· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Kamkjede M10 spm
|
|
steinsus |
Lagt til d. 12-10-2010 22:56
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Jeg har ulyder fra framkant av motoren, lik ventiltakling men bare værre og høyere, og så går motoren ujevnt. tok av toppdekslet og ble litt forundret over at kamkjede virker slappt, eller det er lett og løfte det litt og kan kanskje virke som om det er manglende stramming som skal til ?!?! Etter å ha sjekket litt rundt, og plukket strammestempelet og fjær fra en annen motor så ble det litt bedre, men fortsatt ikke bra etter min mening, fjæra var jo litt strammere, men så til spm. Skal det være slik at man kan løfte kjede litt (1-2mm) ? Og om det er slik så gjetter jeg på at det er oljetrykket som strammer kjede etter oppstart, noen som har et villt forslag på hva det kan være før jeg plukker toppen og resten fra hverandre, Motoren har blitt totaltoverhalt for et par år siden, og nesten ikke kjørt etterpå. __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
jaas |
Lagt til d. 13-10-2010 07:19
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Om motoren blir totaloverhalt ville jeg i det minste ha byttet stempelet og den fjæra,og helst registerkjedet med føringer også,disse blir jo slitt. Tror jeg først hadde kjøpt nytt stempel og ny fjær,og fått justert motoren så den går så jevnt så mulig,for det høres jo mye verre ut om den fusker. Fuskinga tror ikke jeg kommer pga registeret,men heller tenning\forgasser. Ang slark på kjedet så er det nok slik på min og,men jeg gjorde slett jobb og bytta ikke alt i registeret når jeg åpna motoren... Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 13-10-2010 07:52
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Hmm, det var det jeg frykta når jeg kjøpte den, jeg har en jobb å gjøre med andre ord...... hvem vet hvordan resten er gjort da.. Takker ! __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 13-10-2010 17:24
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Når du har toppdeksel og kjedestrammer demontert kan du se om kjedestrammeren bunner mot kanten av oljereservoaret som strammeren ligger i. Mulig du også må demontere øvre registerdeksel for å se dette. Hvis anslaget på strammeskinnen bunner mot denne kanten, er det en sikker indikasjon på at registerkjedet er klart for utskifting. Lenger ned i motoren har du også kjede til oljepumpe som kan lage støy hvis dette er slitt. Lykke til med feilsøking Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 10-03-2011 12:03
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Jaa, dette gikk jo som jeg frykta. Fikk av alle deksla og begynte å kikke over greiene, og der var det masse 'slaækk' i kjede ned til oljepunpa også. Har også funnet ut at toppen er plana 1,5mm - det bidrar jo ganske så godt til at registerkjede blir slakt og at strammeren bunner. Har nå lagt begge, (eller faktisk alle tre kjedene jeg har liggende) opp ved siden av hverandre, og det er ikke noen lengdeforskjell ute å går (dessverre). Nedre tannhjul er veeeldig slitt og det på kammen er også bra slitt. Kan oljepumpa skimses opp for å stramme kjede ? Ser på innsiden av dekslene at kjede til oljepumpa har tatt inni på begge sider, og det samme ser jeg på innsiden av dekslet ved toppen. Har nå vært litt rundt i nabolaget og hentet inn 'leftovers' og annet M10 greier, samt det som jeg bestillte fra 02Kongen har kommet (takker Lars ) så da blir det vel og vippe ut hele motoren og begynne fra scratch. Det jeg vet at jeg mangler er et nedre tannhjul som er i ok stand, har noen det liggende ?? __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 10-03-2011 12:24
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Nedre tannhjul, mener du da på veiva eller på oljepumpa? Uansett, begge får du jo kjøpt nye. Den på veiva koster rundt 800kr og den på pumpa koster ca 350kr. Er der nødvendig å schimse pumpa da? Det kjedet er det jo ikke strammer på i det hele tatt, og det trengs vel ikke heller... Nå er det vel sånn at kjedet med strammer går mellom kam og veiv, og kjedet til oljepumpa(uten strammer ) går mellom veiv og pumpe. Om toppen er høvla 1,5mm støter du vel på et problem til, som har med timinga å gjøre, og da må du evt skaffe justerbart kamdrev.(dersom det er et problem) Redigert av 2000Touring den 10-03-2011 12:30 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02 Touring |
Lagt til d. 10-03-2011 13:19
|
Medlem Antall innlegg: 21 Innmeldt: 16.10.07 |
Oljepumpa kan skimmes http://bmwfans.in...se/engine/
Medl. no: 1371 73 2002 Touring 86 E28 518i 95 E36 316i Compact 96 E34 525ix Touring 10 Mitsubishi Pajero |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 10-03-2011 15:33
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
2000Touring skrev: Nedre tannhjul, mener du da på veiva eller på oljepumpa? Uansett, begge får du jo kjøpt nye. Den på veiva koster rundt 800kr og den på pumpa koster ca 350kr. Er der nødvendig å schimse pumpa da? Det kjedet er det jo ikke strammer på i det hele tatt, og det trengs vel ikke heller... Nå er det vel sånn at kjedet med strammer går mellom kam og veiv, og kjedet til oljepumpa(uten strammer ) går mellom veiv og pumpe. Om toppen er høvla 1,5mm støter du vel på et problem til, som har med timinga å gjøre, og da må du evt skaffe justerbart kamdrev.(dersom det er et problem) Nedre ja, på veiva, jeg må skaffe meg et slikt et, det er bare strammer på kjedet til toppen. Ja timinga må jo bli feil når den er plana så mye, det kan faktisk virke som om blokka er plana også, men det har jeg ikke klart å måle enda. Så om man skulle ha i gang denne motoren så måtte man nok hatt et justerbart kamdrev ja. Jeg tipper dette er også en av de medvirkende årsakene til at denne motoren ikke ville gå jevnt på tomgang sammen med det faktum at det mangla pakninger mellom innsug og topp... Det skal bli gøy det her.... __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 10-03-2011 16:15
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Bestill deg en stål-toppakning som er 1,5mm tykkere enn orginal, så slipper du probelm med slarkete registerkjede.
Redigert av 02Ronny den 10-03-2011 16:30 |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 10-03-2011 17:04
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Kjedet til oljepumpen trenger du sjelden og sjimse. På de motorene jeg har sett (M10 og M30) har det vert betraktelig slakk i dette kjedet uten problem. M30 motoren fikk en kjedestrammer på slutten av sin levetid men dette tror jeg var like mye for støy som for driftssikkerhet. Spesielt hvis du bytter drevene og kjedet bør det ikke bli noe problem. Husk at drev og kjede alltid skal byttes samtidig. som regel "glemmes" drevet på veiva da det er litt trøblete og bytte. Er ikke sikker på om strammeren på M10 er lik som på M30 men på M30 må den luftes. Skru inn strammeren noen omdreininger, fyll opp oljereservoaret og beveg stempelet fram og tilbake til du merker motstand. Så kan du skru til strammeren ordentlig. Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 10-03-2011 19:31
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Kjede til oljepumpe skal shim'ses, det finnes shims i hvertfall to tykkelser. |
|
Gå til forum: |