Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 8

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Kamkjede M10 spm
steinsus
Jeg har ulyder fra framkant av motoren, lik ventiltakling men bare værre og høyere, og så går motoren ujevnt.
tok av toppdekslet og ble litt forundret over at kamkjede virker slappt, eller det er lett og løfte det litt og kan kanskje virke som om det er manglende stramming som skal til ?!?!
Etter å ha sjekket litt rundt, og plukket strammestempelet og fjær fra en annen motor så ble det litt bedre, men fortsatt ikke bra etter min mening, fjæra var jo litt strammere, men så til spm.

Skal det være slik at man kan løfte kjede litt (1-2mm) ?
Og om det er slik så gjetter jeg på at det er oljetrykket som strammer kjede etter oppstart, noen som har et villt forslag på hva det kan være før jeg plukker toppen og resten fra hverandre, Motoren har blitt totaltoverhalt for et par år siden, og nesten ikke kjørt etterpå.
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
jaas
Om motoren blir totaloverhalt ville jeg i det minste ha byttet stempelet og den fjæra,og helst registerkjedet med føringer også,disse blir jo slitt.
Tror jeg først hadde kjøpt nytt stempel og ny fjær,og fått justert motoren så den går så jevnt så mulig,for det høres jo mye verre ut om den fusker. Fuskinga tror ikke jeg kommer pga registeret,men heller tenning\forgasser.
Ang slark på kjedet så er det nok slik på min og,men jeg gjorde slett jobb og bytta ikke alt i registeret når jeg åpna motoren...
Jås

1981 316 godkjent med s14b23
2009 318d e91, konebil
2010 320d coupe,arbeidsbil
 
steinsus
Hmm, det var det jeg frykta når jeg kjøpte den, jeg har en jobb å gjøre med andre ord...... hvem vet hvordan resten er gjort da..

Takker !
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
Rune M2-touring
Når du har toppdeksel og kjedestrammer demontert kan du se om kjedestrammeren bunner mot kanten av oljereservoaret som strammeren ligger i. Mulig du også må demontere øvre registerdeksel for å se dette. Hvis anslaget på strammeskinnen bunner mot denne kanten, er det en sikker indikasjon på at registerkjedet er klart for utskifting.

Lenger ned i motoren har du også kjede til oljepumpe som kan lage støy hvis dette er slitt. Lykke til med feilsøkingCool

Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
steinsus
Jaa, dette gikk jo som jeg frykta.

Fikk av alle deksla og begynte å kikke over greiene, og der var det masse 'slaækk' i kjede ned til oljepunpa også.

Har også funnet ut at toppen er plana 1,5mm - det bidrar jo ganske så godt til at registerkjede blir slakt og at strammeren bunner.

Har nå lagt begge, (eller faktisk alle tre kjedene jeg har liggende) opp ved siden av hverandre, og det er ikke noen lengdeforskjell ute å går (dessverre).

Nedre tannhjul er veeeldig slitt og det på kammen er også bra slitt.

Kan oljepumpa skimses opp for å stramme kjede ?

Ser på innsiden av dekslene at kjede til oljepumpa har tatt inni på begge sider, og det samme ser jeg på innsiden av dekslet ved toppen.

Har nå vært litt rundt i nabolaget og hentet inn 'leftovers' og annet M10 greier, samt det som jeg bestillte fra 02Kongen har kommet (takker Lars Wink ) så da blir det vel og vippe ut hele motoren og begynne fra scratch.

Det jeg vet at jeg mangler er et nedre tannhjul som er i ok stand, har noen det liggende ??
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
2000Touring
Nedre tannhjul, mener du da på veiva eller på oljepumpa?
Uansett, begge får du jo kjøpt nye. Den på veiva koster rundt 800kr og den på pumpa koster ca 350kr.

Er der nødvendig å schimse pumpa da? Det kjedet er det jo ikke strammer på i det hele tatt, og det trengs vel ikke heller...

Nå er det vel sånn at kjedet med strammer går mellom kam og veiv, og kjedet til oljepumpa(uten strammer ) går mellom veiv og pumpe.

Om toppen er høvla 1,5mm støter du vel på et problem til, som har med timinga å gjøre, og da må du evt skaffe justerbart kamdrev.(dersom det er et problem)
Redigert av 2000Touring den 10-03-2011 12:30
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02 Touring
Oljepumpa kan skimmes http://bmwfans.in...se/engine/
Medl. no: 1371
73 2002 Touring
86 E28 518i
95 E36 316i Compact
96 E34 525ix Touring
10 Mitsubishi Pajero
 
steinsus
2000Touring skrev:
Nedre tannhjul, mener du da på veiva eller på oljepumpa?
Uansett, begge får du jo kjøpt nye. Den på veiva koster rundt 800kr og den på pumpa koster ca 350kr.

Er der nødvendig å schimse pumpa da? Det kjedet er det jo ikke strammer på i det hele tatt, og det trengs vel ikke heller...

Nå er det vel sånn at kjedet med strammer går mellom kam og veiv, og kjedet til oljepumpa(uten strammer ) går mellom veiv og pumpe.

Om toppen er høvla 1,5mm støter du vel på et problem til, som har med timinga å gjøre, og da må du evt skaffe justerbart kamdrev.(dersom det er et problem)


Nedre ja, på veiva, jeg må skaffe meg et slikt et, det er bare strammer på kjedet til toppen.

Ja timinga må jo bli feil når den er plana så mye, det kan faktisk virke som om blokka er plana også, men det har jeg ikke klart å måle enda. Så om man skulle ha i gang denne motoren så måtte man nok hatt et justerbart kamdrev ja.

Jeg tipper dette er også en av de medvirkende årsakene til at denne motoren ikke ville gå jevnt på tomgang sammen med det faktum at det mangla pakninger mellom innsug og topp...

Det skal bli gøy det her....
__________________________________________
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look

1971 NK1800 (solgt)
1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
02Ronny
Bestill deg en stål-toppakning som er 1,5mm tykkere enn orginal, så slipper du probelm med slarkete registerkjede.
Redigert av 02Ronny den 10-03-2011 16:30
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
E23 galningen
Kjedet til oljepumpen trenger du sjelden og sjimse. På de motorene jeg har sett (M10 og M30) har det vert betraktelig slakk i dette kjedet uten problem. M30 motoren fikk en kjedestrammer på slutten av sin levetid men dette tror jeg var like mye for støy som for driftssikkerhet.
Spesielt hvis du bytter drevene og kjedet bør det ikke bli noe problem. Husk at drev og kjede alltid skal byttes samtidig. som regel "glemmes" drevet på veiva da det er litt trøblete og bytte.

Er ikke sikker på om strammeren på M10 er lik som på M30 men på M30 må den luftes. Skru inn strammeren noen omdreininger, fyll opp oljereservoaret og beveg stempelet fram og tilbake til du merker motstand. Så kan du skru til strammeren ordentlig.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
Johnny Pettersen
Kjede til oljepumpe skal shim'ses, det finnes shims i hvertfall to tykkelser.
 
Gå til forum:
Generert på: 0.08 sekunder
24,106,330 Unike besøk