Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Hvor mye slark kan det være i en fordeler?
e12535i
Spørsmålet gjelder egentlig for en 75' 450SL, men er vel uansett relevant for alle eldre modeller.
Bilen har D-jetronic innsprøytning (som også noen eldre BMW har tror jeg), dvs. helt uavhengig av tenningssystemet.
Har hatt en periodisk feil som gjør at bilen innimellom kan gå meget dårlig, som om den ikke tenner på en eller flere sylindere. Kan starte og kjøre diverse turer, bilen går som den skal. Så etter en stopp på kanskje 20-30 min, gikk den som en dass, på 6-7 sylindere. Etter en natt i garasjen, går den som ingenting har hendt.
Til orientering har den helt nye dyser, bensintrykksregulator og ikke minst konstant og riktig bensintrykk. Alle andre komponenter i innsprøytningen er sjekket og funnet i orden. Ingen vakumlekkasjer. Nye plugger/ledninger/rotor/lokk og stifter. Tenning er justert med ca. 30 grader kamvinkel (30-34 grader ifølge boka) og ca. 5 grader fortenning ved tomgang. Har nylig byttet innsprøytningshjernen, noe som har medført kraftig redusert forbruk (3,1-5! l på småkjøring/kaldstart er målt tidligere, nå etter bytte 2,5 l på kald/småkjøring) samt at jeg ikke har klart å fremprovosere tidligere nevnte feil. Det gikk ikke å justere CO på den gamle ECU, med unntak av siste hakket på justeringsskruen (lite ratt med 22 hakk på ECU, samme co på alle bortsett fra siste hakket hvor blandingen ble meget fet/høy CO).
Tror bytte av ECU har løst dette og har kjørt noen dager uten feil.
Men; så i går morges, skulle jeg på verkstedet for å sjekke CO med ny ECU. Startet og kjørte ca. 300m (kaldstart i ca. 10 grader), gikk fint, men så plutselig var det som jeg fikk fukt i fordelerlokket og bilen gikk dårlig. Stoppet og ruset motoren, med resultat at det smalt i potta. Tolker det dithen at det var en eller flere sylindere som ikke forbrant bensinen, men sendte den ut i den varme eksosen. Haltet hjem igjen og parkerte. Startet bilen igjen 5 timer senere, gikk som ei klokke.

Så til spørsmålet: Fant en tråd på et MB forum som beskriver samme symptomer med dårlig gange som kommer og går. Feilen ble lokalisert til fordeler, beskrev at han kunne fremprovosere/oppheve feil ved å skyve hardt på fordeler (sideveis). Byttet til fabrikksny fordeler og fikk en helt annen motor tilbake.
Har sjekket min fordeler og ser at det er litt sideslark på akslingen oppe ved rotor når fordeler står i bilen, men ikke spesielt mye synes jeg. Jeg klarer heller ikke fremprovosere feil ved å skyve på fordeleren. Noen med erfaring på området som kan gi noen gode råd? Fristende å hoste opp 6-7000,- for en ny fordeler er det ikke, men er dette løsningen, så får det være sånn.
Til orientering går motoren meget bra ellers, med unntak av når den klikker, så føler meg langtfra sikker på at det er fordeleren, men allikevel...

PS: Avgassrensing er tidligere demontert fra bilen (for en god del år siden, før den kom fra USA til Norge), dvs. ingen katalysator, EGR eller air injection. Tiloversblivne vakumslanger er plugget.
Redigert av e12535i den 27-08-2013 16:14
Torger
2015 F11 M550d
2x1977 e12 528i (prosjekter)
2016 F11 520xdA SOLGT
2015 F20 118xd (facelift) SOLGT
2011 F11 530xd SOLGT
1987 E24 635csi SOLGT
1986 Porsche 928S SOLGT
81' e12 M535i
75 MB 450SL SOLGT
2012 F11 520d SOLGT
2009 e91 320Xd SOLGT
2007 118d SOLGT
 
02dag
Hei,

På Bosch-fordelere så er det ikke en gjennomgående aksel fra tannhjul til rotor. Dette betyr at den øverste delen kan løsne etter mange års bruk. Altfor mange unnlater å sjekke dette, og anser en fordeler som ødelagt og kjøper en helt ny.

Jeg vil ikke si at dette er tilfelle med din fordeler, men det kan være greit å sjekke akslingen og skulle man ha en ekstra fordeler så kan sikkert noen deler brukes om igjen fra denne.

Legger ved en link til fordelere for at det skal være litt lettere å forstå.

http://www.sl113....istributor

På bilde nummer 2 fra toppen så ser man den øverste akslingen som nummer 6 på tegningen.

På bilde nummer 4 fra toppen ser man rett ned i akslingen og man kan tydelig se en filtknott. Denne filtknotten vippes ut og man får tilgang til en skrue. Skru ut denne og akslingen er løs, ta den ut og sjekk alle deler for slitasje. Du må selvfølgelig løsne plata som stiften sitter på først.

Dette er en enkel sak og sjekke og jeg ville gjort dette før jeg kjøpte en helt ny fordeler. Jeg hadde en fordeler hvor det var slark i akslingen. Dette var fordi skruen var løs.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
e12535i
Takk for info. Jeg sjekker før plastkortet tas frem. Gøy når det går an å reparere ting, ikke bare kaste og kjøpe nytt.
Torger
2015 F11 M550d
2x1977 e12 528i (prosjekter)
2016 F11 520xdA SOLGT
2015 F20 118xd (facelift) SOLGT
2011 F11 530xd SOLGT
1987 E24 635csi SOLGT
1986 Porsche 928S SOLGT
81' e12 M535i
75 MB 450SL SOLGT
2012 F11 520d SOLGT
2009 e91 320Xd SOLGT
2007 118d SOLGT
 
Gå til forum:
Generert på: 0.06 sekunder
24,100,422 Unike besøk