Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av JE den 10-06-2009 23:08
#1

Takk!
En får bare bite tenna sammen og hive seg på en annen topp så fort jeg får skaffa en. Håper bare det går greit å få pressa ut styringene uten å skade de, hvis ikke er det kjap 850,- for nye styringer Sad + jobben å bytte de, samt setes jobb og planing.
Men det som er mest iriterende er alle timene som ligger bak porting, match porting og modifisering av forbrenningskammer..

Skrevet av peterrk den 11-06-2009 18:19
#2

Stikk innom nærmeste jernvarehandel og kjøp deg "Sprekksøkermiddel" Så slipper du flere overraskelser.

Klarer du sveise sprekken selv?

Skrevet av JE den 11-06-2009 20:04
#3

Har "sprekksøker"
Er liten tvil om at den toppen er kaserbar..

Redigert av JE den 08-04-2012 21:20

Skrevet av JE den 12-06-2009 19:03
#4

Etter litt fin-tenking kom jeg på at jeg har en e21 topp liggendes, så det spørs om ikke det blir den som havner under fresen.. (takk for alle tilbud!)

Skrevet av JE den 17-06-2009 19:09
#5

E21 toppen viser seg å være sprekt mellom innsugs og eksossete i 3 av 4 forbrennings kammer... har dette noen betydning, eller skal man bare ignorere det og kjøre på??!

Redigert av JE den 08-04-2012 21:22

Skrevet av 02Ronny den 17-06-2009 19:27
#6

Den toppen er søppel desverreSad

Skrevet av JE den 17-06-2009 19:34
#7

Tenkte meg det... da har jeg ikke flere topper jeg kan bruke Sad
får begynne å leite igjen...

vil HELST ha topp fra e30 318i (m10), men kan også bruke e21 og e12 topp så lenge den har 46 mm innsugsventiler. kjøper alt fra hel motor til tom topp.

Skrevet av Johnny Pettersen den 17-06-2009 23:07
#8

Eller så har jeg prosedyre på og sveise sprekken i den første toppen.
Fått fra Jaymic en gang i tiden..

Skrevet av JE den 18-06-2009 22:22
#9

Johnny Pettersen skrev:
Eller så har jeg prosedyre på og sveise sprekken i den første toppen.
Fått fra Jaymic en gang i tiden..


Det er helt greit om du vil dele den med "noen" Wink

Skrevet av Johnny Pettersen den 19-06-2009 19:56
#10

Hei!
Toppen varmes sakte opp til ca 200grader(150-200)
Sveises med tråd som har 5%silikon
Holdes på temperaturen 1 time
Kjøles ned sakte.

Skrevet av JE den 19-06-2009 21:05
#11

Johnny Pettersen skrev:
Hei!
Toppen varmes sakte opp til ca 200grader(150-200)
Sveises med tråd som har 5%silikon
Holdes på temperaturen 1 time
Kjøles ned sakte.


Takk, det var omtrent noe i den duren jeg regna med.
Men er du sikker på at du ikke mener 5% silisium?Wink

edit:

Ser nå at silisium heter silicon i engelsk talende land

Redigert av JE den 20-06-2009 11:08

Skrevet av JE den 28-06-2009 20:53
#12

Tilnærmet komplett prøvemontering, begynner å ligne på noe Grin

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P9180092.jpg

Redigert av JE den 08-04-2012 21:27

Skrevet av peterrk den 04-07-2009 14:52
#13

Noe nytt?

Skrevet av JE den 08-07-2009 17:32
#14

peterrk skrev:
Noe nytt?


Jau, i dag har jeg gjort ferdig olje retur fra turbo og peilepinne rør i bånnpanna.
Nå er det like før alt blir pelt ut igjen og motorrommet skal få en shine.

Skrevet av JE den 25-07-2009 14:14
#15

Da er veiv og råder med stempler montert og klaringer kontrolert.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P7240387.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P7260398.jpg

Hull til underspyling er borret og forsenket samt dyser montert.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P7240384.jpg

Redigert av JE den 08-04-2012 21:30

Skrevet av JE den 28-07-2009 21:57
#16

Grin

"ny" topp er under fresen, og denne er tilsynelatene sprekkfri. Første forbrenningskammer er grovfrest.

Ferdig med forbrenningskammer:

Redigert av JE den 08-04-2012 21:33

Skrevet av JE den 02-08-2009 13:08
#17

Ferdig med å matchporte toppen mot innsuget, pga jeg har valgt å bruke runde istede for ovale runner`s så blir det litt utfresing i toppen.

Redigert av JE den 08-04-2012 21:35

Skrevet av geirm den 02-08-2009 21:24
#18

Du er en modig mann Jørgen, og ikke'no redd for lav gasshastighet skjønner jeg. Keep it up, det blir hvertfall spennende.

Geir...

Skrevet av JE den 02-08-2009 21:30
#19

Hehe, nei jeg er ikke det..Cool dette ser nok værre ut enn det er.. det er en liten modifikasjon som er gjort.

Det blir på en måte kon fra ende av runners og til ventil på denne måten.

Jeg trur det kommer til å funke greitWink (det velger jeg å tru til det motsatte er bevist, hehe)

Redigert av JE den 02-08-2009 21:32

Skrevet av JE den 09-08-2009 15:25
#20

Tidligere har jeg iritert meg grenseløst over røret som går fra bremsevæskebeholderen og til hovedclutchpumpa. Det røret hopper ut av gummiforinga for ingenting.
Nå blir det slange heleveien med en vinklet stuss inn på hovedpumpa.

Redigert av JE den 08-04-2012 20:29