· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Tungstartet varm 02, noen forslag?
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 30-08-2008 20:55
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
H J E L P ! ! ! Har en stk -73 2002 med orginal ubesudlet forgassermotor som starter lett som bare det når den er kald, men når den skal startes etter korte "pit stops" må jeg "file" lenge, veldig lenge.... Er det noen som har noen vettuge forslag til årsaken til denne "tungstartheten"?? Motoren er befengt med den orginale enports solex forgasseren. Plugger, ledninger, stift,kondensator, coil samt rotor er byttet. Tenning samt kamvinkel er justert (har eksprimentert med varierende fortenning, uten nevneverdig forskjell på startvillighet...) Trenger innspill her!! På forhånd takk!! Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 30-08-2008 21:49
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Jeg venter også i spenning på svar!
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
Bassik |
Lagt til d. 30-08-2008 22:07
|
Medlem Antall innlegg: 135 Innmeldt: 04.05.08 |
tipper den får for mye bensin. Evt at det flommer over etter at du har stoppet motoren. sjekk i forgasser etter at du har stoppet, om det kommer bensin. kan hende at flottørdysen ikke er helt tett E28 528i 85 mod (x) E32 730i 87 mod (x) E30 318i 89 mod (x) E34 520iT 92 mod (x) E39 530D 99 mod (x) 114 1600-2 70 mod E24 635 CSi 84 mod BMW CCN Nr: 2416 |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 31-08-2008 17:55
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Har i dag justert ventiler, rengjort forgasseren (her var det mye gruff...) samt sjekket flottørhøyde og flottørventil. Motoren er like fordømt tungstartet etter bare noen minutter stans på varm motor. Hvis jeg stopper motoren og forsøker å starte den med men gang, fyrer den promte... Beats me... Is there anybody out there......???? Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 31-08-2008 18:18
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg tror også den "drukner". Husk å ikke røre gassen før du skal starte varm motor. Husker selv at min orginalmotor var veldig tungstartet hvis man rørte gassen før jeg startet den, varm.
|
|
|
herr bertone |
Lagt til d. 31-08-2008 20:18
|
Medlem Antall innlegg: 61 Innmeldt: 27.03.08 |
Dette er ett amatør-tips, men alle innspill mottas vel med takk? I allefall, fattern hadde slike problemer med sin Mercedes pagode SL. Der var det den gode gamle coilen som sviktet når motoren ble varm.
Martin |
|
|
herr bertone |
Lagt til d. 31-08-2008 20:19
|
Medlem Antall innlegg: 61 Innmeldt: 27.03.08 |
Ser nå at du har byttet coilen. Lykke til videre
Martin |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 31-08-2008 21:55
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Veeeeeel, har byttet coil, men den jeg byttet til "konket" (biltema.... eh eh) Monterte derfor den gamle igjen.... Skal bytte til en god bosch tenker jeg Takker for innspill!! Er det andre kloke hoder der ute?? Redigert av 02-turbo den 31-08-2008 22:10 Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 01-09-2008 07:45
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Bensin pumpe er den sjekket?
Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 01-09-2008 19:16
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Ja, den er sjekket. Det er forøvrig teorien om at flottøren slapp innpå for mye flydium også. Jeg hadde elektrisk bensinpumpe helt til jeg skulle hjem fra landstreffet i Stjørdal. På vei hjem konket den elektriske pumpen og jeg måtte inn med standard/manuell pumpe for å komme meg hjem. Det som gjør at jeg er sikker på at det ikke er flottørfeil som gjør bilen tungstartet er at jeg ved flere anledninger stoppet den elektriske bensinpumpen før jeg stoppet motoren, for så å forsøke å få start på den varme motoren med bittelitt lavere flottørstand, uten noe forskjell i startvilligheten. F O R S L A G - M O T T A S - M / - T A K K ! ! ! Redigert av 02-turbo den 01-09-2008 19:23 Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
geirm |
Lagt til d. 02-09-2008 09:49
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Jeg har ingen direkte erfaring med dette problemet i 02 men naboen har en 73 Honda 750 four som hadde samme problemet. Vi testet alle mulige og umulige måter for å få den til å starte når den var varm uten å lykkes. Naboen kom i kontakt med en som hadde lik sykkel og som hadde en fix på problemet, kraftigere coil og elektronisk tenning! Våre gamle motorer er bygd for bløyholdig bensin og får problemer med dagens blyfrie bensin. Hondaen ble "ny" med denne modifiseringen, den starter lett som bare det selv om den er varm og den går seg ikke sur på tomgang. Kanskje, kanskje er dette løsningen for deg også. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 02-09-2008 18:14
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Coil+plugger+forgasser er viktig men kompresjon er vel forbeholdt dieselmotor hvis ikke så må motoren være totalt utslitt. En annen forgasser er det vel mulig å skaffe seg og tenningsdeler er jo kurrant så det er jo bare å justere ventiler, stift (kamvinkel og tenning) forgasser kan jo byttes ut for sikkerhets skyld den kan jo være slitt i gass spjeld og aksel. Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 11-09-2008 21:59
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
FASIT til tungstartet varm 02: Coil..... Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 21-09-2008 11:50
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Geir Moe Karlsen kom også med tips om at man kunne bruke en tykk (5-6mm) bakelittpakning mellom innsug og forgasser. Kan være et problem med at bensinen fordamper/koker i forgasseren pga. varme som brer seg opp i fra manifolden når den står litt.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 21-09-2008 13:22
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
02-oivind skrev: Geir Moe Karlsen kom også med tips om at man kunne bruke en tykk (5-6mm) bakelittpakning mellom innsug og forgasser. Kan være et problem med at bensinen fordamper/koker i forgasseren pga. varme som brer seg opp i fra manifolden når den står litt. Det har jeg sett på noen biler. Er det derfor den er der |
|
Gå til forum: |