· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Noen i Osloregionen som kan justere forgassere?
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 24-03-2012 17:33
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
Hei! Jeg har en M30 med to zenit-inat forgassere. Disse funger ok men sliter med choke ved oppstart. Bilen starter men automatchoken kobler ikke skikkelig inn selv om gasspjeldene er lukket. Hvis jeg stopper bilen igjen og starter på nytt virker choken fint. Derfor lurer jeg på om det er noen i nærheten av Oslo som har peiling på slikt, noen som har tips? Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 26-03-2012 00:58
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Jeg har noen kopier liggende av Haynes boka til Ascona B. Der står det ganske greit forklart hvordan man overhaller de. Jeg kan godt sende de over hvis du er interessert i og prøve deg litt selv.
Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 26-03-2012 13:00
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
Hei Rune! Takk for input, du var jo grei å sende denne i fjor nå trenger jeg nok en med erfaring utover det jeg mester... Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
|
cs erlend |
Lagt til d. 27-03-2012 09:00
|
Medlem Antall innlegg: 37 Innmeldt: 30.07.07 |
Med fare for at dette er kjent stoff. Choken aktiveres ved å tråkke pedalen en gang i bunn før du starter. |
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 27-03-2012 15:41
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
Takk for svar Erlend, dette er kjent stoff, men kanskje en bra avklaring. Jeg trår i gassen en eller gjerne flere ganger ved første forsøk. Resultatet er en stopp like etter tenning. Litt jazzing med gassen får den igang, men chocken er da ikke aktivert. Etter denne prosedyren kan jeg trå inn pedalen en gang og bilen starter med full chocke slik den skal. Det er dette jeg ikke helt forstår Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
|
e12535i |
Lagt til d. 27-03-2012 16:29
|
Medlem Antall innlegg: 187 Innmeldt: 14.09.10 |
Mulig at en full demontering av anlegget med rensing gjør susen? Er vel styrt av kjølevann dette her? Isåfall kan det være litt gugge og genrell treghet som kan være med på å surre det til. Er generelt ikke glad i gamle forgassermotorer, men av alle ting, har jeg en gammel e12 520/6, M20 motor med forgasser. Og på denne virker aut. choke som den skal. Forstå det den som kan...
Torger 2015 F11 M550d 2x1977 e12 528i (prosjekter) 2016 F11 520xdA SOLGT 2015 F20 118xd (facelift) SOLGT 2011 F11 530xd SOLGT 1987 E24 635csi SOLGT 1986 Porsche 928S SOLGT 81' e12 M535i 75 MB 450SL SOLGT 2012 F11 520d SOLGT 2009 e91 320Xd SOLGT 2007 118d SOLGT |
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 27-03-2012 18:14
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
Takk for tips Torger, jeg skal sjekke litt rundt dette. Forgasserene ble overhalt for ett år siden men jeg mistenker at det gikk litt for fort...
Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 27-03-2012 19:27
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Husker da jeg hadde Ascona for mange år siden at settskruen til chokespjellet hadde en tendens til og løsne. Den sitter bak et lite lokk på toppdekselet til forgasseren. Følg akselen til choken så finner du den. Fusker begge forgasserne dine? Har du sett at choken ikke slår inn etter at du har trådd på gassen? Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 28-03-2012 07:58
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
Hei igjen! Settskruene sitter godt på begge forgassere og det er ingen fusking og choke spjeldene lukker slik de skal, alikevel starter den uten choke ved første oppstart og med choke ved oppstart nr. 2. Det er ingen forskjell å se ved noen av tilfellene Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 28-03-2012 10:35
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Men hvis chokespjellene lukker første gang du tråkker på gassen før en kaldstart da har du jo choke da. Eller åpner de igjen ved første startforsøk? Det er jo litt rart om begge forgasserne oppfører seg likt. De skal jo også pumpe inn litt ekstra bensin når du tråkker inn gassen for og aktivere choken. Kanskje det er noe feil her? Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 28-03-2012 13:19
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
De åpner ikke igjen, kanskje et problem med bensintilførsel ved første oppstart etter et par dagers stillstand?
Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 28-03-2012 16:10
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Du skal ikke se bort ifra at det er noe her. Kan du se om den spruter inn noe ekstra bensin når du pumper på gassen? Det sitter 2 akselerasjonspumper i vær forgasser type sykkelpumpe. Hvordan er tilstanden på disse? På Asconaen jeg hadde så husker jeg at bensinen i flottørkammeret hadde en tendens til og fordampe etter og ha stått i sola noen dager. Da måtte jeg kinne lenge for og pumpe fram ny bensin fra tanken. Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 28-03-2012 17:21
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Det høres ut som bensinen renner tilbake når bilen står. Det kommer bensin ut av aks-dysene helt til flottørkamrene er tomme, så om det kommer bensin når du pumper på gassen, betyr ikke det at det er nok bensin i flottørkamrene. Jeg ville ha prøvd ei elektrisk bensinpumpe.
|
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 28-03-2012 17:53
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Elektrisk pumpe ble løsningen på Opelen også men da fikk jeg ett annet problem nemlig at nåleventilen ikke tettet ordentlig vær gang med drukning som resultat. Regner med at jeg hadde fått orden på det idag. Har tross alt lært litt på 20 år.
Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
jaas |
Lagt til d. 28-03-2012 19:41
|
Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Det ordnes med en skikkelig regulator Rune.. Jeg hadde samme problemet når jeg hadde webere på min, men det var ikke tema lenger når jeg satte på justerbar regulator.
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
E9Kenneth |
Lagt til d. 29-03-2012 16:44
|
Medlem Antall innlegg: 152 Innmeldt: 16.04.07 |
Godt tips med pumpe. Jeg har også funnet en sak som skal stoppe bensinen fra å renne tilbake på Walluth & Nesch. Ser ut som en liten sak man monterer ifbm pumpa. Antar det er en slags enveisventil, kanskje dette kan være en smart og enkel løsning?
Kenneth, 1975 3,0 CSA |
|
Gå til forum: |