· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
En slags julequiz: Hva betyr tiiS ?
|
|
eigj |
Lagt til d. 28-12-2008 21:53
|
Medlem Antall innlegg: 24 Innmeldt: 22.07.08 |
Jeg kjøpte for mange år siden en 2002 tiiS og har i hele tiden undret meg på hva betyr denne ”S” i modellbetegnelsen? Jeg vil først fortelle historien om bilen. Den ble så vidt jeg husker fra papirene, sendt fra BMW i Tyskland 8 august 1973 til Brussel, der ble den registrert på første eier, en tannlege, den 21 august. Våren 1976 solgte han den til en norsk student som tok den til Norge. Dagen etter ankomst til Norge kjøpte jeg bilen. Den ble pga den tidens tollsatser satt på et lager til den ble 3 år før jeg registrerte den på norske skilter høsten 1976. I forsikringspapirene og et følgebrev for transport fra Tyskland til Belgia, ble betegnelsen tiiS brukt, men i vognkortet sto kun tii. Jeg har søkt etter et svar på hva S betydde, fra forsikringsselskapet fikk jeg en forklaring som jeg er usikker på. De hevdet at de fikk alle betegnelser fra bilprodusentene og tiiS var en intern betegnelse for denne bilen, men jeg har ikke sett noe som bekrefter forklaringen. Er det noen som vet hva S betyr? Bilen solgte jeg etter 6 år og 150.000 raske km, jeg må ha vært totalt bevisstløs i gjerningsøyeblikket. Da jeg søkte hos Biltilsynet hvor den ble av, fikk jeg vite at bilens siste eier hadde adresse i Tromsø, at den ble stjålet i 1994 og er ikke funnet. Jeg måtte ha en erstatning og anledningen bød seg i vår, jeg kjøpte den gule som Birger Tangeland restaurerte. Unik bil, ch. nr 2719903 med original takluke og uoriginal plastgrill med tilhørende doble frontlykter, litt mindre enn de som på den tiden ble solgt av Motor Nord i Sverige. Fronten er skiftet etter en påkjørsel, den fikk da den brede nyren i grillen. Felgene er fra 74-modell, de originale platefelgene med heldekkende hjulkapsel ble brukt til vinterhjul. eigj |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 29-12-2008 08:52
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hei Spennende med slike spørsmål men den betegnelsen står det ikke noe om hos BMW: Sjekket noen sider om spesifikasjoner som denne f.eks. http://www.bmwinf...34188.html Spennende å se om noen kan eller finner ut noe om TiiS Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
GSS |
Lagt til d. 29-12-2008 09:35
|
Medlem Antall innlegg: 108 Innmeldt: 16.10.07 |
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener en e12 518 mine foreldre hadde ble betegnet som 518S i noen papirer som fulgte bilen. Det ble meg da fortalt at dette var pga. bilen var litt ekstra utstyrt som "standard". Aldri hørt noen utstyrsbetegnelse på BMW etter dette, så jeg vet ikke hvor mye det riktighet det er i det.
- 1978 e12 Alpina B7 Turbo (#001) Nye og brukte deler til BMW: Klikk her! |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 29-12-2008 11:47
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Hei! 2002TIIS er nok ikke en fabrikk betegnelse så vidt meg bekjent. Jeg tror jeg har lest det meste av lektyre om 70 talls BMW, men aldri sett eller hørt dette. Men har ved noen anledninger sett at det har sneket seg med en ekstra bokstav ved registreringer her til lands. Eneste ekstra bokstaven man kunne få var"L"som sto for "Luxus"og var en ekstra utstyrspakke med litt treverk innvendig bl.a. Som GSS skriver så kunne man få en"S"på E12 karosseriet, kom i 1981 tror jeg. Det var vel en slags"shadow line". Var en del utstyr montert originalt så som høydejustering på for seter, nakkeputer bak etc. |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 29-12-2008 13:16
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hei Det kan jo ha vært en ombygd til en alpina S utgave? Sjekk linken: http://www.bmw200...lpina.html Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 30-12-2008 15:50
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
"S" er en helt ukjent betegnelse for meg, og har med stor sikkerhet ingen ting med BMW's modellbetegnelser å gjøre Derimot har jeg erfaring med at man kan overtale biltilsynet til å skrive mye rart i vognkortet bare man er overbevisende nok Håper du er fornøyd med din "nye" Tii 2002turbo la ved følgende bilde: [41.91kB] |
|
|
eigj |
Lagt til d. 30-12-2008 20:32
|
Medlem Antall innlegg: 24 Innmeldt: 22.07.08 |
eigj skrev: I forsikringspapirene og et følgebrev for transport fra Tyskland til Belgia, ble betegnelsen tiiS brukt, men i vognkortet sto kun tii. Nå har jeg sett gjennom det som er igjen av papirer, jeg har skrevet noen stikkord på et ark, tydeligvis etter en telefonsamtale, men husker ikke med hvem. Der står det at S ble brukt på biler fra de fikk nytt topplokk med 9,5 komp (E12) og fram til karosseriet ble forandret og fikk ny front og baklykter. Om det er hold i dette vet jeg altså ikke, og det kan tenkes at det ikke er det. Det kan vel ikke være så mange bilene det gjelder i tilfelle, den perioden var vel omtrent et halvt år, mars - oktober 1973 såvidt jeg husker. Jeg forstår ikke hvor forsikringsselskapet har fått tak i en slik betegnelse, men det er vel som du du nevner, at de godtar ett og annet uten noe videre dokumentasjon. Ja, jeg er godt fornøyd med min "nye" bil. Jeg har etterhvert fått tak i et originalt sportsratt, noen ekstralys som tidsmessig ligner og venter på elektronisk tenning og noe småtteri fra Cahsel, så får vi se hvordan det tar seg ut. Nå mangler bare en gearspak-kule av tre med BMW-emblem på toppen. Det var hyggelig å se et bilde av bilen som jeg selv ikke har. (Det er i grunnen en imponerende pryd på garasjeveggen hos Birger) Godt nyttår alle sammen eigj |
|
|
Grazatfahrer |
Lagt til d. 30-12-2008 21:49
|
Medlem Antall innlegg: 263 Innmeldt: 18.12.07 |
GSS skrev: Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener en e12 518 mine foreldre hadde ble betegnet som 518S i noen papirer som fulgte bilen. Det ble meg da fortalt at dette var pga. bilen var litt ekstra utstyrt som "standard". Aldri hørt noen utstyrsbetegnelse på BMW etter dette, så jeg vet ikke hvor mye det riktighet det er i det. Etter det eg har høyrt vart det mot slutten av e12 sin historie solgt ein variant som vart kalla 518i Spesial ( 518iS) i Norge. Denne hadde fabrikkmontert følgande ekstra utstyr : sentrallås, servo, farga glas, snobberingar ,høgdejusterbart ratt og førerstol og nakkestøtter bak. Eg fekk dette fortalt av Arnt Førde som var ein entusiast som vanlegvis hadde rett når det gjaldt klassiske BMWer. Eg prøvekøyrde ein 518iS i KashmirGold hos han - og fekk då denne historieleksjonen. Om det ikkje er 100% rett, er det iallefall litt spennande , og førte nesten til at eg handla bilen. Her er grombilen som eg burde ha kjøpt: ( denne er i tillegg ombygd til 528i og har fått turbinfelgar) Sølve 2800cs |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 01-01-2009 23:29
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Grazatfahrer skrev: ....Arnt Førde som var ein entusiast .....BMWer. Var ? Har ikke ikke hørt noe fra han på flere år ? |
|
|
Grazatfahrer |
Lagt til d. 05-01-2009 08:43
|
Medlem Antall innlegg: 263 Innmeldt: 18.12.07 |
2002turbo skrev: Grazatfahrer skrev: ....Arnt Førde som var ein entusiast .....BMWer. Var ? Har ikke ikke hørt noe fra han på flere år ? Arnt gikk desverre bort like før jul i 2007. Sølve 2800cs |
|
Gå til forum: |