· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Karrosserijobb
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 03-01-2009 23:59
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Starter en tråd der alle kan komme med sine tips og erfaringer ang. restaurering/ rep ol. av karrosseri. En sånn tråd kan kansje bidra til å redde noen klassikere fra å bli til spiker. Jeg begynner med litt av mine erfaringer: - Fant ut at det viktig å ta skade for skade. Ikke begynn med å skjære bort alle råtne plater og hull. Ta en skade av gangen. På den måten slapp ihvertfall jeg å miste motet. Kunne se fremgang etter hver kveld i garasjen. -Verktøyet er viktig når man skal gjøre en sånn jobb. Dårlig og feil verktøy kan ødelegge både arbeidslysten og resultatet. Fiberrondell, proff punktsveisbor, liten trykkluft stikksag, hammer/ mothold er det som gjorde den store forskjellen fra tidligere platejobber jeg har holdt på med. Kjøp fortrinnsvis orginale platedeler. Passformen er enorm i forhold til piratdeler, og platetykkelsen er rett. - Nå har jeg startet, så er det bare å henge seg på. Skal legge ut bilder etterhvert. |
|
|
geirm |
Lagt til d. 05-01-2009 23:45
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Ronny, Dette blir bra, ser med en gang at det er en sak jeg må adressere. Jeg benytter Biltema's punktsveisbor de blir fort sløve og det er vel ingen måte å slipe de på. En annen sak er at de er korte så jeg kommer ikke til over alt. Hva anbefales her? Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 06-01-2009 20:07
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Har prøvd biltema sin jeg også, hvis det er av den typen med fjæret spiss på. Elendig! Denne er en drøm å bore med. Og slitesterk. Vet ikke hvor du kan få tak i, men det står Zebra S93S8 på den. Jeg kjøpte den på et karrosseriverksted. |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 06-01-2009 20:29
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Zebra er det nok Würth som har...
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 06-01-2009 21:04
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Enig med deg, Wurth selger denne, bruker den selv, bra kvalitet! Mvh ________________ 2005 320D Touring 1970 1600-2 GITT BORT! 1968 1600TI Ferdig 2020 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 08-01-2009 23:50
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Var innom Würth i dag og fanga 2 stk 8mm punktsveisbor. 90 kr/stk +mva, da med 25% rabatt, sa jeg var medlem i 02 / Classic og vi helt sikkert hadde rabatt avtale. Biltema bor til høyre. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
geirm |
Lagt til d. 10-01-2009 22:42
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Jeg har skrudd 02 i mange år men har ungått de store rustreparasjonene frem til nå. Med så store reparasjoner må ma ha bra verktøy, Jeg er helt selvlært og aner ikke hva som er "karrosserimannens" utstyr, har bare kjøpt verktøy etterhvert som behovet har meldt seg. Beste investeringa jeg har gjort er en automatisk sveisehjelm, den er genial. Legger ved bilde av verktøyet jeg bruker, i tillegg har jeg en god MIG sveis. Jeg har selvfølgelig også godt med værneutstyr som jeg ikke slurver med å bruke. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 11-01-2009 00:47
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Lagde den her bukken som lettet arbeidet utrolig mye. Fikk skrapt av understellsmassen og sandblåst alle sveisene før grunning. Fant ut at det var halve jobben å skrape understellsmassen hvis det var kaldt i garasjen. Helst minusgrader. Etter syregrunning la jeg på et tynt lag med PVC masse og lakkerte med vanlig lakk. |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 11-01-2009 02:46
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Vedkommende som tok rustsveisinga på syvern for med slipte slike punktsveisebor sjøl av vanlige bor som hadde knekt, det var like bra og mye billigere som han sa. Men så er han litt spesiel også. Han er typen som kan lage det meste ved hjelp av hammer og et mothold. Det er fasinerende og bare se på hvordan han former platene i de mest rare former. Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 12-01-2009 21:34
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Sånn så det ut i bag. rommet etter 1.sandblåsing. Her er det kjekt å ha en trykkluft stikksag å skjære ut hele bunnen sånn at kun falsen der den bunnen er festet, står igjen. Så kan den bores løs med punktsveisboren. Redigert av 02Ronny den 12-01-2009 21:44 |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 12-01-2009 21:39
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Har sett at de fleste plukker av bakplata og en bakskjerm for å bytte bagasjebunnen, men vi delte den nye bunnen fremfor og bak der tanken ligger. Det var trangt men gikk utrolig bra å få inn den nye bunnen. Redigert av 02Ronny den 12-01-2009 21:45 |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 12-01-2009 21:53
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Passformen er utrolig. Erik som jobber som oppretter til daglig, hjalp meg med dette. Han var imponert over passformen. Alt falt på plass med en gang. Sveisen vises, der vi delte bunnen. Masse arbeid spart. Redigert av 02Ronny den 12-01-2009 22:03 |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 12-01-2009 22:53
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Det samme gjorde han som skiftet bunnen i min også, så jeg har "tankomramminga" liggende i garasjen, siden den ikke trengte å byttes. Masse arbeid og ikke minst penger spart!
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
geirm |
Lagt til d. 12-01-2009 22:54
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Sånn skal det gjøres. Finnes det en rep-del så bytt det sparer man tid og ergrelser på, å så blir resultatet så mye bedre. Men selfølgelig har man trangt buskjett er det ingen vei utenom, da blir det patching. Likte metoden med å kappe bunnplata for å få den inn, jeg har lurt på hvordan dette kunne gjøres uten å ta av bakplata. Jeg hadde tenkt å felle inn platebiter og reparere frontstyket på T-7002 men det ble for mye. Var å henta nytt Veng frontstykke i dag til svært fordelaktig pris. Jeg må imidlertid kappe ut midtstykket på det gamle frontstykket og felle inn på Veng delen, men det skal gå bra. BMW skulle ha 8000 for et nytt pre 73 frontstykke, det syntes jeg ble i det meste laget. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 13-01-2009 01:00
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Hvordan blir passformen på veng-fronten da? Framskjermene i fra Veng må i hvertfall modifiseres for å passe til den originale fronten.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
geirm |
Lagt til d. 13-01-2009 23:42
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
02-oivind skrev: Hvordan blir passformen på veng-fronten da? Framskjermene i fra Veng må i hvertfall modifiseres for å passe til den originale fronten. Jeg har Veng front på 74 modellen min også, der passer front og skjermer som et skudd. Ser jo at jeg må gjøre endel tilpassninger for å få blekk grillene til å passe, men det tror jeg er et overkommelig prosjekt. Er det noen som har erfaring med dette? Er Veng og Klokkerholm samme produktene? Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 14-01-2009 11:23
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Fortinning av sveiseskjøter Ved sveising av karosseri på synlige steder kan det være en fordel å bruke karosseritinn på skjøtene for å oppnå godt resultat. Dette er også en fordel der det er litt bevegelse i det myke 02-karosseriet. Dette er en operasjon som egentlig er ganske enkel å utføre. 1. Sveisen slipes med rondell eller annen slipeskive slik at overflaten er helt ren. Evt. glødeskall må fjernes med roterende børste eller sandblåsing. Så påføres loddepasta med pensel på hele flaten som skal behandles. Loddepasta kan kjøpes hos rørlegger. Loddepastaen varmes opp med blåselampe til den begynner å flyte ut. Gni så den flytende pastaen utover med rent tørkepapir. Man vil da se om pastaen biter på hele området. Hvis den ikke gjør det, er det fortsatt urenheter på platen som må fjernes. Slip platen og gjenta behandling til flaten er dekket. 2. Karosseritinn varmes opp med blåselampe til den blir myk, og fester seg til den behandlete overflaten. Når man har lagt på tilstrekkelig mye, kan man jevne dette utover med f.eks en myk crombelagt kniv eller et oljebehandlet trestykke. Pass på å ikke tilføre for mye varme, for da kan platene slå seg, eller tinnet renne av. 3. Når du er fornøyd med resultatet, kan området bearbeides med karosserifil. Bruk nødvendig verneutstyr, da karosseritinnet inneholder bly. Lykke til Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
morten |
Lagt til d. 14-01-2009 22:04
|
Medlem Antall innlegg: 110 Innmeldt: 26.02.06 |
Kjøpte først uoriginalt frontstykke jeg også. Var ikke fornøyd med passformen i det hele tatt. Leverte det tilbake og kjøpte originalt i stedet. Mye bedre! Kjøpte også originale kanaler og en uoriginal for å sammenlikne. De originale veide nesten det dobbelte av de uoriginale og hadde mye bedre passform og "finish" Velg originalt hvis du skal bygge en bil med høy finish som skal vare en stund. *Livet er for kort til å kjøre Toyota* 81 BMW 323i 01 Volvo XC70 94 Volvo 945 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 15-01-2009 23:30
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Morten, hva mener du med dårlig passform. Grunnen til at jeg spør er at det, etter hva jeg kan se, ser veldig bra ut. Det eneste som ser litt kvasi ut er innfestningene til grillene, men det må jeg modifisere alikevel. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
morten |
Lagt til d. 16-01-2009 20:37
|
Medlem Antall innlegg: 110 Innmeldt: 26.02.06 |
Nå prøvde jeg den sammen med originale skjermer og da passet ikke skjermene sammen med fronten i framkant. Dvs. hvis jeg justerte skjermene så de passet under "grillhøyde" passet de ikke over, og omvendt. Ble en helt annen verden med originaldeler. Mulig det er bedre med veng front og skjermer sammen. *Livet er for kort til å kjøre Toyota* 81 BMW 323i 01 Volvo XC70 94 Volvo 945 |
|
Gå til forum: |