· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Side 1 av 2: 12
|
1615604
|
|
02dag |
Lagt til d. 20-01-2012 21:47
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Dette er altså min bil med VIN 1615604 og regnr PN14440. Dessverre har jeg ingen bilder av den fra den tiden jeg kjørte rundt i den for snart 20 år siden. Jeg vet at den er produsert 4. september 1968 for jeg tok kontakt med Mobile tradition, og at den ble solgt ny i Norge. Mobile Tradition kunne ikke si noe om hva slags opsjoner den ble levert med, men sa at det var en papirlapp som vanligvis satt under baksetet som sa noe om hva slags interiør den var levert med. Noen som noen gang har sett denne lappen? På den tiden var det BMW Norge som sto for importen av bilen og høyst sannsynlig så er bilen levert til en forhandler i Kristiansand-området. Men det er bare hvis den har hatt dette skiltnummeret hele tiden. Det er det vel rart om den har, da jeg mener at det burde vært et enbokstavsskilt i 1968? Noen som vet om tvilstilsynet er behjelpelige med å få ut historie på biler i det hele tatt? Bilen har også gått på Toten og dette var nok på første del av 80-tallet. Jeg tipper at den der ble ombygd og det ble installert en ti-motor med femtrinns sportskasse, skinnseter og diverse. Det var nok også i denne perioden at den tok seg en rundtur på taket og ble "rettet opp" med bare noen få tonn sparkel. Av andre ting jeg kan nevne så ble skjermbuene byttet til ikke originale BMW 2002 og alle ledninger fikk slike blå "strømtjuver" påsatt for å skaffe strøm til diverse ting. Deretter ble den solgt til en fyr som ikke bodde langt unna meg på Hadeland og han hadde den et par år stående på en låve før jeg kjøpte den i 1987. Jeg kjørte den til ca 1992 da den skar seg etter en litt uheldig fikling på solex phh 40 - gasserne. Etter det skrudde jeg den helt fra hverandre og slik sto den i nesten 15 år før jeg begynte restaureringen i jula 2006. Med hus som er oppussingsobjekt og små barn har det ikke gått så raskt som jeg kunne ønske men nå er jeg nesten ferdig med rustsveising og karosseriarbeid. Har fått låne rotesserien til Geir Muren og installerte bilen i denne i går kveld. Skal ta undersiden nå og lakker innvendig og under selv, før jeg sender den til lakkering utvendig. Motoren er som sagt en ti med serienummer 1695612/2554 og bilen har serienummer 1615604. Det vil si at bilen min er nummer 15604 av litt over 22000 vanlige 2002er som ble laget dette året for det europeiske markedet. Det ble også laget omtrent det samme antallet for det amerikanske markedet, så jeg vet ikke helt om det å ha en 1968-modell er så veldig spesielt? Det er også veldig mange av de vanlige 02ene som ble laget at jeg ikke ser det som noe poeng å beholde den superoriginal og spesielt ikke siden nesten hele bilen er skiftet ut med nytt stål, men det hadde vært moro om man kunne funnet den motoren som egentlig passer, og kanskje er det noen med en ti der ute som mangler den originale motoren. Da kunne vi kanskje gjort en deal. Jeg er ekstremt dårlig på å ta bilder, men har tatt noen som jeg hadde på en site som nå er nedlagt. Skal prøve å legge ut litt av prosessen frem til nå. Imens kan dere kose dere med et par av bilen i snurra. Redigert av 02dag den 14-06-2012 09:24 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
eivind02 |
Lagt til d. 20-01-2012 23:15
|
Medlem Antall innlegg: 206 Innmeldt: 17.02.06 |
Ser jo bra ut det her Dag. Er litt behageligere når en kommer greit til alle steder på karosseriet.
1972 2000 touring 1989 320i cab E12 528i E30 318is 1976 1502 |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 21-01-2012 10:04
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Jeg mener at det burde vært et enbokstavsskilt i 1968? Noen som vet om tvilstilsynet er behjelpelige med å få ut historie på biler i det hele tatt? Ja, en-bokstavskilt i -68. BT er ikke pålagt å hjelpe deg med dette, men litt smisking hjelper. Med "PN" registrering, er det trolig BT i Arendal du bør ta kontakt med. Lykke til videre. 02-Espen |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 21-01-2012 18:30
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Kjenner jeg Dag rett så er nok denne innenfor mål når det gjelder karosseri. |
|
|
TorEnholm |
Lagt til d. 21-01-2012 18:54
|
Medlem Antall innlegg: 449 Innmeldt: 03.06.10 |
Som guttunge bodde jeg i Kristiansand det var der PN- bilene var. Litt usikker på hva som var før PN- i Kristiansand, K- tror jeg?
TorEnholm -66 1600-2 O-28428 -69 1800 NK O-3622 -79 323i Baur Cab RK-62082 -85 635CSi RF-53600 Nyere forskning viser at daglig klapping på BMW lindrer stress!! |
|
|
tepe |
Lagt til d. 21-01-2012 19:23
|
Medlem Antall innlegg: 507 Innmeldt: 19.02.10 |
Det stemmer med K i kristiansand og de har egen trafikkstasjon 2 bokstaver ble innført 1.april 1971 Tror ikke det er noe problem å finne det opprinnelige nummeret, men jeg ville ringt setesdal trafikkstasjon på evje der er det lettere enn andre steder etter min erfaring. Terje P. 71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt 75 mintgrun 1802 original prosjekt 72 arctic blau touring rep objekt solgt 72 inca touring restaurert 2010-14 solgt 72 verona 1602 bruksveteran solgt |
|
|
Toto |
Lagt til d. 21-01-2012 19:58
|
Medlem Antall innlegg: 145 Innmeldt: 07.01.11 |
2002turbo skrev: Jeg mener at det burde vært et enbokstavsskilt i 1968? Noen som vet om tvilstilsynet er behjelpelige med å få ut historie på biler i det hele tatt? Ja, en-bokstavskilt i -68. BT er ikke pålagt å hjelpe deg med dette, men litt smisking hjelper. Med "PN" registrering, er det trolig BT i Arendal du bør ta kontakt med. Lykke til videre. 02-Espen Ang det å få ut historikk så spurte jeg om dette ved omreg av min E12 og det var kun er tastetrykk så fikk jeg lista med de 3 tidligere eierne, så det er mulig:-). Det var vel i 1971/72 at det kom skilt med 2 bokstaver. Thor Håkon Theodorsen thohtheo@online.no --------------------------- 70 2002 Tundra grün (X) 72 2002 Verona (Restaurert - X) 74 2002 Malaga (X) 80 E12 525 Saphir blau met (X) 80 E12 528i Resedagrün met (X) 82 E28 525i Lapisblau (X) 12 F11 520 DAT M-sport (X) 14 F31 320 DT xDrive M-sport (X) 63 MGB Roadster (Restaurert) 67 MGB GT 98 MGF 1.8 VVC |
|
|
02dag |
Lagt til d. 21-01-2012 21:22
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Johnny Pettersen skrev: Kjenner jeg Dag rett så er nok denne innenfor mål når det gjelder karosseri. Tusen takk for tiltro Johnny, utgangspunktet var veldig dårlig som bildene i denne posten vil vise, men jeg tror jeg har klart å fått til noe. Jeg tok et valg når jeg startet med opppussingen at jeg skulle gjøre det selv. Etter å ha pratet med noen karer som skulle ha altfor mye penger for å gjøre jobben, så investerte jeg i et sveiseapparat selv og må derfor leve med den jobben jeg har gjort. Mest spennende blir det om den lager fire spor i snøen eller ikke, etter at jeg også har byttet ut bakakselfestene. Men skulle det være slik så kan jeg jo trøste meg med at den ikke skal kjøres så mye på snø da. Her er lista over det som har blitt byttet ut. Bilen har som sagt vært på taket og når jeg kjøpte den så var det et svart "tectyltak" på den. Taket var stivet opp med kinapanel som var limt på under taktrekket og oppå taket under tectylen så var det 1 cm med sparkel. Nok sparkel var det også på begge bakskjermene og bakplata. Hva angår rust så var det rust på de vanlige stedene. støtdempertårn bak, bakakselfester, litt i dørken framme, Rammeavstivningene under forskjermene, under kanaler bakerst og litt på A-stolpene. Støtdempertårnene fikk jeg sveiset ca i 1990, så de er bra i den dag i dag. Her er noen bilder fra slik den sto i 15 år, gjemt men ikke glemt. Første jobben jeg gjorde var å skifte taket. Det jeg gjorde var å ta av takskinnet på donorbilen og flytte det over til min bil. Her er donorbilen uten takskinn og legg merke til hvor mye rust det var på bærebjelkene i taket bakerst. Et typisk ruststed for en 02 dette, men dessverre vanskelig å sjekke tilstanden. En dusj med owatrol e.l kan nok være bra, men da må taktrekket av. Taket av Gammelt tak med littegrann sparkel gammelt tak av og her har jeg slipt vekk litt rust, men denne bilen var mye bedre enn donorbilen. Bilen har som sagt vært på taket en gang og den var skjeiv i ramma ved frontruta. Diagonalene stemte ikke helt, men dette rettet seg opp av seg selv når gammelt tak var fjernet og nytt ble satt på plass. Så byttet jeg ut en bit av den nedre ramma til frontruta. Har bare disse bildene av dette, men skal legge til et ferdigbilde av dette snart. Så var det høyre bakskjerm, litt flere bilder her, men synd jeg ikke tok noen av den gamle. Rundt de gamle skjermbuene var det tre lag med blikk og en centimeter med sparkel. Før bakskjermen skiftet jeg kanaler på begge sider, men har ingen bilder av dette. Jobbet meg bakover til bakplate, tok denne sammen med bagasjeromsgulvet punktet først og tilslutt sveiset jeg alt sammen fast Her er den gamle bakplata, og dere ser også mine spede forsøk på sveising den gangen i 1992 som ikke var særlig vellykka. Men nå skal det sies at det var 1 cm med sparkel på den også. Og noen kontrollmål tilslutt Så var det venstre bakskjerm sin tur Frontstykke fra pre-facelift på plass Og her er noen flere bilder fra hvordan det ser ut i dag I tillegg har jeg skiftet kanaler, bakakselfester, forsterkning under forskjerm, skiftet front, satt på cabrioletforsterkning etter tegning fra Geir Muren og jeg har sveiset endel rusthøl her og der. Girkassetunnellen er justert for stor getrag 260 -kasse og fester for setebelter er overført fra en annen bil. Forsterkninger i taket er byttet og den platen som baksete hviler på er byttet. av sveising som står igjen nå er det et rusthøl på girkassetunnelen som jeg har kvidd meg for, fordi det var vanskelig å komme til, samt å feste den boksen til håndbrekket som er løs. Dette burde gå greit å få til nå. Leia på sveiseflaska mi går ut i slutten av februar en gang og det er igjen 50 bar så dette blir helt perfekt. Dette har tatt lang tid men som sagt så har jeg et opppussingsobjekt til hus også. Det er heldigvis ferdig nå, men den siste runden hvor jeg tok kjelleren varte fra påsken 2010 til juni 2011. Jeg rørte ikke bilen fra sommeren 2010 til nå i november 2011. Nå har jeg fått nytt pågangsmot igjen og mange ting er i ferd med å falle på plass. Skal prøve å oppdatere med noen flere bilder av videre arbeid som kommer. Redigert av 02dag den 22-01-2012 02:33 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 21-01-2012 23:07
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Send en mail til [mail][/mail], så får du den infoen som ligger i datasystemet. Der kan du også få vite hvilket vegkontor som eventuelt kan ha de gamle registreringspapirene på bilen. Blir nok en flott bil du får der, Dag! Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
tii-hallvard |
Lagt til d. 22-01-2012 10:15
|
Medlem Antall innlegg: 267 Innmeldt: 05.11.09 |
Hvis den har gått lenge i Kristiansands omårdet. (ettersom den er PN reg). Ville jeg ringt til bilforetning Kjell Strømme i Kristiansand. Kjell har drevet med BMW så lenge jeg kan huske. Veldig godt mulig den har vært innom ham. http://www.bdb.no...forretning Skilt nummer PN 14440 er jeg rimelig sikker på at må være fra tidlig 70 tall. 74 mod. 2002 tii - solgt 10 mod. X3 M-sport 10 mod 316D - solgt mob 990 45 320 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 22-01-2012 12:17
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Du må også tenke på at festepunktene for grillene, de nærmest lyktene er forskjellig på plastikk/alu griller. Ser du har byttet bare stykket for midt grillen. |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 22-01-2012 13:07
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
OI oi, mye jobb ! ikke rart vi ikke har sett deg på noen år. Spennende med bilder av karrosseri restaurering når man driver med det selv. 02-Espen |
|
|
02dag |
Lagt til d. 22-01-2012 20:07
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
2002turbo skrev: OI oi, mye jobb ! ikke rart vi ikke har sett deg på noen år. Spennende med bilder av karrosseri restaurering når man driver med det selv. Jeg har jo ikke en ordentlig bil å kjøre med vet du, så det blir ikke så spennende å være med på treff da. Johnny Pettersen skrev: Du må også tenke på at festepunktene for grillene, de nærmest lyktene er forskjellig på plastikk/alu griller. Ser du har byttet bare stykket for midt grillen. Er det bare øverst det er slik? 02-Oivind skrev: Send en mail til [mail][/mail], så får du den infoen som ligger i datasystemet. Der kan du også få vite hvilket vegkontor som eventuelt kan ha de gamle registreringspapirene på bilen. Jeg skal prøve det. tii-Hallvard skrev: Hvis den har gått lenge i Kristiansands omårdet. (ettersom den er PN reg). Ville jeg ringt til bilforetning Kjell Strømme i Kristiansand. Kjell har drevet med BMW så lenge jeg kan huske. Veldig godt mulig den har vært innom ham. http://www.bdb.no...forretning Skilt nummer PN 14440 er jeg rimelig sikker på at må være fra tidlig 70 tall. Takk for tipset, hvis han fortsatt salgsarkivet sitt burde det være mulig å finne ut hva slags opsjoner bilen ble solgt med. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 27-02-2012 14:14
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Nå har jeg jobbet hardt i garasjen, når det har vært mulig ihvertfall. Garasjen er ikke oppvarmet, men jeg har en varmeovn. Men når det er mellom 10-15 blå ute så er det litt kvialt å gå nedi der. selv om ovnen har stått på hele natta så er det ikke mer enn noen grader. En stor milepæl er nådd, nå er hele undersiden blitt lakkert. Dette har vært mye jobb. Det er nå klart for å legge på understellsmasse, og antageligvis et toppstrøk med lakk for å forsegle. De neste planene er nå å ta bagasjerommet også, og jeg holdt på å ta dette i helga samtidig med undersiden, men valgte å vente, for å få tid til å preppe godt. Mye av bagasjerommet er jo synlig, så det er greit å få gjort det ordentlig. Det ble selvfølgelig endel sig, men dette er jo på et ikke så veldig synlig sted så det gjør ikke så mye. Heldigvis ble det ingen koking, noe jeg var veldig bekymret for på forhånd. Her er jeg iferd med å legge på karosserikitt Det ferdige produktet: Leie for gassflaske går ut i overmorgen, men jeg rekker ikke å bli ferdig med understellsmasse, et lag lakk til, pusse ned skjermer, skru på disse og sveise i forkant. Vi får se hva jeg finner på. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 28-04-2012 21:00
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Det har vært litt lite aktivitet i det siste da jeg var på ferie litt over to uker i påsken. Dro til USA og hadde kofferten full med deler på tilbaketuren. Har også lakkert litt understellsdeler, så dette er klart til jeg tar ned bilen fra vippa når som helst. Er forsåvidt veldig usikker på om jeg skal lakkere inni motorrom selv, fordi jeg synes ikke bagasjerommet ble veldig suksessfullt. Masse sig og mye støv i lakken. Har ogfså brukt den siste tiden på gjøre alt klart til oppgradering til skiver bak. Her kommer noen bilder og litt forklaring på hva jeg har kommet fram til. Her er et bilde av braketten jeg fikk tak i på Ebay. Den er 9,5 mm tykk og som dere ser så har jeg gått amok med vinkelsliperen for å få plass til kaliperskruen. Dette var en bærearm som var gjennomrustet, så den ble ofret for prototypen. På de bærearmene jeg skal bruke er det kun nødvendig å skrape vekk 2-3mm i en fin liten bue som passer skruen. Dette er lettere å få til før man skrur på plass braketten. Her er skiva på plass og dette er ikke en golfskive men en fra Opel. fordelen med å bruke denne istedetfor en Golfskive var at den bygger dypere enn Golfen og den har en større indre omkrets. Dette betyr at man ikke må dreie navet ned så voldsomt. Jeg har sett på neddreide nav for Golfskivene og det begynner å bli lovlig nærme hjulboltene. En annen ting er at med disse skivene vil kaliperne som er fra Golf MK4, være mer flush med skiva, slik at det er lettere å få på de felgene du vil. Det er mange felger som har en ganske flat anleggsflate mot nav. Med Golfskive vil kaliperen stikke utenfor og det kan bli et problem. En ulempe med Opelskiva er at senterhullet må dreies litt større. For denne protoypen så tok jeg igjen ibruk vinkelsliperen. Jeg slipte vekk ca en mm fra yttersiden av navet og jeg slipte ned senteret på navet også. I denne prossessen kom jeg også borti hjulboltene, men litt må man ofre for at andre skal ha nytte av det. På den ferdige versjonen vil jeg dreie ut senterhullet på skiva en-to mm. Det er ikke mer som skal til. Her er link til datablad for skiva. Den fås på mekonomen for 12-1300 kroner for to stykker. Biltema har ikke denne. Mekonomen bruker samme delenummer som Brembo bare med 02 foran. Er det en tilfeldighet eller? bremboaftermarket...40bd66ebb2 På de brakettene jeg har fått tak i er det et hull som er nedsenket. Jeg har nå funnet noen som kan levere meg to slike bolter. Hverken Jula, Clas eller Biltema hadde noe slikt. Når jeg tok bildet hadde jeg ikke fått tak i denne enda. Den må være nedsenket for å kunne montere holderen til kalipperen. Jeg vurderer her å lage en liten halvmåne i holderen til kalipperen. Så over til noe som er viktig her. Den braketten jeg har er som nevnt 9,5 mm. Dette betyr at jeg med mitt oppsett er nødt til å ha en spacer under skiva som er 6mm. Jeg har tenkt til å få noen til å enten kopiere de brakettene jeg har med stål som er 6,5mm bredt, eller frese ned 3 mm på brakettene jeg har. Etter at jeg har gjort dette, vil jeg ikke behøve en spacer som er mer enn 3 mm under skiva. Du tenker sikkert nå "Duuuuh, må jeg ha en j***a spacer under skiva?". Jeg må dessverre si ja, det må du, men det har de på Biltema og det koster 59,50 for to stykker. EDIT: Jeg har nå prøvd en spacer fra Biltema og den er dessverre ubrukelig. bestill spacer fra noen som lager dette og sørg for at de ikke er større enn diameter på innsiden av bremseskiva. Men det som er nesten hele rosinen i pølsa her er at denne Opelskiva er 5mm tykk i senteret og en original trommel er 8mm. 5+3=8mm og sannelig har du med dette oppsettet ikke forandret sporvidden på bilen din en tøddel, hvis det er viktig for deg da. Jeg synes ihvertfall det er litt viktig, for da er det ikke noen problemer med dekk som skal passe osv. Her er min prototyp spacer på 6 mm som jeg måtte ha for å få det til med en 9,5mm tykk brakett. Det er glideren på ei tvinge som jeg skar noen passe biter av Her er bildet av klossen når alt er montert. God klaring til Opelskiva selv om denne er noe mindre i friksjonsbanen enn Golfskiva Her er i ytterkant. Klossen går akkurat kant i kant mot skiva. Ved testprøving av to hjul jeg hadde som var 13 tommer store så viser det seg at disse passet akkurat ikke. Det som gjorde at det ikke passet var holderen til kalipperen med de to taggene som stikker ut. disse går an å slipe ned ca 3 mm på hjørnene. du har ca 5mm å gå på før du kommer inn til glidepinnene. Jeg har ikke gjort det enda, for ingen av de hjula jeg har nå skal sitte på bilen når den endelig er ferdig. Her er noen bilder som viser hvor tett det var. Aluminiumshjul med bane som går mye inn mot senter. Det var imidlertid bare eikene som var i nærheten av kalipperen, og dette er så lite at en nedsliping av holderen som førnevnt vil fikse dette. Chromespoke (De nest styggeste hjula du kan få tak i til noen bil). Bare så vidt at det hadde gått her også. Dere har sikkert også lagt merke til at de kalipperne jeg har brukt til prototypen er ganske gamle og rustne. Jeg skal ikke bruke disse på den ferdige bilen. Biltema har Golf MK2 og MK4 kalippere som er helt nye repro til 600 kroner pr stykk. Jeg skal bruke MK4 kalippere da disse har 38mm stempel. Denne diameteren kan sammenlignes med hjulsylindere som har 19mm stempel. Dette er fortsatt et stykke fra turboen som har 22mm hjulsylindere, men jeg vil si mye bedre enn de fra E21 323i som har 32mm stempel. Den tyske BMW02-klubben har noen tekniske sider hvor de advarer mot å sette slike på sin 02 da dette er "Lebensgefahr"!!!! Der slutter sammenligningen forøvrig fordi kanskje er 32mm nok når man har skiver istedetfor tromler? E21 var jo også en tyngre bil enn 02, men kan det være at de tyske ingeniørene enten overdimensjonerte bremsene bak på en turbo, eller rett og slett gjorde en feil og underdimensjonerte bremsene på en E21? Er tromler så mye dårligere enn skiver at det ikke er nødvendig med større kalippere? Jeg vil også tro at man er nødt til å ha en balanseringsventil for at det ikke skal bli for mye brems bak, de fleste som har skiver bak må ha dette. Noe som igjen tilsier at man ikke behøver antall mm hydraulisk stempel=antall mm hydraulisk stempel. Men jeg tar ingen sjanser, så jeg går for de største jeg kan få tak på akkurat nå, nytt og for en relativt billig penge. Har ikke klart å finne noe info om dette ute på det store internettet. Ingen utregninger om kraften som skal til på en trommel i forhold til den som skal til på en skive. Hva som er ekvivalenten mellom skiver og tromler osv. Uansett så går jeg for de største av Golf-kalipperne, og senere så vil jeg også forsøke med Ford Scorpio-kalippere da disse har 43mm stempel. Disse skal visstnok passe rett på en holder for Golf-kalippere, men det er en annen konstruksjon på håndbrekket slik at det kan bli vanskeligere med 13 tommers hjul. Når det gjelder håndbrekkvaier, så er det visstnok to muligheter, men så langt har jeg ikke kommet enda, så jeg har ikke fått prøvd det enda. Den ene er å lage et mellomstykke mot hullet i kalipperen på ca 5 cm eller lage et mellomstykke på det røret som går fra under bilen og opp i håndbrekkboksen. Her er delelista/gjørelista. 1 brakett som er 6,5 mm tykk. Jeg kan prøve å legge ut en tegning av dimensjonene på denne snart. 2 stk Skiver for Opel Brembo 08.7626.10 2 stk Golf kalippere Delenummer Biltema 665044 og 665045 2 stk bremseledninger med banjobolter for kaliperne. 2 stk holdere for kalippere (disse får du for 1020kr pr stk hos Møller, men for under 200 pr stk ute i den store verden). 2 stk 3mm spacer biltema 333320 1 stk balanseringsventil for bakbremsene Dreie navene 2mm på yttersiden dreie senterhullet på skivene 2mm Klippe vekk overflødig materiale på spacerne da disse er litt større enn navet Redigert av 02dag den 14-06-2012 09:28 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 14-06-2012 09:37
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Merkelig at det ikke er noen som har tilbakemeldinger ang. bremseskiver bak. Mye av infoen ligger jo ute der, men det er ingen som har eksakte mål, på alle deler slik som jeg nå har. Jobben burde bli mye lettere nå. Dette er jo også et tema som opptar originalpolizei til en stor grad. Driver med litt montering av noen smådeler for tiden, og har kjøpt ferdig sett med bolter og skiver fra walloth for bakakselen. Det er bare disse tjukke skivene jeg ikke husker akkurat nå hvor skal være hen. Det er fire av dem. Den bolten som står ved siden av er også et mysterium. Noen som kan hjelpe til her? 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
Touring |
Lagt til d. 14-06-2012 10:16
|
Medlem Antall innlegg: 388 Innmeldt: 05.12.10 |
Du har gjerne fått litt ekstra fra Tyskland Imponerende hva du har lagt ned i arbeid på denne bilen, må jo bli utrolig bra 04 mod. E85 Z4 roadster. 07 mod. E81 118i M-Sport LE 72 mod. 2000 Touring 90 mod. E30 318is (x) 86 mod. E28 528i (x) 94 mod. E30 318iAT (x) |
|
|
02dag |
Lagt til d. 18-08-2012 12:26
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Her er ei bunnpanne jeg har som er i aluminium. Jeg lurer på om slik "krakkelering" gjør denne ubrukelig, eller kanskje det ikke er så farlig? Har også skjedd litt mer i garasjen: Lagt på litt asfalt Satt sammen noen fjørbein og bakaksel: Støvdeksel på plass, dette er originalt 02 og navet er fra E21. Dette passer. Nice ! og det ferdige resultatet tilslutt Her er noen bilder av dreibenken jeg har kjøpt. Den står fortsatt hos selgeren på Hadeland, og jeg er litt usikker på hvordan jeg kan få flyttet den. Den veier nemlig over et tonn. Noen som har noen gode ideer? Dette blir uansett ikke noe av før gobilen er til lakkering, så utpå høsten en gang kanskje. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 22-09-2012 22:25
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Hva skal man gjøre her? dette er mellom forskjerm og frontplate. har sett noen biler som har en slags gummilist her, men er ikke helt sikker på om jeg vil ha det slik. glippen er for stor til at det er pent akkurat nå, og det er slik på begge sider. Redigert av 02dag den 22-09-2012 22:34 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 22-09-2012 23:12
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Har kommet litt videre med montering av understell og slike ting, endelig står bilen på hjula igjen. Driver nå med tilpasning av dører og skjermer. Fant ut at fronten var skjeiv, enda jeg har kontrollmålt dette før. Vel en liten opprettingsjobb og nå ser det mye bedre ut. Før den sendes til lakkerer så skal jeg sveise de to ytre grillfestene og pusse dører og utvendig på forskjermer fri for rust. Innvendig på forskjermer er ferdig allerede. Vel her er noen bilder fra prøving av felger. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
Gå til forum: |