Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Manglende trykk på bremsepedal - LØST
02turbo
SmileNå er jeg litt rådvill. Jeg får ikke trykk på pedalen etter utallige rundturer med å lufte. Jeg bruker overtrykk og er sikker på at jeg får ut luften i systemet. Jeg har skiftet master cylinderen men det hjelper ikke. Når jeg pumper pedalen kommer det ikke motstand men jeg ser noe bevegelse i beholderen som kan virke som det kommer fra alurøret som går ned mot clutsj cylinderen. dette gir ikke meg noen logikk..Hvis jeg blokkerer slangen som går fra hovedpumpa til innsluget får jeg opp trykk som gir litt etter. Hvis jeg bare setter den på innsluget får jeg en hysj lyd igjennom ene forgasseren.
Noen som kan komme med gode forslag som raskt kan redusere timebruken min

Mvh Svein
Redigert av 02turbo den 11-07-2013 08:17
 
Johnny Pettersen
Hadde ikke 2000Touring problem med dette for noen år siden? Er du sikker på at pumpa blir aktiviseret, mener det var noe med noen lengder på push-rod? Prøv en annen pumpe og se om problemet er der fortsatt
 
02turbo
Nå var vel problemet til 2000 touring at ene calipperen hang seg på. Var som du sier en push rod som var trøblete. Kan alltids bytte bremse servoen, er bare ikke veldig gira på den skruinga. Trangt og kleint med stag, bolt og klips. Men har vel ikke mange andre valg? Ikke er den så fresh i lakken hellerFrown
Men jeg forstår ikke hvorfor det bygger seg opp trykk når jeg blokkerer vakumslangen? Kanskje bør jeg starte opp og la den gå mens jeg prøver?
 
Johnny Pettersen
Ventilen på vakumslangen sitter riktig vei, skal vel peke mot motor, clutch pumpa da, er den luftet. Væskenivået er selvfølgelig der det skal være.
Servoen kan du la være men prøv en annen master sylinder. Er det standard 02 servo eller TII servo. Mener og huske at alt ikke gikk direkte om hverandre med bremsepumper der.
 
02turbo
Ventilen på vakumslangen sitter riktig vei, clutchen er luftet, og veskenivået er ok.
Har satt på annen master sylinder fra tii og sjekket at push rod er ok og beveger seg.
Clutch er jo et eget system og skal jo bare hente væske fra resorvaret.
Har også dobbelsjekket at bremserørene er riktig festet til master sylinder.

Men noe er galt, når jeg pumper med pedalen ser jeg at det skapes bevegelse i resorvaret. Trykk får jeg bare ikke.
 
02turbo
Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke får trykk på pedalen.Jeg bruker overtrykk og lurer nå på om jeg får ut all luften i systemed.
1. Jeg luftet flere ganger rundt bilen i går og tapper av veske til det ikke kommer mer luft
2. Etter denne luftingen prøvde jeg ikke å trykke på pedalen
3. Lot det være overtrykk på systemet over natten
4. La papp/papir for kontroll av lekasjer.
Resultat når jeg nå i dag igjen lufter er at der igjen kommer luft.
Beholdningen i reservoaret er uforrandret - altså da skulle det ikke være noen lekasje.

Skal jeg bare fortsette å lufte? Kan der være noe som gjør at det kommer tilsig av luft?
Er det noen andre som har vært plaget med at de ikke klarer å bli kvitt luften i systemet?

Takknemlig for hjelp
 
Johnny Pettersen
Skjønner ikke hva det kan være, når man bruker overtrykk så virker det som man komprimerer luften mye bedre enn ved vanlig pedal pumping. Har selv før gjort samme operasjonen med ett lokk til reservoaret fra Biltema hvor jeg tok luft fra ett dekk.Fungerer suverent Hvor mye overtrykk har du? skal være max 30psi ellers så blåser du pakninger i pumpa di.
Sitter kalippere og bremsepumper riktig så nipplene peker opp?
 
02turbo
Det er akkurat det samme lokket jeg bruker, og jeg har brukt det mange ganger på andre biler med suksess. Tar fortsatt luft fra et dekk som ikke høyt trykk. Har vært inne på å bruke høyere trykk da jeg synes det var litt lite trykk i dekket Kalipperne sitter riktig vei, bare sjekk på bilderSmile Samme på pumpene bak.
Nå står anlegget med trykk på seg over natta i natt også. Får håpe at det ikke er luft i systemet i morgen også. Jeg har jo også peisa på med bremsevæske i mengder. Hvor mye går egentlig i anlegget totalt?
 
02Ronny
Høres merkelig ut dette... sikker på at mastersylinderen er satt riktig sammen?
Uansett om den er ny eller overhalt ville jeg sjekket om det er ei pakning som er snudd feil vei...
Bare et forslag.
Lite som ellers kan skape luft i systemet.
En annen ting: Jeg er ikke enig i at overtrykk i systemet er den beste måten å lufte på. Det beste er å være en i bilen som pumper opp trykk mellom hver gang en luftenippel åpnes, da blir garantert luften mere komprimert enn med overtrykksmetoden du bruker. Og da kjenner du at du faktisk "får pedal" mellom hver gang du slipper ut overtrykket.

Har du løsnet på rørene ut fra mastersylinderen å kjent med fingrene at den faktisk pumper trykk?

(Btw: glem vaakum slangen som går til innsuget. Den har ingen betydning når det gjelder luft i systemet eller om du får "pedal"Wink
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
02turbo
Hei Ronny
Mastercylinderen har jeg ikke tatt fra hverandre, jeg satt på en annen som jeg har fra delebilen min. Dette med tanke på at mastercylinderen som jeg satt på hadde lagt tørt en stund.

Jeg synes bare det er så rart at samme hvor mye jeg lufter så tar den aldri slutt. Det leker heller ikke noen steder som jeg ser.

Takk for tips med å sjekke at mastercylinderen gir trykk. Det skal jeg prøve i morgen. Kan alltids lufte på gamlemåten også jegSmileSmile men jeg sliter litt med å forstå at det skal kunne være løsningen, men her skal ingen ting være uprøvdShock
 
Rune M2-touring
Hei Svein,
Ser du om det kommer luft gjennom slangen på luftenippel ved caliper, eller er det bare bremsevæske som kommer? Hvis det bare er bremsevæske som kommer, må det være masterpumpe som er årsak til myk pedal. Har du sjekket om det lekker bremsevæske fra masterpumpe inn i BKF? Jeg har også opplevd at det har lekket tilbake i reservoar på andre biler, uten at jeg har funnet noen synlige feil på masterpumpe. Lykke til med feilsøkingSmile
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
Johnny Pettersen
Er jo egentlig ikke noe annet enn hovedpumpa som kan være feilkilden! Nipplene på kalippere må luftes i en bestemt rekkefølge, står i restoration guide i tilfelle.
Lag deg ett system der du pumper inn bremsevæske via luftenipplene og til reservoar, husker det var eneste måten jeg fikk luftet clutchen på CS'en

Etter som jeg skjønner så er det pedal til du begynner og pumpe? Da må i tilfelle pumpa dra inn luft ved pumping. Er nok noen tettnings ringer som sitter feil. har hørt om feil på nye pumper også.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gitt opp hele Touringen og solgt den til meg for vrakpanten eller noe sånt!
 
02turbo
Hei Rune.
Ser at der kommer luft i slangen fra nippel. Det lekker ikke væske in i BKF da veskenivået er det samme. Men når jeg pumper med pedalen for å få opp trykk ser jeg at nivået synker litt i resorvaret før det stiger tilbake når jeg slipper pedalen.

Johnny Tja kanskje er det BKF som er synderen. Klippene blir luftet i rekkefølgen som nevnt i restauration guiden.

Det er ikke pedal til jeg begynner å pumpe. Den er slapp hele tiden. Eneste gang jeg har hatt tilløp til pedal var når jeg blokkerte vakumet på BKF. Kan det være at den suger inn luft vi der vakumslangen går innpå?.

Det jeg kan gjøre er da å sperre den og lufte, men problemet vil da være tilbake straks jeg setter på vakumslangen slik den skal være. Hmmm kan det være her feilen er. Er vel ikke noe å fikse på den BKF?

Tanken på å gi opp er ikke der enda Johnny, men må ærkjenne at tanken på verksted har vært langt fremmeSmile
 
Johnny Pettersen
Vært der selv mange ganger. I ungdommen så rettet jeg en vraket boble til sjefen min. Bilen ble lakkeret in/utvendig og på kostet mye i blanke deler. I det hele en veldig fin bil. Så skulle jeg bytte rep.sett i kalipperne fremme, og satte de igjen på feil side. Fikk ikke luftet for alt iverden. Var det noen bremsejobb senere så ble mitt navn nevnt selvfølgelig.
 
02turbo
Da har jeg fått prøvd litt i dag også. Luftet på gamlemåten. Begynte bak og det virket som luften kom ut, men det bygger ikke seg opp med trykk på pedalen. Kom frem til calipperen forran, da fikk jeg ikke frem væske fra øverste nippel. Og fortsatt ikke trykk på pedalen.Shock

Tok en slange inn på vakumpunktet til BKF og da viser det seg at den leker luft. Men slik jeg tolker det skal det ikke ha noe med at jeg ikke får hard pedal? Hva tror folket. Er det vandringen i master cylinderen som gjør at jeg ikke går trykk på pedalen? Skal jeg bare sette igang å skifte BKF. Vil jeg da få trykk på pedalen

Fortsettelse følger
 
jeo635
Hei Svein,jeg har 3 stk liggende.kom og lån en bkf av meg.jan Erik.
 
02Ronny
Hvis du plugger BKF så kjennes det nok ut som du får "pedal". Men det du egentlig gjør er å komprimere luft inni BKF...

Å du lufter alle tre luftskruene på hver kallipper?..
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
02turbo
Da har kvelden atter en gang gått med til å finne uta av bremseproblematikken. BFK er etter hva jeg har fått rede på uavhengig mht luft i systemet og mangel på pedal. Har åpnet mastercylinder for kontroll og alt ser veldig bra ut. Men når jeg skrudde av mastercylinderen løsnet jeg det fremste røret som går bak til bakbremsene. Da romlet det mye i luft og det kom ikke ut noe væske. Satt på et eget rør og trykte og da kom der væske. Når jeg løsnet de andre rørene kom der ikke væske hell. Nb lokket på beholderen satt på.

Skiftet master cylinderen og samme symptom. Når jeg trykker in pedalen synker nivået litte gran og kommer tilbake når jeg slipper ut pedalen. Slik skal det ikke være. Dette kommer fra den tilkoblingen fra resorvaret til mastercylinderen som er nermest BKF.

Har luftet ved å pumpe pedal flere ganger men jeg synes ikke det kommer særlig mye væske. Bude ha kommet mere!. Og jeg får ikke trykk på pedalen.

Noen som blir klokere. Kan det være at push roden ikke klarer å lukke eller å stenge godt nok?
 
TorEnholm
Et slag i løse lufta, men jeg leste en gang om en som sleit med bremsene. Etter å ha holdt på i det uendelige viste det seg at gummi-slangene i bremsesystemet var begynt å gi etter. Gummi løsnet i biter på på innsiden av slangen, og tettet systemet. Jeg har også hørt at gamle slanger kan få en slags balong effekt. (at i stedet for at trykket går på bremse stempel, blåser opp gummi-slangene.)

Få noen til å trø på pedalen mens du sjekker slanger. Mitt tips Wink
TorEnholm
-66 1600-2 O-28428
-69 1800 NK O-3622
-79 323i Baur Cab RK-62082
-85 635CSi RF-53600

Nyere forskning viser at daglig klapping på BMW lindrer stress!!
 
e12535i
Dette var også min tanke. Husk at de kan se fine ut på utsiden, men at de sveller opp innvendig.
Koster vel ikke all verden, så jeg ville kansje forsøkt med nye...
Torger
2015 F11 M550d
2x1977 e12 528i (prosjekter)
2016 F11 520xdA SOLGT
2015 F20 118xd (facelift) SOLGT
2011 F11 530xd SOLGT
1987 E24 635csi SOLGT
1986 Porsche 928S SOLGT
81' e12 M535i
75 MB 450SL SOLGT
2012 F11 520d SOLGT
2009 e91 320Xd SOLGT
2007 118d SOLGT
 
Gå til forum:
Generert på: 0.10 sekunder
24,123,090 Unike besøk