· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
|
|
JE |
Lagt til d. 24-09-2009 16:34
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
geirm skrev: Gratulerer, dette er spennende saker. Blir det bremsing i rullende landevei? I så fall vil vi gjerne se kurvene. Geir... Takk Nja det er vel ikke sikkert jeg gjør det, er jo kun midlertidig motor som sitter i nå. Men blir den bremsa så er det ikke umulig at papirene havner her Er jo artig vite hva som bor i en org m10b18i som det er klaska turbo på.. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 27-09-2009 22:39
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Da har man vært ute å kjørt en tur, med 0.6bar og veldig grovjustert, går like bra, hvis ikke bredre enn den gamle sugemotoren. Artig
Redigert av JE den 28-09-2009 09:36 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 15-10-2009 00:19
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
02ole skrev: I dag har vi vært ute å justert en del, og fått ett bra resultat:-) nå begynner det å flytte på seg! Jepp blei bra resultat, funker greit med 1,1 bar Var ganske fornøyd med vektfordelingen og.. 1010 kg total vekt med 3/4 tank, derav 540 kg forran og 480 bak (biltilsynets vekt) Bare jeg får orden på bremseballansen så begynner ting å falle på plass. Redigert av JE den 15-10-2009 17:25 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 15-10-2009 22:08
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hva med alle de toppa du freser på sprekker de alle eller kommer momet motoren snart!
Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-10-2009 00:13
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
oyvind skrev: Hva med alle de toppa du freser på sprekker de alle eller kommer momet motoren snart! Den bearbeidingen jeg har gjort har ingen ting å gjøre med at toppene var sprekt. alle tre toppene har vært sprekt på forskjellige steder. En 1,8i topp var sprekt mellom eksosventil sete og kjølekanal, en e21 topp var sprekt mellom insug og eksosventilsete på 3 cyl og en 1,8i topp var sprekt fra eksoskanal (annlegg til eksosmanifold) og helt opp til anlegg til toppdeksel (utvendig på toppen) Ang den andre motoren så får jeg se når jeg gjør den ferdig, kanskje i vinter?.. funker greit med motoren jeg har nå. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 16-10-2009 07:59
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Går det å sveise den med sprekkt utenpå, sjekket du dette?
Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-10-2009 08:30
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Har ikke kikka noe mer på den. skal studere den litt nøyere etterhvert. sprekken som er på utsiden er ikke noe prob. spørs hvor langi inn i eksoskanalen den er sprekt, hvis den er sprekt helt inn til vannkanalen er det lite å gjøre med den. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 26-10-2009 22:10
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Tok en tur i kveld for å justere litt tenning.. endte opp med å øke tenningen 5 grader (ved overtrykk), noe som resultertet i en ganske grei forrandring i effekt lytte utstyr står på ønskelisten Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Erneland |
Lagt til d. 08-11-2009 16:31
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 28.09.08 |
Väldigt pent motorrum!
BMW 1602 Alpina Replika -74. SÅLD! BMW 2002 Tii Gruppe 2 -72. SÅLD! BMW Alpina B7 Turbo Coupé -84. #22 BMW Alpina B7 Turbo -84. #63 SÅLD! |
|
|
JE |
Lagt til d. 08-11-2009 23:11
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Erneland skrev: Väldigt pent motorrum! Takk Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 14-11-2009 21:15
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Ny vaska m10 topp er tingen Redigert av JE den 14-10-2011 10:24 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 14-11-2009 21:17
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Har akkurat vaska min topp og den ser ikke sånn ut! Hva har du vasket med? Blåst den med et eller annet?
Redigert av peterrk den 14-11-2009 21:24 |
|
|
JE |
Lagt til d. 14-11-2009 21:26
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Den har liggi ca 6 timer i Carbon remover fra Unitor, kun vært tatt opp 3 ganger å spylt (høytrykkspyler) for å få vekk det som blir løst opp. (ulempen er at stanken fra carbon remover`n setter seg i huden, og tar noen dager å få vekk..) Redigert av JE den 14-11-2009 21:29 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 14-11-2009 22:16
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Høres ut som bra saker. Hva er litt lukt i forhold til konsekvensene hvis jeg blir tatt etter min toppvask |
|
|
JE |
Lagt til d. 20-11-2009 19:59
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
I kveld falt nok en 1,8i topp under den håndholdte fresen, tre forbrennings kammer grovfrest - ett igjen. Så blir det kontrollmåling og finpussen seinere. (for de som måtte finne det intressant kommer det bilder..) Siste styring på vei ut.. Hvor får man kjøpt rimelige (med god kvalitet seff) styringer i std. dim? til 1,8i topp. Larvik motor (mekonomen) tar nesten 1000 lappen for 8 styk hvis jeg ikke husker feil... Redigert av JE den 14-10-2011 13:18 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 29-11-2009 20:49
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Endelig har jeg fått meg en kompressor, og hva er vel bedre enn at den er gratis Atlas copo â 1972 mod, har tidligere komprimert luft til et sprinkler anlegg og en luftvern-sirene på barneskole. (drifts timer er mest sansynlig under 100) Redigert av JE den 14-10-2011 10:07 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
geirm |
Lagt til d. 29-11-2009 23:48
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Hadde du blitt stoppa langs veien med den besynderlige konstruksjonen der på slep hadde politiet erklært 2km sikkerhetssone rundt bilen din og evakuert alle hus i direkte luftlinje til objektet Gratulerer med fin komressor!!! Geir BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
JE |
Lagt til d. 05-03-2010 22:07
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Har hatt mistanke om at vannpumpa ikke er helt frisk, pga vanntemperaturen har stigi når bilen står å går på tomgang. Pirat vannpumpe er bare søppel.. impelleren har fløtta seg på akselen. Den så helt ok ut når jeg monterte den. (nei det er ikke jeg som har kjøpt den, var en brukt en jeg hadde) Nå er det montert en god org pumpe fra 80 i god stand 3,64:1 diffbrems er også blitt montert. Har litt hodebry igjen med clutch`n da jeg ikke greier å finne en grund til at clutch`n kun frir ut når pedalen er helt i bånn.. men nå er kassa ute, og jeg skal måle opp hva som kreves for at den løser ut ved å montere trykkplate og lamell på et svinghjul og måle i pressa.... Redigert av JE den 14-10-2011 13:12 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 10-03-2010 20:51
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Etter en runde i pressa med trykkplate montert på svinghjul, viser det seg at med ny org bmw lamell (10mm tykk) må utløserlageret trykkes 8,9 mm inn, før lamellen er løs. Med brukt lamell (8,9mm tykk) må utløserlageret trykkes 5,7 mm inn. (fjærene mellom lammene har mistet noe av spennet på denne) Målte også slaget til slavecyl ved lav belastning, 22 mm slag ble det. Dvs at utløserlageret beveger seg maks 11 mm fra min til maks. Det neste nå, blir å måle hvor trykkplata har høyest trykk mot lamellen. Dette for å kunne utnytte trykkplata maks og for å kanskje kunne få noe høyere pedal ved å shimse trykkplata lenger ut (hvis nødvendig) Noen som veit om en organisk 228mm lamell uten fjærer mellom lamellene, med bmw splines.. er det bare å si i fra.. Redigert av JE den 11-03-2010 09:00 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 22-03-2010 17:49
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Etter nok en runde i pressa, viser det seg at denne trykkplata har som høyest trykk ca 756 kg på rundt 8,75mm. Anleggsflata til lamellen på svinghjulet er 0,4 mm høyere enn annleggsflata til trykkplata. Jeg har tenkt å bruke en lamell som er 8,4 mm tykk, så da vil trykkplata havne på 8,4 mm + 0,4 mm = 8,8 mm Dvs at jeg havner innen for der tykkplata har sitt makstrykk. Måle metode for å finne makstrykk og shimse trykkplata finnes på http://forum.sava...highlight= PS: Jeg skal måle dette på nytt når jeg har fått laga meg testustyr i riktig dim. Redigert av JE den 22-03-2010 17:51 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
Gå til forum: |