige er vel å borre og gjenge nye hull i medbringerne og bruke en spacer mellom for å kompensere for bredden.
Jeg har valgt å teste en annen variant, og har lest på det store internettet at du kan bare bytte indre drivledd. Hvis du gjør det må du ha en ganske tykk spacer siden 02 akselen er kortere og medbringerne dypere. Hvis du derimot bytter ytre drivledd på e21 akslene til 02 drivledd ser det ut til å passe uten bruk av spacere.
Åpen E21 diff fra 323 med 3.45 i utveksling får gjøre nytta til jeg får overhalt den med diffbrems
Ikke bruk avtrekker her da ryker mest sannsynlig "buret" som holder kulene på plass
tydelig lengdeforskjell på akslingene
sånn blir sluttresultatet ca 5 mm lengre
Skrevet av Torleif den 23-12-2016 18:14
#5
det så greit ut håper der ligger flere E21 aksler så jeg kan få lagd noen jeg og trenger på den neste 02'en
Skrevet av tepe den 01-01-2017 18:28
#6
Da var bilen lakkert innvendig og i motorrom, så nå begynner jobben med å klargjøre alle delene som skal til for å få den trillbar igjen.
Bærearmene bak er demontert for å lakkes og sette inn nye lagere, Var ikke lett å få plassert under pressa, men en bjelke som støttebein gjorde susen
Det er mye som skal sandblåses og sprøytes, kunne tenke meg å satt dette bort, men det koster, så er vel bare å bite i det sure eplet og gyve på
Har fått korta inn en tankamatur til innsprøytningsmotor så den passer 02 tanken
den er fra e23 og korta 20mm
Skrevet av tepe den 05-01-2017 21:46
#7
Har begynt å sette inn litt deler i bilen. Ledningsnettet er tapet opp på nytt med tjærebånd, det er fra en 74 modell, så blir litt annerledes enn original 71 modell, bla sikringsbox, noen ekstra releer andre hendler på rattet osv.
Veldig greit å ha noe å se etter avogtil
1802en er temmelig urørt.
Litt nylakkerte deler på vei inn. Det er lakkert med sort billakk mattet til glans 20 som er veldig likt det som er originalt
Siden jeg er i båtbransjen, så er det kun syrefaste skruer som duger
overhalt pedalboks med ny clutchpumpe og foringer
Skrevet av geirm den 07-01-2017 10:29
#8
Dette blir så bra, du er utrolig dyktig!!!
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tepe den 07-01-2017 18:38
#9
geirm skrev:
Dette blir så bra, du er utrolig dyktig!!!
Takk for tilliten, det er alltid hyggelig med tilbakeneldinger
Å bringe denne tilbake på veien innebærer at omtrent alt må gåes over, er ikke bare å gå på loftet og rote fram noen gamle deler og bare skru det på plass. I dag har jeg holdt på med varmeapparatet, det blir satt sammen av 2 forskjellige bokser.
Det er noen gummiforinger på spjelda som er smuldra helt bort på begge boksene og det gjør at spjelda kan være vriene å betjene
Løsningen ble å snitte 5mm syrefaste skiver å tre de rundt akslingene å sveise de fast, noe som gjorde underverker på betjeningen.
varmeapparatkrana måtte og få seg en omgang. Nye O-ringer gjør susen og den lekker ikke rundt akselen lenger
Har og fått montert litt bremsedeler og nye rør
Skrevet av Torleif den 07-01-2017 22:27
#10
Nå går det unna du rekker mye om dagene, det blir veldig bra og
jeg får så vidt gjort litte grann nå om dagen .
Skrevet av tepe den 08-01-2017 00:14
#11
Torleif skrev:
Nå går det unna du rekker mye om dagene, det blir veldig bra og
jeg får så vidt gjort litte grann nå om dagen .
Jeg har så lite lyst til å begynne å fjerne rust på bakstillinga, så finner på alt mulig annet som må gjøres. Jeg må ha noe mer smådeler fra walloth også, men prøver å drøye litt til jeg har bedre oversikt for jeg har inntrykk av når jeg trykker "send bestilling" så har jeg alltid glemt noe.
Skrevet av tepe den 21-01-2017 19:04
#12
Jeg leverte inn bakstillinga til Modellteknikk i Arendal for syredypping, det var en hyggelig opplevelse. Delene ser nesten nye ut, og det var ikke spesielt dyrt.
Selve traversen viste seg at det var litt rust som måtte adresseres. Måtte bytte ca 25 cm av bunnen på profilen. men det er tykt stål så det er raskt å sveise.
så nå blir det lakkering av bakstilling i morra
Skrevet av tepe den 22-01-2017 16:42
#13
litt ble det tid til i dag også. Grunnet og sprøytet bakstillingsdeler.
Skrevet av Torleif den 22-01-2017 22:36
#14
Dette blir virkelig bra Terje
Skrevet av TorEnholm den 23-01-2017 16:53
#15
Gjør du noe for å nøytralisere syren som tørker inn på stålet før du legger på grunning?
Skrevet av tepe den 23-01-2017 21:00
#16
TorEnholm skrev:
Gjør du noe for å nøytralisere syren som tørker inn på stålet før du legger på grunning?
Det ble høytrykksspylt med varmt vann og lagt i en ovn på 70* etpar timer.
Så vasket jeg med aceton før grunning
Skrevet av tepe den 29-01-2017 19:44
#17
Da var bakstillinga klar til å monteres på bilen med nye lagere, foringer, bremser, og tromler. De spesialbygde stikkakslingene passer perfekt, fremdeles litt slakk når hjulet er helt nede og oppe.
Skrevet av tepe den 30-01-2017 17:15
#18
Nå er det forstillinga som står for tur.
Overhaling av 2002 turbo calipere.
Alle stempla sto fast, men alt må for overmakten vike
Ser bra ut etter rengjøring og pussing, så nå er det bare å sette sammen med nye pakninger og belger
Skrevet av tepe den 05-02-2017 21:03
#19
Da var bakstillinga på plass.
Brukte en stabel felger og en juldolly til å skyve den under bilen på.
Skrevet av tepe den 19-02-2017 20:58
#20
Har fått tatt et lite rykk på bilen. Forstillingsdelene er grunnet og lakkert, girkassa har fått nye simmerringer. Motoren ble bygget sammen av deler fra diverse motorer for 3 år siden, og har blitt brukt i touringen i 2 år. Den har 292 kam weber 38 38 alu svinghjul og shorty headers.
Motoren er nå på plass, venter på litt deler fra Walloth så jeg kan få på fjærbeina