Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 4

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

BMW 02/Classic » BIL OG MOTOR » TIPS OG TRIKS
 Skriv ut tråd
Trimming og ytelser
oyvind
BMW 1600

Med 2 dobbeltforgassere ca. 100 til 105 hk.
Med bearbeidet topplokk og dobbeltforgassere ca. 110 til 115 hk.
Med bearbeidet topplokk, 300 graders kamaksel, dobbeltforgassere, eventuelt spesialstempler og endringer i eksosanlegg. ca. 125 til 145 hk. Med racekamaksel, store dobbeltforgassere, race eksosanlegg og alle de øverige endringene opp til 180 hk.

BMW 1800

Med 2 dobbeltforgassere ca. 110 til 115 hk.
Med bearbeidet topplokk og dobbeltforgassere ca. 120 til 125 hk.
Med bearbeidet topplokk, 300 graders kamaksel, dobbeltforgassere, eventuelt spesialstempler og endringer i eksosanlegg. ca. 130 til 155 hk. Med racekamaksel, store dobbeltforgassere, race eksosanlegg og alle de øverige endringene opp til 190 hk.

BMW 2000

Med 2 dobbeltforgassere ca. 115 til 125 hk.
Med bearbeidet topplokk og dobbeltforgassere ca. 130 til 135 hk.
Med bearbeidet topplokk, 300 graders kamaksel, dobbeltforgassere, eventuelt spesialstempler og endringer i eksosanlegg. ca. 175 hk. Med racekamaksel, store dobbeltforgassere, race eksosanlegg og alle de øverige endringene opp til 200 hk.

Alle BMW-motorer er termisk sunde og trenger normalt ikke noen ekstra oljekjøling. Denne er bare nødvendig for racemotorer i aller høyeste ytelsesklasse.

Disse opplysningene er direkte utskrift fra Gert Hack "BILTRIMMING"
fra 1979 Teknologisk Forlag Oslo.
Tenkte att det kunne være nyttig for alle i klubben som ønsker en tidsriktig biltrimming fra 70 tallet.
Neste blir vel understellet på bilen!
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
02touring
står vel ikke noe om åssen dyser de brukte på gasserne? kanskje på dollortoWink
2002 touring 74mod
 
oyvind
Hei
Det står ikke spesifikt på hver forgasser, bare hvordan beregne dysene som solex f.eks. om hoveddysens verdi =fem ganger verdien av lufttrakten.
Her er ett alternativt sted å kontakte:
http://www.forgas...ervice.no/
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
peterrk
Noen som vet ved hvilke løft shrik oppgir durasjon på sine kammer?

300 graders kam sier vel egentlig ikke så veldig mye!?

Hva menes med spesial stempel? Et "spesial" stempel vil vel ikke gi mer effekt enn et standard stempel?

 
oyvind
300 grader kam fra BMW løfter lenger ikke høyer En shrik kam er ikke omtalt i en bok fra 1979 så der har ikke jeg noen opplysninger . Spesial stempel er ett smidd fra Alpina f.eks. dette gir komp. på 10,5:1 samme som tii til 2002 ca.
men det smidde tåler mer belastning.
De opplysningene jeg skrev er fra 1979 og var ment for de som ønsker tidsriktig trimming.

Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
geirm
peterrk skrev:
Noen som vet ved hvilke løft shrik oppgir durasjon på sine kammer?

300 graders kam sier vel egentlig ikke så veldig mye!?

Hva menes med spesial stempel? Et "spesial" stempel vil vel ikke gi mer effekt enn et standard stempel?




284 - 7,2 (9,5)
292 - 7,6 (10,0)
304 - 8,2 (10,7)
316 - 9,1 (11,9)
Ventilløft i parantes

300 grader durasjon forteller egentlig ganske mye fordi det foreligger mye erfaring på denne kammen. Man vet sånn med rimelig sikkerhet hvor mye effekt det blir i motoren.

Spesialstempel i Gert Hack boka referer til smidde stempel tilpassa halvkuleforma forbrenningsrom. Dette gir mer effekt pga bedre forbrenning. Et godt eksempel er Alpinas A2 motorer. A2 motoren med 300 graders kam og TII stempler yter 150hk, A2S motoren med samme kam, halvkule forbrenningsrom og spesialstempler yter 165hk. Nå skyldes ikke alle 15 hk i forskjell på disse motorene stempler og forbrenningsrom. A2S motoren har et par andre triks også, men det viser at du får mer effekt med bedre forbrenningsrom og smidde stempler. Smidde stempler har bedre temperaturfastehet og kan ha større klaring mot sylinderveggen dermed tåler de høyere temperaturer uten at de kniper i sylinderen.

Noen ganger hører en om ting som ikke står i boka. Amerikanerene kjører en historisk racer serie der de må bruke vertikale toløpsforgassere. Da velger de ofte Weber 38/38 DGV i kombinasjon med Schrick's 304 graders kam. I følge seriøse kilder bremser disse motorene 150 hk på bakhjulene!!!! Motorene blir bygd som F3 motorer med over 12:1 i komp, men alikevelShockShock


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
oyvind
Takk Geir
Bra forklart!
Min motor er da en A2.har da 300 graders kam fra bmw og jeg forsto på dem att den har større åpningsvinkel og større ventilslaglengde, slik att fyllingen i øvre turtallsområde blir bedre og en kan få høyere turtall. Jeg har ikke spes.data på dette.
Tii stempler , 2x 45 Weber , 121 topp fra 72 (bearbeidet)og simons 2" eksos , Kompforhold med Tii stempler blir da 10,5:1.
Åpningsvinklen er det vesentlige forskjellen på kammene.
300 graders kam anbefales til gatebruk og rallybruk.
For raceformål anbefaler BMW 324 grader åpningsvinkel som ikke lenger er å anbefale for gatebruk med da 11:1 i kompforhold.
Tii stempler , 2x 45 Weber , 121 topp fra 72 (bearbeidet)og simons 2" eksos.
Disse gradene du oppgir Geir er vel fra Schrick's.
Vet du når de begynte med Schrick's kamakseler?
Redigert av oyvind den 11-11-2009 06:14
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
02touring
oyvind skrev:
Hei
Det står ikke spesifikt på hver forgasser, bare hvordan beregne dysene som solex f.eks. om hoveddysens verdi =fem ganger verdien av lufttrakten.
Her er ett alternativt sted å kontakte:
http://www.forgas...ervice.no/


takkerSmile
2002 touring 74mod
 
Hauso
Interessant å lese! Det kommer tydlig fram at dette kan dere!
-98 Peugeot 406 stv! Grin
-89 e30 316i - Spiker...
-72 2002 Touring - Finværsbil

Tlf: 92882462
 
Gå til forum:
Generert på: 0.07 sekunder
24,123,156 Unike besøk