· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
BMW GR.5 E21 Hjulstilling (Grunnstilling)
|
|
Tom Tech |
Lagt til d. 28-11-2012 17:29
|
Medlem Antall innlegg: 17 Innmeldt: 27.04.12 |
Hei! er det noen som sitter på kunskap om hjulstillinger som ble brukt på E21 gruppe 2. Har en GR.5 replika som jeg skal få justert framstilling og bakstilling på. MVH Tom |
|
|
geirm |
Lagt til d. 28-11-2012 23:47
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Hei, Det kommer veldig an på hva slags slicks du skal kjøre på, regner med du skalkjøre på slicks. Om du velger radial slicks kan du ha endel negativ camber, ex 2,5-3,5 forran og en grad mindre bak. Viktig å skjekke hva dekkleverandøren anbefaler. Har man negativ camber forran er det vanlig å ha spredning ikke spissing, bak er det veldig viktig med spissing har du spredning bak blir bilen veldig overstyrt. Kjempeviktig at det ikke er noe som flekser i bakstillinga di, jo bredere dekk des viktigere. Velger du crossply dekk (diagonal) kan du ikke ha mer en kanskje max 1 grad forran og 1/2 bak, igjen her må du skjekke med dekkleverandøren din. Det er mange gode grunner til å velge xply, de er lettere, blir raskere varme (feste fra 1ste runde), og de er lettere og kontrollere slipper mer konrollert. Camber er også avhengig av hvor stiv bilen er, jo stivere bil des mindre negativ camber. Dekkbredden spiller også inn, jo bredere dekk des mindre negativ camber For i det heletatt få et brukbart feste må du i tillegg velge rett gummiblanding (gjerne minst 3 gummiblandinger tilgjengelig i hver dimensjon) til slutt noe av det aller viktigste LUFTTRYKK. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
Tom Tech |
Lagt til d. 01-12-2012 13:02
|
Medlem Antall innlegg: 17 Innmeldt: 27.04.12 |
geirm skrev: Hei, Det kommer veldig an på hva slags slicks du skal kjøre på, regner med du skalkjøre på slicks. Om du velger radial slicks kan du ha endel negativ camber, ex 2,5-3,5 forran og en grad mindre bak. Viktig å skjekke hva dekkleverandøren anbefaler. Har man negativ camber forran er det vanlig å ha spredning ikke spissing, bak er det veldig viktig med spissing har du spredning bak blir bilen veldig overstyrt. Kjempeviktig at det ikke er noe som flekser i bakstillinga di, jo bredere dekk des viktigere. Velger du crossply dekk (diagonal) kan du ikke ha mer en kanskje max 1 grad forran og 1/2 bak, igjen her må du skjekke med dekkleverandøren din. Det er mange gode grunner til å velge xply, de er lettere, blir raskere varme (feste fra 1ste runde), og de er lettere og kontrollere slipper mer konrollert. Camber er også avhengig av hvor stiv bilen er, jo stivere bil des mindre negativ camber. Dekkbredden spiller også inn, jo bredere dekk des mindre negativ camber For i det heletatt få et brukbart feste må du i tillegg velge rett gummiblanding (gjerne minst 3 gummiblandinger tilgjengelig i hver dimensjon) til slutt noe av det aller viktigste LUFTTRYKK. Geir... Blir radial michelin Tb5f225/50r15 og tb5r 285/40R15 ca 2,5 neg camber foran men du mener toeout foran?? blir ikke bilen veldig sporete og stikkende da, trodde dette var kotyme for rally for svingete etapper bra innstyring i svinger men vinglete på lange strekk med hastighet. Camber er vel en balansegang mellom feste i sving og innbremsnings feste , mye neg camber bra feste i sving, men kan gi dårlig feste ved innbremsing. ? Ikke mange gummiblandinger å velge mellom på denne dimensjonen. Tom |
|
Gå til forum: |