Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 4

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Spesialverktøy for kamaksel
02dag
Hei,

Jeg skal slipe ventiler og det som jeg trodde var en enkel oppgave viste seg å være litt verre enn jeg trodde. Leste i Haynes-boka at man måtte ha et spesialverktøy for først å ta ut kamaksel, før man kunne ta ut vipparmsstagene.

Er det noen som har et slikt spesialverktøy å låne bort? Grin

Leste også i Haynes at man kan lage seg noen små brekkjern som man presser ventilen ned med, men da må man være minst to for jobben, samt at mine vippearmer ikke er utformet på den riktige måten(for breie over ryggen enn de i Haynes).
1968 2002 på skilter juli 2016
 
2000Touring
http://www.biltem...emId=82441
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02dag
Nei, en slik en har jeg, men den er for å ta av ventilene. Tror det er et annet spesialverktøy det siktes til. Et som presser ned de tre ventilene som står i spenn samtidig.

Eller er det slik andre gjør det? bare løsner de ventilen som står i spenn og deretter drar ut kammen?

Uansett, hvis jeg skal bruke denne så må den spesialtilpasses i den enden som presser på ventilen. For vippearmen er jo i veien.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
2000Touring
Hvis du skal slipe ventilene er må du vel ha ut ventilene uansett. Jeg hadde brukt den tanga(tilpasset om nødvendig), tatt ut alle ventiler, for deretter ta ut kammen. Ventilene bør legges i sortert rekke følge, så de havner på samme sted.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
E23 galningen
Man trenger ikke dette verktøyet for og demontere kammen på M30 ivertfall og den har lenger kam enn M10. Det er litt mere jobb uten verktøyet men det går.

Jeg pleier og løsne ventiljusteringen helt og deretter vrir jeg kammen slik at jeg får frigitt et par vippearmer og deretter drar jeg ut akselen til vippearmene slik at jeg får demontert 2 stk. Så vrir jeg litt på kammen igjen slik at jeg kan demontere to vippearmer til.

Det er fullt mulig og gjøre det på denne måten men det er selvfølgelig lettere med spesialverktøyet. Har også sett andre som bruker de gaflene som Haynes beskriver og knyter de fast i bordet med ståltråder.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
2002turbo
Jeg har alle BMW verkstedenes topplokksverktøy til M10 og M30 ( inkl."benk" ) - LÅNT BORT.
Men du greier jobben med ventilfjærklemme og normalt håndverktøy.

Du må regne med å finne slitte styringer og runde ventilseter - da er ikke dette lenger en gjør-det-selv jobb.
Jeg anbefaler å sette bort jobben til de som driver med slik Pfft

02-Espen
 
geirm
Hei,

Det er som flere her sier, du behøver ikke noe spesial verktøy for å demontere toppen. Kun dersom du vil ta ut kammen uten å demontere vippearmsakselene, men det er skjeldent noe tema.

Slå ut en og en vipparmsaksel og slå de bakfra og fremmover. Du må bruke noe som er mykere enn vippearmsakselen å slå med så du ikke stuker enden. Da blir den vond å få ut. Når du har fått den sånn cirka 1:3 ut kan du gå over til et passende tykt og langst hydraulikk rør og slå ut resten. Om du snur på kammen undreveis slik at vippene du skal demontere til enhver tid er fri er dette en "walk on the beach".Grin

Enig med Espen i at ventil jobben er kun for proffer med riktig verktøy. Det har ingen ting for seg å slipe ventiler med ventilslipeskaft og slipepasta. Det er Ferguson trimming.Pfft

Husk at når du levere toppen din til proffen må du si i fra hva du vil ha gjort. Vil du ha skjekket styringene for slitasje må du gi beskjed ellers får du igjen toppen med slipte ventiler og seter men med dårlige styringerShock

Geir..
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
Johnny Pettersen
Jeg har den spesielle ramma du trenger.Består av en ramme som man legger topplokket i, samt en toppdel som tvinger ned alle vippe armene. Da kan man trekke kammen rett ut uten fare for riper og skade
Du kan få låne dette men du bør vel kanskje komme og hente det da det veier mange kilo.
Redigert av Johnny Pettersen den 09-10-2008 22:17
 
02dag
Tusen takk for mange nyttige innspill. Når det gjelder toppen så tror jeg den er bra, men et par drag med slipepasta vil ikke gjøre så mye. Skulle det være nødvendig med nye styringer, vil jeg uansett gå til en proff.

Jonny, jeg tar meg en tur oppover. Vi får ringes en dag.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
Gå til forum:
Generert på: 0.07 sekunder
24,102,792 Unike besøk