· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
|
|
jaas |
Lagt til d. 22-03-2010 18:33
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Du går grundig til verks gitt,rene vitenskapen du driver med her..
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 27-03-2010 19:24
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Nytt forsøk med riktig dimmensjonert utstyr endte med 980 kg ved 8,4 mm. Perfekt da jeg skal bruke en lamell som er 8,4 mm tykk og anleggsflata til lamellen på svinghjulet er ca 0,4 mm høyere enn annleggsflata til trykkplata. Greit å ha 0,4 mm å slite på hehe. En annen totalt unyttig ting jeg fant ut, var at det trengs 270 kg trykk på utløserlageret for at clutchen skal løse ut. (ved bruk av sachs 618 trøkkplate) jaas skrev: Du går grundig til verks gitt,rene vitenskapen du driver med her.. Det er artig å teste litt og prøve seg fram. Dette ga meg også en unskyldning for å lage enda et "himelaga" verktøy Redigert av JE den 08-04-2012 20:19 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
peterrk |
Lagt til d. 06-04-2010 23:22
|
Medlem Antall innlegg: 132 Innmeldt: 20.07.08 |
Hei skal montere innsprøytning på min 02 snart og lurte på hvordan du gjorde det med kam triggern. har du bilde av kamdrevet med tannen sveiset på? er det noen spesiell plass den må monteres eller det et fritt valg? Snakket forresten med en kompis av deg i dag, small world |
|
|
JE |
Lagt til d. 07-04-2010 06:17
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Jepp verden er liten, hvem har du snakket med? Du bytter ut 3 av boltene til register drevet på kammen med rustfri (ikke magnetiske). Den bolten som er vanlig stål, blir da trigger tann og bør passere giveren litt før ØD cyl 1. Så lager du en passe distanse til giverene og sveiser denne fast i register dekselet. (du kan eventuelt bruke alutite, hvis du ikke har mulighet for å sveise alu) Redigert av JE den 08-04-2012 20:21 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 12-04-2010 21:54
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Clutch, girkasse og ny hardy er montert. Siden jeg alikevell måtte ha ny hardy, ble det en fra e46 m3 da den er ca 5mm tykkere. Ble en god del høyere pedal med tynnere lamell, byttet også i samme sleng til en slavepumpe i ny stand. Har tydligvis greid det sjakktrekket å montere diffbremsen med trigger skive til speedo fra e34, istede for e30. Noe som resulterte i et stk instrument som ikke fungerte... Doh.. Var bare å demontere diffen igjen og montere med riktig triggerskive. Redigert av JE den 04-12-2011 15:04 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 19-06-2010 22:36
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Lite nytt her... Venter på en pakke med blandt annet ny hjulaksel.. På rudskogen i mai viste det seg at gjengene på høyre hjulaksel bak, var såpass dårlige at mutteren glapp. Noe som resulterte i løst nav og bra med vibrasjoner i hjul / bremser ved nedbremsing. Blei derfor kun en dag med kjøring Kjørte med 0,8 Bar i ladetrykk og sett bort i fra overstående og en girkasse med dårlig synk på tredje gir, så fungerte alt bra. Takk Geir Moe(M2) Karlsen for hjulaksel mutteren, hjemturen gikk smertefritt. Redigert av JE den 08-04-2012 20:24 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 08-07-2010 22:21
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Endelig var tiden inne for å få bytta høyre hjulaksel bak. Altid morro med nye deler Gjengene i den gamle mutteren og på akslingen var rimelig dårlige. Med den nye akselen montert ble slakken mellom nav og hjulaksel borte. Redigert av JE den 04-12-2011 15:06 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 21-07-2010 16:07
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
"Ny" 260 getrag i hus, den gamle er det ikke helt god synkronisering på `3. gir. Satser på at denne er god! En bonus er at det er kjøleribber i underkant av kassa Redigert av JE den 04-12-2011 15:08 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 30-07-2010 17:25
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
En liten endring må til på clutchhuset for at den nye girkassa skal gå klar av tunellen. Samt borring og gjenging av fester til giroverføringsbrakett. Dette må gjøres da de ikke er gjenget fra fabrikk på nyere 260 kasser (brukes annen giroverføringsbrakett på nyere bmw`r) Redigert av JE den 14-10-2011 10:35 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 14-08-2010 20:44
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Et par bilder fra Våler 8. august Hjemreise Redigert av JE den 14-10-2011 10:37 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 14-08-2010 22:09
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Tøfft!
|
|
|
jaas |
Lagt til d. 14-08-2010 22:54
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
02Ronny skrev: Tøfft! Enig!!!!!.. Kommer du på Våler i september? Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 14-08-2010 23:44
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
jaas skrev: Kommer du på Våler i september? Jeg er egentlig på jobb den helga , men får se hva jeg greier å få til.. Skulle helst bytta girkasse før den tid, hadde egentlig tenkt å bytte motor og men det rekker jeg ikke.. Den kassa som sitter i nå skraper på 3. gir, og det blei ikke bedre av turen til våler.. Redigert av JE den 26-08-2010 19:26 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 21-08-2010 01:30
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
geirm skrev: Turbo har jeg ikke greie på men er ikke røret inn på innsuget fryktelig stort? Geir... Etter litt prøving og ettertanke, ser jeg nå at plenumet ble en "smule" stort. Blir å lage et nytt (som indikert i tidligere inlegg) med mindre volum, org dim på innsugskanaler og vinklet runner`s. Skal prøve å få et volum på ca 4,5 L etter spjeldhus. Det er "smell" i motoren, men har ikke fult trøkk før 4300 ca Turbo`n må ta litt av skylden for det, den er overdimensjonert for en org m10b18i motor. Jepp du hadde rett Geir Redigert av JE den 09-09-2010 11:41 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 24-08-2010 16:51
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
"Ny" kasse montert, deilig å kunne gire til tredje igjen uten skraping. Redigert av JE den 14-10-2011 10:42 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 06-10-2010 18:57
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
"lavbusjett" motoren havna i 02`n, noen dager før høst treffet.. Kjørte med "gamle" mappen og 0,7 i ladetrykk. Funka greit, men må justeres litt så man kan kjøre på mer trykk! Er ikke helt fornøyd med jobben "svenskene" gjorde med coatinga på grenrøret.. Eksoshuset på turboen ble bytta fra a/r 48 til 63 Innsuget har blitt slakta, for å gjenoppstå i en slankere versjon, ikke like pent men mindre blei det ihvertfall Redigert av JE den 14-10-2011 10:41 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Espen02E30 |
Lagt til d. 06-10-2010 21:25
|
Medlem Antall innlegg: 239 Innmeldt: 15.10.08 |
Jeg som ser feil eller har du "breddet" bånnpanna? Har du bedre bilde av det? Mvh Espen M. ------------------------------------------------ - 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt! - 1971 2002 "div ekstra" Solgt. - 1 stk 2002 prosjekt Solgt - E91 M-sport, familiebilen. - E46 ESS 550 M3 . |
|
|
JE |
Lagt til d. 06-10-2010 21:42
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Den er breiere og går mye lengre frem, pga motoren er flytta 10 cm bakover. Hmm har vist ikke tatt noe serlig bilder av bånnpanna, fant ett... Den er bygd sammen av kapp fra en 02 og en e12 bånnpanne (trur jeg det var) Redigert av JE den 04-12-2011 14:57 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Kjerand |
Lagt til d. 26-10-2010 15:56
|
Medlem Antall innlegg: 58 Innmeldt: 19.05.10 |
Hvor du har fått tak i bremse kittet? og hvor har du kjøpt coiloverene? BMW 1602 1974 |
|
|
JE |
Lagt til d. 26-10-2010 16:35
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Kjerand skrev: Hvor du har fått tak i bremse kittet? og hvor har du kjøpt coiloverene? Kaliperene og skivene er kjøpt på summitracing Bells (nav til skivene) og brakettene til kaliperene ble laget av en "tidligere bekjent" som er / var cnc operatør. Coilover ble kjøpt som et "bygg det sjøl" kitt fra Ireland Engineering Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
Gå til forum: |