· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Side 1 av 2: 12
|
Manglende trykk på bremsepedal - LØST
|
|
02turbo |
Lagt til d. 04-05-2013 22:59
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Nå er jeg litt rådvill. Jeg får ikke trykk på pedalen etter utallige rundturer med å lufte. Jeg bruker overtrykk og er sikker på at jeg får ut luften i systemet. Jeg har skiftet master cylinderen men det hjelper ikke. Når jeg pumper pedalen kommer det ikke motstand men jeg ser noe bevegelse i beholderen som kan virke som det kommer fra alurøret som går ned mot clutsj cylinderen. dette gir ikke meg noen logikk..Hvis jeg blokkerer slangen som går fra hovedpumpa til innsluget får jeg opp trykk som gir litt etter. Hvis jeg bare setter den på innsluget får jeg en hysj lyd igjennom ene forgasseren. Noen som kan komme med gode forslag som raskt kan redusere timebruken min Mvh Svein Redigert av 02turbo den 11-07-2013 08:17 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 05-05-2013 09:02
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Hadde ikke 2000Touring problem med dette for noen år siden? Er du sikker på at pumpa blir aktiviseret, mener det var noe med noen lengder på push-rod? Prøv en annen pumpe og se om problemet er der fortsatt |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 05-05-2013 10:46
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Nå var vel problemet til 2000 touring at ene calipperen hang seg på. Var som du sier en push rod som var trøblete. Kan alltids bytte bremse servoen, er bare ikke veldig gira på den skruinga. Trangt og kleint med stag, bolt og klips. Men har vel ikke mange andre valg? Ikke er den så fresh i lakken heller Men jeg forstår ikke hvorfor det bygger seg opp trykk når jeg blokkerer vakumslangen? Kanskje bør jeg starte opp og la den gå mens jeg prøver? |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 05-05-2013 15:56
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Ventilen på vakumslangen sitter riktig vei, skal vel peke mot motor, clutch pumpa da, er den luftet. Væskenivået er selvfølgelig der det skal være. Servoen kan du la være men prøv en annen master sylinder. Er det standard 02 servo eller TII servo. Mener og huske at alt ikke gikk direkte om hverandre med bremsepumper der. |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 05-05-2013 17:43
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Ventilen på vakumslangen sitter riktig vei, clutchen er luftet, og veskenivået er ok. Har satt på annen master sylinder fra tii og sjekket at push rod er ok og beveger seg. Clutch er jo et eget system og skal jo bare hente væske fra resorvaret. Har også dobbelsjekket at bremserørene er riktig festet til master sylinder. Men noe er galt, når jeg pumper med pedalen ser jeg at det skapes bevegelse i resorvaret. Trykk får jeg bare ikke. |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 08-05-2013 18:23
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke får trykk på pedalen.Jeg bruker overtrykk og lurer nå på om jeg får ut all luften i systemed. 1. Jeg luftet flere ganger rundt bilen i går og tapper av veske til det ikke kommer mer luft 2. Etter denne luftingen prøvde jeg ikke å trykke på pedalen 3. Lot det være overtrykk på systemet over natten 4. La papp/papir for kontroll av lekasjer. Resultat når jeg nå i dag igjen lufter er at der igjen kommer luft. Beholdningen i reservoaret er uforrandret - altså da skulle det ikke være noen lekasje. Skal jeg bare fortsette å lufte? Kan der være noe som gjør at det kommer tilsig av luft? Er det noen andre som har vært plaget med at de ikke klarer å bli kvitt luften i systemet? Takknemlig for hjelp |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 08-05-2013 18:31
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Skjønner ikke hva det kan være, når man bruker overtrykk så virker det som man komprimerer luften mye bedre enn ved vanlig pedal pumping. Har selv før gjort samme operasjonen med ett lokk til reservoaret fra Biltema hvor jeg tok luft fra ett dekk.Fungerer suverent Hvor mye overtrykk har du? skal være max 30psi ellers så blåser du pakninger i pumpa di. Sitter kalippere og bremsepumper riktig så nipplene peker opp? |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 08-05-2013 22:33
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Det er akkurat det samme lokket jeg bruker, og jeg har brukt det mange ganger på andre biler med suksess. Tar fortsatt luft fra et dekk som ikke høyt trykk. Har vært inne på å bruke høyere trykk da jeg synes det var litt lite trykk i dekket Kalipperne sitter riktig vei, bare sjekk på bilder Samme på pumpene bak. Nå står anlegget med trykk på seg over natta i natt også. Får håpe at det ikke er luft i systemet i morgen også. Jeg har jo også peisa på med bremsevæske i mengder. Hvor mye går egentlig i anlegget totalt? |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 08-05-2013 23:24
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Høres merkelig ut dette... sikker på at mastersylinderen er satt riktig sammen? Uansett om den er ny eller overhalt ville jeg sjekket om det er ei pakning som er snudd feil vei... Bare et forslag. Lite som ellers kan skape luft i systemet. En annen ting: Jeg er ikke enig i at overtrykk i systemet er den beste måten å lufte på. Det beste er å være en i bilen som pumper opp trykk mellom hver gang en luftenippel åpnes, da blir garantert luften mere komprimert enn med overtrykksmetoden du bruker. Og da kjenner du at du faktisk "får pedal" mellom hver gang du slipper ut overtrykket. Har du løsnet på rørene ut fra mastersylinderen å kjent med fingrene at den faktisk pumper trykk? (Btw: glem vaakum slangen som går til innsuget. Den har ingen betydning når det gjelder luft i systemet eller om du får "pedal" |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 08-05-2013 23:53
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Hei Ronny Mastercylinderen har jeg ikke tatt fra hverandre, jeg satt på en annen som jeg har fra delebilen min. Dette med tanke på at mastercylinderen som jeg satt på hadde lagt tørt en stund. Jeg synes bare det er så rart at samme hvor mye jeg lufter så tar den aldri slutt. Det leker heller ikke noen steder som jeg ser. Takk for tips med å sjekke at mastercylinderen gir trykk. Det skal jeg prøve i morgen. Kan alltids lufte på gamlemåten også jeg men jeg sliter litt med å forstå at det skal kunne være løsningen, men her skal ingen ting være uprøvd |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 09-05-2013 10:25
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Hei Svein, Ser du om det kommer luft gjennom slangen på luftenippel ved caliper, eller er det bare bremsevæske som kommer? Hvis det bare er bremsevæske som kommer, må det være masterpumpe som er årsak til myk pedal. Har du sjekket om det lekker bremsevæske fra masterpumpe inn i BKF? Jeg har også opplevd at det har lekket tilbake i reservoar på andre biler, uten at jeg har funnet noen synlige feil på masterpumpe. Lykke til med feilsøking Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 09-05-2013 12:20
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Er jo egentlig ikke noe annet enn hovedpumpa som kan være feilkilden! Nipplene på kalippere må luftes i en bestemt rekkefølge, står i restoration guide i tilfelle. Lag deg ett system der du pumper inn bremsevæske via luftenipplene og til reservoar, husker det var eneste måten jeg fikk luftet clutchen på CS'en Etter som jeg skjønner så er det pedal til du begynner og pumpe? Da må i tilfelle pumpa dra inn luft ved pumping. Er nok noen tettnings ringer som sitter feil. har hørt om feil på nye pumper også. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gitt opp hele Touringen og solgt den til meg for vrakpanten eller noe sånt! |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 09-05-2013 13:24
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Hei Rune. Ser at der kommer luft i slangen fra nippel. Det lekker ikke væske in i BKF da veskenivået er det samme. Men når jeg pumper med pedalen for å få opp trykk ser jeg at nivået synker litt i resorvaret før det stiger tilbake når jeg slipper pedalen. Johnny Tja kanskje er det BKF som er synderen. Klippene blir luftet i rekkefølgen som nevnt i restauration guiden. Det er ikke pedal til jeg begynner å pumpe. Den er slapp hele tiden. Eneste gang jeg har hatt tilløp til pedal var når jeg blokkerte vakumet på BKF. Kan det være at den suger inn luft vi der vakumslangen går innpå?. Det jeg kan gjøre er da å sperre den og lufte, men problemet vil da være tilbake straks jeg setter på vakumslangen slik den skal være. Hmmm kan det være her feilen er. Er vel ikke noe å fikse på den BKF? Tanken på å gi opp er ikke der enda Johnny, men må ærkjenne at tanken på verksted har vært langt fremme |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 09-05-2013 14:33
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Vært der selv mange ganger. I ungdommen så rettet jeg en vraket boble til sjefen min. Bilen ble lakkeret in/utvendig og på kostet mye i blanke deler. I det hele en veldig fin bil. Så skulle jeg bytte rep.sett i kalipperne fremme, og satte de igjen på feil side. Fikk ikke luftet for alt iverden. Var det noen bremsejobb senere så ble mitt navn nevnt selvfølgelig. |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 09-05-2013 16:40
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Da har jeg fått prøvd litt i dag også. Luftet på gamlemåten. Begynte bak og det virket som luften kom ut, men det bygger ikke seg opp med trykk på pedalen. Kom frem til calipperen forran, da fikk jeg ikke frem væske fra øverste nippel. Og fortsatt ikke trykk på pedalen. Tok en slange inn på vakumpunktet til BKF og da viser det seg at den leker luft. Men slik jeg tolker det skal det ikke ha noe med at jeg ikke får hard pedal? Hva tror folket. Er det vandringen i master cylinderen som gjør at jeg ikke går trykk på pedalen? Skal jeg bare sette igang å skifte BKF. Vil jeg da få trykk på pedalen Fortsettelse følger |
|
|
jeo635 |
Lagt til d. 09-05-2013 21:01
|
Medlem Antall innlegg: 111 Innmeldt: 14.11.06 |
Hei Svein,jeg har 3 stk liggende.kom og lån en bkf av meg.jan Erik. |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 09-05-2013 22:37
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Hvis du plugger BKF så kjennes det nok ut som du får "pedal". Men det du egentlig gjør er å komprimere luft inni BKF... Å du lufter alle tre luftskruene på hver kallipper?.. |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 09-05-2013 23:57
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Da har kvelden atter en gang gått med til å finne uta av bremseproblematikken. BFK er etter hva jeg har fått rede på uavhengig mht luft i systemet og mangel på pedal. Har åpnet mastercylinder for kontroll og alt ser veldig bra ut. Men når jeg skrudde av mastercylinderen løsnet jeg det fremste røret som går bak til bakbremsene. Da romlet det mye i luft og det kom ikke ut noe væske. Satt på et eget rør og trykte og da kom der væske. Når jeg løsnet de andre rørene kom der ikke væske hell. Nb lokket på beholderen satt på. Skiftet master cylinderen og samme symptom. Når jeg trykker in pedalen synker nivået litte gran og kommer tilbake når jeg slipper ut pedalen. Slik skal det ikke være. Dette kommer fra den tilkoblingen fra resorvaret til mastercylinderen som er nermest BKF. Har luftet ved å pumpe pedal flere ganger men jeg synes ikke det kommer særlig mye væske. Bude ha kommet mere!. Og jeg får ikke trykk på pedalen. Noen som blir klokere. Kan det være at push roden ikke klarer å lukke eller å stenge godt nok? |
|
|
TorEnholm |
Lagt til d. 10-05-2013 09:24
|
Medlem Antall innlegg: 449 Innmeldt: 03.06.10 |
Et slag i løse lufta, men jeg leste en gang om en som sleit med bremsene. Etter å ha holdt på i det uendelige viste det seg at gummi-slangene i bremsesystemet var begynt å gi etter. Gummi løsnet i biter på på innsiden av slangen, og tettet systemet. Jeg har også hørt at gamle slanger kan få en slags balong effekt. (at i stedet for at trykket går på bremse stempel, blåser opp gummi-slangene.) Få noen til å trø på pedalen mens du sjekker slanger. Mitt tips TorEnholm -66 1600-2 O-28428 -69 1800 NK O-3622 -79 323i Baur Cab RK-62082 -85 635CSi RF-53600 Nyere forskning viser at daglig klapping på BMW lindrer stress!! |
|
|
e12535i |
Lagt til d. 10-05-2013 11:02
|
Medlem Antall innlegg: 187 Innmeldt: 14.09.10 |
Dette var også min tanke. Husk at de kan se fine ut på utsiden, men at de sveller opp innvendig. Koster vel ikke all verden, så jeg ville kansje forsøkt med nye... Torger 2015 F11 M550d 2x1977 e12 528i (prosjekter) 2016 F11 520xdA SOLGT 2015 F20 118xd (facelift) SOLGT 2011 F11 530xd SOLGT 1987 E24 635csi SOLGT 1986 Porsche 928S SOLGT 81' e12 M535i 75 MB 450SL SOLGT 2012 F11 520d SOLGT 2009 e91 320Xd SOLGT 2007 118d SOLGT |
|
Gå til forum: |