Manglende trykk på bremsepedal - LØST
|
02turbo |
Lagt til d. 10-05-2013 12:08
|
Medlem
Antall innlegg: 257
Innmeldt: 19.02.06
|
Takk for gode tips. Har satt på nye stålomspune slanger og nye rør før jeg begynte.
Redigert av 02turbo den 10-05-2013 14:39 |
|
|
|
Bassik |
Lagt til d. 13-05-2013 22:11
|
Medlem
Antall innlegg: 135
Innmeldt: 04.05.08
|
Synes det høres ut som om stempelet i hovedsylinderen ikke returnerer.
helt sikker på at støtstanga fra BKF er montret riktig?
og at hovedsylinderen er på plass i mot BKF?
E28 528i 85 mod (x)
E32 730i 87 mod (x)
E30 318i 89 mod (x)
E34 520iT 92 mod (x)
E39 530D 99 mod (x)
114 1600-2 70 mod
E24 635 CSi 84 mod
BMW CCN Nr: 2416 |
|
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 17-05-2013 16:08
|
Medlem
Antall innlegg: 705
Innmeldt: 31.10.06
|
Funnet ut noe mere? Spent på hva det kan være...
|
|
|
|
02turbo |
Lagt til d. 23-05-2013 09:50
|
Medlem
Antall innlegg: 257
Innmeldt: 19.02.06
|
Hei
Problemet er fortsatt ikke løst. hjelper ikke å sette seg ned å vente på at det skal ordne seg selv heller. Støtstanga i BKF har jeg ikke demontert. Når hovedcylinderen ble montert var det ikke trykk mot støtstanga. Har da litt vanskligheter med å forstå at stemplene ikke retunerer. Hva mener du Bassik med at hovedcylinderen er på plass mot BKF? Er ikke mange måter å montere den på?
Jeg plukket fra hverandre pedalboksen. Fra den går en stang opp til et slags vinkeljern som står i en aksling og andre del av vinkeljernet er festet i støtstangen som går igjennom BKF. Det jeg lurer på er om den stanga som går opp fra pedalboksen kan ha feil lengde. Hva som er rett lengde vet jeg ikke. Noen som vet? En annen ting er om noen vet hvor langt ut av BKF støtstanga skal komme?
Kan det være at hovedcylinderen ikke lukker og stenger riktig? |
|
|
|
Bassik |
Lagt til d. 24-05-2013 22:03
|
Medlem
Antall innlegg: 135
Innmeldt: 04.05.08
|
Jeg mente bare det at du må se etter at hovedsylinderen ligger an i mot BKF.
Du kan også demontere hovedsyl og se etter at stempelet rturnerer helt i mot segerringen. hvis den ikke gjør det, kan den ikke etterfylle bremsevæske
E28 528i 85 mod (x)
E32 730i 87 mod (x)
E30 318i 89 mod (x)
E34 520iT 92 mod (x)
E39 530D 99 mod (x)
114 1600-2 70 mod
E24 635 CSi 84 mod
BMW CCN Nr: 2416 |
|
|
|
02turbo |
Lagt til d. 26-05-2013 01:27
|
Medlem
Antall innlegg: 257
Innmeldt: 19.02.06
|
Har i dag atter en gang jobbet med bremsene. Har kontrollert en hovedcylinder og ikke funnet noe synlig feil ved den. Påmontert bilen luftet og fortsatt ikke noe motstand i pedal. Men når jeg pumper pedal kommer det bevegelse i resorvaret som tidligere sagt. Trykker inn pedalen og nivået synker litt og slipper opp så kommer nivået tilbake. Det kommer da en strøm(eller hva skal en kalle det) fra i slangen opp til resorvaret som er nærmest coupe'n. Dette synes jeg virker rart.
Skal jeg kjøpe ny hoved cylinderen?
Har sjekket stag fra pedalboksa og sammenlignet det med delebilen, har også sjekket at støtstanga i BKF kommer tilbake og ikke legger trykk på hovedcylinderen slik at den ikke stenger.
Noen som har lyst på ekskusjonstur? |
|
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 26-05-2013 10:38
|
Medlem
Antall innlegg: 876
Innmeldt: 13.02.06
|
Høres ut som det er noe feil inne i hovedsylinderen din.
Kan du ikke ta hovedsylinderen fra delebilen og prøve, så får du eliminert det problemet før du kjøper ny.
02-Espen |
|
|
|
02turbo |
Lagt til d. 09-06-2013 16:32
|
Medlem
Antall innlegg: 257
Innmeldt: 19.02.06
|
Da har jeg byttet BKF og satt på igjen hovedsylinderen, jeg får fortsatt ikke noe form for pedal. Den trør jeg bånn i dørken. Frustrasjonsnivået er i ferd med å stige til uante høyder.
Hvis jeg tetter vakumet på BKF får jeg pedal, hvorfor det. Bør jeg prøve å gjøre dette med motoren i gang?
Er det noe galt med begge hovedsylindrene? Begge virket jo helt til bilene ble kjørt inn i garasjen. Har hatt opp begge to og den som står på nå ble ettersett av faglig utdannet mekaniker.
Tips som fører til løsning vil bli premiert
Svein |
|
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 09-06-2013 21:23
|
Medlem
Antall innlegg: 92
Innmeldt: 20.12.06
|
Hei
Test
Harald Halvorsen
Rogaland
3.0s 1976 |
|
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 09-06-2013 21:37
|
Medlem
Antall innlegg: 92
Innmeldt: 20.12.06
|
Hei
Har er forslag.
Jeg tror det er luft i systemet fortsatt.
Du kan prøveå lufte alle 4 caliptere samtidig i en beholder som du fyller med bremsevæske. 4stk beholder totalt og forsiktig åpne lufteskrue og pumpe ut 0.5liter fra hver calipter samtidig. Du må pumpe mye er min erfaring.
Har hatt slike lufteproblemer og alle smarte forslag om å lufte på toppen og fylle bremsevæske fra bunnen og opp virket ikke. Det gjaldt en ny clutchpumpe på min gamle 323i e21 kastanjerød.Den bilen savne eg. Noen som vet hvor den er?
Håper du finner feilen.
Mvh Harald
Harald Halvorsen
Rogaland
3.0s 1976 |
|
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 09-06-2013 21:53
|
Medlem
Antall innlegg: 92
Innmeldt: 20.12.06
|
Hei leste en viktig ting.
Du sier at det kommer bremsevæske tilbake i beholderen når du slipper opp pedalen. Det er ikke mulig å komprimere væske. Derimot kan du komprimere luft.
Mulig dette styrker min luftteori om at det synker i br.v.beholder og øker når du slipper opp pedal.
Fallhøyden er stor her inne ,men jeg er enda sikrere nå.
Venter spent på løsningen.
Harald Halvorsen
Rogaland
3.0s 1976 |
|
|
|
Ekren E9 |
Lagt til d. 09-06-2013 23:52
|
Medlem
Antall innlegg: 101
Innmeldt: 10.09.08
|
Jeg tror du fortsatt har luft i systemet, begynn med høyre bak,deretter venstre bak,deretter høyre foran og så venstre foran til slutt,og viktig å lufte alle niplene på callipperene.På cs er det 3 stk luftenipler, 1 nede og 2 oppe på fremre callipper, vet ikke hvordan det er på 02 men mener det er kun 2 nipler der. Mener så lenge du får ut luft fortsatt,så er det luft i systemet. Om ikke må det vel være noe galt med membranen i mastersylinderen, den kan vrenge seg,har opplevd det selv. ikke stopp luftingen på hver callipper før du har fått ut all luft, før du tar neste.
Jeg bruker en håndpumpe og en slange m/lokk som jeg monterer på beholderen og pumper opp trykk,lufter og gjentar dette til jeg er ferdig.
Bestste metoden er en sugepumpe som tilkobles trykkluft,da suges lufta ut av callipperne og det er bare å passe på å etterfylle væske.
E9 Øivind
1972 BMW 3,0cs Alpina B2
1973 BMW 2002 Alpina replika
1970 Porsche 911T
1987 Porsche 911 turbo
2000 Porsche 996 GT3
1972 Chevrolet Corvette 454
2005 Dodge Ram Rumble Bee
1964 SAAB 96
Mc`r |
|
|
|
02turbo |
Lagt til d. 11-07-2013 08:23
|
Medlem
Antall innlegg: 257
Innmeldt: 19.02.06
|
Da har jeg funnet problemet og fått trykk på bremsepedalen. Når en setter inn bremseskoene forran setter en også inn to "låsebolter" som holder klossene på plass. inn under disse setter en et "stjerneformet blekk". dette blekket er ikke bredt nok slik at klossene ikke trekkte seg korrekt sammen og en fikk en unaturlig gange på klossene. Så enkelt var det
Noen som trenger en ny hovedcylinder?
Svein |
|
|
|
jeo635 |
Lagt til d. 11-07-2013 13:58
|
Medlem
Antall innlegg: 111
Innmeldt: 14.11.06
|
Jeg trenger,hva skal du ha.jan erik |
|
|
|
TorEnholm |
Lagt til d. 12-07-2013 11:34
|
Medlem
Antall innlegg: 449
Innmeldt: 03.06.10
|
Godt tips til alle oss hobby mekkere her ute. Den løsningen hadde jeg aldri tenkt på
TorEnholm
-66 1600-2 O-28428
-69 1800 NK O-3622
-79 323i Baur Cab RK-62082
-85 635CSi RF-53600
Nyere forskning viser at daglig klapping på BMW lindrer stress!! |
|
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 13-07-2013 10:10
|
Medlem
Antall innlegg: 92
Innmeldt: 20.12.06
|
Du komprimerte lufta mellom skive og kloss hehe. Der "lurte" du oss godt men takk for at du delte tipset med oss. En overraskende feil og dyktig gjort å finne den.
Harald Halvorsen
Rogaland
3.0s 1976 |
|
|
|
02turbo |
Lagt til d. 04-08-2013 15:48
|
Medlem
Antall innlegg: 257
Innmeldt: 19.02.06
|
Ja det be unødvendig mye tid og bremsevæske for å finne ut av dette. Her ser dere hvordan det lå og sperret.
|
|
|
|
oyvind |
Lagt til d. 04-08-2013 16:04
|
Medlem
Antall innlegg: 339
Innmeldt: 23.10.06
|
Kjempe bra tips !
Gjelder alle biler i dag !
Har en C30 som fruen kjører ( jeg jobber på Volvo så unnskyld ).
Denne hadde en kloss som satt fast og det medfører til fjærende pedal og årsak er rustet fast.
Bilen kjører lite 45000 km på 6 år og da er tipset til alle, ta av klossene når du bytter hjul og smør opp med kobber fett el. lignede da unngår vi trøbbel med bremsene.
Husk bytt bremsevæske også hvert 3 år minst.
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 04-08-2013 20:04
|
Medlem
Antall innlegg: 1466
Innmeldt: 20.02.06
|
Måtte du ha et annet låseblikk da, Svein?
Øivind Seielstad
1947 BMW 321
1969 BMW 2002
1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|