· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
|
|
02dag |
Lagt til d. 27-08-2012 09:38
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
JE skrev: 02dag skrev: disco potato er den ene og holset hx25 blir den andre. lurer nå litt på hva jeg skal velge. den første er med kulelager og den andre ikke. den første er rask spoolup mens den andre er FLOW.... den siste er det billigste alternativet, men du får ikke tak i den ny. "Disco potato" (kjært barn har mange navn) er vel en garrett gt28 med kulelager om jeg ikke husker feil (?) Holset HX25 er vel av rimelig gammelt design? Det er skjedd mye på turbo fronten de siste 5 årene! Du har helt rett, dette er ikke av den nyeste teknologien. men dette er to turboer som gir veldig god verdi for pengene. En disco får man ny for i overkant av 6000 kroner, mens en holset får man nesten slengt etter seg. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
JE |
Lagt til d. 27-08-2012 11:47
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
02dag skrev: JE skrev: 02dag skrev: disco potato er den ene og holset hx25 blir den andre. lurer nå litt på hva jeg skal velge. den første er med kulelager og den andre ikke. den første er rask spoolup mens den andre er FLOW.... den siste er det billigste alternativet, men du får ikke tak i den ny. "Disco potato" (kjært barn har mange navn) er vel en garrett gt28 med kulelager om jeg ikke husker feil (?) Holset HX25 er vel av rimelig gammelt design? Det er skjedd mye på turbo fronten de siste 5 årene! Du har helt rett, dette er ikke av den nyeste teknologien. men dette er to turboer som gir veldig god verdi for pengene. En disco får man ny for i overkant av 6000 kroner, mens en holset får man nesten slengt etter seg. Hvordan er størrelsen på induser (kompressorsiden) og exduser (eksosiden) samt a/r på eksos på disse to turboene? Vet det er en del som bruker borgwarner 200, og den er rimelig lik som den precision`n som jeg har nå ( er gammal turbo det og, både BW`n og den jeg har..) Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02dag |
Lagt til d. 27-08-2012 12:54
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Hei, her har du noen specs på Garretten. Du kan også få den med T3 flens og muligens da uten intern WG, men da vet jeg ikke hva slags A/R som leveres: Compressor wheel inducer 47.2mm exducer 60.0mm Turbine wheel diameter 53.8mm Exhaust housing options of .64 A/R and .86 A/R T25 Flange Ball bearing Oil and water cooled Denne skal visst passe på motorer størrelse 1,8-3,0L, men før du går og kjøper denne så må du foreta dine egne beregninger. Jeg har foreløpig ingen erfaringer å vise til, da min motor fortsatt står i deler. Min plan er å skaffe denne med T3-flens, rett og slett fordi jeg har en turbo manifold med dette. Da slipper jeg å modifisere denne for å få det til å passe. Mitt mål er 250+ og det tror jeg burde være mulig å få til med denne, uten altfor mye LAG. Når det gjelder Holseten så har jeg bare lest hva de sier på savarturbo.se. Det finnes ingen mappinger til denne turboen, men ja det er en eldgammel turbo som stort sett finnes på 6,0 liter dieselmotorer. Det som er det fine er at de er ekstremt billige, lette å overhale selv, og man kan få forskjellige størrelser på eksoshus som passer litt bedre til en 2,0 liter BMW-motor. Sikkert endel LAG, men når først ting skjer, så skjer det. Man må selvfølgelig ha med i bakhodet at mange av de som holder til på det forumet holder på med dragracing da, men ikke alle. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
JE |
Lagt til d. 27-08-2012 14:58
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
02dag skrev: Hei, her har du noen specs på Garretten. Du kan også få den med T3 flens og muligens da uten intern WG, men da vet jeg ikke hva slags A/R som leveres: Compressor wheel inducer 47.2mm exducer 60.0mm Turbine wheel diameter 53.8mm Exhaust housing options of .64 A/R and .86 A/R T25 Flange Ball bearing Oil and water cooled Denne skal visst passe på motorer størrelse 1,8-3,0L, men før du går og kjøper denne så må du foreta dine egne beregninger. Jeg har foreløpig ingen erfaringer å vise til, da min motor fortsatt står i deler. Jeg skal ikke ha denne type turbo, da den blir for liten for mitt bruk. På en 2L m10 motor med original eller veldig snill trimkam, så trur jeg nok denne vil fungere bra. Sålenge du ikke skal dra den lenger enn til 6500-7000 rpm. Hvis du skal kjøre med kompresjon på rundt 8:1 eller lavere så må du huske på at m10 produserer ganske mye eksos. Det er ganske stor forskjell på hvor "effektiv" en 2 ventiler m10 er, og feks en 4 ventiler s14 eller m42. "Vi" har testa med 56 mm eksoshjul og a/r .63 på en 2 L m10 med 7,8:1 i komp og Enem z55T kam (som er en ganske så snill kam) og slet med mottrykk over 1,2 bar.. På min 1,8L med 8:1 og Enem z55T så lå mottrykket rett under ladetrykket med samme turbo, blir spennende å teste hvordan det blir med 304* schrick..... 250 hk i motor burde du fint greie med 1,3 bar og original kam, så lenge den er ordentlig justert. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02dag |
Lagt til d. 27-08-2012 15:25
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
JE skrev: Hvis du skal kjøre med kompresjon på rundt 8:1 eller lavere så må du huske på at m10 produserer ganske mye eksos. Det er ganske stor forskjell på hvor "effektiv" en 2 ventiler m10 er, og feks en 4 ventiler s14 eller m42. "Vi" har testa med 56 mm eksoshjul og a/r .63 på en 2 L m10 med 7,8:1 i komp og Enem z55T kam (som er en ganske så snill kam) og slet med mottrykk over 1,2 bar.. På min 1,8L med 8:1 og Enem z55T så lå mottrykket rett under ladetrykket med samme turbo, blir spennende å teste hvordan det blir med 304* schrick..... De stemplene jeg har er 7.5:1 i kompresjon. dette kan selvfølgelig justeres med topppakningen til en viss grad og toppen er en planet topp så jeg antar at den endelige kompresjonen er noe høyere. Jeg lurer på hva du mener med mye eksos? Som i en svær svart sky bak eller behov for mer enn 2,5" eksosanlegg? Har du foretatt noen beregninger rundt type Turbo osv? Hva slags VE har du bruktda? Dette er vel det eneste tallet som ikke står noe sted, men jeg har hørt at BMW M10 med 8 ventiler har en forholdsvis bra VE på 85% og høyere. Jeg vil anta at mottrykket er ønskelig så lavt som mulig, eller? 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
JE |
Lagt til d. 27-08-2012 15:40
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
02dag skrev: JE skrev: Hvis du skal kjøre med kompresjon på rundt 8:1 eller lavere så må du huske på at m10 produserer ganske mye eksos. Det er ganske stor forskjell på hvor "effektiv" en 2 ventiler m10 er, og feks en 4 ventiler s14 eller m42. "Vi" har testa med 56 mm eksoshjul og a/r .63 på en 2 L m10 med 7,8:1 i komp og Enem z55T kam (som er en ganske så snill kam) og slet med mottrykk over 1,2 bar.. På min 1,8L med 8:1 og Enem z55T så lå mottrykket rett under ladetrykket med samme turbo, blir spennende å teste hvordan det blir med 304* schrick..... De stemplene jeg har er 7.5:1 i kompresjon. dette kan selvfølgelig justeres med topppakningen til en viss grad og toppen er en planet topp så jeg antar at den endelige kompresjonen er noe høyere. Jeg lurer på hva du mener med mye eksos? Som i en svær svart sky bak eller behov for mer enn 2,5" eksosanlegg? Har du foretatt noen beregninger rundt type Turbo osv? Hva slags VE har du bruktda? Dette er vel det eneste tallet som ikke står noe sted, men jeg har hørt at BMW M10 med 8 ventiler har en forholdsvis bra VE på 85% og høyere. Jeg vil anta at mottrykket er ønskelig så lavt som mulig, eller? 7,5:1 er rimelig lavt, hvis du skal kjøre på vanlig bensin så ville jeg hatt rundt 8,5:1. Det vil gi bedre dunndrag og tidligere spool. Mye eksos menes som mengden eksos, hvorvidt den er svart eller ikke har med om den går for feit eller ikke. for 250 motorhester holder det med 2,5" Har aldrig gjort noe beregninger på turbo eller ling, det jeg kan kommer fra ting jeg har lest og egene erfaringer samt bekjentes erfaringer. Mottrykket børt ligge under ladetrykket, hvis det er likt eller over så er eksosdelen på turbo`n for liten. (eller du har for trangt eksosanlegg). Hva skal du bruke til å styre bensin og tenning på motoren din? Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02dag |
Lagt til d. 27-08-2012 17:50
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
jeg kommer antageligvis til å bruke mega/microsquirt med et wasted spark opplegg. jeg ser du har en coilpack med 4 stykker coiler. har du da sekvensiell tenning med kamsynk eller noe lignende? lurte litt på det med sekvensiell tenning, men da duger ikke MSen.
Redigert av 02dag den 27-08-2012 17:56 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
JE |
Lagt til d. 27-08-2012 18:24
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
02dag skrev: jeg kommer antageligvis til å bruke mega/microsquirt med et wasted spark opplegg. jeg ser du har en coilpack med 4 stykker coiler. har du da sekvensiell tenning med kamsynk eller noe lignende? lurte litt på det med sekvensiell tenning, men da duger ikke MSen. Jeg kjører fullsekvensiell tenning og bensin, med kamsynk. Funker veldig fint med wastespark og, er ikke nødvendig med sekvensielt. Du har ikke vurdert VEMS? etter det jeg har hørt, så er det flere som er fornøyd med VEMS enn MS. Det er vel også flere muligheter med VEMS. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 08-11-2012 19:53
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Schrick 304*+ 1,8L M10 = Dårlig bunndrag! Er rimelig stor forskjell med 0,2L mer volum! Hmm... Kanskje man skal slipe om 304* til noe mer dugelig for overlading... Fortsettelse følger... kanskje... Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 10-01-2013 15:13
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Min bristolgrå 2002 vurderes til salgs i deler, hvis jeg får kjøpere på alt Får jeg ikke kjøpere på alt, blir ingen ting solgt. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Espen02E30 |
Lagt til d. 10-01-2013 15:21
|
Medlem Antall innlegg: 239 Innmeldt: 15.10.08 |
Sett en fin fin pris på alle delene du så blir nok de hentet ;-)
Mvh Espen M. ------------------------------------------------ - 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt! - 1971 2002 "div ekstra" Solgt. - 1 stk 2002 prosjekt Solgt - E91 M-sport, familiebilen. - E46 ESS 550 M3 . |
|
|
JE |
Lagt til d. 10-01-2013 15:32
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Joda, er bare det at folk har gjerne ganske forskjellig oppfattning på hva som er god pris. Hva er for eksempel god pris på bremsene forran og bak (uten nav) ? Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Espen02E30 |
Lagt til d. 11-01-2013 08:52
|
Medlem Antall innlegg: 239 Innmeldt: 15.10.08 |
Ja si det.. Det koster jo fleks og få slike bremser du har, dog får man jo ikke mer enn det folk er villig til å betale... Tipper om du er heldig får du 60-70 % av hva de kostet deg. (?) Mvh Espen M. ------------------------------------------------ - 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt! - 1971 2002 "div ekstra" Solgt. - 1 stk 2002 prosjekt Solgt - E91 M-sport, familiebilen. - E46 ESS 550 M3 . |
|
|
JE |
Lagt til d. 11-01-2013 10:24
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Var der jeg regna med at man må ligge pris messig. Får se hva jeg gjør, om jeg lister opp alt og selger bit for bit (noe jeg egentlig ikke har tid til). Ellers havner den nok på finn igjen til våren, enten med eller uten motor. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 13-01-2013 21:29
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Jeg har liggende en ' snik turbomotor' som du kan 'hive i' for å selge bilen med en billigmotor, er en 1,8l som har blitt kjørt med 1bar i mange år av en svenske, men ring meg om det er aktuellt, har forresten en twinturbo M10 liggende også som jeg har funnnet ut at jeg ikke kommer til å bruke til noe. http://www.bimmer...p;t=240712 Vh. Stein 99310944 __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 13-01-2013 21:59
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
[quote]steinsus skrev: Jeg har liggende en ' snik turbomotor' som du kan 'hive i' for å selge bilen med en billigmotor, er en 1,8l som har blitt kjørt med 1bar i mange år av en svenske.[url] Takk for tilbud! Har 1,8L stående som jeg har kjørt 1,2 bar på tidligere uten problemer. Det jeg sliter med er insprøyting / tenning, dyser og noe annet småtteri. Er lite aktuelt å kjøpe insprut, coiler og dyser for 20k for å få solgt bilen. (har heller ikke mulighet til det..) Har kikka litt på MS men virker som om det er mye rart med de som er "sjøllodda" Er åpen for forslag på insprut med tenning som kan kjøres uten fordeler og som er stabilt og rimelig (helst brukt) Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Espen02E30 |
Lagt til d. 14-01-2013 07:49
|
Medlem Antall innlegg: 239 Innmeldt: 15.10.08 |
Du kan få Link med 2 doble coiler for 10K, inkl alle sonsoere osv ;-)
Mvh Espen M. ------------------------------------------------ - 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt! - 1971 2002 "div ekstra" Solgt. - 1 stk 2002 prosjekt Solgt - E91 M-sport, familiebilen. - E46 ESS 550 M3 . |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 15-01-2013 19:05
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Her er et Haltech e6k for 4000,- http://www.bimmer...t#p2657869 Går helt sikkert ann å prute ytterligere. Vh. Stein __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 15-01-2013 19:46
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Takk for tips, men jeg har sett det Avventer litt, da jeg fortsatt håper på salg, i den stand som er beskrevet i annonsen på bimmers.. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 31-01-2013 19:32
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Demontering er i gang. Må innrømme at det er litt vemodig, men men forandring fryder heter det vist. Demontering fortsetter.. Klargjøring av 4,10:1 diff brems, denne skal monteres på 02`n Redigert av JE den 12-08-2013 00:46 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
Gå til forum: |