Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 3

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Schrink 292 monteringsproblem ?
steinsus
Takker karer !

Ja, jeg spurte Motornord duden, og han sa at omdet var en tidlig produksjon så kunne det stemme at den var merket 292 mellom cyl 3 og 4, og det er der det står på min.......

Hmm, jeg må sjekke hva som står i enden på kammen nå skjønner jeg, når jeg kommer hjem fra jobb på fredagen.

Takk så langt Smile
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
Hasse
steinsus skrev:
2000Touring skrev:
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...


Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den.
Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette.


Alle forslag her er gode Grin


Hasse skrev:
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.


Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet.
Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ??
Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg.


Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... Shock Angry


Det var et punkt der som jeg ikke trodde jeg skulle få kammen på plass, og da var det ingen vipper som var borti den. Mener å huske at jeg måtte tørne den rundt til den kom i riktig posisjon. Ehh, skal du montere vippene etter kammen er kommet inn ?
 
steinsus
Hasse skrev:

Det var et punkt der som jeg ikke trodde jeg skulle få kammen på plass, og da var det ingen vipper som var borti den. Mener å huske at jeg måtte tørne den rundt til den kom i riktig posisjon. Ehh, skal du montere vippene etter kammen er kommet inn ?


Det var den rekkefølgen jeg hadde tenkt og bruke, er ikke det gjennomførbart ??

Men jeg skal gjøre en litt mer pågående test til helgen, var litt redd for å ødelegge noe i første omgang kanskje.
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Da er konklusjonen klar basert på merkinga på enden (04001), det er en 304 kam.......

Så om noen vil bytte med meg så er jeg åpen for det.
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
steinsus skrev:
Da er konklusjonen klar basert på merkinga på enden (04001), det er en 304 kam.......

Så om noen vil bytte med meg så er jeg åpen for det.


Må jo være noen der ute som bygger sugemotor, som vil bytte en slapp 292 mot en fresk 304! Wink
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Hasse
Hasse skrev:
steinsus skrev:
2000Touring skrev:
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...


Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den.
Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette.


Alle forslag her er gode Grin


Hasse skrev:
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.


Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet.
Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ??
Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg.


Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... Shock Angry


Det var et punkt der som jeg ikke trodde jeg skulle få kammen på plass, og da var det ingen vipper som var borti den. Mener å huske at jeg måtte tørne den rundt til den kom i riktig posisjon. Ehh, skal du montere vippene etter kammen er kommet inn ?



Jeg tror du vi få problemer med å montere vippene i etterkant, det vil jo etter hver som du kommer innover bli fler og fler vipper som ligger på kammen. Disse må være løse helt til vippeakslingen er kommet helt inn. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde vippene vekk fra kammen samtidig som du skal ha akslingen innover. Den må jo komme riktig vei i forhold til oljehull og utsparringer for toppboltene. Det var også en liten utfordring da akslingen hos meg ville gå rundt etterhvert som jeg drev den innover. Jeg savnet dypt en monteringsjigg. (Det skal jeg ha ved neste montering.)
 
E23 galningen
Jeg tror du vi få problemer med å montere vippene i etterkant, det vil jo etter hver som du kommer innover bli fler og fler vipper som ligger på kammen. Disse må være løse helt til vippeakslingen er kommet helt inn. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde vippene vekk fra kammen samtidig som du skal ha akslingen innover. Den må jo komme riktig vei i forhold til oljehull og utsparringer for toppboltene. Det var også en liten utfordring da akslingen hos meg ville gå rundt etterhvert som jeg drev den innover. Jeg savnet dypt en monteringsjigg. (Det skal jeg ha ved neste montering.)


Er det så stor forskjell på M10 og M30 på dette punktet? Har akkurat gjort det på en M30 og der var det ikke noe problem og montere kammen først også ta vippearmene etterpå. Bare og vri kammen rundt ettervert som man dytter inn vippeakselen. Nå har jo riktignok M30 delte aksler med 3 vipper på vær men så har jo M30 en mere riktig lengde på motoren også.Smile
Det var jo også mulig og vri akselen med en umbrako etter at den var kommet på plass slik at oljehullene kom riktig.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
steinsus
Hasse skrev:

Jeg tror du vi få problemer med å montere vippene i etterkant, det vil jo etter hver som du kommer innover bli fler og fler vipper som ligger på kammen. Disse må være løse helt til vippeakslingen er kommet helt inn. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde vippene vekk fra kammen samtidig som du skal ha akslingen innover. Den må jo komme riktig vei i forhold til oljehull og utsparringer for toppboltene. Det var også en liten utfordring da akslingen hos meg ville gå rundt etterhvert som jeg drev den innover. Jeg savnet dypt en monteringsjigg. (Det skal jeg ha ved neste montering.)



Hmm, jeg så for meg at jeg kunne stramme sammen fjærene med et strips, og deretter holde vippen ved siden av der selve løftet var, slik at det ikke var noe press på stanga på vei inn, men det er fullt mulig du har rett at vippene må i først, det vil vise seg, men nå må jeg først finne noen som er villige til å bytte en 304 i en 292........
eller så blir det orginalkam frem til det er litt mer penger i bilbudsjettet igjen.
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
Rune M2-touring
Hei Stein.
Skal du kjøre med overlading på motoren?? Hvis du skal bygge sugemotor, vil jeg anbefale 304 eller 316 i kombinasjon med "high dome pistons" og sfæriske forbrenningsrom. Har selv hatt 316 grader i tidligere motor i touringen (A4S kopi) og det fungerte bra.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
Hasse
Ok, jeg ser hva du tenker på, men tror ikke det er plass til å holde vippene langt nok ut.
 
steinsus
Rune M2-touring skrev:
Hei Stein.
Skal du kjøre med overlading på motoren?? Hvis du skal bygge sugemotor, vil jeg anbefale 304 eller 316 i kombinasjon med "high dome pistons" og sfæriske forbrenningsrom. Har selv hatt 316 grader i tidligere motor i touringen (A4S kopi) og det fungerte bra.



Her blir det overlading, så derfor så jeg for meg at 292 var den kvasseste' kammen jeg kunne bruke, og i tallene fra Schrink på 292 kammen så er overlappen nesten lik null. Så derfor hadde jeg tenkt å bruke den.

Så om noen enten vil bytte 304 kammen min i en 292 kam, eller så er den til salgs så jeg kan få kjøpt meg en ny.....
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Ja, skal vi se her, jeg holder på med litt dealing på denne kammen her, Åsa Nisse trimkam 290 grader, i bra skick.Till Bmw m10
Pris: 1000:-

http://www.blocke...8.htm?aw=1

Men, hva pokker er en Åsa Nisse Trimkam egentlig ......

http://sv.wikiped...Åsa-Nisse

Åsa-Nisse (d.v.s. "Nisse på Åsen"Wink, eg. Efraim Erik Nilsson, är en litterär figur, skapad av Stig Cederholm som första gången förekom i en kort humoristisk novell i veckotidningen Tidsfördriv, nummer 51, 1944. Hans egentliga namn och ursprungliga namn i de tecknade serierna är Efraim Erik Nilsson[1], men i filmerna och i vissa serier har han fått namnet Nils Nilsson[2].

Vil det si at kammen er gjort i et nisseverksted eller ....

Jeg er litt usikker her, noen som vet..... Frown

Kan denne kammen fungere til mitt turbobygge...

Vh. Stein
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
Touring
http://forum.sava...mp;t=63391
Her er enda en åsa nisse :-)
04 mod. E85 Z4 roadster.
07 mod. E81 118i M-Sport LE
72 mod. 2000 Touring
90 mod. E30 318is (x)
86 mod. E28 528i (x)
94 mod. E30 318iAT (x)
 
tepe
Ville tro den stammer herfra engang i tiden
http://www.vebotr...
Terje P.


71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt
75 mintgrun 1802 original prosjekt
72 arctic blau touring rep objekt solgt
72 inca touring restaurert 2010-14
solgt
72 verona 1602 bruksveteran solgt
 
steinsus
Wow, det finns faktisk.....

Det betyr vel at den kammen kanskje er en orginalkam som er omslipt og da ikke har så høyt løft kanskje.

eller ...
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
tepe
steinsus skrev:
Ja, skal vi se her, jeg holder på med litt dealing på denne kammen her, Åsa Nisse trimkam 290 grader, i bra skick.Till Bmw m10
Pris: 1000:-

http://www.blocke...8.htm?aw=1

Men, hva pokker er en Åsa Nisse Trimkam egentlig ......

http://sv.wikiped...Åsa-Nisse

Åsa-Nisse (d.v.s. "Nisse på Åsen"Wink, eg. Efraim Erik Nilsson, är en litterär figur, skapad av Stig Cederholm som första gången förekom i en kort humoristisk novell i veckotidningen Tidsfördriv, nummer 51, 1944. Hans egentliga namn och ursprungliga namn i de tecknade serierna är Efraim Erik Nilsson[1], men i filmerna och i vissa serier har han fått namnet Nils Nilsson[2].

Vil det si at kammen er gjort i et nisseverksted eller ....

Jeg er litt usikker her, noen som vet..... Frown

Kan denne kammen fungere til mitt turbobygge...

Vh. Stein


Tror jeg hadde lagt en høvding til på bordet og heller kjøpt en omslipt kam fra KM cams

http://kmcams.com...p?cPath=30
Terje P.


71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt
75 mintgrun 1802 original prosjekt
72 arctic blau touring rep objekt solgt
72 inca touring restaurert 2010-14
solgt
72 verona 1602 bruksveteran solgt
 
2000Touring
Jeg har brukt KM cams ved 2 forskjellige anledninger, og har bare gode ord å komme med.
Mener jeg betalte 1500kr når jeg leverte egen kam.

De klarer ikke slipe om en originalkam til gvassere enn ca 290 grader.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.11 sekunder
24,101,293 Unike besøk