· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 13-01-2011 12:24
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Det beste man kan gjøre for en 02 er 5 trinns overdive kasse og 3,9 bak. 100-110km.t cirka 3000omdr. |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-01-2011 14:51
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Johnny Pettersen skrev: Det beste man kan gjøre for en 02 er 5 trinns overdive kasse og 3,9 bak. 100-110km.t cirka 3000omdr. Flott! Da har vi samme oppfatning av hva som vil virke bra. Har du prøvd dette på noen av dine biler? Har ikke tenkt over det før, men jeg vil jo få en ørliten bedre aks også... Vinninga går kanskje opp i spinninga BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02kongen |
Lagt til d. 13-01-2011 15:14
|
Medlem Antall innlegg: 256 Innmeldt: 20.02.06 |
Jeg tror også at dette vil bli "riktig" for bilen. Selv har jeg sportskasse og 3,37 som skal monteres snart Tror også det vil fungere brukbart. Det er vel fra turbo. Lars Almlie Medlem # 1977 BMW Car Club Norway |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-01-2011 15:56
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
02kongen skrev: Jeg tror også at dette vil bli "riktig" for bilen. Selv har jeg sportskasse og 3,37 som skal monteres snart Tror også det vil fungere brukbart. Det er vel fra turbo. Blir ikke den diffen vel langbeint når du skal akselrere? På javnt turtall i 5. gir tror jeg nok det blir veldig bra. Det blir kanskje ikke så ille i og med at du har en mere tettsteget kasse før du får 1:1 på siste gir. På en vanlig 2-liters 02 med diffutveksling 3.64:1 og 100km/t har vi 3500 omdr. ved (sånn cirka) Med mitt oppsett vil jeg da få(med overgira kasse): 3,91/3,64*0,82=0,88 Dvs at jeg får et sammenlignbart turtall på 3500*0,88= 3080 omdr/min Med 02kongens oppsett: 3,37/3,64= 0,95 Turtallet ved 100km/t = 0,95*3500=3240omdr/min Det 02kongen har i tillegg en mere tettsteget kasse som sikkert gjør sitt til at aksen blir bra. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 13-01-2011 16:41
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
I den gamle grå er det 5 trinns overdrive kasse og 3,64:1 i bakakselen, jeg syns ikke det er langbeina. Er veldig behagelig på litt lengre turer Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-01-2011 17:12
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
JE skrev: I den gamle grå er det 5 trinns overdrive kasse og 3,64:1 i bakakselen, jeg syns ikke det er langbeina. Er veldig behagelig på litt lengre turer Diff med utveksling 3,64:1 og overgira kasse blir jo som en standard 2-liters 02 med 4-trinns kasse. Rent bortsett fra 5. giret hvor du får roet ned turtallet. Stemmer det at turtallet i 100km/t er 3500*0,82=2870omdr/min? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 13-01-2011 17:18
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
2000Touring skrev: Stemmer det at turtallet i 100km/t er 3500*0,82=2870omdr/min? Det kan nok stemme, mener å huske at det er ca 2500 rpm i 90 kmt. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 13-01-2011 18:13
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Har kjørt med dette i mange år på min bruks 02. Har ganske standard E21 318I motor med innsprut og med litt mere krefter ville jeg prøvd 3,64. Overdrive kassen er nok lite granne mere tettsteget på de første girene enn en standard 4-trinn, eller bare virker det sånn. 3de giret er også ganske langt på OD kassa |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-01-2011 19:03
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Høres bra ut! Getrag 245/4 Getrag 242 1st: 3.68 1st: 3.764 2nd: 2.00 2nd: 2.02 3rd: 1.33 3rd: 1.32 4th: 1.00 4th: 1.00 5th: 0.81 Var ikke veldige store forskjeller her. Rart om det føles så forskjellig når tallene er så like. Klippet fra http://www.bimmer... BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 14-01-2011 15:53
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da var LSD montert, men så lenge jeg ikke har montert den overgira kassa ennå så vil jo turtallet mitt bare stige. I 100km/t nå, så vil jeg ha ca 3,91/3,64*3500= 3750omdr/min. Skjønner at dette ikke blir sesongen for langkjøring... Spacer mellom flens på LSD og drivaksel: BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 16-01-2011 21:02
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da har toppen, kammen og vintelene kommet tilbake fra KM Cams, og klar for å monteres sammen. Kammen er slipt om til 284 grader Redigert av 2000Touring den 16-01-2011 21:04 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 17-01-2011 14:41
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Det skal ikke alltid være lett! Skulle begynne å montere i sammen toppen i går, men støtte ganske raskt på et problem; Ventiltettingene passet ikke på ventilstyringen Saken er den at i Oktober bestilte jeg deler fra W&N bl. annet pakninssett til hele motoren(inkl. ventiltettinger) og nye ventilstyringer. Fant ut i dag at ventilstyringene har gått ut av produksjon og erstattet med ny type(fra '78 og nyere, tror jeg). Men ventiltettingene i settet passet kun gamle typen. Fant feilen, og nye tettinger er bestilt fra Bilia i Drammen. Toppen av gamle ventilstyringen: Nye typen ventilstyring: BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 17-01-2011 15:01
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....
|
|
|
JE |
Lagt til d. 17-01-2011 15:15
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Dette var jo oppe til diskusjon tidligere..... Sakset fra M10B18i lavbudsjett Turbo motor.... JE skrev: 2000Touring skrev: Det kan vel bare bety at man uten videre kan sette på ventiltetting fra e30 da? Ventiltettingen har forskjellig delenummer på 02 og e30/318, men betyr dette at man kan bruke enten den ene eller den andre typen tetting da? 11 34 1 256 556/11 34 9 059 169 Nei det kan man ikke, ventiltettning fra "nye" styringen passer ikke på "gammle" styringen. Hvis du ser på bildene av styringene på bildene i inlegget over, så ser du at nye styringen har mye mindre diameter der tettningen settes på. (begge styringene er uten tettning på bildene) 02Ronny skrev: Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet.... De gamle styringene ser sånn ut, uten tettningen.. Forøvrig ser det jo veldig bra ut, hvordan var prisen på å få slipt om kammen kontra det å kjøpe en ny? Redigert av JE den 17-01-2011 15:21 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 17-01-2011 15:26
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
02Ronny skrev: Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet.... Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga. Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser ut Redigert av 2000Touring den 17-01-2011 15:53 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 17-01-2011 15:41
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
JE skrev: Dette var jo oppe til diskusjon tidligere..... Sakset fra M10B18i lavbudsjett Turbo motor.... Jeg lette etter akkurat den før i dag ja, klarte ikke finne den. Saken er at W&N hadde det gamle delenummeret, så da tenkte jeg at de kanskje hadde noen gamle på lager. Er ikke alltid så lett å huske hva man tenkte for 4 mnd siden JE skrev: Forøvrig ser det jo veldig bra ut, hvordan var prisen på å få slipt om kammen kontra det å kjøpe en ny? Er ikke sikker på hva man må betale for en ny, men det blir vel fort over 3.000,- Skal du kjøpe Dr. Scrick fra W&N så skal vel de ha 400Euro+moms og frakt => ca 4000kr. Jeg betalte 1600,- for å slipe om. Har gjort det på en annen M10-motor før, og var rimelig fornøyd den gangen. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 17-01-2011 19:42
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
2000Touring skrev: 02Ronny skrev: Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet.... Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga. Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser ut Har ikke skrudd motor i det hele tatt de siste årene, det er vel det som er feilen |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 17-01-2011 20:12
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
02Ronny skrev: 2000Touring skrev: 02Ronny skrev: Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet.... Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga. Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser ut Har ikke skrudd motor i det hele tatt de siste årene, det er vel det som er feilen Det håper jeg å slippe også en god stund også, bare jeg blir ferdig med denne BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 19-01-2011 19:32
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da har jeg hentet nye ventiltettinger, og begynt å montere. 1. ventiltetting på plass Ventiltetting og ventilfjør montert.: Alle ventiler montert. Klart for vippearmsaksler og vippearmer, deretter kammen: Ny og gammel fjør til vippearmsakslene - her er det noe som ikke stemmer! Noen som har noe formening om dette blir et problem? Den korteste er den nye. Får høre med Walloth... Hva er riktig lengde? Noen som vet? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 21-01-2011 21:54
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Tok kontakt med Walloth ang fjørene. BMW hadde forandret de, så det var slik de skulle være nå... Da har jeg montert vippearmsaksler, vippearmer og kammen: Toppen planslipt med nye ventiler: Nye vippearmsaksler og montert kam: BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
Gå til forum: |