· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 15-10-2010 22:59
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Stemplene skal jo være ovale.....
|
|
|
JE |
Lagt til d. 16-10-2010 00:08
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Piston Measuring
Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 16-10-2010 06:57
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
JE skrev: Piston Measuring Takk for tips BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 06-11-2010 14:20
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da har jeg plassert bilen strategisk i garasjen, og begynt å demnontere. Panseret av: Batteriet og radiator er ute: Ser ut som radiatoren er lekk ved nedre slange. Noen tips? Kjøpe ny eller reparere? Evt hvor kjøpe billig ny? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 06-11-2010 17:47
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Det går somregel an å reparere, ihvertfall hvis det er loddingen på selve stussen som lekker. Men husk at du må legge radiatoren i vann og ha minst mulig av radiatoren oppe av vannet. Kobber leder varme enormt fort og godt så det er snart gjort å smelte loddinger som ikke skal smeltes.... Jeg bruker en stor loddebolt eller en liten loddepenn når jeg reparerer radiatorer. Pussefille er lurt å bruke når du skal gjøre rent, for det må være helt rent før du lodder. Bruk loddevann....
|
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 06-11-2010 19:33
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Ser ut som lekkasjen ikke er ved stussen, men over den. Jeg fant ut at jeg hadde en annen radiator liggende, så jeg prøver den først - tenker jeg. Prisen på ny er i overkant av 2000,- som jeg fant ut...
BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 15-11-2010 16:22
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Går sakte men sikkert videre. Motor på vei ut av motorrommet: Motoren ut av bilen: Motoren i motorstativet: BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
tii-hallvard |
Lagt til d. 15-11-2010 22:48
|
Medlem Antall innlegg: 267 Innmeldt: 05.11.09 |
Mye jobb? Tenker jeg må gjøre det også en gang. Blir rent missunnelig av hvor fint det er i motorrommet fra før. Men det er vel mest inni motoren du skal til. Har du tenkt å bytte alt som kan byttes? Det blir moro å være med prosjektet videre her. Lykke til Inge!
74 mod. 2002 tii - solgt 10 mod. X3 M-sport 10 mod 316D - solgt mob 990 45 320 |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 15-11-2010 23:04
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
tii-Hallvard skrev: Mye jobb? Tenker jeg må gjøre det også en gang. Blir rent missunnelig av hvor fint det er i motorrommet fra før. Men det er vel mest inni motoren du skal til. Har du tenkt å bytte alt som kan byttes? Det blir moro å være med prosjektet videre her. Lykke til Inge! Litt jobb blir det jo, men helt greit. Men alt avhengig av hvor slitent det er. Utgangspunktet er å bytte alt av lagre, pakninger, stempelringer, ventiler, ventiltetninger osv + slipe om kammen til 284grader(tror jeg). I værste tilfelle kan det også skje at jeg må bore sylindrene, slipe veiva og bytte ventilseter. Dette finner jeg ikke ut før jeg har åpnet og målt. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 16-11-2010 22:39
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Går stadig forover... Demonterer deler som sitter mellom topp og blokk, har tatt av toppdeksel og tatt av topplokksboltene: Toppen tatt av blokka: Topp uten innsug: Toppens tilstand: BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 21-11-2010 16:33
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da har jeg fått vært en tur i garasjen igjen. Har begynt å plukke fra hverandre toppen. Knekt ventilfjør på innsugsside sylinder 1(front) Ser ut som det er gjort noe med denne motoren før(hva vet ikke jeg) for alle vippearmene er datert 1981 Vasket, merket og pakket Kamaksel rengjort og klar for sliping Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det? Redigert av 2000Touring den 21-11-2010 16:34 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 22-11-2010 23:47
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
En liten økt i garasjen i dag også. Har demontert ventiler fra toppen. Fant ut at alle eksosventilstyringene er slitne, i tillegg til styringen hvor ventilfjære var knekt på innsugssiden. Tom topp: Topp ventilstyring: Ventilsetene på eksossiden var ganske tilkoksete Jeg målte ventilfjærene til 45,5mm. Ihht til bøkene jeg har skal fjærene være 46mm, men det er ikke oppgitt noe minimumsmål. Hva skal til for at jeg bør bytte fjærene? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
jaas |
Lagt til d. 23-11-2010 08:31
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Om du har noen knekte fjærer ville jeg bytta alle tror jeg....men det er meg da.. Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 23-11-2010 11:13
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Støtter nok Jan Åsmund i det resonementet, de har gjerne gått like mange turer opp og ned. Når man først skal gjøre en såpass omfattende jobb med motoren, så er det greit å slippe å ta den opp igjen om kort tid for at en annen fjær har knekt.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 23-11-2010 14:08
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
jaas skrev: Om du har noen knekte fjærer ville jeg bytta alle tror jeg....men det er meg da.. Godt poeng, tror jeg går for 8 nye fjærer. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 23-11-2010 17:55
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det? Lagerleiene måler du med et innvendig micrometer. Hvis du skal bytte ventilfjærene, anbefaler jeg Schrick 90 kp (enkle) fjærer. Disse henger med til ca 7500 rpm, og noe mer tåler heller ikke standard vippearmer. Koed hadde disse tidligere, men ser de ikke på web-siden der nå. Du kan jo evt høre om de kan skaffes. Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 23-11-2010 18:01
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Rune M2-touring skrev: Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det? Lagerleiene måler du med et innvendig micrometer. Hvis du skal bytte ventilfjærene, anbefaler jeg Schrick 90 kp (enkle) fjærer. Disse henger med til ca 7500 rpm, og noe mer tåler heller ikke standard vippearmer. Koed hadde disse tidligere, men ser de ikke på web-siden der nå. Du kan jo evt høre om de kan skaffes. Hvor får du tak i innvendig micrometer? Hvor stor skal klaringen være? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 23-11-2010 19:11
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Har søkt litt på nettet, men det er visst dårlig utvalg i rimelige innvendige micrometre. Sikkert billigere å levere toppen på et verksted, og få de til å måle for deg. Her finner du toleranser for boringene: http://junk.se/ha...d1/002.pdf Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 23-11-2010 19:53
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Rune M2-touring skrev: Har søkt litt på nettet, men det er visst dårlig utvalg i rimelige innvendige micrometre. Sikkert billigere å levere toppen på et verksted, og få de til å måle for deg. Her finner du toleranser for boringene: http://junk.se/ha...d1/002.pdf Takk skal du ha Rune, men dersom man er utenfor toleranse, er da toppen kasserbar? Eller finnes det andre løsninger? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 23-11-2010 20:55
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Det er mulig man kan presse inn bronseforinger, men dette vil i såfall medføre en del maskinering og linjeboring. Tror ikke dette lønner seg. Et annet alternativ er 316 graders kam, den har større boringer på de to fremste lagerleiene.
Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
Gå til forum: |