Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 3

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

BMW 02/Classic » BIL OG MOTOR » TIPS OG TRIKS
 Skriv ut tråd
Justerbar camber bak
02-turbo
Som de fleste vet blir 02`ene noget "kalvbeinte" når de blir utstyrt med senkesett. Dette medfører ugunstig dekkslitasje og ikke nødvendigvis bedre kontaktflate for bakdekkene. Jeg skal forsøke å forklare hvordan man kan lage justering på "A-armene" bak for å få bukt med kalvbeintheten. Jeg har valgt å bruke deler fra en bil som har justering orginalt, dessverre er deledonoren en f*o*r*d Mondeo av ca. 1994 modell. Disse fremkomstmidlene har liten verdi og havner heldigvis hos bilopphuggere landet rundt. Dette gjør at donordeler er relativt lette å få kloa i. Det man trenger er 1 stk vinkelsliper med kappeskive (beskyttelsesbriller er ett must!!), 1 stk skjøtekabel/ledning av tilstrekkelig lengde. 18 og 19 mm pipenøkler m/ skralle og evt 18 og 19 mm fastnøkler. Hvis man er heldig så får man div. lokale degoser til å rulle deledonorfarkosten over på siden for lett tilkomst til "varene". Demonter kun de 2 boltene som du trenger, deretter fyrer du opp vinkelkutteren og kapper løs opphengene med delene som du trenger til 02`ens camberjustering.
Bildet under viser hvilke deler du skal sitte igjen med etter besøket hos bilopphuggeren.
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:25
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Fortsetter likegodt med forslagene til hvordan man kan gjennomføre den videre forvandlingen til å få justerbar cambervinkel på 02 og forsåvidt også E21. Viser her delene som trengs samt bakstillings "traversen" som skal bli begunstiget med delene etterhvert...
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:24
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Bakstillingen må demonteres fra 02/E21`en for å kunne gjennomføre konverteringen på en vettug måte. Etter at "traversen" er demontert fra bilen og rengjort. Roter man rundt til man finner en vinkelsliper med dertil egnet kappeskive og kapper "slisser" ned til hullet som "A-armene" er festet til, dette gjelder KUN de 2 MIDTERSTE A-arm innfestningene!!!. Disse slissene må være jevne og så nærme 12mm bredde, slik som diameteren på hullet er. Når dette er utført lager man 4 plater som har samme platetykkelse som de på traversen (3mm) Disse platene danner en forhøyelse av A-arm infestningene. Forsøker med bildet under å vise hva jeg mener....
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:23
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
For å fortsette må man inneha sveiseferdigheter som gjør at man trygt kan sveise på "topp-platene" uten fare for at ved første kurvtagning er eier av 02/E21 uten A-armer som sitter der de er tiltenkt... Hvis tvil saumfarer man vennekretsen til man sporer opp noen som er "sveisekyndig". TIG sveis er å foretrekke da denne sveisemetoden uten tvil er sterkest og den "peneste". MIG/MAG sveis gir også ett fullgodt resultat. "Pinne" sveis utgår med høye kneløft... Ferdig påsveiset samt slipede topp-plater inkl. slisser på bildet under:
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:22
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Nå er tiden kommet for å montere delene som ble ervervet hos bilopphuggeren. "Sveisetang" eller skruetvinne er påkrevet..
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:21
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Dette bildet viser ferdig sveisede "sleider", nå er enden nærmere...
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:19
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
For å opprettholde styrken og forøvrig forsterke de midterste brakettene for innfesting tilpasser og monterer man ett "flattstål" på oversiden av braketten. Bildet viser nymontert samt nymalt forsterknings flattstål:
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:18
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
Rune M2-touring
Dette ser bra ut Odd! Eksenterbolter fra E39 bakstilling skal visstnok ogsaa kunne brukes til dette. Jeg har en maalsatt skisse paa bitene som Ireland selger for justering av baade camber og spissing til 02. Disse er enkle aa maskinere, og man slipper aa forlenge innfestingen paa traversen. Skal se om jeg kan faa lagt ut en Autocad tegning paa disse.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
02-turbo
Takker for innspill, det er flere løsninger på "problemet". Venter i spenning på tegninger og innspill på temaet!
For å fortsette med fullførelsen av mitt lille prosjekt, nå er tiden kommet til å ta for seg de ytterste brakettene. Her trenges det ikke så store inngrep, da bevegelsen her er liten.
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:18
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Nå må man finne fram en rund fil, eller elektrisk duppeditt som kan utvide det nest ytterste hullet på den ytterste braketten.
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:15
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Har her kappet opp en 3 mm plate i ca 7 mm strimler og bøyd endene. Deretter monterte jeg dem på det nest ytterste hullet. Jeg brukte f*rd bolten som jeg kapret hos huggeren som "mal" for plasseringen av "strimlene".
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:14
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
2 av boltene som skal brukes må erverves hos "boltedealeren" i nærheten av deg... Boltene må være av 8.8 kvalitet samt 12 mm tykk ca. 125-130 mm lang. Partiet fram til gjengene på boltene bør være ca.90-95 mm. Dette for at gjengene ikke skal komme i konflikt med "slissene" på brakettene. Boltene må tilpasses slik at eksenterskivene kan trees på boltene. Ved mutterhodet må eksenterskiven sveises fast.
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:11
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Eksenterskivene må plasseres slik at de står i samme stilling før eksenterskiven sveises fast til boltehodet...
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:11
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Voila!! Ferdig "custom" bakstillingstravers....
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 18:31
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02-turbo
Har en liten tilståelse, man må oppsøke (huff og sorry!!) f o r d forhanleren for å kjøpe 2 stk eksenterskiver til f*o*r*d mondeo. Hvis det ikke finnes flere som har forstått at den riktige plassen for slike framkomstmidler er bilopphuggeren. Da erverver man 2 ekstra eksenterskiver derifra... Skivene koster ca. Kr.40,- pr.stk.
Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:34
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
Rune M2-touring
Dette var en svært bra beskrivelse med gode illustrasjoner!Smile Da følger jeg opp med skisse på biter som kan maskineres, for påsveising på travers. Regner med at bolten for toe-in/out er fra E39, uten at jeg har sjekket dette.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
Rune M2-touring
Nytt forsøk.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
02-turbo
Litt usikker her... Finnes det en monteringsanvisning til tegningene?
Er det mulig å få tegningene over hverandre slik at web siden blir smalere.... (Pga at tegningene er så brede må man flytte siden fra "side til side" for å få med teksten.) Dette gjelder mange av temasidene hvor store bilder har blitt tilknyttet her på 02/classic...Frown
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
Rune M2-touring
Monteringsanvisning er det litt daarlig med. De skal sveises fast paa utsiden av innfestingsoerene paa traversen. Per Foss har denne ombyggingen paa sin bil, kanskje han kan bidra med noen bilder?? Jeg kan legge ut tegningene over hverandre med litt bedre opploesning senere. Jeg har ogsaa tegninger av camberplater for montering under fjaerbeina hvis det er av interesse.Wink
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
02-turbo
Now we`re talkin`... Keep em comming.....!! Bedre oppløsning på tegningene blir bra!!
Redigert av 02-turbo den 24-12-2006 15:01
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
Gå til forum:
Generert på: 0.12 sekunder
24,100,774 Unike besøk