· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Side 1 av 2: 12
|
292 kam og effekt
|
|
peterrk |
Lagt til d. 24-09-2009 23:00
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Hvor mye effekt tror dere det er mulig å hente ut av en 2l m10 med 292 graders kam og 2xweber 45? |
|
|
geirm |
Lagt til d. 25-09-2009 00:02
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Det samme lurer jeg på. Jeg planlegger 292 kam med dobble Weber 40mm. Jeg håper på et sted mellom 145 0g 150 hk. Oppskriften min er som følger: E12 topp med standard ventiler men letta og polerte, Schrick 292 kam og tilhørende forsterka ventil fjærer. Tilpassing av innsug og eksos manifoiler til toppen. Porta TII eksos manifoild. K-Line i styringer og full pakke på ventiler og ventilseter. 2 liter blokk med TII 9,5:1 stempler, Total Seal stempelringer og plana blokk for bedre squisch. Komp etter planing ca 10,5:1. Letta og balanserte råder, letta svingjul og trykkplate. Til slutt balansering av veiv med svingjul etc. Jeg skal bygge motoren selv og vill starte en tråd om noen få uker. Håper 40 mm gassere med 36mm halsringer mater 150 hk, det er jeg noe usikker på. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 25-09-2009 10:38
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Har tenkt til å sette inn 290 graders kam på min Tii-motor jeg også, så jeg har vært i kontakt med KM Cams. De mente at kammen uten bidrag fra annet skulle kunne gi ca 20HK. www.kmcams.com Så også at de hadde en utrolig kjekk ting på nettsiden http://kmcams.com...ucts_id=49 fordelerdrev med høyre og venstresårne tenner. Det vil vel si at man kan ta en M10 topp fra en e30 hvor kammen går feil vei og bare bytte ut drevet, så vil det fungere. Rett meg om jeg tar feil... Redigert av 2000Touring den 25-09-2009 10:46 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 25-09-2009 15:50
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Det vil nok ikke fungere. Fordeleren er bygd for høyre ELLER venstrerotasjon. Fordeleren stiller på mere fortenning etterhvert som turtallet øker. Hvis den kjøres feil vei vil den stille av fortenning når turtallet øker. |
|
|
eigj |
Lagt til d. 25-09-2009 15:58
|
Medlem Antall innlegg: 24 Innmeldt: 22.07.08 |
Dette var jo interessante spørsmål, jeg ble nysgjerrig og tittet derfor i en av de gamle bøkene, Bilitrimming av Gert Hack, (1974), og noen svar finnes: 1) Med dobbelforgasser (som ti): 115-125 hk 2) Med bearbeidet topplokk (planslipt max 1,5mm for økt komp 10,5) og dobbelforgassere: 130-135 hk 3) Med bearbeidet topplokk, dobbelforgassere, 300 grader kam, endret eksosanlegg, større ventiler: 175 hk 4) Med 324 grader kam, race-eksosanlegg og ellers som ovenfor, over 200 hk Og Geir: 40mm gassere hevdes å kunne brukes opptil 150 hk, det er mer også, ta ev kontakt. eigj |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 25-09-2009 16:18
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
eigj skrev: Dette var jo interessante spørsmål, jeg ble nysgjerrig og tittet derfor i en av de gamle bøkene, Bilitrimming av Gert Hack, (1974), og noen svar finnes: 1) Med dobbelforgasser (som ti): 115-125 hk 2) Med bearbeidet topplokk (planslipt max 1,5mm for økt komp 10,5) og dobbelforgassere: 130-135 hk 3) Med bearbeidet topplokk, dobbelforgassere, 300 grader kam, endret eksosanlegg, større ventiler: 175 hk 4) Med 324 grader kam, race-eksosanlegg og ellers som ovenfor, over 200 hk Og Geir: 40mm gassere hevdes å kunne brukes opptil 150 hk, det er mer også, ta ev kontakt. Sies det noe om Tii-motor med 290 graders kam? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
eigj |
Lagt til d. 25-09-2009 17:27
|
Medlem Antall innlegg: 24 Innmeldt: 22.07.08 |
I grunnen ikke, det omtales kun 300 grader kam og 324, disse er (eller var) original BMW deler. Det skrives bare litt om Kugelfischer, mest virkemåte, så henvises til Alpina.
eigj |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 25-09-2009 21:45
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
hei 300 graders kam + 45 dobble weber + Tii stempler + 121 topp + portet topp + 2" eksos = ca 165 HK ved toppjust. mye mindre ved dårlig synk. trimmingen er viktigst . Les boken fra bilteknologisk forlag " Biltrimming" Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
Bassik |
Lagt til d. 25-09-2009 22:04
|
Medlem Antall innlegg: 135 Innmeldt: 04.05.08 |
02Ronny skrev: Det vil nok ikke fungere. Fordeleren er bygd for høyre ELLER venstrerotasjon. Fordeleren stiller på mere fortenning etterhvert som turtallet øker. Hvis den kjøres feil vei vil den stille av fortenning når turtallet øker. Men fordeleren vil vel bytte retning? Og da blir det vel riktig, slik at man kan gå for elektronisk tenning E28 528i 85 mod (x) E32 730i 87 mod (x) E30 318i 89 mod (x) E34 520iT 92 mod (x) E39 530D 99 mod (x) 114 1600-2 70 mod E24 635 CSi 84 mod BMW CCN Nr: 2416 |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 25-09-2009 22:36
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
GeirM: Hvikel program bruker du når du beregner motor? Jeg skal selv igjennom samme operasjon med e12 topp. Bruker pipemax til beregning og porter selv. håper du bremser når du er ferdig. Artig å se hva vi klarer og hente ut. En liten uhøytydelig konkurranse Noen som vet durasjon på 292 kammen på 1.27mm? Redigert av peterrk den 25-09-2009 22:46 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 26-09-2009 11:26
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
peterrk skrev: GeirM: Hvikel program bruker du når du beregner motor? Jeg skal selv igjennom samme operasjon med e12 topp. Bruker pipemax til beregning og porter selv. håper du bremser når du er ferdig. Artig å se hva vi klarer og hente ut. En liten uhøytydelig konkurranse Noen som vet durasjon på 292 kammen på 1.27mm? Jeg skal ikke påberope meg noen trollmannstatus når det gjelder M10 motorer, men jeg har bygd noen og jeg har fulgt andre som har bygd mange ganger. En ting har jeg lært og det er at M10 toppene er født med store innsugskanaler og ventiler, til gate trimming er det ikke nødvendig å gjøre stort her. Tilpassing av manifoiler til toppen er det viktigst. Jeg bruker ikke noe beregningsprogram når det gjelder tverrsnitt på portene. Jeg prøver med sunn fornuft og hører på proffene som bygger mange motorer i året. For at en motor skal ha smell ut av svingene og gi effekt fort må den ha et godt moment. Momentet er det forbrenningstrykket som gir, med forbrenningstrykk menes trykket som virker på toppen av stempelet i arbeidstakten. Forbrenningstrykket bestemmes av summen av en hel rekke parameter som utforming av innsugskanal, opningstid på ventiler, kompresjon, tenningstidspunkt, bensin/luft blanding, evne til å kvitte seg med forbrendte gasser etc etc. Effekt er et produkt av moment og turtall. Denne tråden kan bli kjempemorsom og inspirerende, la vi diskutere høyt hva vi tenker og gjør. Jeg er sikker på at vi kan bygge noen fine og spreke M10'ere med 292 kam. Om jeg ikke bremser motoren min så stiller jeg gjerne til kappkjøring. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
geirm |
Lagt til d. 26-09-2009 11:29
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
eigj skrev: Og Geir: 40mm gassere hevdes å kunne brukes opptil 150 hk, det er mer også, ta ev kontakt. Det høres lovende ut, takk skal du ha. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 26-09-2009 12:09
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Geir: Du som har gode meninger om dette. Hva tror du jeg får ut av motoren min? 1974mod Tii-motor, 292 graders kam, grenrør og KN-sportsluftfilter. Ingen andre inngrep i motoren, foruten nye lagre og stempelringer. Vurdere å høvle toppen litt, så jeg får litt høyere komp. Hvor mye/lite bør jeg ta? Får vel fort litt problemer med timingen på veiv kontra kam om man høvler av for mye? Andre som har meninger om dette kan selvfølgelig også komme med synspunkter. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 26-09-2009 15:54
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Bassik skrev: 02Ronny skrev: Det vil nok ikke fungere. Fordeleren er bygd for høyre ELLER venstrerotasjon. Fordeleren stiller på mere fortenning etterhvert som turtallet øker. Hvis den kjøres feil vei vil den stille av fortenning når turtallet øker. Men fordeleren vil vel bytte retning? Og da blir det vel riktig, slik at man kan gå for elektronisk tenning Nei det blir ikke riktig. Hvis du tar av fordelerlokket vrir på rotoren kjenner du at den fjærer èn vei. Det er fjærene på sentifugalregulatoren som du kjenner da. Hvis du har en moturs fordeler vil den fjære samme vei, altså mot venstre, og motsatt på en medurs fordeler. Elektronisk tenning erstatter kun stift og kondensator som ikke har noe med sentifugalregulatoren/ tenningskurven å gjøre. |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 26-09-2009 18:58
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Får og få forbrennings trykk må du ha inn mest mulig luft og fuel. Dette ved korrekt avstemt innsug, kanaler og eksos.Dette gir riktig gasshastighet ved maks effekt. Altså høy VE, helst over 100% Jeg velger å benytte meg av pipemax når det skal beregnes. Jeg tror at kanalene på en e12 muligens er for store allerede orgianalt. Vi kan godt kjøre om kapp Men da får du komme til tromsø Redigert av peterrk den 26-09-2009 19:51 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 26-09-2009 22:03
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Det høres veldig spennende ut med Pipe Max, kan du gi noen eksempler hvordan du bruker programmet. Når det gjelder VE (Volumetric Efficiency) vet jeg at en 16 ventils F2, grA eller DTM motor har fylling over 100%, men er det realistisk på en 8 ventils gatemotor med en såpass mild kam som 292? Jeg regner fylling på 1 men er usikker på om ikke det også er litt optimistisk. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
geirm |
Lagt til d. 26-09-2009 22:21
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
2000Touring skrev: Geir: Du som har gode meninger om dette. Hva tror du jeg får ut av motoren min? 1974mod Tii-motor, 292 graders kam, grenrør og KN-sportsluftfilter. Ingen andre inngrep i motoren, foruten nye lagre og stempelringer. Vurdere å høvle toppen litt, så jeg får litt høyere komp. Hvor mye/lite bør jeg ta? Får vel fort litt problemer med timingen på veiv kontra kam om man høvler av for mye? Det er vanskelig å si, TII motoren er jo veldig avstemt til original kamakselen når det gjelder innsug og leveringskurve på K-fisch pumpa. Jeg vet noen har hatt sux med TII motor og 300 kam bla. Alpina med sin A4 motor. A4 motoren til Alpina var ca 160 hk, om jeg ikke husker feil, men den hadde 4 spjeld. Om du får det til å spille, kanskje +15 hk??? Vurder å plane blokka istedet for toppen, det er mer effektivt ettersom du får effekt av hele sylinderarealet men om du høvler toppen får du effekt kun av forbrenningsrom arealet. Det betyr du må plane mer for å få samme virkning. En annen fordel med å plane blokka er at stempelet kommer høyere og nærmere toppen. det gir bedre squisch. Squischet bør være ca 1mm, stempelet ligger orginalt 3 tiendedeler under blokka, pakninga er 1,5mm. Dette betyr at at du kan ta 8 tiendedeler fra blokka. For å få f.ex. 10,5:1 i komp tar du resten ved å plane toppen. Alt dette må du selfølgelig kontrollmåle på din motor. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 15-11-2009 15:09
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
pipemax er et enkelt lite program som regner insug og grenrør lengder. Du får også en del andre data på kjøpet. Stort sett samme som dette enkle exel dokumentet, men noe mer detaljert. http://www.home.n...ffer_2.xls Vet du hvilke stempel dette er og hvilken komp disse gir ved bruk av orginal e12 topp? Toppen er sendt til planing og kutting av seter så jeg får ikke sjekket klaring. Redigert av peterrk den 15-11-2009 15:11 |
|
|
JE |
Lagt til d. 15-11-2009 15:38
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
[quote]2000Touring skrev: Får vel fort litt problemer med timingen på veiv kontra kam om man høvler av for mye? quote] Uansett bør man sjekke at timingen blir "riktig" i forhold til produsent (løft i ØD) og i mange tilfeller betyr det at man må vri kammen i forhold til veiva, enten filer du opp bolt hulla i kamdrevet og borrer nytt hull til styrepinnen eller så kan man jo kjøpe et ferdig justerbart kamdrev fra feks www.kmcams.no (ps ville bytta de boltene som følger med Kmcams drevet med noen i 10.9 eller 12.9 kvalitet) Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 15-11-2009 19:32
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
har du drevet fra km? sende en mail til dem tidligere så vi får se om det blir et slikt. kjører du med vippearmslås? Sendte mail til ppf om de sender til Norge. Vet du om noen andre som selger slikt i Norge? |
|
Gå til forum: |