· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Side 2 av 2: 12
|
Justerbar camber bak
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 08-11-2006 16:18
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Den spissings (toe in/out) brakketten var snedig, så får man justert alt inn perfekt. Redigert av 02Ronny den 08-11-2006 16:22 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 08-11-2006 22:24
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Er det mulig å lage en komplett materialliste over hva som må lages og hva som skal kjøpes? Gjerne med referanse til skissen over delene som skal lages. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 09-11-2006 20:00
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Hvis det gjelder justerbar camber bak så lar det seg gjøre, tenker du på Runes tegninger så satser jeg på at Rune kan bidra sterkt der....
Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 09-11-2006 21:15
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Ny tegning, håper denne er mer lesbar
Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 09-11-2006 21:43
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Jeg tenkte meg egentlig ikke om i det hele tatt. Det første bildet sier jo alt hva man trenger og deretter har man tegningen for å se hva som skal bli laget.
1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 09-11-2006 22:20
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Luseplate for mer negativ camber foran.
Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 21-11-2006 22:18
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Det var mye gromt , jeg skal ta bilder m.m av bakstillingen min (Jaymic produkt) når den gule skal opp på bukker.
Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 21-11-2006 23:47
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Interessant Men det er ingen bolt-on jobb for en kontorråtte som meg Men det finnes kanskje noen fingernemme personer der ute som kan gjøre en eller flere slike sveise jobber på bestilling ? ( emnet mitt ligger i garasjen ) Espen |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 31-01-2007 22:01
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Sporet er der for å avlaste boltene. Boltene skal her kun ta opp strekk, mens skærkreftene skal tas opp via dette sporet. Det vil også være større risiko for at boltene løsner hvis de utsettes for sideveis belastning. En stor del av bremsekraften skal overføres gjennom denne platen til nedre bærearm. Jeg ville ikke gamblet på dette.
Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 19-03-2007 18:05
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Dette gjelder kun får de som har bygd om til (toe)spissingsjustering. Monterte opp bakstillingen i går og fant ut at de yttterste boltene bør snus den gale veien. Bolten må stikkes utenfra og innover. Det er veldig liten plass mellom de ytterste trangelarmfestene og kanalen for innfestningen til bakakselen som er rett ved siden, og når man bygger om til spissingsjustering blir boltene stikkende mere ut enn orginalt pga. brakettene som må sveises på. Derfor bør boltene snus. Konsekvensen er at hvis jeg skal demontere triangelarmene må hele traversen slippes litt ned får å få ut boltene. Her er et bilde av bakstillingen før montering, med alle justeringsmuligheter. Redigert av 02Ronny den 05-09-2007 21:25 |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 04-09-2007 20:47
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Slik kan camberjusteringen se ut etter litt arbeid....
Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 23-09-2007 19:27
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Her er et litt bedre bilde av traversen............
|
|
|
knut-s |
Lagt til d. 20-02-2008 20:58
|
Medlem Antall innlegg: 34 Innmeldt: 04.02.08 |
Tror egentlig dette er veldig mye jobb for å løse et problem som ikke finnes. Det er optimalt å ha en del camber også bak. På min løpsbil som er proft bygd av tidligere Europamestere er det 3,5 grader camber. Du skal senke ganske så mye for å få så mye eller mer camber bak. Hvis du ikke har veldig høy effekt så du må rette bakhjulene med den negative effekt det får på svingegenskapene for å få bedre grep. Har du det kan det ha effekt ellers ikke. Det er mye viktigere foran hvor du bør ha 3,5 til 4 grader. Mvh Knut S |
|
|
geirm |
Lagt til d. 20-02-2008 23:19
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
På en racer bil er det ønskelig med mye negativ camber, men da er det viktig å huske på at dekkene er konstruert for det". Moderne racing dekk er gjerne laget for camber opp mot -4 grader, men det er slett ikke sikkert at alle HP gate dekk er laget for så mye negativ camber. En annen sak er at dekkslitasjen blir formidabel om man kjører en del. Mye negativ camber er kun viktig om en ønsker å utnytte bilen maksimalt på bane. Dersom bilen blir senket slik at overkanten av dekket er på høyde med underkant skjerm samt at bakramma flyttes max opp mener jeg å huske at camber vinkelen blir ca -1 grad. Det er helt OK men husk at camber vinkelen forran bør være ca - 0,5 grader mer (mer feste i sving forran enn bak) dvs. -1,5 grader, det er ikke så lett å få til med mindre man bygger om til coilover fjærbein. Dersom man velger å beholde standard diameter på fjærene kan man oppnå ca -0,75 grader med faste camberplater (ex Ireland Engeneering). Da kan det være greit å rette opp vinkelen på bakhjula med en eller annen form for justering av innerpunktet på bærebroa. Mvh Geirm BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 21-02-2008 10:49
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Er helt enig med Geir i hans utsagn, som det står innledningsvis i tråden her, så er "forbedringen" ment for å redusere dekkslitasje (samt å forbedre veigrepet ved USA kjøring(rettfremkjøring/dragracing)).... En ulempe med å justere camberen mindre negativ, er jo at man ikke får plass til så "feite" hjul, eller at innpresset på felgen må være f.eks ET 35-40 for at dekket ikke skal subbe i den orginale skjermkanten.
Redigert av 02-turbo den 21-02-2008 11:01 Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
knut-s |
Lagt til d. 21-02-2008 22:22
|
Medlem Antall innlegg: 34 Innmeldt: 04.02.08 |
Tror ikke det er så mange 02er som er i daglig bruk lenger så slitasjen er vel ikke noe kjempeproblem. For rattlås racing er jo dette bra ellers høres det ganske bortkastet ut. Mvh Knut S |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 21-02-2008 23:01
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Enig i at det kansje er overkill. Men poenget mitt er å kunne finjustere camberen når jeg har funnet en fin høyde på bilen bak og foran. Camberen forandrer seg ganske mye fra en orginal høy 02 til en som ligger nesten på gummistopperne.
|
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 22-02-2008 10:24
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Hvis man virkelig har "krutt" i skyssen, er faktisk bakdekk slitasjen meget stor. Hvis man i tillegg ikke får kontakt med hele dekkflaten sliter man usannsynlig mye gummi uten å få skikkelig feste samt at man må bytte dekk som er slitt "bare" på innerste del av mønsterflaten på dekket. What a waste....
Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
bmwm2 |
Lagt til d. 22-02-2008 11:39
|
Medlem Antall innlegg: 189 Innmeldt: 12.02.06 |
Dekk slitasjen kommer ikke først og fremst av for mye camber vinkel men når man senker bilen endel vil spissingen bli feil slik at dekket ligger og sliter på innsiden hele tiden. Skal denne oppgraderingen først gjøres bør det lages en til spissing og en til camber justering. Jeg hadde det på min m2 og jeg hadde med en vestlendig som visste at vi ikke kom igjenom svingene i den hastigheten som vi hadde i inngangene men det gikk jammen bra hver gang Ikke sant Odd Arild? |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 23-02-2008 10:29
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Ja, det var tider det....
Redigert av 02-turbo den 25-09-2008 14:54 Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
Gå til forum: |