Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 3

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Schrink 292 monteringsproblem ?
steinsus
Hei !

under montering av toppen min kom vi til at vi ikke skjønner hvordan man skal få montert inn 292 Schrink cammen, opplagringa er i riktig dimensjon men den siste knasten før midtlageret har høyere løft enn selve lageret.
Vi kan ikke skjønne hvordan denne kan bli montert uten å ødelegge opplagringa.

Så er det noen som har montert 292 kam i M10 topp (er en E12 topp jeg har nå) og som vet hva som skal til for å få den i ??

Vi har testet med orginalkammer og de går lett inn, og med 292 kammen i de andre M10 toppene jeg har her er det akkurat samme problem.
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
Har du noe utstyr til å trykke ned vippearmene? hvis ikke blir det rimelig køddent å få inn kammen.
Er kun 304* som krever at man freser ut en liten lomme i midtre lageret.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Johnny Pettersen
Har en jigg for kam montering, bor ved Hamar,ellers har sikkert JE også hvis det er nærmere. Stor sjanse for og ødelegge noe uten verktøyet.
 
steinsus
Har faktisk ikke vippearmene i enda, bare ventiler og fjærer, og jeg kan ikke klare og skjønne hvordan den skal komme inn i gjennom midt lageret da knasten stikker ca 1mm høyere enn selve lageret, ?????

Det er blitt referert til et 'kamkort' tidligere i forbindelse med Schrink 292 kammer og justeringen av disse. Er det noen som har eller vet noe om dette ??

Jeg er åpen for gode forslag her ja Shock
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
Suspekt... har du kjøpt denne kammen ny hos forhandler?
kan du ta et bilde, som viser problemet?

Kamkort har jeg mange ganger lurt på hva er...
Jeg pleier å justere kammen med måleur, etter hva produsenten har oppgitt.
I de fleste tilfeller så passer det rimelig bra med org posisjon på kammen.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
steinsus
JE skrev:
Suspekt... har du kjøpt denne kammen ny hos forhandler?
kan du ta et bilde, som viser problemet?

Kamkort har jeg mange ganger lurt på hva er...
Jeg pleier å justere kammen med måleur, etter hva produsenten har oppgitt.
I de fleste tilfeller så passer det rimelig bra med org posisjon på kammen.



Skal få knipset noen bilder når jeg er hjemme igjen fra jobb til helga.

Den kammen kom i toppen som sto i bilen når jeg kjøpte den, i den motoren som skulle være så super, som jeg nå har kastet omtrendt alt av.... så jeg har ikke noe doc på den desverre.

Den er målt så godt det går mot kast og det er ikke kast i den, så det er ikke det som er feil heller.

Eneste jeg klarte å finne om den kammen var dette dokumentet her egentlig, men det dukker nok opp mer etterhvert.
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
steinsus skrev:
Den kammen kom i toppen som sto i bilen når jeg kjøpte den, i den motoren som skulle være så super, som jeg nå har kastet omtrendt alt av.... så jeg har ikke noe doc på den desverre.

Den er målt så godt det går mot kast og det er ikke kast i den, så det er ikke det som er feil heller.

Eneste jeg klarte å finne om den kammen var dette dokumentet her egentlig, men det dukker nok opp mer etterhvert.


Det var ikke laga en liten lomme i midtre lageret i den toppen den satt i?
tilfelle det viste seg at det er en 304 og ikke en 292.....(?)
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
steinsus
Nei, kan ikke se det på noen bilder fra jeg tok den ut noe sted, og det er merket 292 Schrink på kammen...

Hmm, jeg skjønner ikke dette, men det er kanskje jeg som er for forsiktig....

Her er et av bildene fra den gamle motoren med kammen i, og fra den siden det evt skulle vært laget et spor eller noe..

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4761.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4762.jpg


Dette er merkelig, er det noen i Norge som forhandler Schrink kammer, eller er det bare IE ?
Redigert av steinsus den 10-09-2012 20:07
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
Vet ikke om noen i norge.. men Motornord i Sverige har Schrick.

Veldig vanskelig å se om det er laga noe lomme i midtre lageret på de bildene.
Men hvis det står 292, så vil det jo være naturlig å anta at det er en 292...
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
02-Oivind
Jeg har kjøpt 292 Schrick i fra Schmiedman i vinter, men ikke montert enda. Smile
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
steinsus
02-Oivind skrev:
Jeg har kjøpt 292 Schrick i fra Schmiedman i vinter, men ikke montert enda. Smile




Har du noe papirer som sier noe om montering ? som fulgte med kanskje, eller noe ?


'håp-smilefjes-håp'
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
02-Oivind
Vel, den ligger jo i originalesken enda, så jeg kan ta en titt på det i morgen kveld Smile
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
steinsus
Da har jeg snakka med spesialisten i Sverige, Motornord sin eldre herremann.

Og den skal være bare og sappe rett i sier han også, så det her er merkelig.

Jeg for gjøre et forsøk hvor jeg er mer hardhendt.....
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
2000Touring
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Hasse
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.
 
steinsus
2000Touring skrev:
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...


Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den.
Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette.


Alle forslag her er gode Grin


Hasse skrev:
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.


Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet.
Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ??
Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg.


Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... Shock Angry
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
2000Touring
Så om du dytter en originalkam på plass så har du ingen problemer? Er bare knastene som ikke kommer gjennom midlagringen eller?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
steinsus
2000Touring skrev:
Så om du dytter en originalkam på plass så har du ingen problemer? Er bare knastene som ikke kommer gjennom midlagringen eller?



Japp alle de orginalkammene jeg har testet med smetter rett inn, det er bare denne som ikke vil gjennom midtlageret med siste knasten......

Og.. jeg har testet på flere topper og de oppfører seg helt likt, så jeg skjønner ikke noe her, får bli en forsiktig 'gummiklubbetest' til helga tenker jeg....

Angry
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
Skal ikke være nødvendig å være hardhendt.
Spurte du svensken på Motornord om hva nummeret på kammen refererte til?
Jeg mener å huske at det ikke står 304 på 304 kammen til schrick...

There should be the tail end of a Schrick part number engraved into it. If the number ends in 840-01 it's a 284*, if it ends in 920-01 it's a 292, if it ends in 040-01 it's a 304*. The casting numbers on the shaft are not significant, since cams of different durations are cut form the same cast billets and those numbers would be formed before the cam was ground.

Nummeret av betydning står på register enden av kammen.

Godt mulig jeg bare forvirrer nå, jeg beklager i så fall på forhånd. Wink
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
02-Oivind
Har sett på 292-kammen min og knasthøyden er den samme som midtlagringen, muligens ørlitt mindre. Det skal gå helt fint å dytte den rett inn. På kammen i mellom kanstene står det innstemplet Dr. Schrick og BF4. På registerenden står det 00201 og 92001, samt inngravert for hånd .27 og CP. Det er vel antagelig signaturen til han som har gjort kvalitetskontrollen.
Jeg tror det er mye som tyder på at du kan ha en 304-kam?
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
Gå til forum:
Generert på: 0.15 sekunder
24,101,204 Unike besøk