· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Hva skiller en 1600-2 fra en 2002
|
|
peterrk |
Lagt til d. 06-04-2009 22:48
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Så fort jeg får nye bakdempere skal jeg en tur på biltilsynet å registrere en 1600-2 jeg henta i sverige i fjor. Problemet er at det sitter en småvass 2l i bilen. 292g kam 2x weber 45 og 2" eksos. Forhåpentligvis verker ser eller bryr de seg om det, men hvis dette blir et problem er jeg lite sugen på å bytte motor. Det burde være mulig å få den oppgradert til en 2002 såfremt man flytter over alt av deler? Hva skiller disse bilene bortsett fra motor? |
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 07-04-2009 07:33
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 20.12.06 |
Bremsetromlene bak er unike for 1602 og 1600-2 pga at de sikkert er minst. Calipere foran er like fra 1602 til 2002. Bremseskiver og klosser inkl. diff bak er 3:64 på 2002 og maks 170km/t diff bak er 4:10/4:11 på 1602 og maks 155-160km/t (betyr mindre) Girkasse er samme på alle bilene. 4 eller 5 gir skiller kanskje. Clutch er større på 2 literen (betyr mindre) Bremsekraftforsterker tror jeg er lik til du kommer opp i Ti/tii Hovedbremsesylinder er lik 1602 t.o.m. 2002 Eksos må være TUV godkjent Lydnivå kan bli sjekket Avgasser må være innenfor 1602-2 eller 2002 spec. tror 4.5 i CO maks Jeg har en 32/36 med triminnsug som jeg prøvde når eg hadde 316gr kam og det ble ikke bra,men den kunne du sikkert klart å bruke for å slippe motorbytte.Vaier eller stagoverføring på gassen er valgfritt og det har eg ikkje. Har lest at 292 og 32/36 er ok. Send sms på 90684283 hvis du trenger hjelp. Harald Halvorsen Rogaland 3.0s 1976 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 07-04-2009 07:53
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
takker. Skal få sjekka co før jeg drar inn da. Må eksos være tuv godkjent? Det høres rart ut. Satser på det blir en rask sjekk av rammenummer og ferdig med det. Får bestille time like før lunch |
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 07-04-2009 09:29
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 20.12.06 |
2"toms e effekt anlegg,men det kan gå bra. Papirer kan bli nødvendig Senkefjærer må du helst ikke ha på uten Tuv papirer Alu felger uten papirer er kanskje noe som kan unngås. Oljedamp fra motor skal inn i innsug og ikkje te friluft Det er litt å tenke på men det er sikkert ikkje alt som hindrer en eu godkj. Ikkje meningen å ta motet fra deg. Men broren min har eu godkjent flere biler og det er ikkje populært med motorbytte. Redigert av 323-Harald den 07-04-2009 09:33 Harald Halvorsen Rogaland 3.0s 1976 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 07-04-2009 09:57
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Skal ikke inn på eu kontroll, men til biltilsynet. Håper de ikkje ser forskjell på en 1,6 og en 2,0 Står stage1 fjærer fra Ireland på bilen. regner med de ikke ser det heller. Er orginale alu felger på bilen så det skal ikke være noe problem. Får krysse fingre og tær på at det går greit. |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 07-04-2009 21:32
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
1602 har ikke stabilisatorstag, mens 2002 har...
|
|
|
peterrk |
Lagt til d. 07-04-2009 22:35
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Jeg har stabstag foran og bak. Så da er det egentlig bare bakbremsene som ikke er samme. Burde gå fint å registrere den som en 2l da. |
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 08-04-2009 13:15
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 20.12.06 |
Du må legge ut bilder
Harald Halvorsen Rogaland 3.0s 1976 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 11-04-2009 21:54
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
|
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 11-04-2009 23:40
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Kjørte mot denne på Åmsele- treffet i fjor.
|
|
|
peterrk |
Lagt til d. 12-04-2009 01:20
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Hehe liten verden Regner med den gikk greit på bane. Ikke mye fjæring på den bilen. Var rimelig sliten etter jeg kjørte den fra umeå til tromsø mista deler av eksosen i Finnland |
|
|
rolfi |
Lagt til d. 12-04-2009 03:25
|
Medlem Antall innlegg: 113 Innmeldt: 18.08.06 |
Pen bil. Er det VW GTi Snowflakefelger? Så bra ut på bilen iallefall! Styremedlem BMWCCN Rogaland #8147 1985 528i - VE46998 - Prosjekt 1981 320/6 - RF16486 - Langtidsprosjekt 1976 525 - DB86868 - Prosjekt |
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 12-04-2009 23:09
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 20.12.06 |
Kjekk motor du har fått oppi. Har du 140-150hk Eg fekk 168hk med316gr,portet topp,grenrør,lettet svinghjul, 2x45 dellorto.1,6mm slipt topp, ventilspor i stemplene, tii fordeler. Harald Halvorsen Rogaland 3.0s 1976 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 13-04-2009 04:26
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Bildet er tatt av den forrige eiern. Fikk ikke med felgene. Tror nok mer jeg har rundt 120 hester i bilen, men den går helt greit. skal porte toppen og se over motorn så får vi se om det blir turbo etterhvert. Frister litt da jeg har komplett datastyring liggende i boden Blir nok og beholde denne motorn så om det er noen som har en komplett 2l til salgs send meg en pm. Noen som vet om en kjapp måte å montere skiver bak? kaliper fra en gammel VAG og skiver fra en golf? Noen flere bilder Redigert av peterrk den 13-04-2009 04:37 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 13-04-2009 18:39
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Har vært en liten tur i garasjen i dag. Montert større hovedbremsesylinder og tatt en liten nødlakkering. Nå venter jeg bare på lønn slik at jeg får kjøpt dempere og kommet meg på biltilsynet. |
|
|
kojack84 |
Lagt til d. 13-04-2009 19:25
|
Medlem Antall innlegg: 13 Innmeldt: 12.04.09 |
Regel nr1, vi bruker IKKE deler fra VAG! E21 323i er vell det de pleier å bruke Martin Lundahl #3520 Sekretær BMWCCN avd. Trøndelag Kundemottaker/Deleselger @ GS Bildeler Trondheim ** 118D 08mod. ** ** 2002 75mod. (Prosjekt) ** |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 13-04-2009 19:41
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Hehe vel og bra det, men de har håndbrekket i kalipetrn noe som gjør det enkelt og e21 323 deler begynner å bli vanskelig å skaffe. |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 13-04-2009 23:26
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Du trenger ikke skivebremser bak for en småvass 2 liter 250mm tromler ( eks. 518 E-12 ) får du godkjent av biltilsynet. Det er godkjent som oppgradering til 2002 turbo spesifikasjoner, som sammen med ventilerte skiver fremme tillater 170Hk i 02'en. Hvis du ikke modifiserer fremme, bør du ha en trykkreduksjonsventil. Du må også tenke på bremsebalanse. Det å montere skiver bak sammen med originale bremser fremme vil gi deg "håndbrekket i svingen" følelse Du ødelegger all mulighet til godkjenning ved å montere skiver bak ! Monter større tromler, så blir både du og biltilsynet fornøyd. Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 14-04-2009 16:03
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Ok. Har nav fra e21, 323 skiver og volvo kalipere liggende. Når jeg snakket med den lokale sfro(?) representanten her sa han at alt som innebar en oppgradering av bremser var biltilsynet positiv til. Vil en oppgradering av bremser nesten automatisk gi meg lov til en oppgradering til å godkjenne som turbo? |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 14-04-2009 18:33
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Trommler fra e21 er vel å anbefale, siden de har 4- 100 boltsirkel |
|
Gå til forum: |