· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Erfaringer motorstyring
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 09-10-2014 13:56
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Motoren min (964 3.6 twin spark) mangler motorstyring, fordeler, luftmengdemeter, kabel til ECU etc. Jeg innser at det vil koste skjorta å sanke disse delene originalt (Ebay). Det er derfor mye som taler for å gå for programmerbar motorstyring. Jeg har ikke planer om overlading av motoren. Sikkert mange her inne som sitter på mye erfaring som kan komme med noen råd. Hvilket merke bør man velge?? Redigert av Rune M2-touring den 09-10-2014 14:04 Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
JE |
Lagt til d. 09-10-2014 16:39
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Vipec v44 / v88, Link G4 storm / Extreme, maxxecu, Autronic sm4 er de jeg har erfaring av som er up to date. Er veldig mange andre å velge mellom, dog er ikke alle like brukervennlig. Hvis du leiter litt så finner du både brukte og nye "innsprut" på bruktmarkedet. Regner med at du skal lever bilen hos en som skal justere den i benk, i så fall er det greit å kjøpe et merke som han som skal justere bilen er komfortabel med. Hvis du vil ha ett bra innsprut for ok pris (på brukt markedet) burde du prøve å finne et Link G4 Extreme (sølv farga). Det har liggi ett Link G4 Extreme til salgs på bimmers en god stund, men veit ikke om det er solgt. Autronic SM4 har litt lite inn og utganger, men hvis du kun skal styre en sugemotor uten noe ekstra sensorer osv, så funker det fint. (kan dog være litt kinkig å få til bra tomgang) Valget av insprut kommer litt ann på hvordan opsett du skal ha for tenning osv. Skal du kjøre uten fordeler og full sekvensielt så krever det 6 utganger til coiler og 6 utganger til dyser. Har veldig lite greie på porsche motorer, men går ut i fra at twinspark betyr 2 plugger per cyl.. dvs du må ha 6 doble coiler for å kjøre sekvensiell tenning, skal du ha waste fire, kan du bruke 3 coiler med 4 utganger (hvis 2 av cyl er i ØD på samtidig). Redigert av JE den 09-10-2014 16:49 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 09-10-2014 20:43
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Hei Jørgen, Takker for utfyllende informasjon om motorstyring. Jeg vil prøve å få tak i noe brukt i første omgang, og kjøre den på rulle når den tid kommer. Motoren har to plugger på hver sylinder, og du kan sikkert svare på om det vil være mer optimalt med sekvensiell tenning framfor wasted fire. Jeg kommer til å kjøre uten fordeler, da de doble fordelerne på 964 motoren (med tannreimsdrift mellom hver enhet) er høyt priset på bruktmarkedet. Link G4 Extreme på Bimmers er priset til 11k. Er dette akseptabel pris for en ubrukt motorstyring, eller vil du anbefale å prute denne noe ned? Er det greit å sette opp grunninstilling selv hvis man monterer bredbåndslamda? Tenker først og fremst å få den til å gå, slik at man kjøre den til verksted for mapping. Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
IB |
Lagt til d. 09-10-2014 22:48
|
Medlem Antall innlegg: 23 Innmeldt: 15.08.13 |
Sjekk denne : www.emeraldm3d.com RS Motor på Gjøvik er forhandler i Norge og har 4wd ruller å teste / justere på. Han har også montert flere av disse på bl.a. 964. Bra pris, ferdig ledningsnett, grei å programmere. De har basisprogrammer for flere motortyper klare for oppstart og trenger så og si bare optimalisering. Se også www.rsmotor.biz for mer info. Mvh Ingolf Brudeli |
|
|
JE |
Lagt til d. 09-10-2014 23:13
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Rune M2-touring skrev: Hei Jørgen, Takker for utfyllende informasjon om motorstyring. Jeg vil prøve å få tak i noe brukt i første omgang, og kjøre den på rulle når den tid kommer. Motoren har to plugger på hver sylinder, og du kan sikkert svare på om det vil være mer optimalt med sekvensiell tenning framfor wasted fire. Jeg kommer til å kjøre uten fordeler, da de doble fordelerne på 964 motoren (med tannreimsdrift mellom hver enhet) er høyt priset på bruktmarkedet. Link G4 Extreme på Bimmers er priset til 11k. Er dette akseptabel pris for en ubrukt motorstyring, eller vil du anbefale å prute denne noe ned? Er det greit å sette opp grunninstilling selv hvis man monterer bredbåndslamda? Tenker først og fremst å få den til å gå, slik at man kjøre den til verksted for mapping. For sugemotor så holder det helt sikkert med waste fire, er mere nødvendig med sekvensiell tenning når har tatt ut litt effekt ved overlading. Ville betalt mellom 8 og 10k for den på bimmers. Ja er a forholdsvis greit å sette opp grunninnstillinger sjøl og juster litt på gate for å få bilen kjørbar (vet ikke hva du har av erfaring). Men det firma som skal mappe bilen burde greie å gi deg en grei grund mapp, slik at du har et utgangspunkt for gate mapping. Har ingen erfaring fra Emerald, men mykvaren ser grei ut. Hvis du skal ha fungerende bankesensorer så må du ha Vipec v88 eller link G4+ Extreme, eller noe annet nyere, eventuelt ekstern enhet for bankesensor. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
Gå til forum: |