· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Forlenge nedre bærearm ?
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 04-12-2008 20:52
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Her er en annen måte å få negativ camber. Noen meninger ? ( forutsetter gode sveisekunskaper ) |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 04-12-2008 20:53
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
bilde 2 |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 04-12-2008 20:54
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
bilde 3 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 04-12-2008 23:42
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Dette er klart en måte å få mer negativ camber på, men da må radius armen eller casterstaget (kjært barn har mange navn) forlenges også slik at geometrien blir rett. En annen metode er å ta bærearm og radius arm fra en tidlig 5 serie den er (om jeg ikke husker feil) ca 15mm bredere enn 02 armen. Tviler på biltilsynet jubler om du kommer med en sveist bærearm. NB! denne metoden øker sporvidden forran, ikke alltid ønskelig. Den beste metoden er å bruke fjærbein med preset negativ camber, disse er relativt skjeldne. Det går å lage slike selv enten ved å varme støtdemper røret nede ved spindelen og bøye det til 1,5 grad negativ camber eller dreieut røret og maskinere hullet i spindelen slik at røret kan sveises fast igjen med 1,5 grader negativ camber. Dersom man går for den første varianten passer ikke Bilstein innsatsen lenger, da må man bruke en kortere innsats fra f.ex. VW Golf eller Porsche 944. Camberplater gir ca 3/4 grad. Fjærbein fra Turbo gir ca 1 grad Flytte bærekulene lenger ut på bærearmen (3-4mm) gir ca 1/4 grad Sum 2 grader negativ camber Det er ingen snarvei til mye negativ camber på en 02 med standard diameter på fjærene. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 05-12-2008 00:04
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Hva ble brukt av understell den gang 02'n var moderne ('60-'70-tallet) og aktiv i racing?
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
geirm |
Lagt til d. 05-12-2008 09:51
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
02-oivind skrev: Hva ble brukt av understell den gang 02'n var moderne ('60-'70-tallet) og aktiv i racing? På 60 og 70 tallet kjørte man med diagonal dekk, disse dekkene skal ikke ha mye negativ camber faktisk mindre enn 1 grad. Det er dagens moderne R dekk som kan utnutte mye negativ camber. Yokohama Advan 048 kan kjøres med mer enn 3,5 grad negativ camber. Husk at med et oppsett med negativ camber forran må bilen ha spredning ikke spissing! Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 05-12-2008 10:38
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
02-oivind skrev: Hva ble brukt av understell den gang 02'n var moderne ('60-'70-tallet) og aktiv i racing? I FIA papirer fra -70/71 er det kun "standard" fjærbein med 2gr neg camber som vises. Type GS-tuning / Alpina ( som er hard to get ) Smale fjærer og justerbare fjærskåler er av nyere dato. Bilstein har jo dette, men det er verken lov på vei eller i historisk racing. |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 05-12-2008 17:52
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Tror jeg ville skjøtet bærearmene med en Z-formet snitt mellom øvre og nedre plate i bærearmen. Det holder sikkert slik det er gjort på bildet også, men med et Z-snitt får man redusert belastning på sveiseskjøten. Her er bilde av E12 bærearmer på 02: http://personal.i...aliper.jpg Redigert av Rune M2-touring den 05-12-2008 17:52 Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
Gå til forum: |