Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

BMW 02/Classic » BIL OG MOTOR » TIPS OG TRIKS
 Skriv ut tråd
Justerbar camber bak
02Ronny
Den spissings (toe in/out) brakketten var snedig,
så får man justert alt inn perfekt.
Redigert av 02Ronny den 08-11-2006 16:22
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
02dag
Er det mulig å lage en komplett materialliste over hva som må lages og hva som skal kjøpes? Gjerne med referanse til skissen over delene som skal lages.

Smile
1968 2002 på skilter juli 2016
 
02-turbo
Hvis det gjelder justerbar camber bak så lar det seg gjøre, tenker du på Runes tegninger så satser jeg på at Rune kan bidra sterkt der....
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
Rune M2-touring
Ny tegning, håper denne er mer lesbarCool
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
02dag
Jeg tenkte meg egentlig ikke om i det hele tatt. Det første bildet sier jo alt hva man trenger og deretter har man tegningen for å se hva som skal bli laget.Smile
1968 2002 på skilter juli 2016
 
Rune M2-touring
Luseplate for mer negativ camber foran.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
02alpina
Det var mye gromt , jeg skal ta bilder m.m av bakstillingen min (Jaymic produkt) når den gule skal opp på bukker.
Per Foss
2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive
2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt)
2011 - BMW 1 M coupe
89-M3 E30 2.3 liter
85-528i 3.5 535 motor (Solgt)
77-1502 med turbo bredding M2 (solgt)
75-2002tii M2 (Solgt)
74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour)


mobil : 90 76 07 83
e-post :fossper@gmail.com
 
2002turbo
Interessant

Men det er ingen bolt-on jobb for en kontorråtte som meg Sad

Men det finnes kanskje noen fingernemme personer der ute som kan gjøre en eller flere slike sveise jobber på bestilling ?
( emnet mitt ligger i garasjen )


Wink Espen
 
Rune M2-touring
Sporet er der for å avlaste boltene. Boltene skal her kun ta opp strekk, mens skærkreftene skal tas opp via dette sporet. Det vil også være større risiko for at boltene løsner hvis de utsettes for sideveis belastning. En stor del av bremsekraften skal overføres gjennom denne platen til nedre bærearm. Jeg ville ikke gamblet på dette.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
02Ronny
Dette gjelder kun får de som har bygd om til (toe)spissingsjustering.

Monterte opp bakstillingen i går og fant ut at de yttterste boltene bør snus den gale veien. Bolten må stikkes utenfra og innover.

Det er veldig liten plass mellom de ytterste trangelarmfestene og kanalen for innfestningen til bakakselen som er rett ved siden, og når man bygger om til spissingsjustering blir boltene stikkende mere ut enn orginalt pga. brakettene som må sveises på.
Derfor bør boltene snus.
Konsekvensen er at hvis jeg skal demontere triangelarmene må hele traversen slippes litt ned får å få ut boltene.
Her er et bilde av bakstillingen før montering, med alle justeringsmuligheter.
Redigert av 02Ronny den 05-09-2007 21:25
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
02-turbo
Slik kan camberjusteringen se ut etter litt arbeid....
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
02Ronny
Her er et litt bedre bilde av traversen............
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
knut-s
Tror egentlig dette er veldig mye jobb for å løse et problem som ikke finnes. Det er optimalt å ha en del camber også bak. På min løpsbil som er proft bygd av tidligere Europamestere er det 3,5 grader camber. Du skal senke ganske så mye for å få så mye eller mer camber bak. Hvis du ikke har veldig høy effekt så du må rette bakhjulene med den negative effekt det får på svingegenskapene for å få bedre grep. Har du det kan det ha effekt ellers ikke.
Det er mye viktigere foran hvor du bør ha 3,5 til 4 grader.

Mvh

Knut S
 
geirm
På en racer bil er det ønskelig med mye negativ camber, men da er det viktig å huske på at dekkene er konstruert for det". Moderne racing dekk er gjerne laget for camber opp mot -4 grader, men det er slett ikke sikkert at alle HP gate dekk er laget for så mye negativ camber. En annen sak er at dekkslitasjen blir formidabel om man kjører en del. Mye negativ camber er kun viktig om en ønsker å utnytte bilen maksimalt på bane.

Dersom bilen blir senket slik at overkanten av dekket er på høyde med underkant skjerm samt at bakramma flyttes max opp mener jeg å huske at camber vinkelen blir ca -1 grad. Det er helt OK men husk at camber vinkelen forran bør være ca - 0,5 grader mer (mer feste i sving forran enn bak) dvs. -1,5 grader, det er ikke så lett å få til med mindre man bygger om til coilover fjærbein.

Dersom man velger å beholde standard diameter på fjærene kan man oppnå ca -0,75 grader med faste camberplater (ex Ireland Engeneering). Da kan det være greit å rette opp vinkelen på bakhjula med en eller annen form for justering av innerpunktet på bærebroa.

Mvh
Geirm
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
02-turbo
Er helt enig med Geir i hans utsagn, som det står innledningsvis i tråden her, så er "forbedringen" ment for å redusere dekkslitasje (samt å forbedre veigrepet ved USA kjøring(rettfremkjøring/dragracing)).... Cool En ulempe med å justere camberen mindre negativ, er jo at man ikke får plass til så "feite" hjul, eller at innpresset på felgen må være f.eks ET 35-40 for at dekket ikke skal subbe i den orginale skjermkanten. Sad
Redigert av 02-turbo den 21-02-2008 11:01
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
knut-s
Tror ikke det er så mange 02er som er i daglig bruk lenger så slitasjen er vel ikke noe kjempeproblem. For rattlås racing er jo dette bra ellers høres det ganske bortkastet ut.

Mvh


Knut S
 
02Ronny
Enig i at det kansje er overkill. Men poenget mitt er å kunne finjustere camberen når jeg har funnet en fin høyde på bilen bak og foran. Camberen forandrer seg ganske mye fra en orginal høy 02 til en som ligger nesten på gummistopperne.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
02-turbo
Hvis man virkelig har "krutt" i skyssen, er faktisk bakdekk slitasjen meget stor. Hvis man i tillegg ikke får kontakt med hele dekkflaten sliter man usannsynlig mye gummi uten å få skikkelig feste samt at man må bytte dekk som er slitt "bare" på innerste del av mønsterflaten på dekket. What a waste....
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
bmwm2
Dekk slitasjen kommer ikke først og fremst av for mye camber vinkel men når man senker bilen endel vil spissingen bli feil slik at dekket ligger og sliter på innsiden hele tiden.
Skal denne oppgraderingen først gjøres bør det lages en til spissing og en til camber justering.Wink Jeg hadde det på min m2 og jeg hadde med en vestlendig som visste at vi ikke kom igjenom svingene i den hastigheten som vi hadde i inngangene men det gikk jammen bra hver gangGrin
Ikke sant Odd Arild?Smile
 
02-turbo
Ja, det var tider det....Pfft
Redigert av 02-turbo den 25-09-2008 14:54
Roterende sotvifte = Futt i strikken....

Motorer uten turbo, SUGER....!!!!


Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10
klonet maskinist. (m/Turbo)

Har nå solgt -73 2002 Orginal.
 
Gå til forum:
Generert på: 0.14 sekunder
24,100,703 Unike besøk