· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
overhaling av bremsecalippere
|
|
jaas |
Lagt til d. 08-06-2010 20:22
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Hei,noen som har et godt tips til hvordan jeg får ut begge stempler i en caliper til e21? Har brukt luft og grispresse tidligere,men har kun fått ut ei og ei side da...
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Hauso |
Lagt til d. 08-06-2010 23:37
|
Medlem Antall innlegg: 472 Innmeldt: 13.10.09 |
sitter de hardt? hvis ikke kan du prøve med en god gammel rørleggertang, og forsiktig dra stempelet rundt til det løsner. Da kommer det nok
-98 Peugeot 406 stv! -89 e30 316i - Spiker... -72 2002 Touring - Finværsbil Tlf: 92882462 |
|
|
jaas |
Lagt til d. 09-06-2010 06:58
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ja kan jo være ei mulighet det...
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 09-06-2010 09:52
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Jeg hørte om en type engang som etter og ha tatt ut ett stempel med trykkluft klemte fast en metallplate der som stempelet sto slik at det ble lufttett også brukte han trykkluft for og få ut det andre. Hvordan han løste det praktiske vet jeg ikke. Dette er bare noe som ligger langt bak i hjernen et sted.
Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
Espen02E30 |
Lagt til d. 09-06-2010 12:10
|
Medlem Antall innlegg: 239 Innmeldt: 15.10.08 |
Metoden til E23 galningen har jeg brukt flere ganger, men da bare med det samme stemplet som en først får ut. Når det første er ute kan en bare sette dette forsiktig tilbake igen (selvfølgelig ikke helt inn), sette på en tvinge slik at dette ikke går ut, klem på med luft/fett. Når sise er ute er det bare å forsiktig dra ut det gamle. Rørleggertang fungerer, men er ikke mye skade her som skal til før denne ovehalingen er bortkastet Lykke til Mvh Espen M. ------------------------------------------------ - 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt! - 1971 2002 "div ekstra" Solgt. - 1 stk 2002 prosjekt Solgt - E91 M-sport, familiebilen. - E46 ESS 550 M3 . |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 09-06-2010 21:16
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Hallo! rørleggertang på ei paknings flate!! Ei ripe er egentlig nok til at det blir lekkasjer. Pump ut det ene stempelet med og skru spissen av ei grease presse, Reis på ett mekanisk verksted og få dreid tilsvarende ett stempel men med en krage på en millimeter eller så, denne fungerer som ett lokk og kan klemmes fast med ei lita tvinge etc. Pump så ut det andre stempelet. Kan også bruke trykkluft istedenfor grease pressa men da har man mindre kontroll når det endelig løsner |
|
|
jaas |
Lagt til d. 09-06-2010 21:28
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Hehe,tipper han tenkte tanga på den kragen som stikker ut,vertfall det jeg regna med... Men har aldri brukt det selv,har holdt meg til luft og greasepresse. Men skal teste ut plate,eventuelt å bruke stempelet som tetning. Eneste jeg ser som hinder er vel plassen,om det går å få ut stempel nr 2 med nr 1 nesten helt ute. Skal se om jeg går løs på det i helga,og komme med tilbakemelding på hvordan det går. Er greit å få demontert helt før jeg bestiller deler,i tilfelle jeg trenger stempel og. Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
anders E21 |
Lagt til d. 09-06-2010 22:37
|
Medlem Antall innlegg: 200 Innmeldt: 15.02.08 |
Jeg satte kalipperen i skrustikka, og brukte rørleggertang på "kragen" ytterst. håpløst å dra rett ut, men vrei stemplet rundt, frem og tilbake, så kom dem tilsluttt
Redigert av anders E21 den 10-06-2010 07:46 Anders 402 87831 73 2002 |
|
|
Hauso |
Lagt til d. 10-06-2010 16:49
|
Medlem Antall innlegg: 472 Innmeldt: 13.10.09 |
rørleggertanga funker bra det. gjort det på både moped, mc, og biler Men ja, det er på kragen det er snakk om. Det går også an å ta e fillebit å klemme på, så det skal litt mer til før det blir riper
-98 Peugeot 406 stv! -89 e30 316i - Spiker... -72 2002 Touring - Finværsbil Tlf: 92882462 |
|
|
02touring |
Lagt til d. 14-06-2010 21:41
|
Medlem Antall innlegg: 263 Innmeldt: 07.12.08 |
jeg tok av klossene, satt caliperen tilbake på bilen og bremsa 2ganger.(husker ikke helt om jeg la noe imellom, trur ikke det) jeg klarte ikke med luft. 2002 touring 74mod |
|
|
geirm |
Lagt til d. 14-06-2010 22:21
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Jeg har en disel dyse tester med overgang til bremsekallippere. Den drar jeg oppi 300 bar om nodvendig. Den har alltid gjortoverhalings jobben til en lek. Jonny har rett, vannpumpetang hører f... til. Det blir merker i stempelet uansett hvordan du bærer deg. Men om du skal inn med ny stempler er det ikke så nøye, og det bør man gjerne når stempla er fastrusta. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 14-06-2010 22:55
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Men helt ærlig gutter. lønner det seg og overhale calippere selv. Jeg undersøkte litt da jeg måtte bytte på syvern for et par år siden. Overhalte kom på ca. 1700 kr.stk. Hvis jeg skulle gjort jobben selv hadde det blitt nye pakninger til 4 stempel, kanskje 2 nye stempel og ca. 2 timers jobb pr. side hvis alt går som det skal. Da begynner man og nærme seg prisen på overhalte. Også har man endelig fått ut 3 stempel og når man får ut det siste finner man så mye gravrust at man må bytte calliperen likevell. Det er bortkastede timer. Jeg har begynt og tenke litt på timene man bruker. Mesteparten er det greit og fikse selv på bilene våre men enkelte ting er det greit og betale andre for ordne. Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
anders E21 |
Lagt til d. 15-06-2010 04:30
|
Medlem Antall innlegg: 200 Innmeldt: 15.02.08 |
E23 galningen skrev: Men helt ærlig gutter. lønner det seg og overhale calippere selv. Jeg undersøkte litt da jeg måtte bytte på syvern for et par år siden. Overhalte kom på ca. 1700 kr.stk. Hvis jeg skulle gjort jobben selv hadde det blitt nye pakninger til 4 stempel, kanskje 2 nye stempel og ca. 2 timers jobb pr. side hvis alt går som det skal. Da begynner man og nærme seg prisen på overhalte. Også har man endelig fått ut 3 stempel og når man får ut det siste finner man så mye gravrust at man må bytte calliperen likevell. Det er bortkastede timer. Jeg har begynt og tenke litt på timene man bruker. Mesteparten er det greit og fikse selv på bilene våre men enkelte ting er det greit og betale andre for ordne. Helt enig Rune! Sleit med kalipperne på E3`n... Like greit å sette bort jobben. Skal til å begynne på kalipperne på 02 en nå, og har tenkt å sende de inn til et firma i oslo som kun driver med klutch og brems. De reklamerer til og med med at de gjerne tar imot bremsedeler til veteranbiler Husker ikke hva de heter i farten, men kommer tilbake til det, samt hvordan resultatet/pris ble. Redigert av anders E21 den 15-06-2010 04:31 Anders 402 87831 73 2002 |
|
|
TorEnholm |
Lagt til d. 09-10-2010 20:38
|
Medlem Antall innlegg: 449 Innmeldt: 03.06.10 |
Jeg er i full sving med overhaling av bremser til min NK. Caliperene er av typen Ata. Var dette orginalt på BMW i -69. Caliperene så noe medtatte ut, men stemplene kom ut ganske lett, pg etter en runde med glassblåsing så det riktig bra ut, så jeg har bestemt meg for å beholde dem på bilen. Men som sagt var det Ata som sto på. Hadde BMW egne calipere?
TorEnholm -66 1600-2 O-28428 -69 1800 NK O-3622 -79 323i Baur Cab RK-62082 -85 635CSi RF-53600 Nyere forskning viser at daglig klapping på BMW lindrer stress!! |
|
|
geirm |
Lagt til d. 09-10-2010 20:46
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Det er nok ATE som står støpt inn i siden på de. ATE har vel nesten monopol på å levere bremser til BMW helt fra NK til i dag. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
TorEnholm |
Lagt til d. 09-10-2010 20:54
|
Medlem Antall innlegg: 449 Innmeldt: 03.06.10 |
Hyggelig nyhet. Enda en god grunn til å overhale caliperene som sto på bilen. Var bare litt overasket hvor "bra" de var etter at jeg fikk demontert og glassblåst dem. Selv stempelene kan brukes igjen. Takk så mye.
TorEnholm -66 1600-2 O-28428 -69 1800 NK O-3622 -79 323i Baur Cab RK-62082 -85 635CSi RF-53600 Nyere forskning viser at daglig klapping på BMW lindrer stress!! |
|
Gå til forum: |