Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 4

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
Johnny Pettersen
Det beste man kan gjøre for en 02 er 5 trinns overdive kasse og 3,9 bak. 100-110km.t cirka 3000omdr.
 
2000Touring
Johnny Pettersen skrev:
Det beste man kan gjøre for en 02 er 5 trinns overdive kasse og 3,9 bak. 100-110km.t cirka 3000omdr.


Flott!
Da har vi samme oppfatning av hva som vil virke bra.
Har du prøvd dette på noen av dine biler?
Har ikke tenkt over det før, men jeg vil jo få en ørliten bedre aks også... Vinninga går kanskje opp i spinningaCool
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02kongen
Jeg tror også at dette vil bli "riktig" for bilen. Selv har jeg sportskasse og 3,37 som skal monteres snartSmile Tror også det vil fungere brukbart.
Det er vel fra turbo.
Lars Almlie
Medlem # 1977
BMW Car Club Norway
 
www.02classic.bmwccn.no/
2000Touring
02kongen skrev:
Jeg tror også at dette vil bli "riktig" for bilen. Selv har jeg sportskasse og 3,37 som skal monteres snartSmile Tror også det vil fungere brukbart.
Det er vel fra turbo.


Blir ikke den diffen vel langbeint når du skal akselrere? På javnt turtall i 5. gir tror jeg nok det blir veldig bra. Det blir kanskje ikke så ille i og med at du har en mere tettsteget kasse før du får 1:1 på siste gir.

På en vanlig 2-liters 02 med diffutveksling 3.64:1 og 100km/t har vi 3500 omdr. ved (sånn cirka)

Med mitt oppsett vil jeg da få(med overgira kasse):
3,91/3,64*0,82=0,88
Dvs at jeg får et sammenlignbart turtall på 3500*0,88= 3080 omdr/min

Med 02kongens oppsett:
3,37/3,64= 0,95
Turtallet ved 100km/t = 0,95*3500=3240omdr/min
Det 02kongen har i tillegg en mere tettsteget kasse som sikkert gjør sitt til at aksen blir bra.Smile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
I den gamle grå er det 5 trinns overdrive kasse og 3,64:1 i bakakselen, jeg syns ikke det er langbeina.

Er veldig behagelig på litt lengre turer Smile
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
JE skrev:
I den gamle grå er det 5 trinns overdrive kasse og 3,64:1 i bakakselen, jeg syns ikke det er langbeina.

Er veldig behagelig på litt lengre turer Smile


Diff med utveksling 3,64:1 og overgira kasse blir jo som en standard 2-liters 02 med 4-trinns kasse. Rent bortsett fra 5. giret hvor du får roet ned turtallet.
Stemmer det at turtallet i 100km/t er 3500*0,82=2870omdr/min?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
2000Touring skrev:
Stemmer det at turtallet i 100km/t er 3500*0,82=2870omdr/min?


Det kan nok stemme, mener å huske at det er ca 2500 rpm i 90 kmt.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Johnny Pettersen
Har kjørt med dette i mange år på min bruks 02. Har ganske standard E21 318I motor med innsprut og med litt mere krefter ville jeg prøvd 3,64. Overdrive kassen er nok lite granne mere tettsteget på de første girene enn en standard 4-trinn, eller bare virker det sånn.
3de giret er også ganske langt på OD kassa
 
2000Touring
Høres bra ut!

Getrag 245/4 Getrag 242
1st: 3.68 1st: 3.764
2nd: 2.00 2nd: 2.02
3rd: 1.33 3rd: 1.32
4th: 1.00 4th: 1.00
5th: 0.81

Var ikke veldige store forskjeller her. Rart om det føles så forskjellig når tallene er så like.
Klippet fra http://www.bimmer...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da var LSD montert, men så lenge jeg ikke har montert den overgira kassa ennå så vil jo turtallet mitt bare stige. I 100km/t nå, så vil jeg ha ca 3,91/3,64*3500= 3750omdr/min. Skjønner at dette ikke blir sesongen for langkjøring...

l12.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos-l3-snc4/hs1355.snc4/162753_1409832346081_1840661359_812317_2659195_n.jpg

Spacer mellom flens på LSD og drivaksel:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1337.snc4/162916_1409832586087_1840661359_812318_1333428_n.jpg



BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da har toppen, kammen og vintelene kommet tilbake fra KM Cams, og klar for å monteres sammen.
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs766.ash1/165781_1411731713564_1840661359_815911_5320872_n.jpg

Kammen er slipt om til 284 grader
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs794.ash1/168456_1411731953570_1840661359_815913_6884244_n.jpg
Redigert av 2000Touring den 16-01-2011 21:04
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Det skal ikke alltid være lett!
Skulle begynne å montere i sammen toppen i går, men støtte ganske raskt på et problem; Ventiltettingene passet ikke på ventilstyringenShock

Saken er den at i Oktober bestilte jeg deler fra W&N bl. annet pakninssett til hele motoren(inkl. ventiltettinger) og nye ventilstyringer. Fant ut i dag at ventilstyringene har gått ut av produksjon og erstattet med ny type(fra '78 og nyere, tror jeg). Men ventiltettingene i settet passet kun gamle typen. Fant feilen, og nye tettinger er bestilt fra Bilia i Drammen.

Toppen av gamle ventilstyringen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1225.snc4/155758_1352178024759_1840661359_708967_5242684_n.jpg

Nye typen ventilstyring:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs740.ash1/163230_1411732113574_1840661359_815914_495733_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
JE
Dette var jo oppe til diskusjon tidligere..... Sakset fra M10B18i lavbudsjett Turbo motor....
JE skrev:
2000Touring skrev:
Det kan vel bare bety at man uten videre kan sette på ventiltetting fra e30 da? Ventiltettingen har forskjellig delenummer på 02 og e30/318, men betyr dette at man kan bruke enten den ene eller den andre typen tetting da? 11 34 1 256 556/11 34 9 059 169


Nei det kan man ikke, ventiltettning fra "nye" styringen passer ikke på "gammle" styringen.

Hvis du ser på bildene av styringene på bildene i inlegget over, så ser du at nye styringen har mye mindre diameter der tettningen settes på. (begge styringene er uten tettning på bildene)




02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

De gamle styringene ser sånn ut, uten tettningen..



Forøvrig ser det jo veldig bra ut, Wink hvordan var prisen på å få slipt om kammen kontra det å kjøpe en ny?
Redigert av JE den 17-01-2011 15:21
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga.

Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser utWink
Redigert av 2000Touring den 17-01-2011 15:53
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
JE skrev:
Dette var jo oppe til diskusjon tidligere..... Sakset fra M10B18i lavbudsjett Turbo motor....


Jeg lette etter akkurat den før i dag ja, klarte ikke finne den.Sad
Saken er at W&N hadde det gamle delenummeret, så da tenkte jeg at de kanskje hadde noen gamle på lager. Er ikke alltid så lett å huske hva man tenkte for 4 mnd sidenWink

JE skrev:
Forøvrig ser det jo veldig bra ut, Wink hvordan var prisen på å få slipt om kammen kontra det å kjøpe en ny?


Er ikke sikker på hva man må betale for en ny, men det blir vel fort over 3.000,- Skal du kjøpe Dr. Scrick fra W&N så skal vel de ha 400Euro+moms og frakt => ca 4000kr.

Jeg betalte 1600,- for å slipe om. Har gjort det på en annen M10-motor før, og var rimelig fornøyd den gangen.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
2000Touring skrev:
02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga.

Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser utWink


Har ikke skrudd motor i det hele tatt de siste årene, det er vel det som er feilenPfft
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
02Ronny skrev:
2000Touring skrev:
02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga.

Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser utWink


Har ikke skrudd motor i det hele tatt de siste årene, det er vel det som er feilenPfft


Det håper jeg å slippe også en god stund også, bare jeg blir ferdig med denneSmile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da har jeg hentet nye ventiltettinger, og begynt å montere.

1. ventiltetting på plassSmile
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs757.ash1/164800_1415080117272_1840661359_822240_4580199_n.jpg

Ventiltetting og ventilfjør montert.:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs034.snc6/166444_1415080237275_1840661359_822241_6598477_n.jpg

Alle ventiler montert. Klart for vippearmsaksler og vippearmer, deretter kammen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs072.snc6/168294_1415080597284_1840661359_822243_8031178_n.jpg

Ny og gammel fjør til vippearmsakslene - her er det noe som ikke stemmer! Noen som har noe formening om dette blir et problem? Den korteste er den nye. Får høre med Walloth... Hva er riktig lengde? Noen som vet?
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs752.ash1/164345_1415080677286_1840661359_822244_6022205_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Tok kontakt med Walloth ang fjørene. BMW hadde forandret de, så det var slik de skulle være nå...

Da har jeg montert vippearmsaksler, vippearmer og kammen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs259.snc6/180707_1417009205498_1840661359_824778_5295293_n.jpg

Toppen planslipt med nye ventiler:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs785.ash1/167503_1417009085495_1840661359_824777_8012240_n.jpg

Nye vippearmsaksler og montert kam:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs254.snc6/180285_1417009485505_1840661359_824779_5694128_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.14 sekunder
24,174,950 Unike besøk