Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 4

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
2000Touring
Johnny Pettersen skrev:
Strammeren med fjæra også?


JaWink
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Har ikke fått resultatet av målinger ennå, men fant ut at en annen motor jeg har liggende er en 520i-motor fra 1978. Den har lik veiv og råder som Tii-motoren, så jeg tenker jeg åpner den motoren og sjekker tilstand på veiv og råder.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Motoren som stod i Touringen da jeg kjøpte den har egentlig bare ligget i en krok, uten at jeg har ofret den en tanke. Begynte å kikke litt på den, og det viser seg(ut fra motornr) at det er en 520i-motor fra 1978, toppen er fabrikkny i 1985.

Da jeg kjøpte bilen blåa også denne motoren en del, samtidig som den brukte olje. Det hørte også ut som om den hadde tenningsbank - noe vi aldri fant ut av... Tipper at toppen trenger nye ventilstyringer.

02 gassermotor i motorstativet:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs791.snc4/67155_1364485572440_1840661359_731144_3394314_n.jpg

Toppen er fabrikkny fra 1985 - det ble jo ikke produsert noen M10-motorer i 1985 med 2liters motor:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1176.snc4/154866_1364485852447_1840661359_731146_4497461_n.jpg

Blokk unnante uten bunnpanne, ser bra ut:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs102.snc4/35446_1364486292458_1840661359_731150_8373278_n.jpg

Kontrollmåle klaring på rådelager, med gamle lager - innenfor krav:-)
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1203.snc4/155504_1364486452462_1840661359_731151_6781517_n.jpg

Kontrollmåle klaring på rammelager med gamle lager - rett utenfor krav:-( Men med nye lager tipper jeg det blir innenfor:-)
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs781.snc4/66186_1364486612466_1840661359_731152_7881463_n.jpg

Veiv, råder og stempler vasket og merket:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs802.snc4/68213_1364793660142_1840661359_732103_1994510_n.jpg

Får sende alt til Ruuds Motorservice i morgen, så får han vurdere hva som er mest fornuftig.
Redigert av 2000Touring den 05-12-2010 19:16
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
tepe
Er det forskjell på selve blokka fra forgassermotor til innsprøytning?
Terje P.


71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt
75 mintgrun 1802 original prosjekt
72 arctic blau touring rep objekt solgt
72 inca touring restaurert 2010-14
solgt
72 verona 1602 bruksveteran solgt
 
2000Touring
tepe skrev:
Er det forskjell på selve blokka fra forgassermotor til innsprøytning?


Ja, det er det. Men eneste forskjellen jeg vet om er at det er oljeretur fra innsprutspumpa inn i blokka. Pumpa blir smurt av motorolje.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
I påvente av målinger/konklusjon fra Ruuds pusset jeg ned og lakkerte Tii bremsekraftforsterkern jeg kjøpte for en stund tilbake.

Tii bremsekraftforsterer - nylakkert:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1356.snc4/162875_1368063421884_1840661359_738709_813665_n.jpg

Vanlig og tii bremsekraftforsterker:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs768.snc4/66877_1368063301881_1840661359_738708_2850368_n.jpg

Skal slangetilkoblingen på tii forsterkeren peke oppover eller nedover? Kan noen som har en tii sjekke for meg?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
tii-hallvard
2000Touring skrev:
Skal slangetilkoblingen på tii forsterkeren peke oppover eller nedover? Kan noen som har en tii sjekke for meg?


Min står nedover. Hvis du med det mener under midten? Smile

Ble fin den tar du oppdrag?Wink
74 mod. 2002 tii - solgt
10 mod. X3 M-sport
10 mod 316D - solgt

mob 990 45 320
 
2000Touring
tii-Hallvard skrev:
2000Touring skrev:
Skal slangetilkoblingen på tii forsterkeren peke oppover eller nedover? Kan noen som har en tii sjekke for meg?


Min står nedover. Hvis du med det mener under midten? Smile

Ble fin den tar du oppdrag?Wink


Det stemmer nok at den skal stå under midten, ser sånn ut på delekatalogen. Takk for at du sjekket.

Det er en lett jobb - passe fint pussepapir som du pusser hele med. Deretter vaske med tynner, deretter spray på med grunning og et par lag med matt lakk. Det klarer du fint ;-)
Om du ikke har gjort det før er det en passe stor gjenstand å begynne å prøve seg fram på.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Har fortsatt ikke fått noe tilbakemelding fra Ruuds. Regner med å ikke få det før på nyåret. Han snakket om at han hadde fått noe hasteprosjekter som måtte gjøres først.

Men i mellomtiden har jeg bestilt meg stempler. Tenkte som så at om jeg skal gjøre en ordentlig jobb på denne motoren så må jeg ha nye stempler og bore opp. Blant annet pga rust i ene sylinderet og for stort gap på stempelringene. Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det før jeg hadde fått tilbakemelding fra Ruuds, men så la jeg inn et lavt bud(på ebay) som jeg ikke regnet med at gikk inn - men det gjorde det! Så da er nye stempler på vei...
MaxSil overdim. stempler:
i.ebayimg.com/05/!B9vcU-QEWk~$(KGrHqMOKi8EyuF-crwoBM6rH!FI!w~~0_12.JPG
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
I påvente av Ruuds, og stempler fra USA tenkte jeg å gjøre andre ting som også skal gjøres i vinter.

Monterte Tii bremsekraftforsterkeren(hovedsylinderen er allerede byttet til Tii):
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs118.snc4/36283_1399220960803_1840661359_793456_2495892_n.jpg

Ikke veldig mye plass igjen mellom batteriet og hovedsylinderen(ca 0mm):
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs781.ash1/167182_1399221360813_1840661359_793459_2198239_n.jpg

Begynte på venstre side foran å bytte til Team Andexer Alpina specs senkefjører. Bytter i samme åndedrag bunnkula og indre+ ytre ende/styreledd på begge sider:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs746.ash1/163799_1399221760823_1840661359_793461_5480883_n.jpg
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs007.snc6/165746_1399222080831_1840661359_793463_3408173_n.jpg

Må si at fjøra passet perfekt til fjørbeinet - kunne montere uten fjørklemme, men det var fortsatt litt spenn igjen når det var montert i sammen. Team Andexer Alpina specs fjører senker 20mm, og antagelig litt stivere - noe jeg tror passer bilen min perfekt.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Touring
Ser jo veldig bra ut dette, kan jeg spørre om hvilken forskjell Tii bremsekraftforsterker utgjør i forhold til den andre du har på bildet, det er den jeg har i min 2000 Touring.
 
2000Touring
Større/bedre bremsekraftforsterker vil gjøre at jeg ikke behøver å tråkke like hardt på pedalen for å få like mye bremskraft. Med oppgraderingene jeg har gjort på bremsene mine vil jeg ha samlet sett like bra eller bedre bremser enn en Tii.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
"TII" bremsekraft kom først på TI som hadde dobble forgassere, grunnet plass hensyn kom denne bremsekraft forsterker som er mindre i diameter men en del lengre. Det er ikke nødvendigvis at større forsterker gir bedre bremser da dette er en beregning(som jeg ikke kan)mellom arealer på stempler i kalippere og stempel i hovedpumpe
Race biler har skjelden bremsekraft forsterker
 
2000Touring
Jaja, da får jeg leve i håpet om at det er bedre daWink

Kan for så vidt ikke tenke meg at ingeniørene hos BMW lagde en bremskraftforsterker som har dårligere virkning på biler med større motor, når de først fant ut at de hadde problemer med plassen.
Redigert av 2000Touring den 04-01-2011 15:54
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Selvfølgelig ikke ! Men forskjell på stempler i vanlig 02 kontra TII kalippere, samme også med hovedpumpe.
 
2000Touring
Fullt klar over dette Johnny. Derfor har jeg byttet til Tii hovedpumpe og hjulsylindre også. Størrelsen stemplene i kalipperene er jeg ikke helt sikker på, men det er løsningen med ventilerte skiver og større kalippere. Tror det skal være utprøvet og bra...

Men om poenget ditt var at om man setter en Tii bremsekraftforsterker på en hvilken som helst 02-bil kanskje ikke gir så mye virkning, så kan det godt hende at stemmer...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da er Team Andexer Alpina Specs fjører montert foran og bak. Foran har jeg samtidig byttet bunnkula, "styrearm" med ytre og indre endeledd. Det eneste som ikke er nytt i understellet nå er senter styrearmen - resten er nytt!
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs072.snc6/168293_1401068967002_1840661359_797431_93509_n.jpg
Redigert av 2000Touring den 05-01-2011 14:30
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
tii-hallvard
Ser fint ut under der ja. (les misunnelig Smile)Kjøper du alt via tyskland? Eller tar du litt her og litt der?
74 mod. 2002 tii - solgt
10 mod. X3 M-sport
10 mod 316D - solgt

mob 990 45 320
 
2000Touring
Smile

Tja... Kjøper litt rundtomkring, men veldig mye hos Walloth - benytter meg gjerne av tilbudene de kjører, så da kjøper jeg deler jeg vet jeg har tenkt å bytte senere, legger de på lager, og bytter de da jeg har tenkt. De kulene jeg byttet nå kjøpte jeg i fjor en gang da de hadde tilbud. Visste jeg skulle bytte de nå, for da jeg holdt på i fjor så jeg de ikke var så alt for bra.

Har også handlet hos Jaymic i England, og en del på ebay i USA. Da bruker jeg Jetcarrier som frakter...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Venter fortsatt på en stressa kar fra Ruuds, stempler fra USA og toppen som er til KM Cams for bytting avventilstyringer osv.
Har derfor tatt ned diffen, og på vei opp med "ny" LSD fra E21. Utvekslingen er 3,91:1. Tror denne sammen med 5-trinns overgira kasse blir en bra kombinasjon. Kassa ligger på hylla, men det blir neste års prosjekt. Da får jeg en sesong hvor jeg får testa LSD'en.

I og med at det er en LSD fra E21, kjøpte jeg et sett med spacere, bolter og utgående flenser. Dette på grunn av at E21 diff/LSD er 13mm smalere enn 02-diffen

Åpen diff ut, og LSD inn Cool
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1380.snc4/163251_1407903497861_1840661359_809277_2866045_n.jpg
Redigert av 2000Touring den 12-01-2011 16:20
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.16 sekunder
24,098,628 Unike besøk