Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 5

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
02dag
JE skrev:
02dag skrev:
disco potato er den ene og holset hx25 blir den andre. lurer nå litt på hva jeg skal velge. den første er med kulelager og den andre ikke. den første er rask spoolup mens den andre er FLOW.... den siste er det billigste alternativet, men du får ikke tak i den ny.


"Disco potato" (kjært barn har mange navn) er vel en garrett gt28 med kulelager om jeg ikke husker feil (?)

Holset HX25 er vel av rimelig gammelt design?

Det er skjedd mye på turbo fronten de siste 5 årene!


Du har helt rett, dette er ikke av den nyeste teknologien. men dette er to turboer som gir veldig god verdi for pengene. En disco får man ny for i overkant av 6000 kroner, mens en holset får man nesten slengt etter seg.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
JE
02dag skrev:
JE skrev:
02dag skrev:
disco potato er den ene og holset hx25 blir den andre. lurer nå litt på hva jeg skal velge. den første er med kulelager og den andre ikke. den første er rask spoolup mens den andre er FLOW.... den siste er det billigste alternativet, men du får ikke tak i den ny.


"Disco potato" (kjært barn har mange navn) er vel en garrett gt28 med kulelager om jeg ikke husker feil (?)

Holset HX25 er vel av rimelig gammelt design?

Det er skjedd mye på turbo fronten de siste 5 årene!


Du har helt rett, dette er ikke av den nyeste teknologien. men dette er to turboer som gir veldig god verdi for pengene. En disco får man ny for i overkant av 6000 kroner, mens en holset får man nesten slengt etter seg.


Hvordan er størrelsen på induser (kompressorsiden) og exduser (eksosiden) samt a/r på eksos på disse to turboene?
Vet det er en del som bruker borgwarner 200, og den er rimelig lik som den precision`n som jeg har nå ( er gammal turbo det og, både BW`n og den jeg har..)
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
02dag
Hei, her har du noen specs på Garretten. Du kan også få den med T3 flens og muligens da uten intern WG, men da vet jeg ikke hva slags A/R som leveres:

Compressor wheel inducer 47.2mm exducer 60.0mm
Turbine wheel diameter 53.8mm
Exhaust housing options of .64 A/R and .86 A/R
T25 Flange
Ball bearing
Oil and water cooled

Denne skal visst passe på motorer størrelse 1,8-3,0L, men før du går og kjøper denne så må du foreta dine egne beregninger. Jeg har foreløpig ingen erfaringer å vise til, da min motor fortsatt står i deler.

Min plan er å skaffe denne med T3-flens, rett og slett fordi jeg har en turbo manifold med dette. Da slipper jeg å modifisere denne for å få det til å passe. Mitt mål er 250+ og det tror jeg burde være mulig å få til med denne, uten altfor mye LAG.

Når det gjelder Holseten så har jeg bare lest hva de sier på savarturbo.se. Det finnes ingen mappinger til denne turboen, men ja det er en eldgammel turbo som stort sett finnes på 6,0 liter dieselmotorer. Det som er det fine er at de er ekstremt billige, lette å overhale selv, og man kan få forskjellige størrelser på eksoshus som passer litt bedre til en 2,0 liter BMW-motor. Sikkert endel LAG, men når først ting skjer, så skjer det. Man må selvfølgelig ha med i bakhodet at mange av de som holder til på det forumet holder på med dragracing da, men ikke alle.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
JE
02dag skrev:
Hei, her har du noen specs på Garretten. Du kan også få den med T3 flens og muligens da uten intern WG, men da vet jeg ikke hva slags A/R som leveres:

Compressor wheel inducer 47.2mm exducer 60.0mm
Turbine wheel diameter 53.8mm
Exhaust housing options of .64 A/R and .86 A/R
T25 Flange
Ball bearing
Oil and water cooled

Denne skal visst passe på motorer størrelse 1,8-3,0L, men før du går og kjøper denne så må du foreta dine egne beregninger. Jeg har foreløpig ingen erfaringer å vise til, da min motor fortsatt står i deler.


Jeg skal ikke ha denne type turbo, da den blir for liten for mitt bruk.

På en 2L m10 motor med original eller veldig snill trimkam, så trur jeg nok denne vil fungere bra. Sålenge du ikke skal dra den lenger enn til 6500-7000 rpm.

Hvis du skal kjøre med kompresjon på rundt 8:1 eller lavere så må du huske på at m10 produserer ganske mye eksos.
Det er ganske stor forskjell på hvor "effektiv" en 2 ventiler m10 er, og feks en 4 ventiler s14 eller m42.

"Vi" har testa med 56 mm eksoshjul og a/r .63 på en 2 L m10 med 7,8:1 i komp og Enem z55T kam (som er en ganske så snill kam) og slet med mottrykk over 1,2 bar..

På min 1,8L med 8:1 og Enem z55T så lå mottrykket rett under ladetrykket med samme turbo, blir spennende å teste hvordan det blir med 304* schrick.....

250 hk i motor burde du fint greie med 1,3 bar og original kam, så lenge den er ordentlig justert.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
02dag
JE skrev:

Hvis du skal kjøre med kompresjon på rundt 8:1 eller lavere så må du huske på at m10 produserer ganske mye eksos.
Det er ganske stor forskjell på hvor "effektiv" en 2 ventiler m10 er, og feks en 4 ventiler s14 eller m42.

"Vi" har testa med 56 mm eksoshjul og a/r .63 på en 2 L m10 med 7,8:1 i komp og Enem z55T kam (som er en ganske så snill kam) og slet med mottrykk over 1,2 bar..

På min 1,8L med 8:1 og Enem z55T så lå mottrykket rett under ladetrykket med samme turbo, blir spennende å teste hvordan det blir med 304* schrick.....



De stemplene jeg har er 7.5:1 i kompresjon. dette kan selvfølgelig justeres med topppakningen til en viss grad og toppen er en planet topp så jeg antar at den endelige kompresjonen er noe høyere. Jeg lurer på hva du mener med mye eksos? Som i en svær svart sky bak eller behov for mer enn 2,5" eksosanlegg?

Har du foretatt noen beregninger rundt type Turbo osv? Hva slags VE har du bruktda? Dette er vel det eneste tallet som ikke står noe sted, men jeg har hørt at BMW M10 med 8 ventiler har en forholdsvis bra VE på 85% og høyere.

Jeg vil anta at mottrykket er ønskelig så lavt som mulig, eller?
1968 2002 på skilter juli 2016
 
JE
02dag skrev:
JE skrev:

Hvis du skal kjøre med kompresjon på rundt 8:1 eller lavere så må du huske på at m10 produserer ganske mye eksos.
Det er ganske stor forskjell på hvor "effektiv" en 2 ventiler m10 er, og feks en 4 ventiler s14 eller m42.

"Vi" har testa med 56 mm eksoshjul og a/r .63 på en 2 L m10 med 7,8:1 i komp og Enem z55T kam (som er en ganske så snill kam) og slet med mottrykk over 1,2 bar..

På min 1,8L med 8:1 og Enem z55T så lå mottrykket rett under ladetrykket med samme turbo, blir spennende å teste hvordan det blir med 304* schrick.....



De stemplene jeg har er 7.5:1 i kompresjon. dette kan selvfølgelig justeres med topppakningen til en viss grad og toppen er en planet topp så jeg antar at den endelige kompresjonen er noe høyere. Jeg lurer på hva du mener med mye eksos? Som i en svær svart sky bak eller behov for mer enn 2,5" eksosanlegg?

Har du foretatt noen beregninger rundt type Turbo osv? Hva slags VE har du bruktda? Dette er vel det eneste tallet som ikke står noe sted, men jeg har hørt at BMW M10 med 8 ventiler har en forholdsvis bra VE på 85% og høyere.

Jeg vil anta at mottrykket er ønskelig så lavt som mulig, eller?


7,5:1 er rimelig lavt, hvis du skal kjøre på vanlig bensin så ville jeg hatt rundt 8,5:1.
Det vil gi bedre dunndrag og tidligere spool.

Mye eksos menes som mengden eksos, hvorvidt den er svart eller ikke har med om den går for feit eller ikke.
for 250 motorhester holder det med 2,5"

Har aldrig gjort noe beregninger på turbo eller ling, det jeg kan kommer fra ting jeg har lest og egene erfaringer samt bekjentes erfaringer.

Mottrykket børt ligge under ladetrykket, hvis det er likt eller over så er eksosdelen på turbo`n for liten. (eller du har for trangt eksosanlegg).

Hva skal du bruke til å styre bensin og tenning på motoren din?
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
02dag
jeg kommer antageligvis til å bruke mega/microsquirt med et wasted spark opplegg. jeg ser du har en coilpack med 4 stykker coiler. har du da sekvensiell tenning med kamsynk eller noe lignende? lurte litt på det med sekvensiell tenning, men da duger ikke MSen.
Redigert av 02dag den 27-08-2012 17:56
1968 2002 på skilter juli 2016
 
JE
02dag skrev:
jeg kommer antageligvis til å bruke mega/microsquirt med et wasted spark opplegg. jeg ser du har en coilpack med 4 stykker coiler. har du da sekvensiell tenning med kamsynk eller noe lignende? lurte litt på det med sekvensiell tenning, men da duger ikke MSen.


Jeg kjører fullsekvensiell tenning og bensin, med kamsynk.

Funker veldig fint med wastespark og, er ikke nødvendig med sekvensielt.

Du har ikke vurdert VEMS? etter det jeg har hørt, så er det flere som er fornøyd med VEMS enn MS. Det er vel også flere muligheter med VEMS.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
JE
Schrick 304*+ 1,8L M10 = Dårlig bunndrag! Er rimelig stor forskjell med 0,2L mer volum!

Hmm... Kanskje man skal slipe om 304* til noe mer dugelig for overlading...

Fortsettelse følger... kanskje...
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
JE
Min bristolgrå 2002 vurderes til salgs i deler, hvis jeg får kjøpere på alt
Får jeg ikke kjøpere på alt, blir ingen ting solgt.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Espen02E30
Sett en fin fin pris på alle delene du så blir nok de hentet ;-)
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
JE
Joda, er bare det at folk har gjerne ganske forskjellig oppfattning på hva som er god pris.

Hva er for eksempel god pris på bremsene forran og bak (uten nav) ?
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Espen02E30
Ja si det..
Det koster jo fleks og få slike bremser du har, dog får man jo ikke mer enn det folk er villig til å betale...
Tipper om du er heldig får du 60-70 % av hva de kostet deg. (?)
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
JE
Var der jeg regna med at man må ligge pris messig.

Får se hva jeg gjør, om jeg lister opp alt og selger bit for bit (noe jeg egentlig ikke har tid til).

Ellers havner den nok på finn igjen til våren, enten med eller uten motor.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
steinsus
Jeg har liggende en ' snik turbomotor' som du kan 'hive i' for å selge bilen med en billigmotor, er en 1,8l som har blitt kjørt med 1bar i mange år av en svenske, men ring meg om det er aktuellt, har forresten en twinturbo M10 liggende også som jeg har funnnet ut at jeg ikke kommer til å bruke til noe.

http://www.bimmer...p;t=240712


Vh. Stein
99310944
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
[quote]steinsus skrev:
Jeg har liggende en ' snik turbomotor' som du kan 'hive i' for å selge bilen med en billigmotor, er en 1,8l som har blitt kjørt med 1bar i mange år av en svenske.[url]

Takk for tilbud! Smile

Har 1,8L stående som jeg har kjørt 1,2 bar på tidligere uten problemer.

Det jeg sliter med er insprøyting / tenning, dyser og noe annet småtteri.
Er lite aktuelt å kjøpe insprut, coiler og dyser for 20k for å få solgt bilen.
(har heller ikke mulighet til det..)

Har kikka litt på MS men virker som om det er mye rart med de som er "sjøllodda"

Er åpen for forslag på insprut med tenning som kan kjøres uten fordeler og som er stabilt og rimelig (helst brukt)
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Espen02E30
Du kan få Link med 2 doble coiler for 10K, inkl alle sonsoere osv ;-)
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
steinsus
Her er et Haltech e6k for 4000,-

http://www.bimmer...t#p2657869

Går helt sikkert ann å prute ytterligere.

Vh. Stein
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
Takk for tips, men jeg har sett det Wink

Avventer litt, da jeg fortsatt håper på salg, i den stand som er beskrevet i annonsen på bimmers..
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
JE
Demontering er i gang.
Må innrømme at det er litt vemodig, men men forandring fryder heter det vist.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130130_164415.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130131_171206.jpg


Demontering fortsetter..
i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130204_183203_zps855a720c.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130204_195335_zps2260d79f.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130204_195632_zps0ab3bd59.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_095017_zps4b9551dd.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_174336_zps9c192ddc.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_103110_zps15f785b3.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_103052_zps210e3bbc.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_100256_zps10f085df.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_095455_zps1708700c.jpg

Klargjøring av 4,10:1 diff brems, denne skal monteres på 02`n

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_163344_zpsb1e31c38.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/20130206_163403_zpsd813a25a.jpg
Redigert av JE den 12-08-2013 00:46
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Gå til forum:
Generert på: 0.20 sekunder
24,174,763 Unike besøk