· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Side 1 av 2: 12
|
Schrink 292 monteringsproblem ?
|
|
steinsus |
Lagt til d. 09-09-2012 14:45
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Hei ! under montering av toppen min kom vi til at vi ikke skjønner hvordan man skal få montert inn 292 Schrink cammen, opplagringa er i riktig dimensjon men den siste knasten før midtlageret har høyere løft enn selve lageret. Vi kan ikke skjønne hvordan denne kan bli montert uten å ødelegge opplagringa. Så er det noen som har montert 292 kam i M10 topp (er en E12 topp jeg har nå) og som vet hva som skal til for å få den i ?? Vi har testet med orginalkammer og de går lett inn, og med 292 kammen i de andre M10 toppene jeg har her er det akkurat samme problem. __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 09-09-2012 15:50
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Har du noe utstyr til å trykke ned vippearmene? hvis ikke blir det rimelig køddent å få inn kammen. Er kun 304* som krever at man freser ut en liten lomme i midtre lageret. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 10-09-2012 08:39
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Har en jigg for kam montering, bor ved Hamar,ellers har sikkert JE også hvis det er nærmere. Stor sjanse for og ødelegge noe uten verktøyet. |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 10-09-2012 08:56
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Har faktisk ikke vippearmene i enda, bare ventiler og fjærer, og jeg kan ikke klare og skjønne hvordan den skal komme inn i gjennom midt lageret da knasten stikker ca 1mm høyere enn selve lageret, ????? Det er blitt referert til et 'kamkort' tidligere i forbindelse med Schrink 292 kammer og justeringen av disse. Er det noen som har eller vet noe om dette ?? Jeg er åpen for gode forslag her ja __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 10-09-2012 11:27
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Suspekt... har du kjøpt denne kammen ny hos forhandler? kan du ta et bilde, som viser problemet? Kamkort har jeg mange ganger lurt på hva er... Jeg pleier å justere kammen med måleur, etter hva produsenten har oppgitt. I de fleste tilfeller så passer det rimelig bra med org posisjon på kammen. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 10-09-2012 18:28
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
JE skrev: Suspekt... har du kjøpt denne kammen ny hos forhandler? kan du ta et bilde, som viser problemet? Kamkort har jeg mange ganger lurt på hva er... Jeg pleier å justere kammen med måleur, etter hva produsenten har oppgitt. I de fleste tilfeller så passer det rimelig bra med org posisjon på kammen. Skal få knipset noen bilder når jeg er hjemme igjen fra jobb til helga. Den kammen kom i toppen som sto i bilen når jeg kjøpte den, i den motoren som skulle være så super, som jeg nå har kastet omtrendt alt av.... så jeg har ikke noe doc på den desverre. Den er målt så godt det går mot kast og det er ikke kast i den, så det er ikke det som er feil heller. Eneste jeg klarte å finne om den kammen var dette dokumentet her egentlig, men det dukker nok opp mer etterhvert. __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 10-09-2012 19:14
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
steinsus skrev: Den kammen kom i toppen som sto i bilen når jeg kjøpte den, i den motoren som skulle være så super, som jeg nå har kastet omtrendt alt av.... så jeg har ikke noe doc på den desverre. Den er målt så godt det går mot kast og det er ikke kast i den, så det er ikke det som er feil heller. Eneste jeg klarte å finne om den kammen var dette dokumentet her egentlig, men det dukker nok opp mer etterhvert. Det var ikke laga en liten lomme i midtre lageret i den toppen den satt i? tilfelle det viste seg at det er en 304 og ikke en 292.....(?) Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 10-09-2012 20:02
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Nei, kan ikke se det på noen bilder fra jeg tok den ut noe sted, og det er merket 292 Schrink på kammen... Hmm, jeg skjønner ikke dette, men det er kanskje jeg som er for forsiktig.... Her er et av bildene fra den gamle motoren med kammen i, og fra den siden det evt skulle vært laget et spor eller noe.. Dette er merkelig, er det noen i Norge som forhandler Schrink kammer, eller er det bare IE ? Redigert av steinsus den 10-09-2012 20:07 __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 10-09-2012 20:53
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Vet ikke om noen i norge.. men Motornord i Sverige har Schrick. Veldig vanskelig å se om det er laga noe lomme i midtre lageret på de bildene. Men hvis det står 292, så vil det jo være naturlig å anta at det er en 292... Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 10-09-2012 23:14
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Jeg har kjøpt 292 Schrick i fra Schmiedman i vinter, men ikke montert enda.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 10-09-2012 23:34
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
02-Oivind skrev: Jeg har kjøpt 292 Schrick i fra Schmiedman i vinter, men ikke montert enda. Har du noe papirer som sier noe om montering ? som fulgte med kanskje, eller noe ? 'håp-smilefjes-håp' __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 11-09-2012 00:21
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Vel, den ligger jo i originalesken enda, så jeg kan ta en titt på det i morgen kveld
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 11-09-2012 17:06
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Da har jeg snakka med spesialisten i Sverige, Motornord sin eldre herremann. Og den skal være bare og sappe rett i sier han også, så det her er merkelig. Jeg for gjøre et forsøk hvor jeg er mer hardhendt..... __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 11-09-2012 17:25
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke... Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam? Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det? Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det... BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Hasse |
Lagt til d. 11-09-2012 18:36
|
Medlem Antall innlegg: 25 Innmeldt: 10.10.11 |
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass. |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 11-09-2012 18:47
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
2000Touring skrev: Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke... Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam? Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det? Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det... Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den. Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette. Alle forslag her er gode Hasse skrev: Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass. Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet. Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ?? Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg. Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 11-09-2012 19:04
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Så om du dytter en originalkam på plass så har du ingen problemer? Er bare knastene som ikke kommer gjennom midlagringen eller?
BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 11-09-2012 19:14
|
Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
2000Touring skrev: Så om du dytter en originalkam på plass så har du ingen problemer? Er bare knastene som ikke kommer gjennom midlagringen eller? Japp alle de orginalkammene jeg har testet med smetter rett inn, det er bare denne som ikke vil gjennom midtlageret med siste knasten...... Og.. jeg har testet på flere topper og de oppfører seg helt likt, så jeg skjønner ikke noe her, får bli en forsiktig 'gummiklubbetest' til helga tenker jeg.... __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 11-09-2012 19:39
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Skal ikke være nødvendig å være hardhendt. Spurte du svensken på Motornord om hva nummeret på kammen refererte til? Jeg mener å huske at det ikke står 304 på 304 kammen til schrick... There should be the tail end of a Schrick part number engraved into it. If the number ends in 840-01 it's a 284*, if it ends in 920-01 it's a 292, if it ends in 040-01 it's a 304*. The casting numbers on the shaft are not significant, since cams of different durations are cut form the same cast billets and those numbers would be formed before the cam was ground. Nummeret av betydning står på register enden av kammen. Godt mulig jeg bare forvirrer nå, jeg beklager i så fall på forhånd. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 11-09-2012 21:12
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Har sett på 292-kammen min og knasthøyden er den samme som midtlagringen, muligens ørlitt mindre. Det skal gå helt fint å dytte den rett inn. På kammen i mellom kanstene står det innstemplet Dr. Schrick og BF4. På registerenden står det 00201 og 92001, samt inngravert for hånd .27 og CP. Det er vel antagelig signaturen til han som har gjort kvalitetskontrollen. Jeg tror det er mye som tyder på at du kan ha en 304-kam? Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
Gå til forum: |