· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Topp til m10
|
|
jaas |
Lagt til d. 16-12-2009 16:49
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Hei,har en m10b20 motor som jeg skal trimme litt. Har et par spørsmål i den sammenheng,og håper noen her kan svare.. 1. Den er planet,men vet ikke hvor mye. Er det noen måte å finne ut dette på,og hva er anbefalt for å få høyere komp. 2.Ser at noen anbefaler e12 topp,hvorfor? Ifølge delekatalogen skal de være like,eller har jeg misforstått noe? På min ser det ut som jeg har ex ventiler som er 38mm og innsug som er 46mm... Det jeg finner av tall er e21 2,0 og 75 på selve toppen. Har bestilt ny kam fra kmcams,og den er i posten nå...må bare skryte av servicen hos det firmaet.. Takk for svar. Mvh Jan-Å. |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-12-2009 22:10
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
1. geirm skrev:Standard høyden er 129mm, Geir... 2. Forskjellen på e12 og e21 topp er utformingen av forbrenningskammeret (stemplene har og forskjellig utforming). Stemmer at du har 38mm eksos og 46mm innsugs ventil. Noen i sverige mener e21 toppen har bedre flow pga et litt anderledes forbrenningskammer. (e21 topp har i sverige blitt kaldt mytomantopp) Kan si meg enig at Kmcams virker meget servicevennlige og kjappe. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 16-12-2009 22:24
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Takker,ser jeg var litt rask å spørre,fant nettopp svaret du linka til i en tidligere tråd.. min er plana 0,5 mm,så da er det vel ikke noe problem og ta 0,5 til. Hvor mye vil 1mm planing utgjøre på kompen? Den er vel ganske lav original på disse motorene eller? |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-12-2009 22:47
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
1. Er det en forgasser eller insprut motor du har? 2. Er det fra en e21 med 4èr?) Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 16-12-2009 22:55
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Den er fra en e21 med firer ja,men er usikker på om den er fra innspr eller gasser. Motoren er ikke original i bilen,og det er ikke jeg som har skaffa den. Men utifra ventilstørrelsen tror jeg den er fra en med innspr....vertfall om jeg tolker haynes-boka mi rett. Hadde planer om innspr,men har nå 99% sikkert bestemt meg for webere. Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-12-2009 23:00
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Hvis det er en insprut motor fra en e21 med 4èr, har den 9,3:1 i komp originalt. Disse hadde vel dysene rett i toppen (?) er det hull for dysene i toppen så stemmer det nok. http://209.85.229...clnk&gl=no (ot: jeg får ikke til å lage klikkbar link når linken er så lang....) Redigert av JE den 16-12-2009 23:08 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 16-12-2009 23:07
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ok,da er det ikke en innsprutsmotor,for her er ingen hull til dyser. Så da er det kanskje 8,1:1 da?
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-12-2009 23:10
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
altså jeg er ikke 100% sikker på om e21 med m10b20 og insprut hadde dysene rett i toppen.. noen som bekrefte / avkrefte?
Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 16-12-2009 23:16
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Tok og finleste haynesen min,og etter bilder der å dømme så står dyser i innsug. Men der sto og at det var nord-amerikansk modell?? Og etter ventilstørrelsen så har jeg innsprut-topp,vertfall når jeg grovmåler med ventiler i topp. Med skyvelæret får jeg de til ca 37 og 45,men nærmeste alternativ er 38 og 46....som da er 320i..
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
JE |
Lagt til d. 16-12-2009 23:30
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Det finnes e21 forgasser topp med 46 /38 mm ventiler, jeg har en sånn som har stått i en e12 med m10b20 forgasser motor.
Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 17-12-2009 07:19
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ok,det står e21 på min,vil det da si at den er fra e21,eller er det bare en betegnelse på toppen? Jeg blir å bruke den toppen uansett,da den virker fri for sprekker. Regner med det vil være litt effekt å hente utav den da den ikke har de minste ventilene. Hvor viktig er det med porting av toppen,og skal dette gjøres både på eksos og innsug? Synes å huske å ha lest noe en plass om at det ikke skulle være begge...men kan være jeg blander med noe annet..
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
bmwm2 |
Lagt til d. 17-12-2009 11:25
|
Medlem Antall innlegg: 189 Innmeldt: 12.02.06 |
Dysene på e21 b20 sitter ikke i toppen da dette er en litt sjelden motor her i landet da vi fikk 320 med forgasser 6-er istedenfor 320i 4-er som kom med K-jetronik innsprøytning og innsug som likner på innsuget til 2002tii og har 125hk. Letteste måten og se om dette er en innsp. topp er og se om det er hull til bensin pumpe akselen i toppen hvis så er kan du være sikker på at dette er en forgasser topp, da disse hullene ikke er ferdig maskinert på innsp. toppene. Motorene som har hull til dyser i toppen er normalt m10 b18 og av nyere dato her hjemme. |
|
|
jaas |
Lagt til d. 17-12-2009 17:22
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Oki,da er det oppklart,min topp er til gasser da jeg har bensinpumpe på toppen... Fikk foresten planslipt den idag,så da er det totalt tatt 1 mm av den. Hvordan gjør dere det med bensinpumpe når en bruker 2 stk weber 45?
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 17-12-2009 20:02
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Du må bruke elektrisk pumpe og trykk regulator. webere skal ha veldig lite trykk , 0.15-0.25 PSI |
|
|
Ledo |
Lagt til d. 17-12-2009 20:38
|
Medlem Antall innlegg: 76 Innmeldt: 06.11.07 |
PR.STK? Jeg kjører med 0,3 på to doble. Det står det i noen papirer jeg fant vedr. Webere
RL -05 X5 3,0d -01 316Ti -85 635CSI |
|
|
jaas |
Lagt til d. 17-12-2009 21:34
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ok,noen som har pumpe\regulator å anbefale? Gjerne link..
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Ledo |
Lagt til d. 17-12-2009 22:02
|
Medlem Antall innlegg: 76 Innmeldt: 06.11.07 |
Filterking fungerer meget bra. Pedersen Racing har bra priser og leverer raskt. http://www.peders...o/bil/btr/ RL -05 X5 3,0d -01 316Ti -85 635CSI |
|
|
jaas |
Lagt til d. 17-12-2009 22:04
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ok,har alt sendt mail til han om noe annet og,men ikke fått svar...får vel ringe om det ikke skjer noe om etpar dager..
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 18-12-2009 16:46
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hei Jeg kjører med denne montert bak i koffertrommet + filter http://www.biltem...toffpumpe/ Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
jaas |
Lagt til d. 18-12-2009 17:45
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
oyvind skrev: Hei Jeg kjører med denne montert bak i koffertrommet + filter http://www.biltem...toffpumpe/ Hei,den har jo omtrent korrekt trykk og den,så da trengs ikke regulator altså? Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
Gå til forum: |