· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 30-11-2010 09:01
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
oyvind skrev: Hei Jeg ville honet og byttet ringer. Med din type kjøring så holder det lenge. Toppen sprekt-? Hvordan var vannforbruk og temratur + tomgang stabilitet før du tok ut motor. Dette sier mye om toppen. Oljeforbruk hvor mye på 100 mil? Lager og veiv er veldig viktig så legg noen kroner på dette. Med ca 500 mil i året har du bra motor i mange år. Jeg er inne i samme tankebaner som deg Øyvind, Hone og bytte ringer - og slipe veiv, med nye overdim lager. Har ingen indikasjoner på at toppen er sprekt. Ingen vannforbruk eller endringer av vanntemp. Husker ikke akkurat oljeforbruket, men var høyt. Til treffet på Ålesund hadde jeg med en 4-literskanne med olje, og den gjorde et godt innhugg i den kanna Vurderer andre alternativ også nå. Har en som har en overhalt Tii-motor jeg kan kjøpe, og en annen som har en som har en som ikke er overhalt. Nå har jeg jo de fleste delene, og hadde jeg fått tak i en motor med sylindre/stempler og veiv innenfor krav så hadde kanskje det vært et bedre utgangspunkt. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
BMWolsen |
Lagt til d. 30-11-2010 10:12
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 14.08.10 |
Visst veiva kan også poleres opp visst den ikke er skjevt slitt. Jeg fikk dette gjort hos Sarpsborg Motorverksted nå nylig og da kunne standard lager benyttes. Husk også på å få normalisert rådene så du får riktig klaring på lager. Husker ikke prisen jeg bet men det er sikkert noe rimligere en å slipe veiva og da med påfølgende nye lager. BMW 745i sort 84mod BMW 745i Blå 86mod BMW 3,0 si Fjordblå 73mod +++ m/flere |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 30-11-2010 11:43
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
BMWolsen skrev: Visst veiva kan også poleres opp visst den ikke er skjevt slitt. Jeg fikk dette gjort hos Sarpsborg Motorverksted nå nylig og da kunne standard lager benyttes. Husk også på å få normalisert rådene så du får riktig klaring på lager. Husker ikke prisen jeg bet men det er sikkert noe rimligere en å slipe veiva og da med påfølgende nye lager. Men hjelper det å polere veiva, da klaringen på lagrene er alt for stor? Hva vil det si at rådene blir normalisert? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 30-11-2010 12:27
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Anbefaler og levere motoren for overhaling hos ett overhalings firma som Sarpsborg eller Østlandske Motorverksted. Få de til og borre til riktig klaringer,nye stempler og gjøre hva som trengs med veiv/råder samt montere dette sammen som en "short blokk" for deg. Så kan du montere yttre deksler / topp etc selv. Honing og nye ringer når sylindrene alt er på overmål er helt bortkastet spør du meg. |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 30-11-2010 14:56
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Johnny Pettersen skrev: Anbefaler og levere motoren for overhaling hos ett overhalings firma som Sarpsborg eller Østlandske Motorverksted. Få de til og borre til riktig klaringer,nye stempler og gjøre hva som trengs med veiv/råder samt montere dette sammen som en "short blokk" for deg. Så kan du montere yttre deksler / topp etc selv. Honing og nye ringer når sylindrene alt er på overmål er helt bortkastet spør du meg. Får se hva jeg gjør. Syntes utgangspunktet er litt dårligere enn hva jeg hadde håpet. Jeg hadde ikke akkurat tenkt å bore blokka selv i garasjen nei ;-) BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 30-11-2010 20:25
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hei noen tanker! Hva må du betale for den overhalte? Hva må du betale for den ikke overhalte? Hva koster delene du må ha for overhaling tilsammen pakn.etc. Stempelringer og lager? Viktig og se på dette for kan du prøve "vår" løsning hva koster det mot den overhalte motor. Event den brukte motor`tilstand? Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 30-11-2010 21:59
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
oyvind skrev: Hei noen tanker! Hva må du betale for den overhalte? Hva må du betale for den ikke overhalte? Hva koster delene du må ha for overhaling tilsammen pakn.etc. Stempelringer og lager? Viktig og se på dette for kan du prøve "vår" løsning hva koster det mot den overhalte motor. Event den brukte motor`tilstand? Det er akkurat dette jeg vurderer nå BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
BMWolsen |
Lagt til d. 01-12-2010 10:32
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 14.08.10 |
Normalisering av råder betyr att råder og overfall blir montert sammen og dratt til med riktig moment. Så blir de målt og så blir de justert slik att lagrene skal få riktig klaring når de er dratt til med riktig moment. Hvordan de blir justert er jeg usikker på, kansje honet eller borret. Er viktig slik att du har riktig og lik klaring på alle rådene.(med lager i)
BMW 745i sort 84mod BMW 745i Blå 86mod BMW 3,0 si Fjordblå 73mod +++ m/flere |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 01-12-2010 12:36
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Betyr også at de blir rettet så hullet på storeenden står rett i forhold til lilleenden. For rett klaring med moment blir overfallet slipt ned og så blir det honet tilbake til rett dimensjon. Ikke noe man driver med ved kjøkkenbenken. Redigert av Johnny Pettersen den 01-12-2010 12:39 |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 01-12-2010 17:30
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Husk nye bolter til rådene ved sluttmontering, etter at alle klaringer er sjekket
Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 01-12-2010 18:35
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Og til bærelager,topplokk og svinghjulsbolter |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 01-12-2010 21:45
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Er disse strekkbolter? Trodde alle boltene i en gammel M10 ikke var strekkbolter og kunne brukes om igjen... Fikk forklart fra en BMW mekaniker i Trondheim at det var kun på nyere motorer som hadde strekkbolter. De gamle boltene med 6kanthode kunne brukes om og om igjen??? Stemmer ikke dette?
|
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 01-12-2010 22:33
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Jeg trodde bare det var topplokksboltene som var strekkbolter jeg.
BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 01-12-2010 22:44
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
2000Touring skrev: Jeg trodde bare det var topplokksboltene som var strekkbolter jeg. følge BMW bør de byttes men det er ikke strekkbolter. Jeg har aldri brydd meg om og bytte dem. Skulle jeg gått til med turbo så ville jeg nok vurdert annerledes. Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 02-12-2010 12:06
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da har jeg snakket med Ruuds Motorservice på Darbu, han har egentlig lagt ned men holder på litt på kveldstid og helger - med overhaling av motorer. Fordelen med ham er at han holder til 2mil unna Kongsberg :-) Har avtalt at han skal kontrollmåle blokk, stempler, råder og veiv, og komme med forslag til hva jeg bør gjøre. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 02-12-2010 21:26
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
E23 galningen skrev: 2000Touring skrev: Jeg trodde bare det var topplokksboltene som var strekkbolter jeg. følge BMW bør de byttes men det er ikke strekkbolter. Jeg har aldri brydd meg om og bytte dem. Skulle jeg gått til med turbo så ville jeg nok vurdert annerledes. Trur nok det ikke er noe problem å bruke de om igjen ved bygge av turbo motor heller, med mindre man jakter relativt høy effekt. beklager avsporingen Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 03-12-2010 16:49
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Som sagt skal blokk, stempler, råder og veiv til Ruuds motorservice for kontrollmåling. Skal levere det i morgen, så jeg har i dag demontert utenpåliggende deler og veiv fra blokka. Samt vasket og og merket deler. Begynner og demontere utenpåliggende deler: Deler som er vasket: Vaske veiva ren for olje: Tom blokk - må vaskes: Deler som er demontert: BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 04-12-2010 02:56
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Har du tenkt og bruke registerkjede og drev om igjen? Er det noe jeg ville byttet så er det ihvertfall disse delen sammen med ledeskinnene.
Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 04-12-2010 08:51
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
E23 galningen skrev: Har du tenkt og bruke registerkjede og drev om igjen? Er det noe jeg ville byttet så er det ihvertfall disse delen sammen med ledeskinnene. Dette har jeg kjøpt nytt BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 04-12-2010 10:32
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Strammeren med fjæra også? |
|
Gå til forum: |